Idea: nopeampi Sm4 Oikoradalle

Yllä kirjoittamani kuvaa nykytilannetta. Tulevaisuudessa suurimman nopeuden määrittely saattaa muuttua. En tästä kuitenkaan uskalla spekuloida sen enempää, kun ei ole tietoa yksityiskohdista. Tilanne kuitenkin saattaa mennä järkevämpään suuntaan.
 
Eli käytännössä oikoradan nopeuteen kohdistuneet investoinnit hyödyttävät ainoastaan Pendolinoja ja Allegroa ja näitäkin ainoastaan silloin kun junat eivät ole tuuraamassa IC2 -kalustoa.

Oikoratahan on saatu perin edullisesti eikä investoinnista tuon takia ole varmaan paljoa mennyt hukkaan. Rata on käsittääkseni tehty suurille akselipainoille tavaraliikenteen takia, ja suurnopeusgeometrian tekeminen suht tyhjään peltomaisemaan ei liene ollut suuri lisäkustannus. Nykyiset Pendolinot voisi kai hyväksyttää 240 km/h nopeudelle ja Oikorataa voisi sitä vauhtia myös ajaa, mahdollisesti radan tavaraliikennettä silmällä pitäen tehtyjen kallistusten säätämisen jälkeen, mutta eipä kai tuota ole sen kummemmin harkittu.

Joskus näin dokumenttipätkää japanilaisten Shinkanseneista. Suurnopeusradat ja -junat ovat siellä varsinaisessa tehohoidossa (tuhansia ihmisiä tarkistamassa ratoja harva se yö jne.), mikä maksanee jenin jos toisenkin, mutta on kai heitin matkustajamäärillä taloudellisesti järkevää. Sillä saadaan sitten sekunneissa mitattavat myöhästymiset ja huikean hyvä turvallisuus vaikka maa järisee mennen tullen.
 
En pysty ihan kuvittelemaan miksi toisaalta pyritään rakentamaan nopeampia ratoja ja hankkimaan Pendolino -kalustoa niillä ajettavaksi, toisaalta taas IC2-junia ajetaan selvästi salle kaluston mahdollistaman maksiminopeuden. Kuvittelisin, että joko Pendolino- ja ratainvestoinnit olivat virhe, tai IC2-kalustollakin kannattaisi ajaa melkein Pendolinon vauhtia.

Kannattaa kyllä muistaa, että pendolinot ja allegrot ovat nimen omaan nopeaa liikennettä varten suunniteltuja: ne on aerodynaamisesti suunniteltuja ja niiden akselipainot ovat pieniä. Eli suuresta nopeudesta johtuvat haitat ovat niiden kohdalla pienempiä. En nyt osaa sanoa, missä raja kulkee, mutta kun matkanopeus kasvaa jonkin rajan yli, niin tulee kokonaistaloudellisemmaksi hankkia suurta nopeutta varten omaa kalustoa, vaikka se olisikin kalliimpaa. Eli kyllä touhussa on järkeä. Ja siinäkin on järkeä, että tarvittaessa myös tavallisella veturijunalla voi ajaa nopeammin.
 
Kiitos kaikille taustoittavasta tiedosta. Monta hämmennystä arjesta on selvinnyt tässä ketjussa.
 
Takaisin
Ylös