VR:n siniset vaunut ja Baltian junaliikenne

Liittynyt
26 Heinäkuu 2005
Viestit
841
R.Silfverberg sanoi:
Mielestäni ne (VR:n siniset vaunut mod. huom.) pitäisi myydä romuhinnalla Baltian maiden rautateille niin että saisivat edes jotain länsimaista kaukojunakalustoa, ja se helpottaisi myös suomalaisten matkailijoiden liikkumista kyseisissä maissa.
Mitä vikaa Baltian maiden nykyisessä kalustossa on? Mihin Baltiassa tarvitaan kaukojunakalustoa? Eihän niin pienissä maissa ole kaukojuniakaan!

En tajua, miten nuo vaunut helpottaisivat kenenkään liikkumista kyseisissä maissa. Liettuassa taitaa vielä olla veturivetoisia matkustajajunia muussakin kuin kansainvälisessä liikenteessä, mutta hekään eivät tarvitse "romuvaunuja". Virossa ja Latviassa ei ole mitään tarvetta veturivetoisille junille, sillä nykyiset moottorivaunut riittävät hyvin. Eikä Virossa olisi vetureitakaan näille vaunuille! Monissa maissa, mm. Suomessa, lyhyet veturivetoiset junat korvataan moottorivaunuin. Miksi Baltiassa kehityksen pitäisi mennä toisin?
 
vompatti sanoi:
En tajua, miten nuo vaunut helpottaisivat kenenkään liikkumista kyseisissä maissa. Liettuassa taitaa vielä olla veturivetoisia matkustajajunia muussakin kuin kansainvälisessä liikenteessä, mutta hekään eivät tarvitse "romuvaunuja".
Nimenomaan kansainvälisetä liikennettä se helpottaisi, jos käynnistettäisiin uudelleen edes kerran päivässä kulkeva kunnollinen kansainvälinen pitkän matkan juna länsimaisella päivävaunukalustolla reitillä Tallinna-Tartto-Riika-Vilna/Kaunas-Puolan raja, ja toinen Tallinna-Narva-Pietari reitillle.

Ne junat joka vielä muutama vuotta sitten kulkivat olivat yöjunia ja ajettiin venäläismallisilla makuu-/lepovaunuilla, ja olivat muutenkin aika nuhjuisia, niin että kaikki eivät tainneet mieltyä siihen erityisen hyvin. Ihmiset Baltiassa ehkä eivät nykyisin enää halua liikkua pitkiä matkoja junalla yöllä, ja sopivaa pitkän matkan päiväjunakalustoa ei ole.

Vaikka etäisyydet Viron sisällä ovat suht lyhyet, niin matka-ajat ovat kuitenkin aika pitkät myös Tallinnan ja Narvan ja Tallinnan ja Tarton välillä.

VR entisistä siniharmaista vaunuista muodostettu pikajuna olisi monelle ihan mieluisa vaihtoehto bussilla ja paikallisjunilla köröttelyyn. Ravintolavaunu voisi tietenkin olla perinteinen venäläismallinen.

VR:n siniharmaissa vaunuissa ei ole muuta vikaa kuin että vessat laskevat jätöksensä ratapenkalle ja jarrut ja muut ominaisuudet eivät salli 160-200 km/h vauhtia, mutta mitään romua ne eivät ole. Baltian maissa ja Venäjällä laiturikorkeuskin on vaunun lattian tasolla, joten korkeista portaista ei ole haittaa jos ne varustetaan samanlaisilla läpillä kuin Sibeliuksen vaunut.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Nimenomaan kansainvälisetä liikennettä se helpottaisi, jos käynnistettäisiin uudelleen edes kerran päivässä kulkeva kunnollinen kansainvälinen pitkän matkan juna länsimaisella päivävaunukalustolla reitillä Tallinna-Tartto-Riika-Vilna/Kaunas-Puolan raja, ja toinen Tallinna-Narva-Pietari reitillle.
Ei taitaisi päivä riittää matkalle Tallinnasta Liettuaan. Pietarin reitille on uutta kalustoa mietittykin. Moottorijuna lienee parempi vaihtoehto Pietariin kuin veturivetoinen juna. Mistä saataisiin veturit noille päiväjunille Tallinnasta Liettuaan? Ja kuka maksaisi junien tappiot?

R.Silfverberg sanoi:
VR:n siniharmaissa vaunuissa ei ole muuta vikaa kuin että vessat laskevat jätöksensä ratapenkalle ja jarrut ja muut ominaisuudet eivät salli 160-200 km/h vauhtia, mutta mitään romua ne eivät ole.
Vaunut eivät ole romua, mutta silti ne pitiäis myydä romuhinnalla? Suomen valtio antaisi siis tukiaisia Baltian rautatieyhtiöille myymällä vaunut alihintaan?
 
vompatti sanoi:
Ei taitaisi päivä riittää matkalle Tallinnasta Liettuaan.
Riittää ihan hyvin, jos lähtö on viimeistään klo 8 aamulla. Matka on jotain 800 km luokkaa. Rata on Viron puolella paikoin huonokuntoista, mutta oma arvioni olisi että Tallinna-Tartto väliin menisi 3 tuntia, Tartto-Riika väliin myös 3, ja Riika-Vilna tai Kaunas völiin 6 tuntia. Eli iltakahdeksalta oltaisiin perillä. Ja junanvaihdon jälkeen seuraavana aamuna Varsovassa, ja iltapäivällä jo Berliinissä, Prahassa tai Wienissä.

vompatti sanoi:
Vaunut eivät ole romua, mutta silti ne pitiäis myydä romuhinnalla? Suomen valtio antaisi siis tukiaisia Baltian rautatieyhtiöille myymällä vaunut alihintaan?
Vanhimmasta päästä olevia siniharmaita vaunuja taidettiin yrittää myydä Viroon jo 90-luvulla, mutta niistä ei olisi silloin maksettu juuri mitään. Todennäköisesti niistä saisi nytkin korkeintaan romuhinnan, myi ne minne tahansa. Minkä sille voi että käytetyn leveäraidekaluston markkinat ovat sellaiset kuin ovat? Parempi kuitenkin että ne jatkaisivat eläkepäiviinsä asti liikennetehtävissä vaikka Baltiassa ennemmin kuin että ne romutetaan täällä.

Olen ymmärtänyt että aika paljon vaunuja on tähän menessä siirretty myös VR Cargon (Puolustusvoimien) ja VR-Rata Oy:n käyttöön, mutta rajatonta ei heidänkään vaunutarpeensa ole. Joka tapauksessa Lahden Oikoradan valmistumisen jälkeen jää taas iso kasa siniharmaita vaunuja vailla käyttöä joten jotain niille kannattaisi keksiä. Jos ne "lahjoitetaan" Baltiaan, niin liikenteestä vastaisi tietenkin kyseisten maiden rautatiet itse, ja hankkisivat jostain veturinsakin niille itse, tai ajaisi niitä liitevaunuina moottorivaunujen perässä.

t. Rainer
 
Ainakin Viron henkilöliikenteestä vastaava Edelaraudtee on luopunut Taigatrommeleista. Heillä on vain (suunnilleen) viisi TshME3-veturia, jotka eivät oikein matkustajaliikenteeseen sovellu. Latviassa ja Liettuassa tilanne on hiukan toinen, mutta niissäkin rautateiden henkilöliikenne on melko vähäistä.
 
Re: Siniset vaunut eivät ole romua

R.Silfverberg sanoi:
Eikö Baltian rautateillä ole "Taigatrommeleita" ja vastaavia tavarajunajuhtia vino pino? Kieltääkö jokin "EU-direktiivi" matkustajajunien vetämisen niillä?
Taigarumpu on oikealta nimeltään M62-veturi. Näitä on edelleen Latviassa ja Liettuassa, mutta ei Virossa. Se, että jossakin on vetureita, ei tarkoita sitä, että niitä olisi ylimääräisiä. Lähes kaikki veturit ovat tavaraliikenteen käytössä. Liettuan rautatieyhtiö on tilannut uusia vetureita, mutta nekin suurimmaksi osakseen korvaavat vanhoja. Go Transportilla Virossa saattaa vielä olla pari ylimääräistä TEP70-veturia.

Baltiassa monilla radoilla ei enää voi junia lisätä, sillä kapasiteetti ei riitä. Raskas tavaraliikenne vie kaiken kapasiteetin. Koska tavaraliikenne tuottaa paremmin kuin matkustajajunaliikenne, ei ole syytä korvata tavarajunia matkustajajunilla.

Vieraan valtion ei sovi tukea toisen valtion matkustajajunaliikennettä - varsinkaan tukemalla yhtä yhtiötä halvoin vaunuin ja syrjimällä muita. Ostakoot vaununsa markkinahintaan. Jos kerran siniset vaunut niin hyvin sopivat Baltiaan, niin miksi VR ei itse aja junia siellä? VR:llä olisi vetureitakin.
 
Re: Siniset vaunut eivät ole romua

vompatti sanoi:
Vieraan valtion ei sovi tukea toisen valtion matkustajajunaliikennettä - varsinkaan tukemalla yhtä yhtiötä halvoin vaunuin ja syrjimällä muita. Ostakoot vaununsa markkinahintaan. Jos kerran siniset vaunut niin hyvin sopivat Baltiaan, niin miksi VR ei itse aja junia siellä? VR:llä olisi vetureitakin.
Ymmärtääkseni Baltian maissa rautatiehenkilöliikennettä ei ole sen enempää vapautettu kuin meillä. Ja fakta on, että 20 vuotta vanhan leveäraide- ja leveäprofiilimatkustajavaunun markkina-arvo ei ole enempää kuin saman painoisen kasan teräsromua.

Taitaa olla muutenkin vähän myöhäistä miettiä asiaa.
VR olisi aikoinaan 1990-luvulla voinut ostaa, ja halvallakin, koko Eesti Raudteen (EVR), ja jos olisi ostanut, olisi ainakin ollut lupa harjoittaa kansainvälistä henkilöliikennettä. Muistan että Viron lehdistö kritisoi ankarasti sitä että EVR olisi myyty VR:lle, ja siksi VR pelkuruuttaan vetäytyi tarjouskilpailusta, ja EVR:n osti amerikkalainen yhtiö. Jahkailu voi kostautua sillä että virolaiset (=amerikkalaiset) tulevat Suomeen kilpailemaan tavaraliikenteestä kun kilpailu vapautetaan 2007.

t. Rainer
 
Re: Siniset vaunut eivät ole romua

R.Silfverberg sanoi:
Taitaa olla muutenkin vähän myöhäistä miettiä asiaa.
VR olisi aikoinaan 1990-luvulla voinut ostaa, ja halvallakin, koko Eesti Raudteen (EVR), ja jos olisi ostanut, olisi ainakin ollut lupa harjoittaa kansainvälistä henkilöliikennettä. Jahkailu voi kostautua sillä että virolaiset (=amerikkalaiset) tulevat Suomeen kilpailemaan tavaraliikenteestä kun kilpailu vapautetaan 2007.
Myöhäistä se ei ole milloinkaan. EVR ajaa vain tavarajunia. Matkustajaliikenteen hoitavat Elektriraudtee, Edelaraudtee ja Go transport. Näistä kahdella viimeksi mainitulla on sama omistaja. Edelaraudteen omistaja on yksityistämisen jälkeen vaihtunut ainakin kerran, joten mikään mahdottomuus ei olisi ollut ostaa sitä. EVR todennäköisesti tulee myyntiin lähivuosina.

En usko, että EVR tulee Suomeen ajamaan tavarajunia. EVR:llä on ylimääräistä kalustoa reilusti, mutta ei Suomeen sopivaa. Burkhardt on ostanut myytäviä yhtiöitä, mutta ei kai koskaan perustanut uutta. Onko VR Cargo myynnissä?
 
Re: Siniset vaunut eivät ole romua

vompatti sanoi:
En usko, että EVR tulee Suomeen ajamaan tavarajunia. EVR:llä on ylimääräistä kalustoa reilusti, mutta ei Suomeen sopivaa. Burkhardt on ostanut myytäviä yhtiöitä, mutta ei kai koskaan perustanut uutta. Onko VR Cargo myynnissä?
Sillä että onko jokin yhtiö perustanut uusia yhtiöitä vai ei ei ole mitään tekemistä. Fakta on, että EVR:llä on edullisempi kustannusrakenne kuin VR Cargolla, ja heillä on mahdollisuus tulla kilpailemaan suomalaisista rautatierahdeista vuonna 2007.

Jos EVR pistetään myyntiin, hinta tulee olemaan paljon korkeampi kuin edellisellä kerralla.

t. Rainer
 
EVR tosin tarvitsisi "joitakin" investointeja saadakseen toiminnan käyntiin Suomessa. Amerikkalaisvetureiden akselipainot taitavat asettaa omat haasteensa, sitä paitsi Eesti Raudtee lienee politiikaltaan hyvin pitkälti itään suuntautunut. Periaatteessa EVR on toki todennäköisempi tulokas kuin jotkin muut lähialueiden rautatieliikennöitsijät.
 
Re: Siniset vaunut eivät ole romua

R.Silfverberg sanoi:
Jos EVR pistetään myyntiin, hinta tulee olemaan paljon korkeampi kuin edellisellä kerralla.
Ed Burkhardtin tapa on ostaa yksityistettävä yhtiö, kehittää sen toimintaa muutama vuosi (usein tähän kuuluu uusien veturien hankinta) ja sitten myydä. Burkhardt - rautatiemiehen maineestaan huolimatta - toimii kuten pääomasijoittaja.

Jonkun lehtikirjoituksen mukaan Viro on ollut Burkhardtille viime vuosien pahin painajainen. Syynä tähän on rataverkon vapauttaminen. Ratakapasiteetin jakaa Viron rautatietarkastusvirasto, joka on suurimman osan kapasiteetista myöntänyt venäläisille yhtiöille. EVR:lle itselleen ei ole kovin paljon liikennettä jäänyt, ja osa vetureista jää käyttämättömiksi. Tästä johtuen EVR:n voitto jäänee pieneksi. Kuka tällaisen yhtiön ostaisi? Burkhardtilla ja Viron valtiolla tietääkseni on sopimus, että rautatietä ei myydä venäläisille!
 
Re: Siniset vaunut eivät ole romua

vompatti sanoi:
EVR:lle itselleen ei ole kovin paljon liikennettä jäänyt, ja osa vetureista jää käyttämättömiksi. Tästä johtuen EVR:n voitto jäänee pieneksi. Kuka tällaisen yhtiön ostaisi? Burkhardtilla ja Viron valtiolla tietääkseni on sopimus, että rautatietä ei myydä venäläisille!
Taidetaan olla muuten alkuperäisestä aiheesta aika pahasti sivuraiteella.

Mutta sen kommentin heitän vielä, että sen parempi syyhän Burkhardtilla/EVR:llä on tulla Suomeen kilpailemaan VR:n kanssa rautatierahdeista kun ne vapautuvat, koska täällä on enemmän rahdattavaa ja ratakapasiteettia kuin Virossa ja ketään operaattoria ei saa suosia, ja organisaatio ja kustannusrakenne on kevyempi kuin VR:llä.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
vompatti sanoi:
Ei taitaisi päivä riittää matkalle Tallinnasta Liettuaan.
Riittää ihan hyvin, jos lähtö on viimeistään klo 8 aamulla. Matka on jotain 800 km luokkaa. Rata on Viron puolella paikoin huonokuntoista, mutta oma arvioni olisi että Tallinna-Tartto väliin menisi 3 tuntia, Tartto-Riika väliin myös 3, ja Riika-Vilna tai Kaunas völiin 6 tuntia. Eli iltakahdeksalta oltaisiin perillä. Ja junanvaihdon jälkeen seuraavana aamuna Varsovassa, ja iltapäivällä jo Berliinissä, Prahassa tai Wienissä.
Tässä aikoja nykyisillä aikatauluilla: Tallinna-Tartto väli on nopeimmillaan 2 h 16 min. Tartto-Valga nopeimmillaan 1 h 51 min. Lugazi (4 km Valgasta) -Riika nopeimmillaan 3 h 7 min. Arvioit Tartto-Riika välin kaksi tuntia oikeata nopeammaksi! Riiasta Vilnaan pääsee viidessä tunnissa. Näin koko matka Tallinnasta Vilnaan kestäisi 13 tuntia ilman junanvaihtojen aiheuttamia hidastuksia. Saman pääsisi bussilla 10 tunnissa, mutta todellinen junaharrastajahan ei bussilla kulje!

Voisiko tämän Baltia-keskustelun viimeinkin siirtää omaksi viestiketjukseen?

MODEDIT/kuukanko: voi ja on nyt siirretty
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yöjunaliikenne Baltian maiden välillä ja Liettuasta Puolaan ei taida olla mikään erityinen rahasampo. Riian ja Vilnan välinen yöjuna lakkautettiin jo tammikuussa 2004 ja Vilna-Varsova-yöjuna loppui ilmeisesti vuoden 2005 alkupuolella. Nykyisin Vilna-Varsova-junaa korvaa PKP:n bussi. Vilnan ja Varsovan välillä kulkee muitakin busseja. Loppuaikoina tuossa junassa oli vain kaksi vaunua M62:n perässä.

Tallinna-Varsova-junan käynti Vilnassa tietäisi vielä kolmen tunnin lisäaikaetua bussille. Kun Balti-juna vielä kulki, se ei käynyt Vilnassa, vaan ajoi Riiasta suoraan Kaunasin kautta rajalle Sestokaihin.
 
TEP70 sanoi:
Tallinna-Varsova-junan käynti Vilnassa tietäisi vielä kolmen tunnin lisäaikaetua bussille. Kun Balti-juna vielä kulki, se ei käynyt Vilnassa, vaan ajoi Riiasta suoraan Kaunasin kautta rajalle Sestokaihin.
Ja kokonaan on unohdettu Tarton kierrokseen tuhlattu aika! Mitään matkustajajunia ei kannata ajaa Tallinnasta Latviaan tai Liettuaan ennen uuden radan rakentamista Pärnusta Riikaan. Mikäli rata Mõisakülan kautta kiskotettaisiin uudelleen, voisivat junat kilpailla ajassa jo busseja vastaan. Suoremmalla linjauksella junat olisivat varmasti nopeampia.
 
Takaisin
Ylös