Nimenomaan kansainvälisetä liikennettä se helpottaisi, jos käynnistettäisiin uudelleen edes kerran päivässä kulkeva kunnollinen kansainvälinen pitkän matkan juna länsimaisella päivävaunukalustolla reitillä Tallinna-Tartto-Riika-Vilna/Kaunas-Puolan raja, ja toinen Tallinna-Narva-Pietari reitillle.Alunperin kirjoittanut vompatti
Ne junat joka vielä muutama vuotta sitten kulkivat olivat yöjunia ja ajettiin venäläismallisilla makuu-/lepovaunuilla, ja olivat muutenkin aika nuhjuisia, niin että kaikki eivät tainneet mieltyä siihen erityisen hyvin. Ihmiset Baltiassa ehkä eivät nykyisin enää halua liikkua pitkiä matkoja junalla yöllä, ja sopivaa pitkän matkan päiväjunakalustoa ei ole.
Vaikka etäisyydet Viron sisällä ovat suht lyhyet, niin matka-ajat ovat kuitenkin aika pitkät myös Tallinnan ja Narvan ja Tallinnan ja Tarton välillä.
VR entisistä siniharmaista vaunuista muodostettu pikajuna olisi monelle ihan mieluisa vaihtoehto bussilla ja paikallisjunilla köröttelyyn. Ravintolavaunu voisi tietenkin olla perinteinen venäläismallinen.
VR:n siniharmaissa vaunuissa ei ole muuta vikaa kuin että vessat laskevat jätöksensä ratapenkalle ja jarrut ja muut ominaisuudet eivät salli 160-200 km/h vauhtia, mutta mitään romua ne eivät ole. Baltian maissa ja Venäjällä laiturikorkeuskin on vaunun lattian tasolla, joten korkeista portaista ei ole haittaa jos ne varustetaan samanlaisilla läpillä kuin Sibeliuksen vaunut.
t. Rainer