Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Lähijunien vuoroväli

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Lähijunien vuoroväli

    Tätä on pohdittu, mutta jos saisi pyytä sellaisen yksinkertaisen summauksen että miksi se on juuri viisi minuuttia? Koska pisin asemäväli (Pasila-Rautatientori) on tuon verran?

  2. #2

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3647

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tätä on pohdittu, mutta jos saisi pyytä sellaisen yksinkertaisen summauksen että miksi se on juuri viisi minuuttia? Koska pisin asemäväli (Pasila-Rautatientori) on tuon verran?
    Nyt meni itseltäni vähän ohi... Voisitko vähän tarkemmin laittaa että mistä nyt on kyse? Ymmärsin tästä että miksi joillakin (et kertonut mitä junia juuri tarkoitat) on 5minuutin vuoroväli, mutta muuta en tajunnutkaan...
    Viimeisin muokkaaja zige94; 12.04.2012 kello 12:07. Syy: selvennetty

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Nyt meni itseltäni vähän ohi... Voisitko vähän tarkemmin laittaa että mistä nyt on kyse?
    Eiköhän Teme tarkoittanut Helsingin seudun ostaman paikallisjunaliikenteen eli VR-Yhtymän brändinimellä lähiliikenne toimivan liikenteen minimivuoroväliä.

    Tämä tullee siitä, että junien liikennöimillä rataosilla linjasuojastuksen jaksonpituus on liikenteessä käytettävillä junanopeuksilla 4 minuuttia. Kun tuollainen 20 % on hyvä marginaali, niin 5 min. on sopiva kaupallisen liikenteen vuoroväli. Myös Helsingin asemalla pystytyään lähettämään juna paluusuuntaansa minimissään 4 minuutin kuluttua saapumisesta, joten tähänkin 5 minuutin vuoroväli istuu sopivalla marginaalilla. Pisaran suunnitelmassa sanotaan, että kaupunkiratojen vuoroväli voitaisiin lyhentää 3 minuuttiin. Se edellyttää turvalaitteiden uusimista tai vähintään jaksojen lyhentämistä.

    Antero

  4. #4

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    396

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eiköhän Teme tarkoittanut Helsingin seudun ostaman paikallisjunaliikenteen eli VR-Yhtymän brändinimellä lähiliikenne toimivan liikenteen minimivuoroväliä.

    Tämä tullee siitä, että junien liikennöimillä rataosilla linjasuojastuksen jaksonpituus on liikenteessä käytettävillä junanopeuksilla 4 minuuttia. Kun tuollainen 20 % on hyvä marginaali, niin 5 min. on sopiva kaupallisen liikenteen vuoroväli. Myös Helsingin asemalla pystytyään lähettämään juna paluusuuntaansa minimissään 4 minuutin kuluttua saapumisesta, joten tähänkin 5 minuutin vuoroväli istuu sopivalla marginaalilla. Pisaran suunnitelmassa sanotaan, että kaupunkiratojen vuoroväli voitaisiin lyhentää 3 minuuttiin. Se edellyttää turvalaitteiden uusimista tai vähintään jaksojen lyhentämistä.

    Antero
    Toki A- ja M- junien väli ei ole Helsingin ja Huopalahden välillä tasan 5 minuuttia, vaan vuorotellen 4 ja 6 minuuttia jolloin molemmilla junilla on 10 minuutin vuoroväli.

  5. #5

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tämä tullee siitä, että junien liikennöimillä rataosilla linjasuojastuksen jaksonpituus on liikenteessä käytettävillä junanopeuksilla 4 minuuttia. Kun tuollainen 20 % on hyvä marginaali, niin 5 min. on sopiva kaupallisen liikenteen vuoroväli. Myös Helsingin asemalla pystytyään lähettämään juna paluusuuntaansa minimissään 4 minuutin kuluttua saapumisesta, joten tähänkin 5 minuutin vuoroväli istuu sopivalla marginaalilla. Pisaran suunnitelmassa sanotaan, että kaupunkiratojen vuoroväli voitaisiin lyhentää 3 minuuttiin. Se edellyttää turvalaitteiden uusimista tai vähintään jaksojen lyhentämistä.
    Rautateiden kulunvalvonnan uusinta kuormitetuimmilla rataosilla voisi tuoda mukavasti lisää kapasiteettia.

    Esimerkiksi erittäin kuormitetulla Stockholm Södra - Stockholm Central välillä kulkee nykyään 24 junaa ruuhkatunnissa. Pika- ja paikallisjunia sekaisin. Olisiko kulunvalvonta vielä ihan konventionaalinen systeemikin(ei liikkuvaan blokkiin perustuva)? Varmaan kallis kuitenkin. Toki Stockholm Södrassa on junille kahdet laiturit ja Stockholm Centralissakin laitureita riittää.

    Pääradan kaukoliikenneraiteiden ruuhkaisin osa on Helsinki - Kerava väli, jolla varmaan myös voisi olla parit laiturit käytössä joka asemalla (Kerava, Tikkurila, Pasila, Helsinki). Tuosta välistä saadaan kulunvalvontaa uusimalla läpi enemmänkin junia, kunhan ensin saadaan Pisaralla vapautettua rata- ja raidekapasiteettia Pasilan ja Helsingin välistä, joka on tällä hetkellä pullonkaula.

  6. #6
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    3211

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Samaan aiheeseen liittyen kysyisin, että miksi A-junien vuoroväli on viikonloppuisin puoli tuntia? Johtuuko Helsinki C:n ahtaudesta vai siitä, että matkustajia ei ole riittävästi (kun A-junahan on ainoana yhteytenä vain Valimoon, Pitäjänmäelle ja Mäkkylään). Onhan esim. N-junillakin 10-15 minuutin vuoroväli ja Ilmalaankin pääsee viikonloppuisin 5-15 minuutin vuorovalillä A- ja M-junilla.

  7. #7

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3647

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eiköhän Teme tarkoittanut Helsingin seudun ostaman paikallisjunaliikenteen eli VR-Yhtymän brändinimellä lähiliikenne toimivan liikenteen minimivuoroväliä.

    Tämä tullee siitä, että junien liikennöimillä rataosilla linjasuojastuksen jaksonpituus on liikenteessä käytettävillä junanopeuksilla 4 minuuttia. Kun tuollainen 20 % on hyvä marginaali, niin 5 min. on sopiva kaupallisen liikenteen vuoroväli. Myös Helsingin asemalla pystytyään lähettämään juna paluusuuntaansa minimissään 4 minuutin kuluttua saapumisesta, joten tähänkin 5 minuutin vuoroväli istuu sopivalla marginaalilla. Pisaran suunnitelmassa sanotaan, että kaupunkiratojen vuoroväli voitaisiin lyhentää 3 minuuttiin. Se edellyttää turvalaitteiden uusimista tai vähintään jaksojen lyhentämistä.

    Antero
    Ja Tikkurila - Malmi välillä menee junat parhaimmillaan 2-3min välein, siis per suunta. Esimerkiksi Tapanilasta 14:25 N-juna keskustaan, 14:28 I-juna keskustaan, ja samaa rataa n. tunnin ajan... Samantyylisiä tapauksia on ruuhka-aikana paljonkin täälläpäin. Helsinkiin/-stä on minimissään aikataulutettu 4minuutin välillä.

  8. #8

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Minusta junaraiteiden kulunvalvonnan uusiminen, Pisara ja sen seurauksena tiheämpi vuoroväli antaisi aika paljon uusia mahdollisuuksia, kun yksikkökokoa voitaisiin pienentää. Nykyisinhän raiteet ovat niin täynnä, ettei sinne oikein muuta mahdu.

    Otetaan esimerkiksi Leppävaaran suunta, minulle tulisi mieleen käyttää sitä uudella tavalla.

    Minulle tulisi mieleen korvata aika suuri osan A-junista parilla ”katukelpoisella junalla” (duoratikaksikin tuollaista kutsutaan, ihan maun mukaan.), vaikka jotenkin tälläisillä reiteillä:

    Helsinki - Pitäjänmäki- (kadulle) - Konala – Pähkinärinne – Kivistö asema
    Helsinki –Leppävaara - (kadulle) - Laaksolahti – Jupperi – Pähkinärinne – Myyrmäki asema – Kaivoksela

    Toki tuolle junaratikalle tulisi 55 senttiä korkeat laiturit, mutta eiköhän ne olisi jotenkin hanskattavissa.

    Muitakin mahdollisuuksia löytyy jos raiteille saadaan lisäkapasiteettia. Olisi kuitenkin parempi käyttää ensin olemassa oleva infra (toki Pisaralla lisättynä) täyteen ja sitten vasta rakentaa vaikka Töölön metro tyyppinen ratkaisu. Toki RHK varmaan haraa vastaan, ettei mitään katukelpoista kalustoa saisi junaradoilla kulkea, mutta johan ratakalustoyhtiö omistaa yhdenlaisia junia, joten eikös seuraavia hankittaessa kannattaisi selvittää myös duoratikkavaihtoehto?

  9. #9

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Kiitoksia vastauksista, Antero ymmärsi oikein. Kiinnostaa ihan yleisesti, mutta tarkemmin mietin sitä että jos K-junat on N-junia, niin mahtuisiko kaupunkiradalla kolmas junaryhmä 10 min välillä ja mitä tuo vaatisi jos mitään? Eli siis 200 sekunttia, kolme minuuttia 20 sekunttia, yhteisillä osuuksilla vuoroväli.

    Petteri, olen joskus leikkinyt ajatuksella että mitä jos olisi Tikkurilan kaupunkiradan suuntainen ratikka. Luultavasti helpointa olisi rakentaa uusi rata samaan väylään, ei se välttämättä edes olisi kovin kallista kun maaväylä on valmiina ylityksineen. Jotenkin vaikka niin että olisi esimerkiksi ratikkalinja Tikkurila - Rautatientori, joka pysähtyy jokaisella nykyisistä asemista ja vaikka haarautuukin. Ja vastaavasti junat eivät pysähtyisi kuin Malmilla, ehkä Oulunkylässä ja Pasilasas. Eli tuotaisiin tavallaan yksi kevyempi junatyyppi nykyisten lähijunien alle jolloin ne taas lähentyisivät taajamajunia.

    Tähän liittyen eräs hilpeä laskelma: Tikkurila - Helsinki, 18km, 8 pysähdystä.
    Oletuksilla 30s asema-aikaa, 0,8m/s2 kiihtyvyys ja 1,0m/s2 jarrutus pikaratikalla menee 70km/h kalustolla tuohon aika tasan 20min ja 100km/h kalustolla 17 min, oletan ettei tarvitse hidastaa vaihteisiiin tai kurveihin.

    N-junan aikataulun mukainen ajoaika on 20 min. 140km/h nopeudella tuohon menisi periaatteessa 15,5 min. Pari minuuttia tuosta selittyy sillä että Ratapiha on vaihdeviidakkoineen niin hidas, mutta olisikohan siltikin liikennöintikäytännöissä kenties jotain hiottavaa?

  10. #10

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Samaan aiheeseen liittyen kysyisin, että miksi A-junien vuoroväli on viikonloppuisin puoli tuntia? Johtuuko Helsinki C:n ahtaudesta vai siitä, että matkustajia ei ole riittävästi (kun A-junahan on ainoana yhteytenä vain Valimoon, Pitäjänmäelle ja Mäkkylään). Onhan esim. N-junillakin 10-15 minuutin vuoroväli ja Ilmalaankin pääsee viikonloppuisin 5-15 minuutin vuorovalillä A- ja M-junilla.
    Olen todennut, ettei A-junissa kovin paljon väkeä viikonloppuisin ole mutta käsittääkseni se johtuu juuri harvasta vuorovälistä. Esim. pitäjänmäkeläiset käyttävät keskustaan mennessä tai päinvastoin mieluummin seutubusseja joita kulkee lauantaisin n. 10 ja sunnuntaisin n. 15 min. välein. Aikatauluja ei paljoa tarvitse vilkaista kuten on asianlaita junaa käyttäessä.

  11. #11

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Olen todennut, ettei A-junissa kovin paljon väkeä viikonloppuisin ole mutta käsittääkseni se johtuu juuri harvasta vuorovälistä. Esim. pitäjänmäkeläiset käyttävät keskustaan mennessä tai päinvastoin mieluummin seutubusseja joita kulkee lauantaisin n. 10 ja sunnuntaisin n. 15 min. välein. Aikatauluja ei paljoa tarvitse vilkaista kuten on asianlaita junaa käyttäessä.
    Mitä olen A-junaa käyttänyt, niin olen huomannut, että A:n käyttäjistä iso osa on työmatkalaisia, jotka käyvät töissä Pitäjänmäessä ja Valimossa. Se selittäisi myös viikonlopun "hiljaisuutta".

  12. #12
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1200

    oletus Vs: Lähijunien vuoroväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tähän liittyen eräs hilpeä laskelma: Tikkurila - Helsinki, 18km, 8 pysähdystä.
    Tikkurilasta on Helsingin päärautatieasemalle 16 km, ei 18...

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Metrolla 12 minuutin vuoroväli kahtena viikonloppuna
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 13:40
  2. HSL: Metrolla 12 minuutin vuoroväli maanantai-iltana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.04.2010, 14:20
  3. HSL: Metrolla torstai-iltana 12 minuutin vuoroväli
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.03.2010, 08:32
  4. Vuoroväli vs. matka-aika
    kirjoittanut Kolli foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 58
    Viimeisin viesti: 05.02.2009, 00:05
  5. Lähijunien yöliikenteestä
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 23.05.2007, 21:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •