Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tätä on pohdittu, mutta jos saisi pyytä sellaisen yksinkertaisen summauksen että miksi se on juuri viisi minuuttia? Koska pisin asemäväli (Pasila-Rautatientori) on tuon verran?
Eiköhän Teme tarkoittanut Helsingin seudun ostaman paikallisjunaliikenteen eli VR-Yhtymän brändinimellä lähiliikenne toimivan liikenteen minimivuoroväliä.Nyt meni itseltäni vähän ohi... Voisitko vähän tarkemmin laittaa että mistä nyt on kyse?
Toki A- ja M- junien väli ei ole Helsingin ja Huopalahden välillä tasan 5 minuuttia, vaan vuorotellen 4 ja 6 minuuttia jolloin molemmilla junilla on 10 minuutin vuoroväli.Eiköhän Teme tarkoittanut Helsingin seudun ostaman paikallisjunaliikenteen eli VR-Yhtymän brändinimellä lähiliikenne toimivan liikenteen minimivuoroväliä.
Tämä tullee siitä, että junien liikennöimillä rataosilla linjasuojastuksen jaksonpituus on liikenteessä käytettävillä junanopeuksilla 4 minuuttia. Kun tuollainen 20 % on hyvä marginaali, niin 5 min. on sopiva kaupallisen liikenteen vuoroväli. Myös Helsingin asemalla pystytyään lähettämään juna paluusuuntaansa minimissään 4 minuutin kuluttua saapumisesta, joten tähänkin 5 minuutin vuoroväli istuu sopivalla marginaalilla. Pisaran suunnitelmassa sanotaan, että kaupunkiratojen vuoroväli voitaisiin lyhentää 3 minuuttiin. Se edellyttää turvalaitteiden uusimista tai vähintään jaksojen lyhentämistä.
Antero
Tämä tullee siitä, että junien liikennöimillä rataosilla linjasuojastuksen jaksonpituus on liikenteessä käytettävillä junanopeuksilla 4 minuuttia. Kun tuollainen 20 % on hyvä marginaali, niin 5 min. on sopiva kaupallisen liikenteen vuoroväli. Myös Helsingin asemalla pystytyään lähettämään juna paluusuuntaansa minimissään 4 minuutin kuluttua saapumisesta, joten tähänkin 5 minuutin vuoroväli istuu sopivalla marginaalilla. Pisaran suunnitelmassa sanotaan, että kaupunkiratojen vuoroväli voitaisiin lyhentää 3 minuuttiin. Se edellyttää turvalaitteiden uusimista tai vähintään jaksojen lyhentämistä.
Eiköhän Teme tarkoittanut Helsingin seudun ostaman paikallisjunaliikenteen eli VR-Yhtymän brändinimellä lähiliikenne toimivan liikenteen minimivuoroväliä.
Tämä tullee siitä, että junien liikennöimillä rataosilla linjasuojastuksen jaksonpituus on liikenteessä käytettävillä junanopeuksilla 4 minuuttia. Kun tuollainen 20 % on hyvä marginaali, niin 5 min. on sopiva kaupallisen liikenteen vuoroväli. Myös Helsingin asemalla pystytyään lähettämään juna paluusuuntaansa minimissään 4 minuutin kuluttua saapumisesta, joten tähänkin 5 minuutin vuoroväli istuu sopivalla marginaalilla. Pisaran suunnitelmassa sanotaan, että kaupunkiratojen vuoroväli voitaisiin lyhentää 3 minuuttiin. Se edellyttää turvalaitteiden uusimista tai vähintään jaksojen lyhentämistä.
Antero
Samaan aiheeseen liittyen kysyisin, että miksi A-junien vuoroväli on viikonloppuisin puoli tuntia? Johtuuko Helsinki C:n ahtaudesta vai siitä, että matkustajia ei ole riittävästi (kun A-junahan on ainoana yhteytenä vain Valimoon, Pitäjänmäelle ja Mäkkylään). Onhan esim. N-junillakin 10-15 minuutin vuoroväli ja Ilmalaankin pääsee viikonloppuisin 5-15 minuutin vuorovalillä A- ja M-junilla.
Olen todennut, ettei A-junissa kovin paljon väkeä viikonloppuisin ole mutta käsittääkseni se johtuu juuri harvasta vuorovälistä. Esim. pitäjänmäkeläiset käyttävät keskustaan mennessä tai päinvastoin mieluummin seutubusseja joita kulkee lauantaisin n. 10 ja sunnuntaisin n. 15 min. välein. Aikatauluja ei paljoa tarvitse vilkaista kuten on asianlaita junaa käyttäessä.
Tikkurilasta on Helsingin päärautatieasemalle 16 km, ei 18...Tähän liittyen eräs hilpeä laskelma: Tikkurila - Helsinki, 18km, 8 pysähdystä.