Onnirail

Onnea Onnirailille, jos heillä on vastaukset valmiina tai kehitteillä, mutta pelkkä haaveilu ei riitä.

Ei riitä, ei. Toivottavasti Arkadianmäellä ymmärtävät ajatella valtakunnan ja kansalaisten etua tässäkin asiassa ja pistävät VR:n naurettavan puuhastelun (koulutuksenkin saralla) kuriin, niin että dreams can be true jossain vaiheessa. Mötölle ehdottomasti hatunnosto siitä, että edes yrittää avata latua raidepuolellakin, kumipyörillä kuitenkin ilmeisesti toistaiseksi onnistunut ihan kohtalaisesti "mahdottomassa" tehtävässä.
 
(vai onko Suomessa käytännössä muita tapoja saada veturinkuljettajan pätevyys?)

Itse asiassa YLE uutisoi jokin aika sitten, että ensi syksynä Kouvolan seudun ammattiopisto aloittaa veturinkuljettajien kouluttamisen. Ensi hätään tosin jonkin toisen rautatieyhtiön toimeksiannosta, joka on aloittelemassa toimintaa. Aikanaan ehkä alkaa kaikille avoin veturinkuljettajien ammattikoulutus, jos tarvetta näille alkaa olemaan. Muutoinkin tämä koulu on aloittamassa rautatiealan ammattikoulutusta, ainakin ratapihatyöntekijöitä koulutetaan.
 
Ulkomailla joissain monopolin avautumistilanteissa vasta eläkkeelle jäänyt porukka on ollut se työvoimareservi, jolla työ on saatu alkamaan. Miten Suomessa – minkä ikäisenä VR:n prenikat omaavat työntekijät jäävät keskimäärin eläkkeelle? Koko populaatiollehan tuo on siinä 59-61 vuotiaana, joten kyllähän tuollaisella vasta eläkkeelle jääneellä porukalla voisi pienimuotoisen toiminnan aloittaa ilman, että tarvitsisi edes kilpailijalta heti rekrytä.

Jostain oli jäänyt mieleen, että rautateillä olisi (ainakin ennen) ollut jopa suomalaisten keskiarvoa alempia eläkeikiä.

Peba
 
(vai onko Suomessa käytännössä muita tapoja saada veturinkuljettajan pätevyys?)
No on: VR Koulutuskeskus (VRKK) on viranomaisen hyväksymä oppilaitos.
VRKK sanoi:
VRKK on Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymä oppilaitos, joka voi antaa koulutusta rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä annetun lain nojalla. VRKK:lla on myös Liikenneviraston lupa antaa turvallisuuskoulutusta, jotka liittyvät radanpidon pätevyysvaatimuksiin.VRKK on julkisen valvonnan alaiseen oppilaitokseen rinnastettu oppilaitos.
VRKK:ssa toteutettaviin rautatiealan ammattiin johtaviin koulutuksiin hakeudutaan tulevan työnantajan kautta.
Työnantaja valitsee koulutukseen soveltuvat henkilöt oman valintaprosessinsa kautta, johon kuuluu mm. lain edellyttämien terveydentilavaatimusten arviointi ja psykologinen soveltuvuusarviointi.
VRKK ottaa ammattiin soveltuvat henkilöt koulutukseen asiakkaan ja VRKK:n välisen sopimuksen mukaisesti. Hyväksytysti suoritettu koulutus on edellytys, muiden vaatimusten ohella, hakea lupakirjaa tai kelpoisuuskirjaa viranomaiselta.
Veturinkuljettajakoulutuksen rakenne
Koko koulutus teoria-, simulaattorikoulutuksineen ja työnopastuksineen kestää noin 9 kuukautta, jonka jälkeen seuraa 9 viikon Veturinkuljettajan -työharjoittelu. Koulutus toteutetaan monimuoto-ohjelmana. Koulutus jakautuu teoriaopetukseen ja käytännön työnopastukseen. Koulutus järjestetään osittain keskitetysti VR Koulutuskeskuksessa Helsingin Pasilassa ja osittain hajautettuna oppilaiden omilla paikkakunnilla, ratapihoilla, vetureissa ja junissa. Koulutus antaa myös pätevyyden kahden tai kolmen vetokalustosarjan käsittelyyn. Mikäli paikkakunnalla tarvitaan myös muita veturipätevyyksiä, järjestetään ne kurssin jälkeen lisäkoulutuksina.
Koulutusaikanaan oppilaat ovat jatkuvan seurannan ja arvioinnin kohteena. Niin kouluttajat VR Koulutuskeskuksessa kuin työnopastajat eri paikkakunnilla arvioivat oppilaan tietopuolista menestystä, käytännön harjoitteluissa suoriutumista sekä yleistä sopeutumista työyhteisöön ja työn asettamiin vaatimuksiin. Koulutusaika on samalla myös koeaikaa molemmin puolin.
Tässä "asiakas" ei tarkoita pelkästään VR:ää. Tästähän oli jo vuosia sitten. Koulutuskeskus kouluttaa kenelle vain työnantajalle.
 
HSL:n lähiliikenteeseen lienee kilpailun voittaneen yrityksen realistista rekrytoida huomattava osa työntekijöistä edellisen liikennöitsijän palveluksesta. Näinhän jo toimitaan linja-autoliikenteen puolella nk. Lonka-sopimusten pohjalta. VR:n tehottomuus on tietääkseni pääosin muualla kuin kuljettajien ja konduktöörien palkoissa ja työehdoissa. Toki varmasti lisäksi tarvitaan lisäväkeä, mutta on kilpailutuksen ratkaisun ja liikenteen alunkin välillä aikaa kouluttaa henkilöstöä.
 
No on: VR Koulutuskeskus (VRKK) on viranomaisen hyväksymä oppilaitos.

Niin, tuo on siis toistaiseksi ainoa tapa päästä Suomessa veturinkuljettajaksi. Kouvolan lafka pyrkii olemaan se toinen tapa.

Ulkomailla hankittu koulutus ei päde Suomessa toistaiseksi, mutta saattaa olla, että joskus tulevaisuudessa koulutuksen yleinen osa on voimassa koko EU:n alueella. Iso osa koulutusta on kuitenkin rataverkkokohtaista, ja jopa yhtiökohtaista. Tässä muutoksen kynnyksellä on kuitenkin mahdoton arvioida tarkemmin, miten hommat etenevät jatkossa.

Iso osa koulutuksesta on harjoittelua. Eli ajetaan ihan kaupallisia junia kouluttajan opastuksella. Tulevaisuus näyttää, miten uusi alalle tuleva firma saa koulutettua niiden ensimmäisten omien junien kuljettajat, kun niillä pitäisi olla useamman kuukauden harjoittelut takanaan...

Liikennelentäjäkoulutuksessahan kävi niin, että Porin Ilmailuopisto (="Finnairin koulutuskeskus") kouluttaa käytännössä vain Finnairille ja on Finnairin taloudellisesti tukema. Vastaavasti VR Koulutuskeskuskin saattaa jatkossa edelleen kouluttaa vain VR:lle, tai sitten muille firmoille menevät joutuvat maksamaan koulutuksensa kokonaan itse, kuten joutuvat Suomessa muutkin kuin Ilmailuopiston liikennelentäjäoppilaat.
 
Vastaavasti VR Koulutuskeskuskin saattaa jatkossa edelleen kouluttaa vain VR:lle, tai sitten muille firmoille menevät joutuvat maksamaan koulutuksensa kokonaan itse, kuten joutuvat Suomessa muutkin kuin Ilmailuopiston liikennelentäjäoppilaat.
Varmaankin joutuvat maksamaan, tai firma maksaa.
Mutta:
Rautatiemarkkinoille.fi sanoi:
Rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä annetun lain (1664/2009) 23 §:ssä tarkoitetun oppilaitoksen on tarjottava tasapuolisella ja syrjimättömällä tavalla korvausta vastaan koulutuspalveluja tässä laissa tarkoitettua toimintaa harjoittaville yhtiöille ja muille yhteisöille, jos koulutus on tarpeellista turvallisuustodistuksen tai turvallisuusluvan saamista koskevien vaatimusten täyttämiseksi.
Että kouluttaa pitää. En tosin jaksanut tarkistaa, että ovatko "pykälät" muuttuneet ;).
 
Niin, tuo on siis toistaiseksi ainoa tapa päästä Suomessa veturinkuljettajaksi. Kouvolan lafka pyrkii olemaan se toinen tapa.

Ulkomailla hankittu koulutus ei päde Suomessa toistaiseksi, mutta saattaa olla, että joskus tulevaisuudessa koulutuksen yleinen osa on voimassa koko EU:n alueella. Iso osa koulutusta on kuitenkin rataverkkokohtaista, ja jopa yhtiökohtaista. Tässä muutoksen kynnyksellä on kuitenkin mahdoton arvioida tarkemmin, miten hommat etenevät jatkossa.

Iso osa koulutuksesta on harjoittelua. Eli ajetaan ihan kaupallisia junia kouluttajan opastuksella. Tulevaisuus näyttää, miten uusi alalle tuleva firma saa koulutettua niiden ensimmäisten omien junien kuljettajat, kun niillä pitäisi olla useamman kuukauden harjoittelut takanaan...

Liikennelentäjäkoulutuksessahan kävi niin, että Porin Ilmailuopisto (="Finnairin koulutuskeskus") kouluttaa käytännössä vain Finnairille ja on Finnairin taloudellisesti tukema. Vastaavasti VR Koulutuskeskuskin saattaa jatkossa edelleen kouluttaa vain VR:lle, tai sitten muille firmoille menevät joutuvat maksamaan koulutuksensa kokonaan itse, kuten joutuvat Suomessa muutkin kuin Ilmailuopiston liikennelentäjäoppilaat.

VRKK lienee tai ainakin pitäisi olla kaikille avoin, kun se nauttii opetusministeriön tukea ja opiskelijat nauttivat opintotukea.

Eikös VR:llä koulutus tapahdu jotenkin niin, että veturivalmistaja kouluttaa opetuskuljettajat, jotka taasen opettavat kuljettajat. Eiköhän tuo samanlainen menettely toimi uudellakin yrittäjällä. Kalustokoulutuksen jälkeen toki pitää opetella ajamaan junana, mutta ei tuon pitäisi olla ongelma kun aikoinaan VR:llä, KSR:llä, JMR:llä ja muilla rautatieoperaattoreillakin on opittu.
 
VRKK lienee tai ainakin pitäisi olla kaikille avoin, kun se nauttii opetusministeriön tukea ja opiskelijat nauttivat opintotukea.

Taitaa olla liikenneministeriön alainen oppilaitos. Opintotukea ja siihen liittyvää asumislisää sai, mutta joitain muita normaalisti saatavia tukia ei ollut mahdollista hakea - en nyt muista kuitenkaan, että mitä sitä tuli aikoinaan yritettyä hakea. No, ainakaan minkäänlaista opiskelijakorttia ei saanut, eikä täten alennuksia esimerkiksi joukkoliikennelipuista.

Nykyisellään VRKK:n kursseille ei haeta suoraan, vaan VR suorittaa ja maksaa työnhakuprosessin ja valitsee koulutettavat. VR tämän jälkeen ostaa koulutuspalvelut VRKK:lta ja käytännössä palkkaa kurssin läpäisseet.

Tulevaisuudessa alalle pyrkivän tilanne ei ole yhtä ruusuinen, mikäli mennään liikennelentäjien tielle. Siellähän siis opiskelija maksaa kymmenien tuhansien eurojen koulutuksen itse (joskin Finnair tukee Ilmailuopistoa), eikä valmistuneilla ole mitään takeita työllistymisestä. Tälläkin hetkellä Helsinki-Vantaalla paiskoo laukkuja useampikin pätevä liikennelentäjä, joka ei ole päivääkään tehnyt ammattipätevyytensä mukaista työtä.
 
Takaisin
Ylös