Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

Mihin ulottuu yhdysliikenne

Minusta Rainerin pointti oli oikein hyvä. Jos yhdysliikenne ei ole kahden valtion ratahallintojen välistä raja-asemien välillä tapahtuvaa liikennettä, mihin se sitten päättyykään? Eikö rautateitse Suomen ja Venäjän rajan yli tullutta rahtia saa kuljettaa esimerkiksi Haaparantaan ja sieltä edelleen, koska kerran tämän yhdysliikenteen yksinoikeus oli VR Oy:llä? Se sama junahan on tullut Venäjältä Suomeen ja yrittää päästä edelleen Ruotsiin.

Tämä ei ole mikään teoreettinen esimerkki, vaan esimerkiksi Venäjälle rekisteröity yritys voi omistaa telinvaihtokelpoisia vaunuja, jotka voivat matkata Uralilta Suomen kautta Narvikiin. Siis samat vaunut, vaikka kokojunakuljetuksena.

Keski-Euroopassa tällainen monikansallinen yhdysliikenne on arkipäivää, ollut jo vuosikausia ennen EU:takin.

Ei Jtt:llä voida laajentaa yhdysliikenteen käsitettä siitä, mihin valtiosopimus varsin selkeästi sen rajaa. Jos näin olisi, venäläiset ajaisivat öljyjunat Sköldvikiin itse. Sillä yhdysliikenne on sallittu molemmille, ei vain VR Oy:lle.

Antero
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

Antero Alku sanoi:
Ei Jtt:llä voida laajentaa yhdysliikenteen käsitettä siitä, mihin valtiosopimus varsin selkeästi sen rajaa. Jos näin olisi, venäläiset ajaisivat öljyjunat Sköldvikiin itse. Sillä yhdysliikenne on sallittu molemmille, ei vain VR Oy:lle.
Yhdysliikenne on sallittu Suomen puolella vain VR:lle ja Venäjän puolella vain RZD:lle, ja sopimukset määrittävät missä puitteissa tätä ajattelua käytännössä sovelletaan.
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

JE sanoi:
Yhdysliikenne on sallittu Suomen puolella vain VR:lle ja Venäjän puolella vain RZD:lle, ja sopimukset määrittävät missä puitteissa tätä ajattelua käytännössä sovelletaan.
Aivan oikein. Lausumani RZD:stä ajamassa Sköldvikiin on typerä, sillä Sköldvik ei ole raja-asema, eikä yhdysliikenne sinne voi ulottua. RZD saa tulla Suomeen yhdysliikenteen puitteissa. Yhdysliikenne ulottuu raja-asemalle, ei pidemmälle.

Kysymyshän on juuri siitä, mikä on yhdysliikennettä ja mihin se ulottuu. Jos Sköldvik määriteltäisiin raja-asemaksi, yhdysliikenne voisi ulottua sinne. Ja RZD saisi ajaa sinne, koska valtiosopimuksessa on myönnetty Venäjän valtion hyväksymälle operaattorille oikeus tulla Suomen puolelle raja-asemalle asti.

Jos ajattelen sitten VR Oy:n roolia, niin Rautatielaki rajoittaa Suomen puolelta oikeuden yhdysliikenteeseen vain VR Oy:lle. Se siis tarkoittaa, että Suomen valtio hyväksyy valtiosopimuksen tarkoittamaksi suomalaiseksi operaattoriksi vain VR Oy:n, jolla on oikeus ajaa Venäjän puolen raja-asemalle - missä se sitten lieneekään.

Tämä on minun tulkintani ja ymmärrykseni niiden dokumenttien perusteella, jotka asiasta ovat tiedossani.

Jos tämä asia haluttaisiin oikeasti tietää, varmaan tästä voisi kysyä tulkinnat esim. LVM:stä. Ja todennäköisesti myös niiltä, jotka sen yksityisen rajaradan ovat tehneet. Kuten aiemmin taisin jo todeta, ei sellaiseen hankkeeseen lähdetä sillä riskillä, että vasta radan valmistuttua todetaan, ettei sitä voi käyttää.

Antero
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

Antero Alku sanoi:
Jos ajattelen sitten VR Oy:n roolia, niin Rautatielaki rajoittaa Suomen puolelta oikeuden yhdysliikenteeseen vain VR Oy:lle. Se siis tarkoittaa, että Suomen valtio hyväksyy valtiosopimuksen tarkoittamaksi suomalaiseksi operaattoriksi vain VR Oy:n, jolla on oikeus ajaa Venäjän puolen raja-asemalle - missä se sitten lieneekään.
Katsotaanpa jälleen kerran verkkoselostuksesta kohtaa 3.2.2. Siellä sanotaan, että Venäjän rautatieyhdysliikenteessä SUOMEN rataverkolle pääsyyn on oikeus vain VR:llä. Ei suinkaan niin, että Venäjän rataverkolle pääsyyn olisi oikeus vain VR:llä.

Siten tulkintasi, että VR:n monopolissa olisi kysymys vain liikennöintioikeudesta Venäjän raja-asemalle, on selvässä ristiriidassa verkkoselostuksen sanamuodon kanssa.

Antero Alku sanoi:
Ei Jtt:llä voida laajentaa yhdysliikenteen käsitettä siitä, mihin valtiosopimus varsin selkeästi sen rajaa.
Siis kysymyshän on siitä, ettei yhdysliikenteen asettamia teknisiä rajoitteita tarvita raja-asemien välistä liikennettä varten vaan vieraan valtakunnan rataverkolla ajettaessa. Toisin sanoen Venäjältä Suomeen tulevalle kalustolle asetettavat rajoitteet eivät koske Buslovskajan ja Vainikkalan välistä liikennettä vaan astuvat voimaan Vainikkalasta syvemmällä Suomeen lähdettäessä. Jo pelkästään tästä syystä on järjetöntä väittää, että valtiosopimus koskisi vain raja-asemien välistä liikennettä.
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

PNu sanoi:
Katsotaanpa jälleen kerran verkkoselostuksesta kohtaa 3.2.2. Siellä sanotaan, että Venäjän rautatieyhdysliikenteessä SUOMEN rataverkolle pääsyyn on oikeus vain VR:llä. Ei suinkaan niin, että Venäjän rataverkolle pääsyyn olisi oikeus vain VR:llä.

Siten tulkintasi, että VR:n monopolissa olisi kysymys vain liikennöintioikeudesta Venäjän raja-asemalle, on selvässä ristiriidassa verkkoselostuksen sanamuodon kanssa.
Verkkoselostus ei ole laki, vaan tekninen erittely Suomen valtion omistamasta rataverkosta. Se ei määrittele vaan tulkitsee asioita. Yhdysliikenne määritellään valtiosopimuksessa. Verkkoselostus ei laajenna yhdysliikenteen käsitettä siitä, mitä valtiosopimus määrittelee.

PNu sanoi:
Siis kysymyshän on siitä, ettei yhdysliikenteen asettamia teknisiä rajoitteita tarvita raja-asemien välistä liikennettä varten vaan vieraan valtakunnan rataverkolla ajettaessa.
Yhdysliikenne ei ole tekninen vaan hallinnollinen asia. VR Oy:n monopoli ei ole tekninen asia tai rajoitus, vaan hallinnollinen päätös, jolla ei ole mitään tekemistä tekniikan kanssa.

Yhdysliikenne on raja-asemien välistä liikennettä, josta valtakunnan rajan ja Suomen raja-aseman välinen osuus on Suomen rataverkkoa. Suomen laki estää muita Suomen lainsäädännön sallimia liikennöitsijöitä kuin VR Oy:tä käyttämästä tätä osaa Suomen rataverkosta, mutta valtiosopimus sallii tämän Suomen rataverkon osa käytön Venäjän valtion hyväksymille liikennöitsijöille.

PNu sanoi:
Toisin sanoen Venäjältä Suomeen tulevalle kalustolle asetettavat rajoitteet eivät koske Buslovskajan ja Vainikkalan välistä liikennettä vaan astuvat voimaan Vainikkalasta syvemmällä Suomeen lähdettäessä. Jo pelkästään tästä syystä on järjetöntä väittää, että valtiosopimus koskisi vain raja-asemien välistä liikennettä.
Alkuosa on oikein. Valtiosopimus edellyttää, että Venäjällä hyväksytty kalusto on rajoituksetta käyttökelpoista Suomen puoleiselle raja-asemalle saakka.

Loppuosa on väärin. Valtiosopimus ei koske muuta Suomen valtion rataverkkoa kuin raja-aseman ja valtion rajan välistä osaa. Sehän on valtiosopimuksessa sanottu, mitä sopimus koskee. Muualla on Suomen valtion asia, miten se sallii yhdysliikennesopimuksen puitteissa raja-asemalle tulleen kaluston liikkeet. Eli raja-asemalta eteenpäin Venäjällä hyväksyttyä kalustoa kohdellaan kuten mitä hyvänsä kalustoa, jonka suhteen RHK:lla on oikeus asettaa teknisiä määräyksiä.

Antero
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

Antero Alku sanoi:
Verkkoselostus ei ole laki, vaan tekninen erittely Suomen valtion omistamasta rataverkosta. Se ei määrittele vaan tulkitsee asioita.
Lue ensin rautatielaki (4 §) ja tule sen jälkeen uudelleen väittämään, että verkkoselostus on pelkkää vessapaperia.

Antero Alku sanoi:
Loppuosa on väärin. Valtiosopimus ei koske muuta Suomen valtion rataverkkoa kuin raja-aseman ja valtion rajan välistä osaa. Sehän on valtiosopimuksessa sanottu, mitä sopimus koskee.
Missä kohtaa valtiosopimusta määritellään, että se on voimassa vain raja-asemien välillä? Minä en ainakaan sieltä sellaista löydä. 1 artikla toteaa vaunujen luovutuksen tapahtuvan raja-asemilla mutta tästä on melkoisen rohkeaa tehdä johtopäätös, ettei mikään muukaan sopimuksen artikla ulottuisi raja-asemien ulkopuolelle.

Esimerkiksi artiklan 2 mukaisessa rautatierajasopimuksessa on ainakin ennen määritelty yhdysliikenteessä käytettävän kaluston tekniset vaatimukset, joka ilman muuta koskettaa koko Suomen rataverkkoa. Tämän keskustelun suurin puute onkin siinä, ettei kenelläkään tunnu olevan yksityiskohtaisia tietoja artiklan 2 mukaisista säännöksistä mutta Jtt:n, verkkoselostuksen ja muiden RHK:n julkaisujen perusteella voi ainakin arvioida, mitä siellä lukee.
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

PNu sanoi:
Lue ensin rautatielaki (4 §) ja tule sen jälkeen uudelleen väittämään, että verkkoselostus on pelkkää vessapaperia.
Jospa kertoisit, missä olen sanonut verkkoselostuksen olevan vessapaperia.

Tiedän, etten ole niin sanonut, joten epäasiallinen kirjoittelusi ei muuta verkkoselostusta laiksi, vaikka laki määritteleekin tällaisen asiakirjan tehtäväksi. En ole juristi, kuten tietääkseni et sinäkään, joten on parempi, että käännyt jonkun juristin puoleen ja pyydät häntä selittämään, mikä ero on lailla, asetuksella, viranomaismääräyksellä ja sellaisilla teknisillä ohjeilla kuin Rataverkkoselostus ja Jtt.

PNu sanoi:
Missä kohtaa valtiosopimusta määritellään, että se on voimassa vain raja-asemien välillä? Minä en ainakaan sieltä sellaista löydä.
Kerrohan sinä, millä perusteella tuo valtiosopimus koskee koko Suomen valtion rataverkkoa.

Ja kun edelleenkään en ole juristi, voinet kysyä valtiosopimuksestakin selventäviä tietoja siltä samalta juristilta, joka selvittää erilaisten asiakirjojen ja niiden merkitysten eron. Hän osannee tulkita valtiosopimukstakin meitä kumpiakin paremmin.

Rautatierajasopimuksestakin olisi sinunkin parempi kertoa sitten, kun se on käsissäsi. Nythän sen sisältö ei ole sinunkaan tiedossasi, vaikka vaikuttaa siltä, että perustelet asioita sen sisällöllä. Sitä sisältöä arvailet sen perusteella, mitä on kirjoitettuna joissain muissa asiapapereissa. Sellainen arvailu ei todellakaan vakuuta minua muuttaamaan käsitystäni siitä, mikä se on käytettävissä olevien asiakirjojen perusteella.

Antero
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

Antero Alku sanoi:
En ole juristi, kuten tietääkseni et sinäkään, joten on parempi, että käännyt jonkun juristin puoleen ja pyydät häntä selittämään, mikä ero on lailla, asetuksella, viranomaismääräyksellä ja sellaisilla teknisillä ohjeilla kuin Rataverkkoselostus ja Jtt.
Ei niiden ero minua kiinnosta. Sen tiedän, että kaikki nuo on tarkoitettu noudatettaviksi ja tämä tieto riittää minulle.

Antero Alku sanoi:
Kerrohan sinä, millä perusteella tuo valtiosopimus koskee koko Suomen valtion rataverkkoa.
Olen tämän keskustelun aikana varmaan jo 10 kertaa perustellut, miksi yhdysliikenne-käsite ei voi rajoittua pelkästään raja-asemien väliseen liikenteeseen. Kehottaisin lukemaan edelliset kirjoitukseni, kun en millään viitsisi kirjoittaa samaa asiaa enää uudelleen.

Antero Alku sanoi:
Rautatierajasopimuksestakin olisi sinunkin parempi kertoa sitten, kun se on käsissäsi. Nythän sen sisältö ei ole sinunkaan tiedossasi, vaikka vaikuttaa siltä, että perustelet asioita sen sisällöllä.
Minä olen kylläkin perustellut asioita vain RHK:n julkaisujen ja rautatielain perusteella, jotka ovat kaikkien vapaasti luettavissa.

Rautatierajasopimuksesta totesin ainoastaan, että se on se paperi, joka sisältää yhdysliikennekaluston tekniset määrittelyt. Tämä taas ei ole arvaus vaan tietoa sikäli, että VR:n historiikki (1962-1987) näin kertoo eikä minulla ole mitään syytä epäillä historiikin tässä valehtelevan. Sanomattakin on selvää, että jossain teknisetkin seikat on pakko sopia, koska ei Jtt:n kirjoittaja niitä omasta päästään keksi.
 
Verkkoselostuksella ei voida rajoittaa kilpailua. Verkkoselostuksen pitää pohjautua lakiin, asetuksiin, direktiiveihin, valtiosopimuksiin ja YK:n ihmisoikeusjulistukseen. Jos nämä eivät rajoita yhdysliikennettä tai raja-asemien välistä liikennettä VR:n ja RZD:n kaksinoikeudeksi, ei verkkoselostuskaan voi niitä rajoittaa. Jos verkkoselostus ja laki ovat ristiriidassa, on verkkoselostus todennäköisesti väärässä. Varmuus asiasta saadaan oikeusistuimessa.
 
vompatti sanoi:
Verkkoselostuksen pitää pohjautua lakiin, asetuksiin, direktiiveihin, valtiosopimuksiin ja YK:n ihmisoikeusjulistukseen. Jos nämä eivät rajoita yhdysliikennettä tai raja-asemien välistä liikennettä VR:n ja RZD:n kaksinoikeudeksi, ei verkkoselostuskaan voi niitä rajoittaa.
Mutta kun rautatielaki (16 §) sen nimenomaan rajoittaa. Tämä kohta tulee tosin 1.1.2007 muuttumaan mutta ei Suomen ja Venäjän välisen yhdysliikenteen osalta, josta tässä on keskusteltu.

vompatti sanoi:
Jos verkkoselostus ja laki ovat ristiriidassa, on verkkoselostus todennäköisesti väärässä.
Mutta mitään ristiriitaahan lain ja verkkoselostuksen välillä ei tässä asiassa ole.
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

PNu sanoi:
Antero Alku sanoi:
En ole juristi, kuten tietääkseni et sinäkään, joten on parempi, että käännyt jonkun juristin puoleen ja pyydät häntä selittämään, mikä ero on lailla, asetuksella, viranomaismääräyksellä ja sellaisilla teknisillä ohjeilla kuin Rataverkkoselostus ja Jtt.
Ei niiden ero minua kiinnosta. Sen tiedän, että kaikki nuo on tarkoitettu noudatettaviksi ja tämä tieto riittää minulle.
Olisi syytä kiinnostaa, kun kerran säädöksiä tulkitset. Muutenhan säädöksillä ja sopimuksilla ei ole mitään merkitystä, jos niitä voi tulkita miten itse sopivaksi katsoo.

Vompatti omassa viestissään ja minä ja joku muukin aikaisemmin olemme jo selvittäneet, missä järjestyksessä valtiosopimukset, lait ja määräykst ovat voimassa. Siksi tulkinnan tulee perustua aina siihen, että se on sopusoinnussa juridisesti vahvemman asiakirjan kanssa.

PNu sanoi:
Antero Alku sanoi:
Kerrohan sinä, millä perusteella tuo valtiosopimus koskee koko Suomen valtion rataverkkoa.
Olen tämän keskustelun aikana varmaan jo 10 kertaa perustellut, miksi yhdysliikenne-käsite ei voi rajoittua pelkästään raja-asemien väliseen liikenteeseen. Kehottaisin lukemaan edelliset kirjoitukseni, kun en millään viitsisi kirjoittaa samaa asiaa enää uudelleen.
Olen varmaan sitten 10 kertaa yrittänyt perustella sinulle, miksi perustelusi on väärä, kun perustelusi on ristiriidassa lainsäädännön ja valtiosopimuksen kanssa.

Kertaan tämän vielä, viimeisen kerran:

Valtiosopimus määrittelee yhdysliikenteen valtioiden rataverkkojen raja-asemien väliseksi liikenteeksi.

Rautatielaki antaa yhdysliikenteeseen (joka on valtiosopimuksen mukaan valtioiden rataverkkojen raja-asemien välistä liikennettä) yksinoikeuden VR Oy:lle.

Jtt asettaa teknisiä vaatimuksia Venäjän rataverkolta yhdysliikenteen (raja-asemien välistä, yksinoikeus Suomen puolelta VR Oy:lle) välityksellä Suomen rataverkolle tulevalle kalustolle. Vaatimuksien perustana lienee Rautatierajasopimuksen sisältö, kuten PNu kirjoitit.

Raja-asemalta edelleen lähtevät vaunut ovat tulleet Suomen rataverkolle yhdysliikenteenä, mutta kulkevat siitä edelleen Suomen ja EU:n sisäisenä liikenteenä, johon yhdysliikenteen säädökset eivät vaikuta.

Jos yhdysliikenne olisi jotain muuta, venäläiset veturit kuljettajineen saisivat vetää junat minne vain Suomen rataverkolla. Tai vaihtoehtoisesti mikä hyvänsä juna, jossa on yksikin Venäjältä tullut vaunu, olisi yhdysliikennettä, ja sellaisia junia saisi vetää Suomessa vain VR Oy.

Antero
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

Antero Alku sanoi:
Kertaan tämän vielä, viimeisen kerran:

Valtiosopimus määrittelee yhdysliikenteen valtioiden rataverkkojen raja-asemien väliseksi liikenteeksi.

Raja-asemalta edelleen lähtevät vaunut ovat tulleet Suomen rataverkolle yhdysliikenteenä, mutta kulkevat siitä edelleen Suomen ja EU:n sisäisenä liikenteenä, johon yhdysliikenteen säädökset eivät vaikuta.
Katsotaanpa nykyisen sopimuksen edeltäjää, jonka sanamuoto on niin täsmällinen, ettei sen tarkoitus voi jäädä epäselväksi. 1 artikla toteaa:

Suomen ja SNT-Liiton rautateiden välillä avataan rautatieyhdysliikenne.

Tavarain kuljetus tapahtuu niiden Suomen ja SNT-Liiton rautateiden asemien välillä, jotka on avattu näiden rautateiden sisäiselle tavaraliikenteelle, uudelleen kuormaamatta tavaroita rajaluovutusasemilla.

Yhdysliikenne tarkoittaa siis kuljetusta nimenomaan määräasemien välillä eikä vain raja-asemalta toiselle. Anteron tulkinta asiasta on siten höpöhöpö juttuja.
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

PNu sanoi:
Katsotaanpa nykyisen sopimuksen edeltäjää, jonka sanamuoto on niin täsmällinen, ettei sen tarkoitus voi jäädä epäselväksi. 1 artikla toteaa:

Suomen ja SNT-Liiton rautateiden välillä avataan rautatieyhdysliikenne.

Tavarain kuljetus tapahtuu niiden Suomen ja SNT-Liiton rautateiden asemien välillä, jotka on avattu näiden rautateiden sisäiselle tavaraliikenteelle, uudelleen kuormaamatta tavaroita rajaluovutusasemilla.

Yhdysliikenne tarkoittaa siis kuljetusta nimenomaan määräasemien välillä eikä vain raja-asemalta toiselle.
Vanha sopimus on siltä osin selkeämmin kirjoitettu, se ei anna tulkinnoille tilaa. Silloin v 1947 maailma näytti myös täysin toisenlaiselta kuin nyt, valtion rautatielaitoksilla oli monopoli ja käytössä oli vain valtion omistamien rautateiden kalustoa, ja haluttiin poistaa esteet tavaran liikkumiselle sallimalla venäläisen kaluston liikkumisen Suomessa samoilla ehdoilla kuin suomalaisen kaluston. Sotakorvaukset ja muu idänkauppa ei olisi siihen aikaan voinut toimia muilla ehdoin.

Uusi sopimus on melko varmasti ennakoiden kilpailun vapautumista EU:ssa kirjoitettu niin väljäksi, että sitä voi todellakin tulkita niin että yhdysliikenteen ehdot täyttyvät jo sillä että liikenne tapahtuu pelkästään raja-asemien välillä, ja niiden ulkopuolisesta liikenteestä ei oteta kantaa, vaikka kuljetus jatkuisi määräasemalle ilman tavaran siirtokuormaamista vaunusta toiseen.

t .Rainer
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

R.Silfverberg sanoi:
Uusi sopimus on melko varmasti ennakoiden kilpailun vapautumista EU:ssa kirjoitettu niin väljäksi, että sitä voi todellakin tulkita niin että yhdysliikenteen ehdot täyttyvät jo sillä että liikenne tapahtuu pelkästään raja-asemien välillä, ja niiden ulkopuolisesta liikenteestä ei oteta kantaa, vaikka kuljetus jatkuisi määräasemalle ilman tavaran siirtokuormaamista vaunusta toiseen.
Mutta Suomen ja Venäjän välinen liikenne ei ole EU:n sisäistä liikennettä eikä siitä ihan heti ole sallaista tulossakaan, joten kilpailun vapautumista EU:n sisällä ei tarvitse ottaa sopimustekstissä huomioon. Pikemminkin vaikuttaa, että sopimusta on haluttu uudistuksen yhteydessä yksinkertaistaa alkuperäisestä ja siksi itsestäänselvyyksinä pidetyt asiat on karsittu pois. Tuskin sopimuksen laatijoilla ole käynyt mielessäkään, että joku voisi kuvitella yhdysliikenteen tarkoittavan vain raja-asemien välistä liikennettä.

Lisäksi rautatielain, verkkoselostuksen ja Jtt:n sanamuodot viittaavat aivan selvästi siihen, ettei yhdysliikenne-käsitteen tulkinta ole muuttunut vanhan sopimuksen ajoista miksikään. Samoin itäisen yhdysliikenteen rahtikirjoja käytetään nykyisenkin sopimuksen aikana todelliselle määräasemalle asti eikä vain raja-asemalle saakka, joka kertoo suoraan, katsotaanko kuljetus yhdysliikenteeksi vai Suomen sisäiseksi liikenteeksi.
 
Re: Mihin ulottuu yhdysliikenne

Eipä tässä tarvitse edes arvailla, koska sopimuksen perustelut löytyvät eduskunnan sivuilta. En jostain syystä saanut suoraa linkkiä toimimaan mutta tämä löytyy, kun etsii asiakirjaa tunnisteella HE 246/1996.

Pikaisella lukemisella en löytänyt maintaa, että sopimus olisi uusittu EU:n rautatiekilpailun takia. Sen sijaan perusteluina kerrotaan seuraavaa:

Eduskunta sanoi:
Neuvostoliiton hajottua ja Venäjän federaation perustamisen jälkeen tuli tarpeelliseksi tarkistaa rautatieyhdysliikennesopimuksen sisältöä ja terminologiaa sekä yksinkertaistaa voimassa olevaa sopimusjärjestelmää. Sopimuksella on tarkoitus järjestää Suomen ja Venäjän välinen rautatieyhdysliikenne. Suhteet muihin Itsenäisten valtioiden yhteisön (IVY) maihin ja Baltian maihin järjestetään erikseen. Euroopan unionin jäsenyydestä huolimatta Suomella on oikeus solmia itsenäisesti nyt puheena olevan kaltainen liikennealan sopimus. Sopimus ei myöskään sisällä sellaisia yhteisen kauppapolitiikan alaan kuuluvia säännöksiä, jotka toisivat sen Euroopan talousyhteisön perustamissopimuksen (Rooman sopimus) 113 artiklan nojalla eurooppaoikeuden piiriin.

MODEDIT/vko: Suora linkki asiakirjaan HE 246/1996.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös