Jos uudet liikennöitsijät pitävät kiirettä, ehtivät vielä järjestää oman kurssin. Halukkaista opiskelijoista ei varmaan olisi pulaa, kun VR:llekin on hakenut aina satoja kun kuljettajakursseja on ollut.
Tämänpäivän Kauppalehti uutisoi tähän mennessä yhden ulkomaisen toimijan jättäneen turvallisuustodistushakemuksen! Saapa nähdä onko DB jo asialla vai joku muu! Lehdessä annettiin ymmärtää, että muitakin saattaa tulla vielä keväällä.
Mielenkiintoista nähdä miten tulevat yritykset ratkaisevat veturinkuljettajapulman ja muutenkin henkilökunnan rekrytoinnin!
Jos uudet liikennöitsijät pitävät kiirettä, ehtivät vielä järjestää oman kurssin. Halukkaista opiskelijoista ei varmaan olisi pulaa, kun VR:llekin on hakenut aina satoja kun kuljettajakursseja on ollut.
Ilmeisesti ainakin parilla kotimaisellakin taholla on ollut tiettyä kiinnostusta. Tuo turvallisuustodistushakemuksen jättäjä voi todellakin olla DB-konserni, en sitä sinänsä ihmettelisi. Vetoa en asian puolesta silti löisi, koska Tanskan-toimintojen rajun supistamisen ja Ruotsin hallituksen äskettäisen päätöksen (olla myymättä Green Cargo -konsernia DB:lle) myötä DB:n laajentuminen väistämättä suuntautuu ensi sijassa muualle kuin pohjoismaihin. Niin tai näin, DB:llä on suurista ulkomaisista parhaat edellytykset tulla Suomeen. Muita kandidaatteja voisivat olla esimerkiksiAlunperin kirjoittanut Dr16
- Green Cargo, joka nähtävästi pysyy itsenäisenä
- Cargo Net (konttijunaliikenteen markkinajohtaja Ruotsissa ja Norjassa)
- Canadian National, joka omistaa jo Britannian suurimman tavarayhtiön EWS:n
- Eesti Raudtee (EVR)
- First Group, Britannia. Tätä ei oikein uskoisi, mutta yhtiö ilmeisesti jossain vaiheessa omisti GB Railwaysin kautta Viron Edelaraudteen
- Jokin vähäisempi toimija Ruotsin rataverkolta (Hector Rail, Ofotbanen...)
terveisin
JE
Kuljettajakoulutus on EU:ssa yhtenäistymässä, ja RHK on noudattanut varsin tiukasti näitä sääntöjä. Kuljettajakelpoisuus on kaksiosainen. Yleinen kelpoisuus antaa oikeuden kuljettaa junaa, kalustokohtainen kelpoisuus antaa oikeuden ajaa tiettyä kalustotyyppiä.Alunperin kirjoittanut Kani
Systeemi on periaatteessa sama kuin on ollut VR Oy:lläkin. Mutta peruspätevyys on pätevä EU-alueella. Käytännössä tosin on vahvistettava sen ratahallinnon alueen erikoisominaisuudet, joilla aikoo ajaa. Mutta se ei ole ongelma, ovathan opastinjärjestelmät vaihtuvia meilläkin ollet jo aikaisemminkin.
Eli jos DB tulee tänne, se voi roudata porukan vaikka Saksasta. Tosin käytännössä edellytetään kielitaitoa, mutta kiintoisa kysymys voi olla, kummalta. Kuljettajalta vai junaohjaukselta. DB voi myös kouluttaa suomalaisen muualla kuin VR koulutuskeskuksessa. Lisäksi on todettava, ettei kyse ole kauheasta koulutustarpeesta. Entisiä VR Oy:n kuljettajia on muissa hommissa. Esim. Kuusankoski-Voikkaa rautatiellä, mutta myös ajamassa H:gin takseja, esim.
Rohkenen epäillä, että kuljettajat ovat pienin murhe, joka lienee jo varmistettu ajat sitten. Ihmisethän ovat kaupan.
Antero
VR:n kuljettajia voi tosiaan olla jossain muualla töissä kuin valtion rataverkolla, eli tehtasratapihalla tai maantiellä. Mutta entisten VR:n kuljettajien on todella vaikeaa päästä töihin "tänään" jollekin muulle operaattorille valtion rataverkolle.
Kysykääpä MVH-nimiseltä Dv13-operaattorilta.
Kohta siis tarvitaan VR-Ulkomaailma-VR-sanakirjaa. Hyvä! Kätevintä olisi varmaan ohjauskielen vaihto englanniksi koko rataverkolla. Saisivat Kontiomäelläkin opetella esimerkiksi, että juu = rogerAlunperin kirjoittanut Antero Alku
Malami prepared for arrival by signal lights.
Todennäköisesti juuri noin tulee ennemmin tai myöhemmin tapahtumaan. En tosin ihan varma ole, onko se ratkaisu silti kätevin. Muutaman pikkuoperaattorin takia on ehkä hassua vaihtaa kaikkea junansuoritusta vieraalle kielelle, varsinkaan sellaiselle joka on kuitenkin väärä Venäjän-liikenteen kannalta. Toisaalta Venäjän suuntahan ei kilpailulle avaudukaan.Alunperin kirjoittanut Kani
terveisin
JE
Alunperin kirjoittanut Keskisuomalainen
Jopas nyt...
Spacecomin nettisivuista päätellen pulju on kooltaan pienehkö, vetureita tusinan verran. Ihmettelen hiukan, millä eväillä firma aikoo Suomessa aloittaa. Toivon mukaan Spacecom muodostuu uskottavaksi, monialaiseksi ja vakaaksi toimijaksi markkinoilla. Sinänsä kiinnostaisi kyllä tietää, mikä yrityksen motiivina on etsiä markkinoita juuri Suomesta.
terveisin
JE
Spacecomin takana tuntuu olevan venäläinen Severstaltrans, joka on osa huomattavaa Severstal-terästeollisuuskonsernia. Taustalla lienevätkin siis melkoiset resurssit.
Ovelaa sinänsä, Severstal-yhtymä liikennöi Suomeen jo nyt, ei tosin rautateitä myöten vaan lentäen. Itse löysin kylläkin vain viimesuvisen aikataulun: www.airport.cpv.ru
Muistelisin noiden Tsherepovets-Petroskoi-Helsinski (niinkuin sivuilla ainakin yhdessä kohtaa lukee) -lentojen olleen jo joitakin vuosia kulussa.
Ei ole mikään ihme, että virolaisfirma hinkuaa Suomeen, virolaisten palkat paljon vuonompia kuin finskien, vr ylihinnoitellut palvelunsa, jos ylipäätään se haluaa palvella, sama raideleveys eli venäläiset väkivahvat riisselsähköveturit käyvät suoraan, tosin jos vetää lenkkikytkinvaunuja, täytyy muistaa ottaa puskimet mukaan! Saattepa nähdä kun virolaiset repivät vielä kovat voitot suomesta. Ei näkynyt avoimia paikkoja sivuilla.
OT: On siellä vennäänkielisellä puolella tuorekin...Alunperin kirjoittanut Kai Sillanpää
![]()
Kaikki riippuu siitä, mitä Spacecom on tulossa kuljettamaan. Nähtävästi vapaata kilpailua on luvassa. Kilpailun oikeudenmukaisuudesta en sano mitään, mutta siis vapaata on kuitenkin. Ruotsin kokemuksistakin voi todeta sen, että parhaat edellytykset investoida on ulkomaisella suuryrityksellä, jolla on suuret pääomat takanaan jo ennestään.Alunperin kirjoittanut JSL
TE116- ja TshME3-veturit, joita firmalla on, ovat jo läpäisseet EU-säädösten seulan Virossa, Suomeen kelvatakseen ne tarvitsisivat varmuudella ainakin joitakin muutoksia. Puskin/kytkinasia on niitä vähäpätöisimpiä, omiin vaunuihinsa yhtiö voi laittaa keskuspuskimet, ja kyllähän niitä sekä keskus- että sivupuskimin varustettuja välivaunujakin voi hyödyntää.
terveisin
JE
Spacecomin historia Virossa ei ole aivan ruusuinen, katsokaapa vaikka näitä:
EVR:n vanha tiedote
EVR:n tiedote 2005-10-05
Regnum-tietotoimiston venäjänkielinen tiedote 2005-04-22
Tässä viestiketjussa kirjoitin siitä, että Severstaltrans saattaa tulla Suomeen liikennöimään ja mahdollisesti venäläisillä vetureilla. Samassa viestiketjussa venäläisten vetureiden soveltumista Suomeen epäiltiin. Erityisen kovasti asiaa epäili JE. Nyt samanlaista epäilyä ei ole lainkaan. Viidessä kuukaudessa on ilmeisesti tapahtunut suuria muutoksia, sillä nyt vain todetaan vetureiden "läpäisseen säädösten seulan" ja että veturit vaativat "joitakin muutoksia". Vai onko asia niin, että Venäjän veturi ei Suomeen käy, mutta samanlainen Viron veturi käy?Alunperin kirjoittanut JE
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 15:48.
Nyt kiinnostaakin tietää, että mitä Severstalin kombinaatti oikein valmistaa ja miten se lähettää tuotteitaan muihin maihin. Onko ajatuksena hyödyntää Suomen logistisesti hienoja, vaikkakin kalliita satamia?
Hyötyisikö Raahen Rautaruukki pellettijunaliikenteessään tästä yhtiöstä?
Nykyään kulkee myös paljon transito-rautapellettiä Kostamuksen-Vartiuksen kautta Kokkolan Ykspihlajaan. Onko se peräisin Severstalilta Tsherepovetsistä tai jostain muualta? Tavaraa tulee Suomeen laivattavaksi edelleen ympäri Eurooppaa ja valtamerten takaisiin kohteisiin. Viime vuonna oli aika-ajoin lähes "pellettiralli" meneillään Vartiuksen ja Ykspihlajan välillä. Junia kulki kuin karvaköyttä Vartiuksesta Oulun kautta Pohjanmaan rataa pitkin ja ruuhkan takia myös Ylä-Savon Iisalmen kautta kulkeva rataosa oli täynnä pellettiä, kun ei linja rannikolla enää vetänyt.
En siis tiedä Severstalin tuotteista yhtikäs mitään, mutta jokin vitsi tässä Spacecomin jutussa täytyy olla.
Ainakin yhtiön henkilöstöllä on jo nyt hyvä oman liikennelaitoksen ylläpitämä YAK-lentolinja Tsherepovetsistä Helsinki-Vantaalle joka arkipäivä. Huolto ainakin pelaa sitä kautta.
Mielenkiintoista!