Sivu 10 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67891011 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/161

Viestiketju: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

  1. #136
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Merkittävimmät erot seurasivat kahdesta tekijästä:

    Ensinnä, Porkkalan vuokra-alueen läpi kuljetettiin ainoastaan matkustajajunia, tavaraliikenne kiersi Hyvinkään kautta. Parikkalan-Elisenvaaran-Niiralan reittiä sen sijaan kuljetettiin läpi ainoastaan tavarajunia, henkilöjunat etelästä Joensuuhun kiersivät Pieksämäen kautta.

    Toiseksi, Porkkalan vuokra-alueen läpi liikennöitäessä junia vetivät SZD:n veturit, vaikka vaunusto oli suomalainen. Parikkalan-Elisenvaaran-Niiralan reittiä sen sijaan liikennöitiin suomalaisin veturein.

    Edit: ja vielä täsmennän, että tämä selitykseni samaten kuin esitetty linkki liittyvät siis vuosien 1956-1957 kauttakulkuliikenteeseen Parikkala-Niirala. Compactin viesti, josta keskustelu tähän eteni, viittasi kuitenkin kauttakulkuun Simpele-Parikkala. Tästä episodista minulla ei ole tarkempaa tietoa.
    Viimeisin muokkaaja JE; 06.10.2012 kello 02:17.
    terveisin
    JE

  2. #137

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    346

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    KSML: VR:n raidekilpailija aloittaa vasta 2014
    Lainaus Alunperin kirjoittanut elisa.net uutiset
    Helsinki

    Julkaistu: 11.10. klo: 05:04
    Päivitetty: 11.10. klo: 06:00

    VR ei saakaan kilpailijaa tavaraliikenteeseen vielä ensi vuonna. Yksityinen rautatieoperaattori Proxion Train pyrkii aloittamaan liikennöinnin vuonna 2014, kirjoittaa Keskisuomalainen.

    Tavarakuljetusten aloittaminen viivästyy, koska yhtiö on saanut kerättyä rahoitusta odotettua hitaammin. Rahan puutteen vuoksi yhtiö ei ole saanut hankittua tarvittavaa kalustoa.

    Pieksämäkeläinen Proxion Train tarvitsisi alkuun noin 10 miljoonaa euroa.

    Yhtiö on tähän mennessä sopinut kuljetuksista sahayhtiö Vapo Timberin ja satamaoperaattori LFS:n kanssa. Vapo Timberin kanssa tehty sopimus oli ensimmäinen yksityisen operaattorin tekemä kuljetussopimus Suomen rautateillä.
    linkki
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.10.2012 kello 18:11. Syy: lainaus lainaukseksi

  3. #138

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Hesari kirjoittaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
    VR ei suostu vuokraamaan vetureitaan kilpailijalleen

    VR ei suostu vuokraamaan vetureitaan raideliikenteeseen kilpailijaksi pyrkivälle yhtiölle. Tavaraliikenteeseen mukaan haluava Proxion Train syyttää VR:ää monopoliasemansa pönkittämisestä, koska se tekee toimillaan merkittäviä esteitä raideliikenteen kilpailulle.

    Yritykset kiistelevät rautatielain pykälästä, jossa on sanottu, että VR on velvoitettu vuokraamaan rataverkon käyttömahdollisuuksiin kuuluvia palveluja raideyhteyksineen kilpailijoilleen. VR vetoaa siihen, että lainkohdassa ei ole erikseen mainittu vetopalveluita, ja näin ollen kilpailijoiden pitäisi itse hankkia veturinsa.

  4. #139

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mun mielestäni Proxionin on turha valittaa. Hankkikoot käytettyjä vetureita ja vaunuja vaikka Baltiasta tai muista ex-Neuvostoliiton maista. Kun on kyse vain tavarajunista niin niiden huippunopeudella ei liene merkitystä. Kunnossapidonkin voivat järjestää varmaan helpoisti niistä maista. Silloin saataisiin aito referenssi, kannattaako yksityinen junaliikenne Suomessa vai ei.

    t. Rainer

  5. #140
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun mielestäni Proxionin on turha valittaa. Hankkikoot käytettyjä vetureita ja vaunuja vaikka Baltiasta tai muista ex-Neuvostoliiton maista. Kun on kyse vain tavarajunista niin niiden huippunopeudella ei liene merkitystä. Kunnossapidonkin voivat järjestää varmaan helpoisti niistä maista. Silloin saataisiin aito referenssi, kannattaako yksityinen junaliikenne Suomessa vai ei.

    t. Rainer
    Puhutaan nyt kuitenkin Rautatiehallituksen verovaroilla hankkimasta kalustosta, jonka VR myy romutettavaksi, kun ei myy Proxionille.
    Sakari Kestinen

  6. #141

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Vihjevitosena mainittakoon, että kulisseissa tapahtuu parhaillaan sellaisia asioita, jotka ovat onnistuessaan pelkästään positiivisia juttuja niin VR:lle, Proxionille kuin mille tahansa muullekin operaattorille.

    Stay tuned.

  7. #142

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Hyvin on "joku" lobannut, kun yli puoluerajojen argumentit ovat melkein sanasta sanaan samoja. Taitavasti on rakennettu asetelma, jossa ei muka ole muita vaihtoehtoja kuin nykytilan jatkaminen tai markkinoiden täydellinen vapauttaminen ilman mitään säätelyä - sitähän lainauksissa kaikki kolme teilaavat kuin jonakin todellisena uhkakuvana.

    Yhteiskunnallisen asiantuntemuksen puute on lainatuissa teksteissä hämmästyttävää noin pitkälle päässeiltä poliitikoilta. Luulisi jokaisen politiikassa jonkinlaisen aseman hankkineen tietävän, millaisia erilaisia hankintamekanismeja on käytettävissä ja käytetäänkin joka päivä kaikkialla Suomessa toimivissa julkisissa palveluissa.
    Mielestäni tässä keskustelussa kannattaisi enemmän kiinnittää huomiota siihen, että kun tavaraliikennnne rautateillä on avattu kilpailulle jo muutama vuosi sitten, niin yksikään VR:n kilpailija ei ole aloittanut liikennettä. Proxionkin ja joku toine firma on saanut luvat jo aikoja sitten mutta junia ei kulje. Ainoa poikkeus on Stora Enson omistama veturi joka hakee raakapuuvaunuletkan suoraan Pelkolan raja-asemalta muutaman kilometrin matkan Kaukopään tehtaalle.

    Mutta mitä teollisuus eli EK ja sen kumppani SKAL eli Suomen Kuljetus ja Logistiikka (entinen Kuorma-autoliitto) haluavat? He ovat lobbanneet Liikenne ja viestintäministeriötä että rekkojen sallittua painoa nostetaan 60 tonnista 76 tonniin. Eli VR:lle kilpailua, mutta ei rautatiepuolella vaan maanteille. Ja mitä se maksaa yhteiskunnalle? On lasketu että n miljardi menisi siltojen korjauksiiin. Tietysti joku "kummolamies" väittää että korjataan ne sillat muutenkin. Sanon suoraan että tämä EK:n ja SKAL:n ehdotus povaa rautateiden alasajoa ainakin pääratojen ulkopuolella kun road-trainit alkavat jyrätä Suomen teillä. Suomen sivuradat elävät teollisuuden kuljetuksista, jos niitä ei ole niin ei ole kohta ratojakaan. Ei edes kilpailutetu henkilöliikenne niitä enää pelasta. Ihmettelen että miksi foorumilaiset eivät ole reagoineet tähän lakimuutosehdotukseen?

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.05.2013 kello 21:33. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  8. #143

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Itse en ole huolissani kuorma-autoyhdistelmien muutoksista, koska se johtaa pikemminkin maantiekuljeusten alasajoon. Tiet ovat jo nyt hajottamishuollon piirissä, raskaampi kalusto hajottaa myös huoltopriorisoidun päätieverkon. Tieverkkoon pitäisi upottaa sellaisia rahoja, joita ei automaattisesti saa, kuten ei nytkään saa.

  9. #144
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lappiin tulossa 100t kokonaispainoit ja 30m pituus ajoneuvoyhdistelmille. Syksyllä ensimmäiset 2 koeajokkia liikenteeseen. Kyllä se koko maahan laajenee aikoinaan.

  10. #145
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Proxionkin ja joku toinen firma on saanut luvat jo aikoja sitten mutta junia ei kulje. Ainoa poikkeus on Stora Enson omistama veturi, joka hakee raakapuuvaunuletkan suoraan Pelkolan raja-asemalta muutaman kilometrin matkan Kaukopään tehtaalle.
    Luulen, että Stora Enso Oyj:n omistamalla mahdollisella veturilla ei ole mitään asiaa ajelemaan tavarajunia valtion rataverkolla Pelkolan ja Kaukopään välillä.

  11. #146

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Luulen, että Stora Enso Oyj:n omistamalla mahdollisella veturilla ei ole mitään asiaa ajelemaan tavarajunia valtion rataverkolla Pelkolan ja Kaukopään välillä.
    Stora Enson veturi on ilmeisesti jo ainakin liikkunut valtion rataverkolla.

    http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4110450

    http://yle.fi/uutiset/yksityinen_lii...oeajot/6403202

  12. #147
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Stora Enson veturi on ilmeisesti jo ainakin liikkunut valtion rataverkolla.
    Minä kyllä puhuisin Ratarahti Oy:n veturista, en Stora Enso Oyj:n veturista. Ratarahti on käynyt yhden kerran viime vuonna pelkällä veturilla Imatra tavarasta Imatrankoskella, ei Pelkolassa. Todennäköisesti joutuvat käymään taas loppuvuonna jälleen kerran näytösluontoisesti Imatrankoskella, ettei "lisenssi" vanhene käyttämättömyyteen...

  13. #148
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2539

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Näkeekö minun silmäni oikein, että se on VR:n entinen Dv12?

  14. #149
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Näkeekö minun silmäni oikein, että se on VR:n entinen Dv12?
    Eivät ne täysin oikein näe. Kyseessä on Move90-veturi, jossa kyllä on useita yhtäläisyyksiä VR:n Dv12:n kanssa. Mutta on eroavaisuuksiakin.

  15. #150
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Näkeekö minun silmäni oikein, että se on VR:n entinen Dv12?
    Itse luulin tuota joksikin iltapulun kököksi kuvanmuokkaukseksi alunperin.
    "Juna toisi huumeet."

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet vaunut
    kirjoittanut M62 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.11.2017, 07:21
  2. Uudet joukkoliikennekaistat
    kirjoittanut Razer foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 01.03.2009, 20:40
  3. Uudet kaukoliikennevuorot
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 27.07.2007, 19:00
  4. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 10:21
  5. Tanska: Railion Denmark kriisiytti tavaraliikenteen
    kirjoittanut JE foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 23.11.2005, 11:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •