Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

Merkittävimmät erot seurasivat kahdesta tekijästä:

Ensinnä, Porkkalan vuokra-alueen läpi kuljetettiin ainoastaan matkustajajunia, tavaraliikenne kiersi Hyvinkään kautta. Parikkalan-Elisenvaaran-Niiralan reittiä sen sijaan kuljetettiin läpi ainoastaan tavarajunia, henkilöjunat etelästä Joensuuhun kiersivät Pieksämäen kautta.

Toiseksi, Porkkalan vuokra-alueen läpi liikennöitäessä junia vetivät SZD:n veturit, vaikka vaunusto oli suomalainen. Parikkalan-Elisenvaaran-Niiralan reittiä sen sijaan liikennöitiin suomalaisin veturein.

Edit: ja vielä täsmennän, että tämä selitykseni samaten kuin esitetty linkki liittyvät siis vuosien 1956-1957 kauttakulkuliikenteeseen Parikkala-Niirala. Compactin viesti, josta keskustelu tähän eteni, viittasi kuitenkin kauttakulkuun Simpele-Parikkala. Tästä episodista minulla ei ole tarkempaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
KSML: VR:n raidekilpailija aloittaa vasta 2014
elisa.net uutiset sanoi:
Helsinki

Julkaistu: 11.10. klo: 05:04
Päivitetty: 11.10. klo: 06:00

VR ei saakaan kilpailijaa tavaraliikenteeseen vielä ensi vuonna. Yksityinen rautatieoperaattori Proxion Train pyrkii aloittamaan liikennöinnin vuonna 2014, kirjoittaa Keskisuomalainen.

Tavarakuljetusten aloittaminen viivästyy, koska yhtiö on saanut kerättyä rahoitusta odotettua hitaammin. Rahan puutteen vuoksi yhtiö ei ole saanut hankittua tarvittavaa kalustoa.

Pieksämäkeläinen Proxion Train tarvitsisi alkuun noin 10 miljoonaa euroa.

Yhtiö on tähän mennessä sopinut kuljetuksista sahayhtiö Vapo Timberin ja satamaoperaattori LFS:n kanssa. Vapo Timberin kanssa tehty sopimus oli ensimmäinen yksityisen operaattorin tekemä kuljetussopimus Suomen rautateillä.

linkki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hesari kirjoittaa

Helsingin Sanomat sanoi:
VR ei suostu vuokraamaan vetureitaan kilpailijalleen

VR ei suostu vuokraamaan vetureitaan raideliikenteeseen kilpailijaksi pyrkivälle yhtiölle. Tavaraliikenteeseen mukaan haluava Proxion Train syyttää VR:ää monopoliasemansa pönkittämisestä, koska se tekee toimillaan merkittäviä esteitä raideliikenteen kilpailulle.

Yritykset kiistelevät rautatielain pykälästä, jossa on sanottu, että VR on velvoitettu vuokraamaan rataverkon käyttömahdollisuuksiin kuuluvia palveluja raideyhteyksineen kilpailijoilleen. VR vetoaa siihen, että lainkohdassa ei ole erikseen mainittu vetopalveluita, ja näin ollen kilpailijoiden pitäisi itse hankkia veturinsa.
 

Mun mielestäni Proxionin on turha valittaa. Hankkikoot käytettyjä vetureita ja vaunuja vaikka Baltiasta tai muista ex-Neuvostoliiton maista. Kun on kyse vain tavarajunista niin niiden huippunopeudella ei liene merkitystä. Kunnossapidonkin voivat järjestää varmaan helpoisti niistä maista. Silloin saataisiin aito referenssi, kannattaako yksityinen junaliikenne Suomessa vai ei.

t. Rainer
 
Mun mielestäni Proxionin on turha valittaa. Hankkikoot käytettyjä vetureita ja vaunuja vaikka Baltiasta tai muista ex-Neuvostoliiton maista. Kun on kyse vain tavarajunista niin niiden huippunopeudella ei liene merkitystä. Kunnossapidonkin voivat järjestää varmaan helpoisti niistä maista. Silloin saataisiin aito referenssi, kannattaako yksityinen junaliikenne Suomessa vai ei.

t. Rainer
Puhutaan nyt kuitenkin Rautatiehallituksen verovaroilla hankkimasta kalustosta, jonka VR myy romutettavaksi, kun ei myy Proxionille.
 
Vihjevitosena mainittakoon, että kulisseissa tapahtuu parhaillaan sellaisia asioita, jotka ovat onnistuessaan pelkästään positiivisia juttuja niin VR:lle, Proxionille kuin mille tahansa muullekin operaattorille.

Stay tuned.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Hyvin on "joku" lobannut, kun yli puoluerajojen argumentit ovat melkein sanasta sanaan samoja. Taitavasti on rakennettu asetelma, jossa ei muka ole muita vaihtoehtoja kuin nykytilan jatkaminen tai markkinoiden täydellinen vapauttaminen ilman mitään säätelyä - sitähän lainauksissa kaikki kolme teilaavat kuin jonakin todellisena uhkakuvana.

Yhteiskunnallisen asiantuntemuksen puute on lainatuissa teksteissä hämmästyttävää noin pitkälle päässeiltä poliitikoilta. Luulisi jokaisen politiikassa jonkinlaisen aseman hankkineen tietävän, millaisia erilaisia hankintamekanismeja on käytettävissä ja käytetäänkin joka päivä kaikkialla Suomessa toimivissa julkisissa palveluissa.

Mielestäni tässä keskustelussa kannattaisi enemmän kiinnittää huomiota siihen, että kun tavaraliikennnne rautateillä on avattu kilpailulle jo muutama vuosi sitten, niin yksikään VR:n kilpailija ei ole aloittanut liikennettä. Proxionkin ja joku toine firma on saanut luvat jo aikoja sitten mutta junia ei kulje. Ainoa poikkeus on Stora Enson omistama veturi joka hakee raakapuuvaunuletkan suoraan Pelkolan raja-asemalta muutaman kilometrin matkan Kaukopään tehtaalle.

Mutta mitä teollisuus eli EK ja sen kumppani SKAL eli Suomen Kuljetus ja Logistiikka (entinen Kuorma-autoliitto) haluavat? He ovat lobbanneet Liikenne ja viestintäministeriötä että rekkojen sallittua painoa nostetaan 60 tonnista 76 tonniin. Eli VR:lle kilpailua, mutta ei rautatiepuolella vaan maanteille. Ja mitä se maksaa yhteiskunnalle? On lasketu että n miljardi menisi siltojen korjauksiiin. Tietysti joku "kummolamies" väittää että korjataan ne sillat muutenkin. Sanon suoraan että tämä EK:n ja SKAL:n ehdotus povaa rautateiden alasajoa ainakin pääratojen ulkopuolella kun road-trainit alkavat jyrätä Suomen teillä. Suomen sivuradat elävät teollisuuden kuljetuksista, jos niitä ei ole niin ei ole kohta ratojakaan. Ei edes kilpailutetu henkilöliikenne niitä enää pelasta. Ihmettelen että miksi foorumilaiset eivät ole reagoineet tähän lakimuutosehdotukseen?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Itse en ole huolissani kuorma-autoyhdistelmien muutoksista, koska se johtaa pikemminkin maantiekuljeusten alasajoon. Tiet ovat jo nyt hajottamishuollon piirissä, raskaampi kalusto hajottaa myös huoltopriorisoidun päätieverkon. Tieverkkoon pitäisi upottaa sellaisia rahoja, joita ei automaattisesti saa, kuten ei nytkään saa.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Lappiin tulossa 100t kokonaispainoit ja 30m pituus ajoneuvoyhdistelmille. Syksyllä ensimmäiset 2 koeajokkia liikenteeseen. Kyllä se koko maahan laajenee aikoinaan.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Proxionkin ja joku toinen firma on saanut luvat jo aikoja sitten mutta junia ei kulje. Ainoa poikkeus on Stora Enson omistama veturi, joka hakee raakapuuvaunuletkan suoraan Pelkolan raja-asemalta muutaman kilometrin matkan Kaukopään tehtaalle.

Luulen, että Stora Enso Oyj:n omistamalla mahdollisella veturilla ei ole mitään asiaa ajelemaan tavarajunia valtion rataverkolla Pelkolan ja Kaukopään välillä.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Stora Enson veturi on ilmeisesti jo ainakin liikkunut valtion rataverkolla.

Minä kyllä puhuisin Ratarahti Oy:n veturista, en Stora Enso Oyj:n veturista. Ratarahti on käynyt yhden kerran viime vuonna pelkällä veturilla Imatra tavarasta Imatrankoskella, ei Pelkolassa. Todennäköisesti joutuvat käymään taas loppuvuonna jälleen kerran näytösluontoisesti Imatrankoskella, ettei "lisenssi" vanhene käyttämättömyyteen...
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Näkeekö minun silmäni oikein, että se on VR:n entinen Dv12?
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Näkeekö minun silmäni oikein, että se on VR:n entinen Dv12?
Eivät ne täysin oikein näe. Kyseessä on Move90-veturi, jossa kyllä on useita yhtäläisyyksiä VR:n Dv12:n kanssa. Mutta on eroavaisuuksiakin.
 
Takaisin
Ylös