Sivu 5 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/161

Viestiketju: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

  1. #61
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Kiintoisan tapauksen muodostaa myös yhdysliikenne Suomen ja Viron välillä, jos junalauttaa ei ole luvassa: sehän on mitä suurimmassa määrin kilpailulle jo nyt avointa EU:n sisäistä liikennettä EU:sta EU:hun. Silti se on maantieteellisistä syistä sidottu yhdysliikennesopimuksiin RZD:n kanssa. Eli, miten on VR:n monopolin kanssa tässä liikenteessä Suomen puolella rajaa?
    terveisin
    JE

  2. #62
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Re: Veturikortit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani
    Kätevintä olisi varmaan ohjauskielen vaihto englanniksi koko rataverkolla.
    Verkkoselostuksessa 2007 todetaan, että "Liikenteenohjaajan ja veturinkuljettajan välillä viestintä tapahtuu suomen kielellä."

    Tornion ja Haaparannan välillä liikenteenohjaajat voivat käyttää valinnaisesti suomea tai ruotsia. Venäjän rajaliikenteessä puolestaan käytetään liikenteenhoitokielenä venäjää.

  3. #63

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Kiintoisan tapauksen muodostaa myös yhdysliikenne Suomen ja Viron välillä, jos junalauttaa ei ole luvassa: sehän on mitä suurimmassa määrin kilpailulle jo nyt avointa EU:n sisäistä liikennettä EU:sta EU:hun. Silti se on maantieteellisistä syistä sidottu yhdysliikennesopimuksiin RZD:n kanssa. Eli, miten on VR:n monopolin kanssa tässä liikenteessä Suomen puolella rajaa?
    Mulla on sellainen käsitys että Viron ja Suomen välisessä liikenteessä noudatetaan Suomen ja Venäjän välistä yhdysliikennesopimusta vaikka ei pitäisi, mutta asiasta ollaan "hiljaa". Samoin muista nykyisistä EU-jäsenvaltioista jotka ovat entisiä neuvostotasavaltoja tai SEV-maita, joiden rautatiet kuuluivat OSSHD-järjestöön, jos kuljetus tulee itärajan yli.

    Rainer

  4. #64
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Sopimusteksti?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Jtt:n kohdassa 3.31 ei sanota RZD:n vaunujen käyttörajoituksen johtuvan teknisistä syistä. Mielestäni sellainen ei kuulostaisi edes järkevältä.
    Jos siinä ei sanota jotain, se ei tarkoita, että sitten syynä on varmasti jokin toinen asia, jota ei myöskään sanota. Jtt ei ole kaupallinen vaan tekninen määräyskokoelma, joten voisi kuvitella määräysten perusteiden olevan teknisiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Eihän esimerkiksi vaihteiden kannalta ole mitään merkitystä, onko yli kulkeva RZD:n vaunu yhdysliikenteen käytössä vai Suomen sisäisessä liikenteessä. Ratkaisevaa on ainoastaan, voiko RZD:n vaunuilla teknisesti ajaa Suomen rataverkolla vai ei. Kun käytäntö osoittaa, että voi niin miksi tekniikka estäisi Suomen sisäisen käytön? ... Nopeusrajoitukset lienevätkin syynä siihen, että Jtt venäläisen standardin mainitsee mutta RZD:n kaluston käytön rajaaminen yhdysliikenteeseen perustunee johonkin muuhun kuin tekniikkaan.
    Tämä asiahan selviää, kun kysyy RHK:sta henkilöltä, joka laatii Jtt:n määräykset.

    Minä olen vain tyhmä ja ymmärrän miten pyöräkerta, raide ja vaihde toimivat. Sen perusteella tiedän, mitä mittaerot merkitsevät. Siksi ymmärrän oikein hyvin, että vääränmittaisten pyöräkertojen käyttö halutaan rajoittaa siihen, että niillä tuodaan tavara ja viedään vaunu pois eikä seikkailla ratoja ja vaihteita rikkomassa yhtään enempää kuin on tarpeen.

    Antero

  5. #65
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Re: Sopimusteksti?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Jtt ei ole kaupallinen vaan tekninen määräyskokoelma, joten voisi kuvitella määräysten perusteiden olevan teknisiä.
    Minä näen ko. määräykselle muitakin mahdollisia perusteita. Esimerkiksi venäläisten vaunujen kunnon valvonta helpottuu, jos ne eivät viivy maassa pitkiä aikoja ja kulkevat aina määrättyjen tarkastusasemien kautta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Minä olen vain tyhmä ja ymmärrän miten pyöräkerta, raide ja vaihde toimivat. Sen perusteella tiedän, mitä mittaerot merkitsevät. Siksi ymmärrän oikein hyvin, että vääränmittaisten pyöräkertojen käyttö halutaan rajoittaa siihen, että niillä tuodaan tavara ja viedään vaunu pois eikä seikkailla ratoja ja vaihteita rikkomassa yhtään enempää kuin on tarpeen.
    Erilaisten pyöräkertojen takia kuormatuilla venäläisvaunuilla ajetaankin sivuraiteilla ja vaihteissa vain 20 km/h, kun suomalaisvaunuille sallitaan 35 km/h. Eiköhän tämä vähennä ongelmia ratkaisevasti.

    Saatat silti hyvinkin olla oikeassa, että pyöräkertojen erot ovat vähintään yksi lisäperuste rajoittaa venäläisen kaluston käyttöä. Teoriasi puhuisi samalla vahvasti sen puolesta, että Jtt:n kohta 3.31 todella estäisi VR:n kilpailijoiden tulon itäiseen yhdysliikenteeseen.

  6. #66
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Yhdysliikennesopimus ei haittaa

    Satuttekos muistamaan, että Imatralta Venäjälle ollaan tekemässä yksityistä rataa, joten se kumoaa ongelman yhdysliikenteestä, nimittäin omia kiskojaan pitkin saa kuljettaa maahan ihan niin paljon kuin haluaa, mitä vain haluaa, eikä vr:n ja rzd: diilillä tai vr:n monopoolilla ole näin vaikutusta. Herätkää!

  7. #67
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Paitsi että yksityinen rata ei ulotu Imatraa (Pelkolaa) pidemmälle. Ja valtion rataverkolla noudatetaan yhdysliikennesopimusta. Eli ei se aivan täysin itsestäänselvää ole, että kaikki olisi ongelmatonta.
    terveisin
    JE

  8. #68

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus

    Yhdysliikennesopimus tuskin on mahdoton neuvotella uusiksi tai purkaa. Venäläistenkin intressesissä luulisi olevan joustavuuden lisääminen.

  9. #69

    Liittynyt
    16.09.2005
    Viestejä
    4

    oletus No voivoi

    Mitä te kuvittelette että tästä Suomen rautatiemarkkinoille hyökkäämisestä olisi kenellenkään mitään hyötyä?! Tämä sattuu olemaan niin pieni maa että eihän tästä mitään kultakaivosta saa tekemälläkään, joten aika turhaa alkaa jo tässä vaiheessa halkomaan hiuksia jostain vaunujen sopivuudesta yms. suomen kiskoille. Voisi hyvinkin esim. USA:ssa olla rahantekomahdollisuuksia kilpailevilla rautatieyhtiöillä mutta kyllä täällä on asiat niin pienessä mittakaavassa että unohtakaa koko juttu!!

  10. #70

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Jos Suomen rautatieliikenne ei olisi kultakaivos, niin miksi VR täällä toimisi? Suomessa kuljetettavaa on paljon ja kilpailua vähän, liikennöinnin on pakko olla kannattavaa. Kannattaahan täällä rekkaliikennekin!

    Suurimmat tavaravirrat ovat Venäjän-liikenteessä, joten varmasti jokaista potentiaalista yrittäjää kiinnostaa yhdysliikenne. Myös tavaraliikenne muualle EU:hun voi jatkossa olla hyvinkin suosittua ja kannattavaa.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  11. #71
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Re: Severstal

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kai Sillanpää
    Spacecomin takana tuntuu olevan venäläinen Severstaltrans, joka on osa huomattavaa Severstal-terästeollisuuskonsernia. Taustalla lienevätkin siis melkoiset resurssit.

    Ovelaa sinänsä, Severstal-yhtymä liikennöi Suomeen jo nyt, ei tosin rautateitä myöten vaan lentäen. www.airport.cpv.ru
    Mielenkiintoista ja helppoa lentomatkustusta olisi siis tarjolla Suomesta yhteen Venäjän ilmiselvään perusteollisuuskaupunkiin!

    Helsinki-Vantaalta on lentovuoro Tsherepovetsiin ma, ke ja pe: lähtö 14.30 ja perillä 18.30. Paluuvuorot ke, pe ja ma klo 11.20-13.30.

    Tsherepovetsissa on 1524 mm raitiotielaitos, jolla liikenne aloitettiin vuonna 1956. Linjapituus on 12,7 km ja vaunuja on noin 76. Kalustosta on eniten Ust-Katav -tehtaan tyyppiä KTM-5 (1984-92) ja muutamia KTM-8 (1992-93).

    NIIN - tämän raitiotienhän rakensi ja omistaa yhä paikallinen teräskombinaatti eli Severstal.

    Severstalin, eli siis Suomesta "turvallisuustodistusta" hakeneen virolaisen Spacecomin konsernipääkaupunki taitaa olla tuo Tsherepovets.

    Otavan 1967 kustantama Neuvostoliitto-tietokirja tietää seuraavaa, sitä tosin itse hieman lyhentäen:
    Satamakaupunki Venäjän SFNT:n Vologdan alueella, kohdassa, jossa Sheksna-joki laskee Rybinskin tekojärveen. 152.000 as (1965). Uusi rautapitoisten malmien metallurgian keskus. Ensimmäinen sulatusuuni käynnistyi 1955. Laivanrakennusalan yrityksiä ja korjaustelakoita, kehittynyt puunjalostusteollisuus.

    Tässä Spacecomissa taitavatkin olla mukana Venäjän vaikutusvaltaisimmat miehet? Oligarkki, Puttiini...

  12. #72
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL
    Satuttekos muistamaan, että Imatralta Venäjälle ollaan tekemässä yksityistä rataa, joten se kumoaa ongelman yhdysliikenteestä, nimittäin omia kiskojaan pitkin saa kuljettaa maahan ihan niin paljon kuin haluaa, mitä vain haluaa, eikä vr:n ja rzd: diilillä tai vr:n monopoolilla ole näin vaikutusta. Herätkää!
    Yksityisraide tuskin muuttaa tilannetta miksikään. Imatralta eteenpäin joudutaan jatkossakin käyttämään valtion rataverkkoa, jossa VR:n monopoli säilyy itäisen yhdysliikenteen osalta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut edsel
    Yhdysliikennesopimus tuskin on mahdoton neuvotella uusiksi tai purkaa. Venäläistenkin intressesissä luulisi olevan joustavuuden lisääminen.
    Yhdysliikenne ei ole jäämässä VR:n monopoliksi venäläisten takia vaan siksi, että Suomen eduskunta on näin halunnut. Tietysti lakia voidaan muuttaa mutta löytyykö siihen poliittista halua?

  13. #73
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Yksityisraide tuskin muuttaa tilannetta miksikään. Imatralta eteenpäin joudutaan jatkossakin käyttämään valtion rataverkkoa, jossa VR:n monopoli säilyy itäisen yhdysliikenteen osalta.
    En ole huomannut, että olisi yksiselitteisesti osoitettu, että näin on. En ole vielä nähnyt sellaista dokumenttia, joka käsitykseni mukaan estäisi sen, että RZD toisi vaunun Svetogorskiin, yksityinen yrittäjä vetäisi sen Imatralle ja esim. DB:n Suomen operaattori vetäisi vaunun edelleen vaikka Vaasaan.

    Se sopimus, joka tähän keskusteluun on linkattu, ei tällaista estä. Jos Eduskunta on tehnyt päätöksen, joka tämän estää, se päätös löytyisi www:stä.

    Antero

  14. #74
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    En ole huomannut, että olisi yksiselitteisesti osoitettu, että näin on. En ole vielä nähnyt sellaista dokumenttia, joka käsitykseni mukaan estäisi sen, että RZD toisi vaunun Svetogorskiin, yksityinen yrittäjä vetäisi sen Imatralle ja esim. DB:n Suomen operaattori vetäisi vaunun edelleen vaikka Vaasaan.
    Jos kuljetus katsotaan yhdysliikenteeksi myös Imatralta eteenpäin niin silloin VR:llä on siihen valtion rataverkolla yksinoikeus. Jos se taas muuttuu Imatralla Suomen sisäiseksi liikenteeksi niin silloin venäläisen kaluston käyttö ei ole Jtt:n perusteella sallittua. Eivätköhän nämä ehdot rajoita kuvailemasi kaltaista liikennettä sangen tehokkaasti.

  15. #75

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Jos kuljetus katsotaan yhdysliikenteeksi myös Imatralta eteenpäin niin silloin VR:llä on siihen valtion rataverkolla yksinoikeus. Jos se taas muuttuu Imatralla Suomen sisäiseksi liikenteeksi niin silloin venäläisen kaluston käyttö ei ole Jtt:n perusteella sallittua. Eivätköhän nämä ehdot rajoita kuvailemasi kaltaista liikennettä sangen tehokkaasti.
    Kuulostaa juuri samanlaiselta mielivaltaiselta virkamiestilanteelta, joille me täällä naureskelemme silloin kun se sattuu Venäjän puolella. Luultavasti Jtt:n muuttaminen on tältä osin helpompaa - se kun ei taida tapahtua perustuslain säätämisjärjestyksessä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet vaunut
    kirjoittanut M62 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.11.2017, 07:21
  2. Uudet joukkoliikennekaistat
    kirjoittanut Razer foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 01.03.2009, 20:40
  3. Uudet kaukoliikennevuorot
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 27.07.2007, 19:00
  4. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 10:21
  5. Tanska: Railion Denmark kriisiytti tavaraliikenteen
    kirjoittanut JE foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 23.11.2005, 11:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •