Sivu 9 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891011 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/161

Viestiketju: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

  1. #121
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Kiintoisaa on myös siltä kannalta tuon terminaaliradan pohtiminen, että koska se olisi rakennettu raja-asemien välille, se olisi tullut osuudelle jolla joka tapauksessa yhdysliikennesopimusten mukaan RZD:llä (tai yhdysliikenteeseen oikeutetulla venäläistaholla ylipäätään) on ajo-oikeus.
    terveisin
    JE

  2. #122
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Yksityinen rata ei ole valtion rata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Kiintoisaa on myös siltä kannalta tuon terminaaliradan pohtiminen, että koska se olisi rakennettu raja-asemien välille, se olisi tullut osuudelle jolla joka tapauksessa yhdysliikennesopimusten mukaan RZD:llä (tai yhdysliikenteeseen oikeutetulla venäläistaholla ylipäätään) on ajo-oikeus.
    Oiskohan näin. Valtiosopimus koskee valtioiden ratoja, ei yksityisiä ratoja. Toki yksityisen radan rakentaminen rajan yli on asia, johon valtioilla on sanottavansa. Mutta sellaisesta mahdollisuudesta ei ole vielä mitään sopimusta.

    Jos yksityinen haluaa rakentaa radan valtionrajan yli, se täytynee aloittaa siitä, että sekä Venäjä että Suomi hyväksyvät hankkeen ja antavat tarvittavat luvat rajavyöhykkeelle rakentamiseen. Rakentajan on myös saatava maa-alue hallintaansa tavalla tai toisella.

    Jos nämä rakentamisen edellytykset toteutuvat, sitten vasta on edes tarpeen pohtia liikennöinnin kysymyksiä. Venäjän lakeja en tunne, mutta Suomen lain mukaan ei ole olemassa mitään VR Oy:n monopolia rautatieliikenteeseen yleensä. Monopoli on vain valtion hallinnassa olevalle radalle, ei yksityiselle radalle. Eikä vielä ole valtiosopimusta valtion rajan ylittämisestä yksityistä rautatietä käyttäen.

    Antero

  3. #123
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tämän tästä saa kun kirjoittaa epäselvästi...

    yhdysliikennesopimuksella ei tietenkään ole mitään tekemistä yksityisraiteen kanssa. Mutta koska yksityisraide ei käsittääkseni ulottuisi edes raja-asemalle asti (Imatran liikennepaikan alaliikennepaikka Imatrankoski), ei VR:n kalustoon tai henkilökuntaan tarvitsisi turvautua siinäkään tapauksessa, jos siinä vieressä kulkevaa valtion rataa käytettäisiin samalla matkalla. Eli jos yksityisraiteella jotain kierretään, sitten Venäjän lainsäädäntöä, ei Suomen.
    terveisin
    JE

  4. #124
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Re: Sopimusteksti?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Tarvitseeko mitään "tietoa" sen enempää kuin että tehdään kuljetukselle, jossa kuorma kulkee koko matkan venäläisillä yksityisvaunuilla, kahdet rahtikirjat, ensin yksi Kostamuksesta Vartiukseen ja sitten toinen Vartiuksesta esim Kokkolaan. Veturi vain vaihtuisi rajalla, mutta VR:n veturin sijaan Vartiuksesta Kokkolaan ajettaisiin yksityiveturilla.
    Ehkä tätä aihetta voisi nostaa taas ylöspäin. Tämän uutisen mukaan rajalla vaaditaan siirtokuormaus eli pelkkä rahtikirjojen vaihtaminen ei riitä.

  5. #125
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Talouselämä 4.10.
    Yhdysliikenne Venäjältä Suomeen on edelleen VR:n hoidossa. Rajalla pitäisi siis tehdä siirtokuormaus, mitä Spacecomissa ei välttämättä ole otettu huomioon.
    Haluaisin nähdä sen lainvoimaisen dokumentin, joka vahvistaa valtiosopimuksen tulkinnan näin. Minulle ei riitä vikamiehen tai valtion omistaman yhtiön palveluksessa olevan henkilön tulkinta.

    Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, haluanko Suomeen Virossa rekisteröityä ja toimiluvan sekä turvallisuustodistuksen saanutta operaattoria vai ei. Sen sijaan lienee niin, että mainitut tulkitsijat haluavat tulkita asian kuten tekevät siksi, että he haluavat syyn em. operaattorin tänne tulemisen estämiseen. Luultavasti kuitenkin kumpikin eri syistä.

    Toki byrokratia ja juridiikka ovat ihmeellisiä. Näille tulkitsijoille varmaan kelpaisi se, että SRW Rail ajaisi junan Vainikkalaan siten, että mukana on yksi tyhjä vaunu. Sitten alkaisi rumba, jossa tyhjä vaunu irroitetaan junasta ja sitä seuraavan vaunun kuorma kipataan tähän tyhjään vaunuun. Sitten vaunun 3 kuomra kipataan vaunuun 2 jne. Näin SRW Rail on tuonut junarahtikuorman vain Vainikkalaan, josta lähtee uusi Suomen sisäisen liikenteen juna, koska se on kuormattu Suomessa.

    Vaikka tämä touhu tehtäisiin kauhakuormaajalla, se olisi silti halvempaa kuin VR Oy:n rahti. Kun kerran saman touhun tekeminen kuormaamalla venäläisestä vaunusta kuorma-autoon on halvempaa kuin VR Oy:n rahti. Sillä kuorma-autolla kuljettaminen on kalliimpaa kuin omalla junalla kuljettaminen.

    Antero

  6. #126
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Saapa nähdä, kuinka käy... En usko, että Spacecomin kaavailut loppuvat tähän, vaikka toimilupa tällä kertaa raukeaisikin. Kun muistaa, että Spacecom = Severstaltrans, voi helposti kuvitella, että venäläisiä kiinnostaisi koko kuljetusketju alusta loppuun, ilman VR Cargon välistävetoa.

    Tuon valtiosopimuksen lopullinen tulkinta kaiketi ratkaisee. Mutta jos (kyllä, en ole lukenut koko viestiketjua...) kysymyksessä on vain SOPIMUS, niin sopimuksiahan voidaan toki muuttaa...

  7. #127
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Vainikkalaan ilmeisesti saapuu rajan yli yksityisiä säiliövaunujunia. Liikennöitsijän veturi ei ole siis RZD:n niin kuin eivät ole säiliövaunutkaan. Tietääkö kukaan lisää?

  8. #128

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Haluaisin nähdä sen lainvoimaisen dokumentin, joka vahvistaa valtiosopimuksen tulkinnan näin. Minulle ei riitä vikamiehen tai valtion omistaman yhtiön palveluksessa olevan henkilön tulkinta.
    Eiköhän se ole EY-tuomioistuin joka sanoo sen viimeisen sanan jos asia viedään niin pitkälle.

    Muistan kun Suomi liittyi EU:hun (vai olik se ETA:an), että maantierahtipuolella kiellettiin ainakin aluksi kotimaanrahtien kuljettamisen ulkomaisilla rekoilla. Sitä yritettiin kiertää vekslaamalla perävaunuja satamissa tai terminaaleissa niin että ulkomaisen auton perässä oli suomalaisia perävaunuja, mutta kiinni jäivät.

    t. Rainer

  9. #129
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Vainikkalaan ilmeisesti saapuu rajan yli yksityisiä säiliövaunujunia. Liikennöitsijän veturi ei ole siis RZD:n niin kuin eivät ole säiliövaunutkaan. Tietääkö kukaan lisää?
    Minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä. Oma tulkintani valtiosopimuksesta on, että Suomi ja Venäjä sallivat kumpikin omalle alueelleen lähimmälle raja-asemalle vieraan valtion alueella toimiluvan saaneen liikenteen. Sieltä Venäjältä siis saa tulla Vainikkalaan kuka vaan, jolle Venäjä on antanut luvan operoida Venäjän rataverkolla. Onpa sieltä siksi tullut suomalainen höyryveturi englantilaisen veturinkuljettajan ajamana. On tullut muuten venäläinenkin höyryvturi, mutta sitä ajoi venäläinen miehistökin.

    Olen vahvasti sitä mieltä, että tulkinta VR Oy:n yksinoikeudesta on väärä. Jos Spacecomilla on oikeus ajaa Venäjällä sekä oikeus ajaa Suomessa, sillä on oikeus ajaa molemmissa maissa jo molempien maiden puolesta myös rajan yli. Siis valtiosopimuksen puolesta.

    Raja-asemalta eteenpäin kysymys ei ole enää valtiosopimuksesta.

    Antero

  10. #130

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1277

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Uusi kilpailija on ilmoittaunut julkisesti: Teollisuuden Raideliikenne Oy. Linkki Ylen uutiseen.
    Ville

  11. #131
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: No voivoi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Volgograd Näytä viesti
    Mitä te kuvittelette että tästä Suomen ...markkinoille hyökkäämisestä olisi kenellenkään mitään hyötyä?! Tämä sattuu olemaan niin pieni maa että eihän tästä mitään kultakaivosta saa tekemälläkään ... mutta kyllä täällä on asiat niin pienessä mittakaavassa että unohtakaa koko juttu!!
    Suunnilleen tuossa muodossa kuultiin vastaavat tarinat ennen pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteen kilpailuttamista 12 vuotta sitten. Vaikka ei sekään miksikään kultakaivokseksi muodostunut, mutta kuinkas silti kävikään...

  12. #132

    Liittynyt
    24.05.2007
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    http://ra.yle.fi/ramgen/radiouutiset/0800.rm osoitteesta on kuultavissa
    Aamun peili -lähetys, jossa noin kohdalla 3:00-6:00 min on juttua
    tavaraliikenteen kilpailusta. Linkki toimii ilmeisesti vain tänään 24.05.07. TR Group aikoo aloittaa liikenteen jutun mukaan jo ensi vuoden alussa. Edelleen jutun mukaan VR saa useita kilpailijoita tavaraliikenteeseen.

    Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittämässä itärajan ylittävän liikenteen kuulumista kilpailun piiriin: http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.ex...3&channelid=55
    ( Suomen–Venäjän rautatiekuljetusten avaamista kilpailulle selvitetään ).

  13. #133

    Liittynyt
    24.05.2007
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Edellä mainittu Liikenne- ja Viestintäministeriön selvitys ei ole vielä(kään) valmistunut. Sen sijaan Ratahallintokeskuksen selvitys aiheesta löytyy osoitteesta http://www.rhk.fi/?x31161=1815944 ( lyhyt tiivistelmä ) ja http://www.rhk.fi/@Bin/1812087/Rauta...distuminen.pdf
    ( PDF ).

  14. #134
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Suomalaiset saivat ajaa 1940-luvulla melko pian heti sodan jälkeen ja ennen kuin VR sai Simpeleen-Parikkalan yhdysradan rakennettua, tavarajunia Neuvostoliiton kautta Elisenvaaran kautta koukaten. Siis Imatran ja Savonlinnan välinen liikenne hoidettiin samaan tapaan kuin ennen sotia. Puhtaita VR:n junia ja höyryvetureita suomalaisin miehistöin. Parikkalan/Tiviän neuvostoliittolaisena raja-asemaparina oli Syväoro.
    Veturimiesten liiton lehdessä oli taannoin juttuja tuosta liikenteestä. Löysin äskön vuodelta 1956 sopimustekstin, joka määritteli
    Parikkala-Niirala junien kulkua: http://heninen.net/sopimus/1956_f.htm Jos nyt muitakin sattuu kiinnostamaan
    Sääli ettei yhteyttä ole enää Elisenvaaraan.

  15. #135
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Veturimiesten liiton lehdessä oli taannoin juttuja tuosta liikenteestä. Löysin äskön vuodelta 1956 sopimustekstin, joka määritteli
    Parikkala-Niirala junien kulkua: http://heninen.net/sopimus/1956_f.htm Jos nyt muitakin sattuu kiinnostamaan
    Sääli ettei yhteyttä ole enää Elisenvaaraan.
    Osaakos joku rautatiehistoriaa tuntevampi kertoa, että miten paljon tuo Parikkala-Niirala -junien kulkua määrittelevä sopimus oli yhteneväinen ja toisaalta miten paljon se erosi Porkkalan vuokra-alueen läpi liikennöitävien junien kulkua määrittelevästä sopimuksesta...?
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet vaunut
    kirjoittanut M62 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.11.2017, 07:21
  2. Uudet joukkoliikennekaistat
    kirjoittanut Razer foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 01.03.2009, 20:40
  3. Uudet kaukoliikennevuorot
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 27.07.2007, 19:00
  4. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 10:21
  5. Tanska: Railion Denmark kriisiytti tavaraliikenteen
    kirjoittanut JE foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 23.11.2005, 11:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •