Palavat kiskobussit

VR:n kiskobusseissa on käsittääkseni hydrauliikkaöljyllä tapahtuva voimansiirto. Onnettomuuden yksityiskohtia tuntematta mieleeni tulee, että öljy on ainakin edistänyt tulipalon leviämistä. Kiskobussien ikääntyessä erilaiset öljyvuodot esim. akselitiivisteistä ovat todennäköisiä. Hydrauliikkajärjestelmän korkea paine voi levittää vikatilanteissa öljyn nopeasta laajalle alueelle pieninä pisaroina. Metsäkonepuolella hydraulisella voimansiirrolla varustettujen hakkuu- tai ajokoneen syttymisriski lisääntyy silloin, kun sitä joudutaan siirtämään pitkiä matkoja ja voimansiirtoöljyn lämpö nousee korkealle.

Sakari Aalto
 
Onko niissä polttoöljykäyttösiä lisälämmittimiä? Aika moni kuorma- ja linja-auto on sen toimintahäiriön tai vian takia palanut.

Kilpailevalta sivustolta luin väitteen, että huomenna olis Vaasa-Seinäjoki välillä onnikkakuljetuksia. Taas vaasalaiset tykkää kun ovat sähköt sinne maksaneet! Älähtäispä RKP ja laittais vaaralliset raiteet ruotuun!
 
Kuulemma Dm12:t eivät huomenna liikennöi ollenkaan. VR:n liikennetiedotteen osaavat kertoa että juurikin niillä väleillä joilla Dm12 pitäisi liikkua on vuorot korvattu busseilla ja takseilla. Karjaa - Hanko radasta ei ole puhuttu mitään, mutta kuulemani mukaan ajettaisiin Dv12 + siniset
 
Optimisti-Suomessa Dm12-junat laitettaisiin hylkyjonoon ja tilattaisiin moderneja LINT-junan tapaisia dieselmoottorijunia niiden tilalle kalustoyhtiöön ja todettaisiin VR:n yksinoikeuden rauenneen Dm12-rataosilla. Sen jälkeen Dm12-junat kaivettaisiin takaisin hylkyjonosta, ne huollettaisiin ja laitettaisiin kulkuun sellaisille aiemmin henkilöliikennettä vailla olleille rataosille, joille ne sopivat parhaiten apportoiden ne kalustoyhtiöön.

Pessimisti-Suomessa Dm12-junat laitettaisiin hylkyjonoon ja liikenteen korvaus busseilla ja takseilla jäisi pysyväksi käytännöksi, eikä kenelläkään olisi kalustoa alkaa liikennöidä käytöstä poistuneilla rataosilla.

En edes uskalla arvata, kumpi noista on lähempänä Realisti-Suomea.
 
Optimisti-Suomessa Dm12-junat laitettaisiin hylkyjonoon ja tilattaisiin moderneja LINT-junan tapaisia dieselmoottorijunia niiden tilalle kalustoyhtiöön ja todettaisiin VR:n yksinoikeuden rauenneen Dm12-rataosilla. Sen jälkeen Dm12-junat kaivettaisiin takaisin hylkyjonosta, ne huollettaisiin ja laitettaisiin kulkuun sellaisille aiemmin henkilöliikennettä vailla olleille rataosille, joille ne sopivat parhaiten apportoiden ne kalustoyhtiöön.

Pessimisti-Suomessa Dm12-junat laitettaisiin hylkyjonoon ja liikenteen korvaus busseilla ja takseilla jäisi pysyväksi käytännöksi, eikä kenelläkään olisi kalustoa alkaa liikennöidä käytöstä poistuneilla rataosilla.

En edes uskalla arvata, kumpi noista on lähempänä Realisti-Suomea.
Voisi myös olla, että osa radoista sähköistettäisiin ja hylkyjonon sm1:set lähtisivät liikennöimään niitä. Tosin veikkaukseni on JunaBussi-palvelun laajentaminen.
 
Kuulemma Dm12:t eivät huomenna liikennöi ollenkaan. VR:n liikennetiedotteen osaavat kertoa että juurikin niillä väleillä joilla Dm12 pitäisi liikkua on vuorot korvattu busseilla ja takseilla. Karjaa - Hanko radasta ei ole puhuttu mitään, mutta kuulemani mukaan ajettaisiin Dv12 + siniset

Ja nyt nämä ovat siis toistaiseksi poissa käytöstä http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20120628123040.html Aika paljon liikennettä on kuitenkin korvattu sinisellä junakalustolla, välit Joensuu-Nurmes, Tampere-Haapamäki, Ylivieska-Iisalmi ja Hanko-Karjaa ajetaan kokonaan sinisellä kalustolla ja Parikkala-Savonlinnakin yhtä poikkeusta lukuunottamatta hoidetaan sinisillä vaunuilla.
 
Ja nyt nämä ovat siis toistaiseksi poissa käytöstä http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20120628123040.html Aika paljon liikennettä on kuitenkin korvattu sinisellä junakalustolla, välit Joensuu-Nurmes, Tampere-Haapamäki, Ylivieska-Iisalmi ja Hanko-Karjaa ajetaan kokonaan sinisellä kalustolla ja Parikkala-Savonlinnakin yhtä poikkeusta lukuunottamatta hoidetaan sinisillä vaunuilla.

Niin, nyt kun tavaraliikenne on tehtaiden kesälomaseisokkien vuoksi hiljentynyt nin vetokalustoakin on sopivasti saatavilla.

t. Rainer
 
Optimisti-Suomessa Dm12-junat laitettaisiin hylkyjonoon ja tilattaisiin moderneja LINT-junan tapaisia dieselmoottorijunia niiden tilalle kalustoyhtiöön ja todettaisiin VR:n yksinoikeuden rauenneen Dm12-rataosilla.

Pessimisti-Suomessa rataosan vierellä liikennöivät bussit kylläkin valittaisivat moisen loukkaavan siirtymäkauden sopimusten vahvaa suojaa.
 
https://www.vr.fi/junaliikenne-nyt

Tilanne on ilmeisesti nyt että kiskobussit Dm12 on poistettu liikenteesta kokonaan. Aikaisemmin oli Dv12 ja siniset vaunut vara siihen. Mutta nyt on jo siniset päivä-vaunut romutettu ja linja-auto on se ainoa mahdolisuus. Tosi huono päätös tämä VR:lta :mad:
 
Takaisin
Ylös