HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Mielestäni HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin selvä tunnus, josta sen erottaisi muusta rautatieliikenteestä. Esimerkiksi asemilla lukeva "rautatieasema" on aivan liian yleistermi. "S" on Euroopassa tunnettu symbooli sellaiselle seudulliselle kaupunkiraideliikenteelle, joka ei kuulu metrojärjestelmään ja sitä voi käyttää myös tietyntyyppisessä raitiotieliikenteessäkin (voisi olla esim. Raide-Jokerin tunnuksena). Toki kirjain/symbooli "S' on peräisin vierasperäisestä termistä, "suburbahn", mutta niinhän sanat "metrokin" tai "intercitykin" ovat. Silti ne ovat ihan virallisessa käytössä puhutaessa tietyntyyppisistä joukkoliikenteen kulkumuodoista.
 
Jonkinlainen brändäys on järkevää mielikuvan kohentamiseksi, mutta ehdotukseen sisältyy kaksi sudenkuoppaa.

  1. HSL-alueen ulkopuolelta tulevat linjat H, R, Z, T ja Y palvelevat myös HSL-alueen sisäistä liikennettä. HSL:n korostaminen voisi aiheuttaa sen, että matkustajat epäröisivät näiden junien käyttämistä. Nytkin keskiverto matkustaja ei uskalla käyttää U-linjoja, vaikka ne tarjoavat monia yhteyksiä, joita HSL:n oma liikenne ei tarjoa.
  2. Lisäksi matkustajat ovat hyvin tietoisia siitä, ettei junia liikennöi HSL vaan niitä liikennöi VR. Usein matkustajat eivät edes tiedä mikä HSL on, vaan VR ajaa junat ja HKL bussit, tai sitten HSL on vain Helsingin kaupungin alueella.
 
HSL-alueen ulkopuolelta tulevat linjat H, R, Z, T ja Y palvelevat myös HSL-alueen sisäistä liikennettä. HSL:n korostaminen voisi aiheuttaa sen, että matkustajat epäröisivät näiden junien käyttämistä. Nytkin keskiverto matkustaja ei uskalla käyttää U-linjoja, vaikka ne tarjoavat monia yhteyksiä, joita HSL:n oma liikenne ei tarjoa.
Tämä on aivan totta. Onkohan niillä yhteistä kalustokiertoakin kaupunkiratojen kaluston kanssa (lähinnä Sm1/2)? Nämä H, R, Z, T ja Y-junathan ovat luonteeltaan kuin esimerkiksi Saksan RB-junat (Regionalbahn) ja pysähtyvät eri laitureillakin (siis Suomessa) kuin varsinaiset kaupunkijunat (paitsi L ja T, kai?).

Mutta siitä huolimatta kehittäisin lähijunan "brändiä" omaksi muodokseen.
 
Tämä on aivan totta. Onkohan niillä yhteistä kalustokiertoakin kaupunkiratojen kaluston kanssa (lähinnä Sm1/2)? Nämä H, R, Z, T ja Y-junathan ovat luonteeltaan kuin esimerkiksi Saksan RB-junat (Regionalbahn) ja pysähtyvät eri laitureillakin (siis Suomessa) kuin varsinaiset kaupunkijunat (paitsi L ja T, kai?).

Ei niillä pahemmin enään ole. Voi olla että jotkin ruuhka-junat saattavat vaihtaa H:ksi (I- tai K-junasta), mutta ainakaan pääradan puolella ei havaintojeni mukaan kalusto kierrä (paitsi tietty R, H, Z keskenään). Ennen saattoi hyvinkin olla niin kun Sm1/Sm2/Sm4 liikkui enemmän kaupunkiradalla että juna saapui Helsinkiin niin se vaihtoi esimerkiksi H-junaksi, mutta nykyään näitä harvemmin näkee.

Ja kyllä, L- ja T- pysähtyvät kaupunkiradalla kaupunkiradan raiteilla.
 
Miksi Pääradan Helsingin kaikilla asemilla on laituri 1, mutta joiltain puuttuu laituri 2? Mihin tarpeeseen on laituri 1 ilman laituria 2 näillä asemilla, en ainakaan ole koskaan tällaisella asemalla kuullut laituria käytettävän henkilöliikenteessä. Lastauslaiturina huoltotöissä, arvaan?
 
Miksi Pääradan Helsingin kaikilla asemilla on laituri 1, mutta joiltain puuttuu laituri 2? Mihin tarpeeseen on laituri 1 ilman laituria 2 näillä asemilla, en ainakaan ole koskaan tällaisella asemalla kuullut laituria käytettävän henkilöliikenteessä. Lastauslaiturina huoltotöissä, arvaan?

Missäs ne junat pysähtyivät ennen kaupunkiradan rakentamista? ;) Esimerkiksi Pukinmäessä on laituri 1 radan ulkopuolella, ja Malmilla laiturit 1 ja 2 ratojen välissä. Olisiko näillä asemilla ollut se laituri 2 sillä puolella missä on kaupunkiradan läntinenraide, eli ns. raide 3? Asemalaiturit ovat jouduttu purkamaan kaupunkiradan tieltä pois. Laituria 1 ei ole tarvinnu purkaa, koska se ei minkään tiellä ole.
 
Mielestäni HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin selvä tunnus, josta sen erottaisi muusta rautatieliikenteestä. Esimerkiksi asemilla lukeva "rautatieasema" on aivan liian yleistermi. "S" on Euroopassa tunnettu symbooli sellaiselle seudulliselle kaupunkiraideliikenteelle, joka ei kuulu metrojärjestelmään ja sitä voi käyttää myös tietyntyyppisessä raitiotieliikenteessäkin (voisi olla esim. Raide-Jokerin tunnuksena). Toki kirjain/symbooli "S' on peräisin vierasperäisestä termistä, "suburbahn", mutta niinhän sanat "metrokin" tai "intercitykin" ovat. Silti ne ovat ihan virallisessa käytössä puhutaessa tietyntyyppisistä joukkoliikenteen kulkumuodoista.

Paras brändäystoimenpide olisi jos HSL-alueen lähijunien reittikartta saataisiin yhditettyä metron reittikartan kanssa. Siihen voisi lisätä vielä Jokeri vaikka se (vielä) kulkee bussilla.

Itse Lähijuna on ihan toimiva nimi, ruotsiksi se tosin pitäisi olla Pendeltåg kuten se oikeaoppisesti kuuluu olla eikä Närtåg. Englanninkielinen Commuter train on ihan oikeaoppista englantia.

Symboliksi sopisi parhaiten HSL:n aikatauluissa käyttämä symboli jossa juna edestä kuvatuna. Sitä voisi muotoilla toki hieman nykyaikaisemmaksi.

t. Rainer
 
Symboliksi sopisi parhaiten HSL:n aikatauluissa käyttämä symboli jossa juna edestä kuvatuna. Sitä voisi muotoilla toki hieman nykyaikaisemmaksi.

t. Rainer

Samaa mieltä, junan keulakuvan pitäisi ilman muuta muistuttaa Flirttiä koska se tulee olemaan kehäradan myötä ensisijainen kulkuväline hyvin monella asemalla. Asemille siis modernit tolpat nykyisten vanhojen VR-pömpelien tilalle ja Flirt-logon alle voisi lisätä vielä yksinkertaisesti tekstin HSL, näin matkustajat yhdistäisivät myös lähijunaliikenteen paremmin osaksi HSL-liikennettä.
 
Jonkinlainen brändäys on järkevää mielikuvan kohentamiseksi, mutta ehdotukseen sisältyy kaksi sudenkuoppaa.

  1. HSL-alueen ulkopuolelta tulevat linjat H, R, Z, T ja Y palvelevat myös HSL-alueen sisäistä liikennettä. HSL:n korostaminen voisi aiheuttaa sen, että matkustajat epäröisivät näiden junien käyttämistä. Nytkin keskiverto matkustaja ei uskalla käyttää U-linjoja, vaikka ne tarjoavat monia yhteyksiä, joita HSL:n oma liikenne ei tarjoa.
  2. Lisäksi matkustajat ovat hyvin tietoisia siitä, ettei junia liikennöi HSL vaan niitä liikennöi VR. Usein matkustajat eivät edes tiedä mikä HSL on, vaan VR ajaa junat ja HKL bussit, tai sitten HSL on vain Helsingin kaupungin alueella.
Ja lisäksi VR:n lipunmyyntiautomaatista lippua ostava osaisi ehkä suoraan valita Helsingistä Espooseen lippua ostaessaan "S"-osaston eikä Pääkaupunkiseudun lähiliikennettä, jota kautta ajautuu Espooseen mennessään umpikujaan: "Palaa alkuun ja valitse HSL:n ..." (tms).

pekka
 
Ehdotan, että käytettäisiin L-tunnusta kuvaamaan Lähijunaa – Lokaltåg – Local trains. L1 Hki–Algebra, L2 Hki–Martsari–Lentoasema, L3 Hki–Hiekkis–Lentoasema ja L4 Hki–Kerava. Metrolinjat pilkottaisiin kahtia: M1 Mellunmäkeen ja M2 Vuosaareen.
 
Lipunmyynti automaatti voisi on tämmöinen:

1. Valitaan määränpää (aseman nimi, mahdollisuus saada kartta näkyviin josta valitsee aseman)
2. Laite kertoisi mahdolliset kulkutavat (ratikat, bussit, junat, metro) Reittioppaan tietokanta olisi käytössä. Asiakas valitsee kulkutavan.
3. Asiakas valitsee aikuisten, opiskelijoiden, lasten yms. määrän.
4. Laite kertoo yhteishinnan, ja asiakas syöttää rahat.
5. Laite tulostaa lipun/liput. Laite tulostaisi HSL liput jotka ovat voimassa niin kauan kuin matkan pitäisi kestää + yksi tunti. Lipussa lukee ne linjat ja asemat joita tulee käyttää, ja lippu käy vain kyseisillä väleillä.

Lähijunat brändättäisiin niin että ne ovat HSL junia. Jotain tämän tapaista: http://en.wikipedia.org/wiki/Cercanías Suomeksi Cercanías tarkoittaa "Lähijunat".

Junilla olisi selkeä kaukoliikenteestä eroava väritys, ja lähijunien asemat olisivat kyseisen brändin mukaisia. Ne asemat tai raiteet joilta lähtee vain lähijunia olisivat HSL:n lähijuna brändin mukaisia. Näin ne erottuvat selkeästi, ja ne ovat selkeästi oma systeeminsä. Kun VR asemien väritys on tumman sininen niin HSL:n väritys olisi vaikka vaalean sininen ja valkoinen, tai vaikka metron oranssi.

Mutta ennen kaikkea, vähemmän linjoja. Vaikka näin: Helsinki- Lentoasema (vuodesta 2015), Helsinki- Espoo, Helsinki- Vantaa, Helsinki- Kirkkonummi, Kirkkonummi- Karjaa yms.
 
Ehdotan, että käytettäisiin L-tunnusta kuvaamaan Lähijunaa – Lokaltåg – Local trains. L1 Hki–Algebra, L2 Hki–Martsari–Lentoasema, L3 Hki–Hiekkis–Lentoasema ja L4 Hki–Kerava. Metrolinjat pilkottaisiin kahtia: M1 Mellunmäkeen ja M2 Vuosaareen.

Lähijunien nykyinen linjatunnuskäytäntö on OK, mutta M-tunnus pitää saada vaihdettua johonkin muuhun, koska muuten on vaara että sitä luullaan metroksi. Varsinkin sitten kun Kehärata on käytössä ja useat sen asemat ovat tunnelissa. Kehäradan junan tunnus voisi olla vaikka O, sehän kuvaa itse asiassa kehää. Itäinen ja läntinen haara voisi olla Oe ja Ow.

Metro voitaisiin jakaa M1 ja M2 haarojen mukaisesti.

Vain yöaikaan kulkevat lähijunalinjat L ja T voitaisiin korvata jatkamalla linjakartalla A ja N junien viivoja katkoviivalla yöliikenteen pääteasemilleen.

Sitten ehdotan että Karjaan, Riihimäen ja Lahden junat alkaisivat käyttää etuliitettä R (="Regional" ) kaikki. Eli RY, RR, RH ja RZ. Ne voidaan toki näyttää samalla linjakartalla HSL:n junien kanssa mutta hieman haalennetulla värisävyllä että matkustajat ymmärtävät että ovat heiman pidempimatkalaisille tarkoitettuja junia, ja että niiden lähtölaiturit poikkeavat kaupunkiradan junista.

t. Rainer
 
Tuntuu vähän siltä, että tässä nyt yritetään korjata jotain sellaista joka ei ole rikki. Lähijuna brändinä on varsin selkeä ja tuskin sitä nyt kannattaa lähteä pilkkomaan, etenkin kun koko HSL on vähintäänkin hutera ja häilyvällä pohjalla oleva viritys, josta kunnat saattavat pomppia pois ja jonka rajoja Virkkunen voi piirrellä uusiksi mielensä mukaan.

Rautatieaseman tavallinen kuolevainen tunnistaa vaikka siinä ei mitään hassulla logolla varustettua tolppaa nököttäisikään markkeeraamassa sitä, ja hyvin harva nyt niin kuutamolla on että jossain Pukinmäen maitolaiturilla odottelisi Rovaniemen pikajunaa, vaikka siinä samantyylinen kyltti olisikin kuin Riihimäellä.
 
Toki kirjain/symbooli "S' on peräisin vierasperäisestä termistä, "suburbahn" [Stadtschnellbahn], mutta niinhän sanat "metrokin" tai "intercitykin" ovat.

Siinä on vain se ero, että sana "metropoli" on suomen kieleen otettu lainasana. Stadt, schnell ja bahn eivät ole. InterCity ei toki ole edes lainasana, mutta universaalisti ymmärrettävämpi. Saksan kieli ei Suomessa (eikä Suomessa käyvillä turisteilla) ole yhtään niin laajasti hallussa kuin englanti, ja S-bahn rajautuu vain saksankielisiin maihin (ja varioituna Tanskaan). InterCityssä on myös se ero, että se on tuotenimi, ei järjestelmän nimi, joka nimeäisi myös asemia.

Onhan jo Ruotsissakin käytössä ihan toinen, J niin kuin järnväg.

Yhtä mieltä olen siitä, että nimi tarvittaisiin. Mutta ainoa oikea nimi on "metro", Helsingin ainoa kunnolla etabloitu raskaan raideliikenteen brändinimi. Sana "rautatieasema" voitaisiin varata eksklusiivisesti kaukoliikenteen asemien käyttöön. Jos asemalta kulkee vain lähijunia ja se on HSL-alueella, se on metroasema.
 
Takaisin
Ylös