HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

Mihin se brändääminen kiskoilla pohjoiseen sitten päätetään: Keravalle, Hyvinkäälle, Riihimäelle, Nokialle, Mänttä-Vilppulaan, ... ?

Sinne asti, minne on erillinen kaupunkirata. Rantaradan suunta on kuitenkin vähän ongelma, sillä Kauklahteen asti kuitenkin on noin vartin vuoroväli, mikä on jo metromaisen liikenteen rajoilla, mutta infra on yhteistä kaukoliikenteen kanssa.

Kovin vahva metromainen brändi laajemmalla johtaisi paremminkin matkustajia harhaan. Heikko brändi on myös viesti: matkustajan on syytä vähän etukäteen selvittää asioita vaikkapa harvan vuorovälin takia, tai siksi että palvelu rakentuu sekä lähiliikennejunien että kaukojunien varaan.

Tampereen seudulle on sitten hyvä kehittää omaa brändiä sitä mukaa kun liikennöinti kehittyy.
 
Sinne asti, minne on erillinen kaupunkirata. Rantaradan suunta on kuitenkin vähän ongelma, sillä Kauklahteen asti kuitenkin on noin vartin vuoroväli, mikä on jo metromaisen liikenteen rajoilla, mutta infra on yhteistä kaukoliikenteen kanssa.

Kovin vahva metromainen brändi laajemmalla johtaisi paremminkin matkustajia harhaan. Heikko brändi on myös viesti: matkustajan on syytä vähän etukäteen selvittää asioita vaikkapa harvan vuorovälin takia, tai siksi että palvelu rakentuu sekä lähiliikennejunien että kaukojunien varaan.

Tampereen seudulle on sitten hyvä kehittää omaa brändiä sitä mukaa kun liikennöinti kehittyy.

Tässäkin piilee se ongelma, että A-junalla on oma infra, mutta hyvin heikko vuoroväli. Vain ruuhkassa sillä on 10 min, arkisin päivällä 20 min ja kaikkina muina aikoina 30 min. Se ei siis ole metromaista liikennettä. Tässä brändissä ei siis kannata ainakaan ennen Espoon kaupunkirataa olettaa, että junilla olisi metromainen vuoroväli. Se oletus toisaalta edes ole välttämätön. Kun kävin Hampurissa pari vuotta sitten, huomasin, että siellä on metrolinja, jolla vain kerran tunnissa jatkuu vuoro aivan perimmäiselle asemalle asti.
 
Sinne asti, minne on erillinen kaupunkirata. Rantaradan suunta on kuitenkin vähän ongelma, sillä Kauklahteen asti kuitenkin on noin vartin vuoroväli, mikä on jo metromaisen liikenteen rajoilla, mutta infra on yhteistä kaukoliikenteen kanssa.

Kovin vahva metromainen brändi laajemmalla johtaisi paremminkin matkustajia harhaan. Heikko brändi on myös viesti: matkustajan on syytä vähän etukäteen selvittää asioita vaikkapa harvan vuorovälin takia, tai siksi että palvelu rakentuu sekä lähiliikennejunien että kaukojunien varaan.

Tampereen seudulle on sitten hyvä kehittää omaa brändiä sitä mukaa kun liikennöinti kehittyy.

Saksankielisissä maissa S-Bahn verkko kattaa myös 2-raiteisia osuuksia joissa samat raiteet kaukojunien kanssa ja haaroissa voi olla vuoroväli arkisin 20-30 minuuttia ja pyhinä jopa tunti.

Helsingin lähijunat Kauklahteen ja Keravalle asti ovat selvästi S-Bahn tasoa. Ainoastaan se että keskustassa kaikki junat sumputetaan yhdelle asemalle siipirakennusten päähän josta pitkät kävelymatkat metrolle ja raitiovaunulle, tiputtaa järjestelmän itä-eurooppa-sarjaan.

t. Rainer
 
Saksankielisissä maissa S-Bahn verkko kattaa myös 2-raiteisia osuuksia joissa samat raiteet kaukojunien kanssa ja haaroissa voi olla vuoroväli arkisin 20-30 minuuttia ja pyhinä jopa tunti.

Helsingin lähijunat Kauklahteen ja Keravalle asti ovat selvästi S-Bahn tasoa. Ainoastaan se että keskustassa kaikki junat sumputetaan yhdelle asemalle siipirakennusten päähän josta pitkät kävelymatkat metrolle ja raitiovaunulle, tiputtaa järjestelmän itä-eurooppa-sarjaan.

t. Rainer

Berliinin mallia soveltaen https://www.bvg.de/de S-bahn https://sbahn.berlin/liniennetz/ olisi HSL-alueella A, E, I, K, L, P, U ja Y. Sitten seuraisivat M Toijala-Nokia ja G Riihimäki-Lahti. Lopuksi olisi Regionalbahn https://www.bvg.de/de/Fahrinfo/Regionalbahn D, R, T ja Z.

Nythän on tilanne tämä https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen-reittikartta-fi
 
hhmmm.... miten todellinen ongelma on brändi junissa? Esimerkiksi Munchenissa ajallessa menin sillä mikä meni minnekin, muistaakseni sielläkin piti tietää paikallisten kautta mitä kannatti käyttää jos meni esimerkiksi Ulmiin, sillä hintaerot suuret eivät ne turistille näy minkään brändin avulla....
 
Takaisin
Ylös