Sivu 1 / 24 123451121 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/349

Viestiketju: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Mielestäni HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin selvä tunnus, josta sen erottaisi muusta rautatieliikenteestä. Esimerkiksi asemilla lukeva "rautatieasema" on aivan liian yleistermi. "S" on Euroopassa tunnettu symbooli sellaiselle seudulliselle kaupunkiraideliikenteelle, joka ei kuulu metrojärjestelmään ja sitä voi käyttää myös tietyntyyppisessä raitiotieliikenteessäkin (voisi olla esim. Raide-Jokerin tunnuksena). Toki kirjain/symbooli "S' on peräisin vierasperäisestä termistä, "suburbahn", mutta niinhän sanat "metrokin" tai "intercitykin" ovat. Silti ne ovat ihan virallisessa käytössä puhutaessa tietyntyyppisistä joukkoliikenteen kulkumuodoista.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Jonkinlainen brändäys on järkevää mielikuvan kohentamiseksi, mutta ehdotukseen sisältyy kaksi sudenkuoppaa.

    1. HSL-alueen ulkopuolelta tulevat linjat H, R, Z, T ja Y palvelevat myös HSL-alueen sisäistä liikennettä. HSL:n korostaminen voisi aiheuttaa sen, että matkustajat epäröisivät näiden junien käyttämistä. Nytkin keskiverto matkustaja ei uskalla käyttää U-linjoja, vaikka ne tarjoavat monia yhteyksiä, joita HSL:n oma liikenne ei tarjoa.
    2. Lisäksi matkustajat ovat hyvin tietoisia siitä, ettei junia liikennöi HSL vaan niitä liikennöi VR. Usein matkustajat eivät edes tiedä mikä HSL on, vaan VR ajaa junat ja HKL bussit, tai sitten HSL on vain Helsingin kaupungin alueella.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    HSL-alueen ulkopuolelta tulevat linjat H, R, Z, T ja Y palvelevat myös HSL-alueen sisäistä liikennettä. HSL:n korostaminen voisi aiheuttaa sen, että matkustajat epäröisivät näiden junien käyttämistä. Nytkin keskiverto matkustaja ei uskalla käyttää U-linjoja, vaikka ne tarjoavat monia yhteyksiä, joita HSL:n oma liikenne ei tarjoa.
    Tämä on aivan totta. Onkohan niillä yhteistä kalustokiertoakin kaupunkiratojen kaluston kanssa (lähinnä Sm1/2)? Nämä H, R, Z, T ja Y-junathan ovat luonteeltaan kuin esimerkiksi Saksan RB-junat (Regionalbahn) ja pysähtyvät eri laitureillakin (siis Suomessa) kuin varsinaiset kaupunkijunat (paitsi L ja T, kai?).

    Mutta siitä huolimatta kehittäisin lähijunan "brändiä" omaksi muodokseen.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #4

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tämä on aivan totta. Onkohan niillä yhteistä kalustokiertoakin kaupunkiratojen kaluston kanssa (lähinnä Sm1/2)? Nämä H, R, Z, T ja Y-junathan ovat luonteeltaan kuin esimerkiksi Saksan RB-junat (Regionalbahn) ja pysähtyvät eri laitureillakin (siis Suomessa) kuin varsinaiset kaupunkijunat (paitsi L ja T, kai?).
    Ei niillä pahemmin enään ole. Voi olla että jotkin ruuhka-junat saattavat vaihtaa H:ksi (I- tai K-junasta), mutta ainakaan pääradan puolella ei havaintojeni mukaan kalusto kierrä (paitsi tietty R, H, Z keskenään). Ennen saattoi hyvinkin olla niin kun Sm1/Sm2/Sm4 liikkui enemmän kaupunkiradalla että juna saapui Helsinkiin niin se vaihtoi esimerkiksi H-junaksi, mutta nykyään näitä harvemmin näkee.

    Ja kyllä, L- ja T- pysähtyvät kaupunkiradalla kaupunkiradan raiteilla.

  5. #5
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Miksi Pääradan Helsingin kaikilla asemilla on laituri 1, mutta joiltain puuttuu laituri 2? Mihin tarpeeseen on laituri 1 ilman laituria 2 näillä asemilla, en ainakaan ole koskaan tällaisella asemalla kuullut laituria käytettävän henkilöliikenteessä. Lastauslaiturina huoltotöissä, arvaan?

  6. #6

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Miksi Pääradan Helsingin kaikilla asemilla on laituri 1, mutta joiltain puuttuu laituri 2? Mihin tarpeeseen on laituri 1 ilman laituria 2 näillä asemilla, en ainakaan ole koskaan tällaisella asemalla kuullut laituria käytettävän henkilöliikenteessä. Lastauslaiturina huoltotöissä, arvaan?
    Missäs ne junat pysähtyivät ennen kaupunkiradan rakentamista? Esimerkiksi Pukinmäessä on laituri 1 radan ulkopuolella, ja Malmilla laiturit 1 ja 2 ratojen välissä. Olisiko näillä asemilla ollut se laituri 2 sillä puolella missä on kaupunkiradan läntinenraide, eli ns. raide 3? Asemalaiturit ovat jouduttu purkamaan kaupunkiradan tieltä pois. Laituria 1 ei ole tarvinnu purkaa, koska se ei minkään tiellä ole.

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mielestäni HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin selvä tunnus, josta sen erottaisi muusta rautatieliikenteestä. Esimerkiksi asemilla lukeva "rautatieasema" on aivan liian yleistermi. "S" on Euroopassa tunnettu symbooli sellaiselle seudulliselle kaupunkiraideliikenteelle, joka ei kuulu metrojärjestelmään ja sitä voi käyttää myös tietyntyyppisessä raitiotieliikenteessäkin (voisi olla esim. Raide-Jokerin tunnuksena). Toki kirjain/symbooli "S' on peräisin vierasperäisestä termistä, "suburbahn", mutta niinhän sanat "metrokin" tai "intercitykin" ovat. Silti ne ovat ihan virallisessa käytössä puhutaessa tietyntyyppisistä joukkoliikenteen kulkumuodoista.
    Paras brändäystoimenpide olisi jos HSL-alueen lähijunien reittikartta saataisiin yhditettyä metron reittikartan kanssa. Siihen voisi lisätä vielä Jokeri vaikka se (vielä) kulkee bussilla.

    Itse Lähijuna on ihan toimiva nimi, ruotsiksi se tosin pitäisi olla Pendeltåg kuten se oikeaoppisesti kuuluu olla eikä Närtåg. Englanninkielinen Commuter train on ihan oikeaoppista englantia.

    Symboliksi sopisi parhaiten HSL:n aikatauluissa käyttämä symboli jossa juna edestä kuvatuna. Sitä voisi muotoilla toki hieman nykyaikaisemmaksi.

    t. Rainer

  8. #8
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Symboliksi sopisi parhaiten HSL:n aikatauluissa käyttämä symboli jossa juna edestä kuvatuna. Sitä voisi muotoilla toki hieman nykyaikaisemmaksi.

    t. Rainer
    Samaa mieltä, junan keulakuvan pitäisi ilman muuta muistuttaa Flirttiä koska se tulee olemaan kehäradan myötä ensisijainen kulkuväline hyvin monella asemalla. Asemille siis modernit tolpat nykyisten vanhojen VR-pömpelien tilalle ja Flirt-logon alle voisi lisätä vielä yksinkertaisesti tekstin HSL, näin matkustajat yhdistäisivät myös lähijunaliikenteen paremmin osaksi HSL-liikennettä.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    "suburbahn"
    Tässä tuli kyllä tosiaankin hieman "heittolaukaus"; saksaksi "S-Bahn" on toki "Stadtschnellbahn".
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #10
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    92

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Jonkinlainen brändäys on järkevää mielikuvan kohentamiseksi, mutta ehdotukseen sisältyy kaksi sudenkuoppaa.

    1. HSL-alueen ulkopuolelta tulevat linjat H, R, Z, T ja Y palvelevat myös HSL-alueen sisäistä liikennettä. HSL:n korostaminen voisi aiheuttaa sen, että matkustajat epäröisivät näiden junien käyttämistä. Nytkin keskiverto matkustaja ei uskalla käyttää U-linjoja, vaikka ne tarjoavat monia yhteyksiä, joita HSL:n oma liikenne ei tarjoa.
    2. Lisäksi matkustajat ovat hyvin tietoisia siitä, ettei junia liikennöi HSL vaan niitä liikennöi VR. Usein matkustajat eivät edes tiedä mikä HSL on, vaan VR ajaa junat ja HKL bussit, tai sitten HSL on vain Helsingin kaupungin alueella.
    Ja lisäksi VR:n lipunmyyntiautomaatista lippua ostava osaisi ehkä suoraan valita Helsingistä Espooseen lippua ostaessaan "S"-osaston eikä Pääkaupunkiseudun lähiliikennettä, jota kautta ajautuu Espooseen mennessään umpikujaan: "Palaa alkuun ja valitse HSL:n ..." (tms).

    pekka

  11. #11
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Ehdotan, että käytettäisiin L-tunnusta kuvaamaan Lähijunaa – Lokaltåg – Local trains. L1 Hki–Algebra, L2 Hki–Martsari–Lentoasema, L3 Hki–Hiekkis–Lentoasema ja L4 Hki–Kerava. Metrolinjat pilkottaisiin kahtia: M1 Mellunmäkeen ja M2 Vuosaareen.
    Sakari Kestinen

  12. #12
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lipunmyynti automaatti voisi on tämmöinen:

    1. Valitaan määränpää (aseman nimi, mahdollisuus saada kartta näkyviin josta valitsee aseman)
    2. Laite kertoisi mahdolliset kulkutavat (ratikat, bussit, junat, metro) Reittioppaan tietokanta olisi käytössä. Asiakas valitsee kulkutavan.
    3. Asiakas valitsee aikuisten, opiskelijoiden, lasten yms. määrän.
    4. Laite kertoo yhteishinnan, ja asiakas syöttää rahat.
    5. Laite tulostaa lipun/liput. Laite tulostaisi HSL liput jotka ovat voimassa niin kauan kuin matkan pitäisi kestää + yksi tunti. Lipussa lukee ne linjat ja asemat joita tulee käyttää, ja lippu käy vain kyseisillä väleillä.

    Lähijunat brändättäisiin niin että ne ovat HSL junia. Jotain tämän tapaista: http://en.wikipedia.org/wiki/Cercanías Suomeksi Cercanías tarkoittaa "Lähijunat".

    Junilla olisi selkeä kaukoliikenteestä eroava väritys, ja lähijunien asemat olisivat kyseisen brändin mukaisia. Ne asemat tai raiteet joilta lähtee vain lähijunia olisivat HSL:n lähijuna brändin mukaisia. Näin ne erottuvat selkeästi, ja ne ovat selkeästi oma systeeminsä. Kun VR asemien väritys on tumman sininen niin HSL:n väritys olisi vaikka vaalean sininen ja valkoinen, tai vaikka metron oranssi.

    Mutta ennen kaikkea, vähemmän linjoja. Vaikka näin: Helsinki- Lentoasema (vuodesta 2015), Helsinki- Espoo, Helsinki- Vantaa, Helsinki- Kirkkonummi, Kirkkonummi- Karjaa yms.


  13. #13

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ehdotan, että käytettäisiin L-tunnusta kuvaamaan Lähijunaa – Lokaltåg – Local trains. L1 Hki–Algebra, L2 Hki–Martsari–Lentoasema, L3 Hki–Hiekkis–Lentoasema ja L4 Hki–Kerava. Metrolinjat pilkottaisiin kahtia: M1 Mellunmäkeen ja M2 Vuosaareen.
    Lähijunien nykyinen linjatunnuskäytäntö on OK, mutta M-tunnus pitää saada vaihdettua johonkin muuhun, koska muuten on vaara että sitä luullaan metroksi. Varsinkin sitten kun Kehärata on käytössä ja useat sen asemat ovat tunnelissa. Kehäradan junan tunnus voisi olla vaikka O, sehän kuvaa itse asiassa kehää. Itäinen ja läntinen haara voisi olla Oe ja Ow.

    Metro voitaisiin jakaa M1 ja M2 haarojen mukaisesti.

    Vain yöaikaan kulkevat lähijunalinjat L ja T voitaisiin korvata jatkamalla linjakartalla A ja N junien viivoja katkoviivalla yöliikenteen pääteasemilleen.

    Sitten ehdotan että Karjaan, Riihimäen ja Lahden junat alkaisivat käyttää etuliitettä R (="Regional" ) kaikki. Eli RY, RR, RH ja RZ. Ne voidaan toki näyttää samalla linjakartalla HSL:n junien kanssa mutta hieman haalennetulla värisävyllä että matkustajat ymmärtävät että ovat heiman pidempimatkalaisille tarkoitettuja junia, ja että niiden lähtölaiturit poikkeavat kaupunkiradan junista.

    t. Rainer

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Tuntuu vähän siltä, että tässä nyt yritetään korjata jotain sellaista joka ei ole rikki. Lähijuna brändinä on varsin selkeä ja tuskin sitä nyt kannattaa lähteä pilkkomaan, etenkin kun koko HSL on vähintäänkin hutera ja häilyvällä pohjalla oleva viritys, josta kunnat saattavat pomppia pois ja jonka rajoja Virkkunen voi piirrellä uusiksi mielensä mukaan.

    Rautatieaseman tavallinen kuolevainen tunnistaa vaikka siinä ei mitään hassulla logolla varustettua tolppaa nököttäisikään markkeeraamassa sitä, ja hyvin harva nyt niin kuutamolla on että jossain Pukinmäen maitolaiturilla odottelisi Rovaniemen pikajunaa, vaikka siinä samantyylinen kyltti olisikin kuin Riihimäellä.

  15. #15

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Toki kirjain/symbooli "S' on peräisin vierasperäisestä termistä, "suburbahn" [Stadtschnellbahn], mutta niinhän sanat "metrokin" tai "intercitykin" ovat.
    Siinä on vain se ero, että sana "metropoli" on suomen kieleen otettu lainasana. Stadt, schnell ja bahn eivät ole. InterCity ei toki ole edes lainasana, mutta universaalisti ymmärrettävämpi. Saksan kieli ei Suomessa (eikä Suomessa käyvillä turisteilla) ole yhtään niin laajasti hallussa kuin englanti, ja S-bahn rajautuu vain saksankielisiin maihin (ja varioituna Tanskaan). InterCityssä on myös se ero, että se on tuotenimi, ei järjestelmän nimi, joka nimeäisi myös asemia.

    Onhan jo Ruotsissakin käytössä ihan toinen, J niin kuin järnväg.

    Yhtä mieltä olen siitä, että nimi tarvittaisiin. Mutta ainoa oikea nimi on "metro", Helsingin ainoa kunnolla etabloitu raskaan raideliikenteen brändinimi. Sana "rautatieasema" voitaisiin varata eksklusiivisesti kaukoliikenteen asemien käyttöön. Jos asemalta kulkee vain lähijunia ja se on HSL-alueella, se on metroasema.

Sivu 1 / 24 123451121 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 11.12.2013, 22:03
  2. HSL: Joukkoliikenteen pitää olla turvallista sekä henkilöstölle että matkustajille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.09.2011, 08:30
  3. Minne metroa voisi jatkaa?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Metrot
    Vastauksia: 338
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 14:06
  4. Nyt jokainen voi olla suunnittelujohtaja
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 07.08.2006, 11:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •