Sivu 18 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8141516171819202122 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 256-270/349

Viestiketju: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

  1. #256

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    On jotenkin koomista jos vaikka Keravalla laiturin molemmin puolin on samanlaiset junat joista toinen on "metro" ja toinen "lähijuna".
    Jo nyt merkittävä osa "metroliikenteestä" kaupunkiradoilla toimii Sm5-junilla, jotka eivät VR-palettiin kuulu lainkaan. Viimeistään HSL:n kilpailuttaessa kaupunkirataliikenteen laiturit erottuvat täysin kaluston perusteella, poikkeustilanteessa toki voi yhä joustaa. Metroistaminen on aikaisintaan relevanttia, kun HSL oikeasti kilpailuttaa kaupunkirataliikennettä joskus 2020-luvulla. Keinot painostaa VR edulliseksi ja luotettavaksi metro-operaattoriksi ovat sitä ennen vähissä.

    Siihen mennessä on ihan mahdollista, että oranssibussiset runkolinjat ovat myös metroa jokamiehen suussa. Jokerikin on siihen mennessä realistinen, oransseilla vaunuilla tietenkin. Oranssin itälänsijunan erikoisuus voi olla legendaa.

  2. #257
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Metroistaminen on aikaisintaan relevanttia, kun HSL oikeasti kilpailuttaa kaupunkirataliikennettä joskus 2020-luvulla. Keinot painostaa VR edulliseksi ja luotettavaksi metro-operaattoriksi ovat sitä ennen vähissä.
    Hmm. Bussiliikenteen kilpailuttaminen ei ole ainakaan lisännyt sen luotettavuutta taikka laatua. Miksi junaliikenteessä kävisi toisin?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #258

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Hmm. Bussiliikenteen kilpailuttaminen ei ole ainakaan lisännyt sen luotettavuutta taikka laatua. Miksi junaliikenteessä kävisi toisin?
    Ainakin Turussa aikanaan kaluston taso nousi selvästi. Rähjiä busseja on tietty joukossa edelleen.

  4. #259
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Hmm. Bussiliikenteen kilpailuttaminen ei ole ainakaan lisännyt sen luotettavuutta taikka laatua. Miksi junaliikenteessä kävisi toisin?
    Koska HKL ja YTV kilpailuttivat väärin perustein korostaen hintaa, jolloin laadulla ei juuri ollut merkitystä. HSL:n nykyisistä käytännöistä en tiedä. Tampereella on korostettu laatua ja vaadittu käytännössä pakasta vedettyjä busseja.
    Sakari Kestinen

  5. #260

    Liittynyt
    08.05.2009
    Viestejä
    64

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Siihen mennessä on ihan mahdollista, että oranssibussiset runkolinjat ovat myös metroa jokamiehen suussa.
    Itä-Helsinkiin on kuljettu puheissa "metrolla" jo 30 vuotta, vaikka osa matkasta mennäänkin usein bussilla. Eikö liityntäliikenteen bussit olisi brändäyksen takia ennemmin syytä maalata oransseiksi?

  6. #261

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Itä-Helsinkiin on kuljettu puheissa "metrolla" jo 30 vuotta, vaikka osa matkasta mennäänkin usein bussilla. Eikö liityntäliikenteen bussit olisi brändäyksen takia ennemmin syytä maalata oransseiksi?
    Tätä ehdotellaan JLF:llä aina silloin tällöin. Käytännön ongelmana tuossa on se, että liityntäbussin määritelmä ei lopulta ole kovin täsmällinen. Miten tulkitaan v62? Entä h78? h78 ainakin on sellainen linja, jota käytetään paljon liityntäliikenteeseen. Olisi vähän hassua, jos Malmilla pyörisi busseja, jotka ulkonäöllään väittäisivät olevansa siellä kuljettaakseen matkustajat Kontulan metroasemalle, josta on kätevästi yhteys keskustaan (nojoo, Kulosaareen :ž )

  7. #262

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Tätä ehdotellaan JLF:llä aina silloin tällöin. Käytännön ongelmana tuossa on se, että liityntäbussin määritelmä ei lopulta ole kovin täsmällinen. Miten tulkitaan v62? Entä h78? h78 ainakin on sellainen linja, jota käytetään paljon liityntäliikenteeseen. Olisi vähän hassua, jos Malmilla pyörisi busseja, jotka ulkonäöllään väittäisivät olevansa siellä kuljettaakseen matkustajat Kontulan metroasemalle, josta on kätevästi yhteys keskustaan (nojoo, Kulosaareen :ž )
    Minä miettisin asiaa siltä kantilta, että kelpuuttaisinko kännykkälipun matkalippuna h78:lla. Ei oikein toimisi minun mielestäni, koska linja on sen verran pitkä että sillä matkustetaan paljon itsenäisiä matkoja. Eli se ei ole liityntälinja, vaan linja jolla "vain sattuu olemaan" yhteinen pysäkki metron kanssa.

  8. #263
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    h78 tarjoaa pian ainoan liityntäliikenteen Aurinkolahdesta ja Vuosaaren satamasta metroon. Muilla osuuksilla h90, h93/K, h94/A/B/V, h95, h97 tarjoaa liitynnän tarpeeksi hyvin ja 78 tosiaan "sattuu" tarjoamaan satunnaista lisäpalvelua. Ilman sitä pärjättäisiin hyvin liityntäliikenteessä ja kännykkälipulla - siis ennen tätä tuoreinta muutosta.
    h79:llä on paljon liityntämatkustajia, käykääpä katsomassa Herttoniemen ja varsinkin Siilitien asemilta sisäänpyrkiviä, joista huomattava osa jää pois piakkoin. Se voisi tavallaan olla myös liityntälinja; liityntämatkustajien suuren määrän lisäksi tällä hetkellä sen osuudelle Herttoniemen ja Siilitien (huonosti nimetty asemat muuten, kun Siilitiekin on Herttoniemessä) asemien välisellä osuudella ei ole muuta liityntäliikennettä.
    v62:lla ei ole suurta volyymiä juuri nimenomaan metron liityntäliikennettä, kun jo Jakomäessä ollaan liityntäliikennealueen ulkopuolella, tuskin jakomäkeläiset sitä v62:lla+metrolla keskustaan kulkee. h94:n ja h97:n jatkaminen pari pysäkinväliä eteenpäin toisi liityntäliikenteen paremmin tarjolle rajakyläläisillekin - eihän enään kuntarajoihin kuulu tuijottaa sokeasti ja hyvä niin.

  9. #264
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    h78 tarjoaa pian ainoan liityntäliikenteen Aurinkolahdesta ja Vuosaaren satamasta metroon. Muilla osuuksilla h90, h93/K, h94/A/B/V, h95, h97 tarjoaa liitynnän tarpeeksi hyvin ja 78 tosiaan "sattuu" tarjoamaan satunnaista lisäpalvelua.
    Itse asiassa 78 tarjoaa jatkossa yhtä hyvää tai jopa parempaa palvelua kuin tavalliset liityntälinjat, näin ainakin osuuksilla Kallvikintie, Mellunmäentie ja Kontulankaari-Kivikonkaari. Kyllä 78:ssa pitäisi ilman muuta käydä kännykkälippu! Kiinnostaisi muuten tietää miksei linjoilla 75A, 76A, 76B, 77A ja 577 käy kännykkälippu vaikka ne ovat puhtaasti liityntälinjoja paikallisjuniin ja junissa kännykkälippu kelpaa.

  10. #265
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Tuli tuolla Göteborgissa käydessäni sellainen ajatus mieleeni, että meilläkin HSL-alueella voisi metro- ja vesiliikenteen numeroida muuhun liikenteeseen kuuluvaksi. Suomenlinnan lauttaliikenne olisi linja 19, joka se oli Almex-aikana sekä joskus ammoisina aikoina talvella, kun Suokkiin meni jäätie ja sitä ajettiin pikkubussilla. Metrolinjat voitaisiin numeroida suoraan raitioliikenteen jatkoksi, eli vaikkapa linja 11 (Matinkylä-Vuosaari) sekä linja 12 (Tapiola-Mellunmäki sekä mahdollisesti Östersundomiin saakka).
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #266
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Tämä olisi erittäin hyvä ajatus. Itse ehkä pyrkisin muuttamaan numerointia niin, että 10-sarjan ja mahdollisesti myös 20-sarjan bussilinjat uudelleennumeroitaisiin isommille numeroille, ja sitten 0- ja 10-sarjat varattaisiin raitioliikenteelle ja 20-sarja raskasraitelle (samalla vaivalla pelkästään HSL-alueella kulkevat lähijunalinjatkin voitaisiin numeroida). Suomenlinnan lauttalijat voitaisiin sitten tunkea sinne johonkin sopivaan väliin - niin ja siis muistetaan, että HSL-liikenteeseen kuuluvia lauttalinjoja on kaksi: Kauppatori-Suomenlinna ja Katajanokka-Suomenlinna.

  12. #267
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    niin ja siis muistetaan, että HSL-liikenteeseen kuuluvia lauttalinjoja on kaksi: Kauppatori-Suomenlinna ja Katajanokka-Suomenlinna.
    Joista Kauppatori - Suomenlinna on reitti 10 ja Katajanokka - Suomenlinna on reitti 11.
    Vesireittejä on 17 (1 - 17), josta tietenkin vain 10 ja 11 kuuluvat "yhteistariffiin".

  13. #268
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tuli tuolla Göteborgissa käydessäni sellainen ajatus mieleeni, että meilläkin HSL-alueella voisi metro- ja vesiliikenteen numeroida muuhun liikenteeseen kuuluvaksi. Suomenlinnan lauttaliikenne olisi linja 19, joka se oli Almex-aikana sekä joskus ammoisina aikoina talvella, kun Suokkiin meni jäätie ja sitä ajettiin pikkubussilla. Metrolinjat voitaisiin numeroida suoraan raitioliikenteen jatkoksi, eli vaikkapa linja 11 (Matinkylä-Vuosaari) sekä linja 12 (Tapiola-Mellunmäki sekä mahdollisesti Östersundomiin saakka).
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Tämä olisi erittäin hyvä ajatus. Itse ehkä pyrkisin muuttamaan numerointia niin, että 10-sarjan ja mahdollisesti myös 20-sarjan bussilinjat uudelleennumeroitaisiin isommille numeroille, ja sitten 0- ja 10-sarjat varattaisiin raitioliikenteelle ja 20-sarja raskasraitelle (samalla vaivalla pelkästään HSL-alueella kulkevat lähijunalinjatkin voitaisiin numeroida). Suomenlinnan lauttalijat voitaisiin sitten tunkea sinne johonkin sopivaan väliin - niin ja siis muistetaan, että HSL-liikenteeseen kuuluvia lauttalinjoja on kaksi: Kauppatori-Suomenlinna ja Katajanokka-Suomenlinna.
    Nämä ovat makuasioita, mutta mielestäni parempi ajatus (copypastettu Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmästä) on käyttää prefixejä ja brändejä seuraavasti:

    Metro = kaikki raskasraideliikenne, jonka vuoroväli on aamusta iltaan 10 min tai vähemmän, linjat M1-M6
    Jokeri = vahvat poikittaislinjat J0-J2, myöhemmin J5:een asti (J3 = Östersundom-Aviapolis, J4 = Hyrylä-Kerava-Nikkilä(-Porvoo/Söderkulla), J5 = Hanko-Hyvinkää-Riihimäki-lähijuna [olen tosissani])
    Tiedelinja T
    Suomenlinnan lautta S
    Keskustaratikat 1-10
    Esikaupunkiratikat ja (säteittäiset) runkobussilinjat 11-20
    Muu bussilinjahöttö kuten nykyään 21->
    Sakari Kestinen

  14. #269
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Prefixejä en vastusta, mutta mielestäni niiden kanssakaan sama numero ei saisi sekaannusten välttämiseksi esiintyä kuin yhden kerran. Eli jos meillä on raitiotielinja S1 (S niin kuin spåra, tietty), niin ei pitäisi olla metrolinjaa M1.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Joista Kauppatori - Suomenlinna on reitti 10 ja Katajanokka - Suomenlinna on reitti 11.
    Vesireittejä on 17 (1 - 17), josta tietenkin vain 10 ja 11 kuuluvat "yhteistariffiin".
    Juuri kukaan ei kuitenkaan taida tuntea vesireittien numerointia? Lisäksi se, että Suomenlinnan lautoilla on numerointi tässä järjestelmässä ei poista tarvetta numeroida ne myös (tai aiemman numeroinnin sijaan) yhteistariffijärjestelmässä.

  15. #270

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    v62:lla ei ole suurta volyymiä juuri nimenomaan metron liityntäliikennettä, kun jo Jakomäessä ollaan liityntäliikennealueen ulkopuolella, tuskin jakomäkeläiset sitä v62:lla+metrolla keskustaan kulkee.
    Reittiopas kuitenkin näyttäisi tykkäävän, että Jakiksesta Itikseen on ihan järjellistä kulkea Meltsin kautta (koska sitä Lahdenväylältä Kehä I:lle kääntyvää liityntälinjaa ei ole vieläkään keksitty...)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 11.12.2013, 22:03
  2. HSL: Joukkoliikenteen pitää olla turvallista sekä henkilöstölle että matkustajille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.09.2011, 08:30
  3. Minne metroa voisi jatkaa?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Metrot
    Vastauksia: 338
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 14:06
  4. Nyt jokainen voi olla suunnittelujohtaja
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 07.08.2006, 11:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •