Sivu 19 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9151617181920212223 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 271-285/349

Viestiketju: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

  1. #271
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Reittiopas kuitenkin näyttäisi tykkäävän, että Jakiksesta Itikseen on ihan järjellistä kulkea Meltsin kautta (koska sitä Lahdenväylältä Kehä I:lle kääntyvää liityntälinjaa ei ole vieläkään keksitty...)
    Vaihtopysäkkikin Lahdenväylän ja Kehä I:n välillä olisi huippujuttu! Lähes kaikilla muilla väyläristeämillä on vastaava.

  2. #272

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lahdenväylä-Kehä 1 pysäkkiviritys lienee suunnitelmissa samalla sivulla kuin koko risteyssolmun räjäyttäminen ja korvaaminen vähän Kamppia pienemmällä vastaavalla.

  3. #273
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Hei, mutta jospa Helsingin metrojunat (alkaen uudesta M300-sarjasta ja muut peruskorjausten yhteyessä) väritettäisiinkin HSL-kaupunkijunien (eli Sm5-Flirtin) kuosiin? Hylätään radikaalisti Helsingin metron nykyinen, aikanaan kansainvälistä huomiota saanut (kieltämättä hieno), oranssinen ilme ja otetaan uusi suunta. Sama ulko- ja sisäasu kummassakin järjestelmässä yhtenäistäisi kummankin imagoa ja liittäisi niitä enemmän toisiinsa. Samalla pitäisi toki yhteinäistää metron ja lähijunan opasteita ja mm. asemien ulkoasua.

    Lopputuloksessa HSL-metrojuna ja HSL-lähijuna olisivat suunnilleen samanmittaisia ja näyttäisivät sisäisesti sekä ulkoisesti samankaltaisilta. Ja kas: meillä olisi varsin laaja "metroverkko".
    Viimeisin muokkaaja vristo; 28.08.2012 kello 14:15.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #274
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hei, mutta jospa Helsingin metrojunat (alkaen uudesta M300-sarjasta ja muut peruskorjausten yhteyessä) väritettäisiinkin HSL-kaupunkijunien (eli Sm5-Flirtin) kuosiin? Hylätään radikaalisti Helsingin metron nykyinen, aikanaan kansainvälistä huomiota saanut (kieltämättä hieno), oranssinen ilme ja otetaan uusi suunta. Sama ulko- ja sisäasu kummassakin järjestelmässä yhtenäistäisi kummankin imagoa ja liittäisi niitä enemmän toisiinsa. Samalla pitäisi toki yhteinäistää metron ja lähijunan opasteita ja mm. asemien ulkoasua.

    Lopputuloksessa HSL-metrojuna ja HSL-lähijuna olisivat suunnilleen samanmittaisia ja näyttäisivät sisäisesti sekä ulkoisesti samankaltaisilta. Ja kas: meillä olisi varsin laaja "metroverkko".
    Periaatteessa yhtenäinen liikenneverkko olisi hieno juttu, mutta kun käytännössä metro ja lähijuna edelleen ovat kaksi aivan eri asiaa. Vähän niinkuin yrittäisi selittää lapselle, että vihreä raaka banaani onkin kurkku. Vaikka todellisuudessa se onkin banaani.

    Sen sijaan Lähijunakokonaisuutta voisi muuttaa yhtenäisemmäksi, mutta minun mielestäni metroa ei pitäisi sotkea tähän.

  5. #275
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Vähän niinkuin yrittäisi selittää lapselle, että vihreä raaka banaani onkin kurkku. Vaikka todellisuudessa se onkin banaani.
    Molempien syötävät osathan ovat hedelmiä, vaikka toista kutsutaan "vihannekseksi" ja toista "hedelmäksi". Helsingissä metro ja kaupunkiraideliikenne ovat molemmat "metroja".
    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo
    Sen sijaan Lähijunakokonaisuutta voisi muuttaa yhtenäisemmäksi, mutta minun mielestäni metroa ei pitäisi sotkea tähän.
    Mitä eroa mielestäsi sitten on Helsingin alueen HSL-kaupunkijunaliikenteellä sekä metroliikenteellä (joka pian muuttuu sekin seudulliseksi raideliikenteeksi)?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #276
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hei, mutta jospa Helsingin metrojunat (alkaen uudesta M300-sarjasta ja muut peruskorjausten yhteyessä) väritettäisiinkin HSL-kaupunkijunien (eli Sm5-Flirtin) kuosiin? Hylätään radikaalisti Helsingin metron nykyinen, aikanaan kansainvälistä huomiota saanut (kieltämättä hieno), oranssinen ilme ja otetaan uusi suunta. Sama ulko- ja sisäasu kummassakin järjestelmässä yhtenäistäisi kummankin imagoa ja liittäisi niitä enemmän toisiinsa. Samalla pitäisi toki yhteinäistää metron ja lähijunan opasteita ja mm. asemien ulkoasua.

    Lopputuloksessa HSL-metrojuna ja HSL-lähijuna olisivat suunnilleen samanmittaisia ja näyttäisivät sisäisesti sekä ulkoisesti samankaltaisilta. Ja kas: meillä olisi varsin laaja "metroverkko".
    Metron oranssi on niin herkullinen, että sitä ei saa vaihtaa pois. Flirttien värimaailma on niin uusi, että se ei ole vielä vakiintunut. Metron värityshän on ollut sama jo 40 vuotta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Periaatteessa yhtenäinen liikenneverkko olisi hieno juttu, mutta kun käytännössä metro ja lähijuna edelleen ovat kaksi aivan eri asiaa. Vähän niinkuin yrittäisi selittää lapselle, että vihreä raaka banaani onkin kurkku. Vaikka todellisuudessa se onkin banaani.

    Sen sijaan Lähijunakokonaisuutta voisi muuttaa yhtenäisemmäksi, mutta minun mielestäni metroa ei pitäisi sotkea tähän.
    Minusta kurkku-banaani-vertaus ontuu. Pikemminkin kyseessä olisi Sisuviinan ja Kossun brändien yhdistäminen Kossuksi.
    Sakari Kestinen

  7. #277

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    ...ihanko tosissaan tämä ketju nukkui jokseenkin tasan lomamatkani ajan ja heräsi taas henkiin? No, jatketaan siitä mihin jäätiin.

    Metro ja lähijunat ovat eri asioita, kyllä. Eroja kuitenkin yritetään selvästi kasvattaa entisestään automaatio- ja muilla projekteilla, enkä ainakaan itse ymmärrä lainkaan, miksi. Samankaltaiset ihmiset niillä liikkuvat samankaltaisilla asioilla. Esimerkin vuoksi (kaupunginosat voi hyvin vaihtaa moniksi muiksikin): Miksi keskustasta Laajasaloon pitäisi mennä automaattimetrolla ja liityntäbussilla samaan aikaan, kun Jakomäkeen menee suora bussi? Miksei kumpaakin voisi yhtä hyvin hoitaa kuljettajallisilla junilla ja liityntäbusseilla? Millä olennaisella tavalla Herttoniemi ja Malmi poikkeavat toisistaan?

    Pahoin pelkään, että todelliset vastaukset liittyvät yksittäisten henkilöiden pakkomielteisiin. Ja kun kerran on olemassa yksi ja yhtenäinen HSL, niin se voisi edes yrittää luoda selkeämpää kuvaa yhtenäisestä liikenneverkosta – edes viestinnän tasolla.

  8. #278
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Kyllä varmasti kaikki näkevät ja tietävät erot metrojen ja HSL-lähijunaliikenteen välillä. Eikä minulla ole mitään henkilökohtaista pakkomiellettä asiaan sen kummemmin. Mutta, haluaisin tietää, mitä etuja ja hyötyjä saavutettaisiin sillä, jos kaksi erilaista liikennemuotoa keinotekoisesti yhdistettäisiin? Itse en näe mitään muuta etua kuin näennäisen "kattavan metroverkon" syntymisen, joka ei kuitenkaan käytännössä muuta liikennettä millään lailla. Metroilla ja lähijunilla on palvelutasoeroja, matkustusmukavuuseroja jne.

    Ja toinen asia mistä olen eri mieltä joidenkin kanssa, on se, että miksi HSL:n ja VR:n lähijunaliikenne pitäisi eriyttää toisistaan? olkoonkin, että tulevaisuudessa VR ei välttämättä ole kaupunkiratojen liikennöitsijä. Pitkän matkan lähijunat ja kaupunkirataliikenne luo yhtenäisen liikenneverkon, jonka osa teistä haluaisi romuttaa. On kaikkien etu, että samalla lipulla voi matkustaa vaikka Hyvinkäältä Malmille. Kaupunkirataliikenne on nyt parhaimmillaan, siinä kelpaa tietenkin HSL:n liput ja VR:n liput, en näe mitään hyötyä siitä, että VR:n systeemi eriytettäisiin HSL:n liikenteestä kokonaan. Vaikka HSL:ää ei olisi, olisi VR:llä joka tapauksessa lähiliikennettä.

  9. #279

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Ja toinen asia mistä olen eri mieltä joidenkin kanssa, on se, että miksi HSL:n ja VR:n lähijunaliikenne pitäisi eriyttää toisistaan? olkoonkin, että tulevaisuudessa VR ei välttämättä ole kaupunkiratojen liikennöitsijä. Pitkän matkan lähijunat ja kaupunkirataliikenne luo yhtenäisen liikenneverkon, jonka osa teistä haluaisi romuttaa. On kaikkien etu, että samalla lipulla voi matkustaa vaikka Hyvinkäältä Malmille.
    Minulla ei ole tilastotietoa tämän tueksi, mutta uskallan veikata, että kaupunkiradoilla on enemmän yhteisiä matkustajia muun HSL-liikenteen kuin muun VR-liikenteen kanssa. Ei lippujen kelpoisuuden tarvitse loppua, vaikka liikenne eriytettäisiinkin. Vielä parempi tilanne olisi, jos samalla lipulla voisi jatkaa Hyvinkäältä Malmin kautta vaikka Itäkeskukseen. Tällöin matkustajalle ei olisi mitään merkitystä, vaihtuuko organisaatio VR:stä HSL:ään Tikkurilassa (vaihto kaupunkiradalle) vai Malmilla (vaihto bussiin). Nyt on, koska Tikkurilasta joutuisi ostamaan seutulipun, mutta Malmilta riittää sisäinen. Voi toki olla toiveajattelua, että tällainen yhteistyö tulisi koskaan toimimaan...

  10. #280
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Minusta kurkku-banaani-vertaus ontuu. Pikemminkin kyseessä olisi Sisuviinan ja Kossun brändien yhdistäminen Kossuksi.
    Eli siispä mielestäsi metro ja HSL-alueen kaupunkijunat ovat tasan sama asia, vain eri operaattorien tarjoamana? En lähde uudestaan luomaan listaa eroista, enkä edelleen ymmärrä, miksi kaupunkiratajunat on erotettava taajamajunista (esim. U- tai R-juna) ja kaukojunista.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut hezec Näytä viesti
    ...ihanko tosissaan tämä ketju nukkui jokseenkin tasan lomamatkani ajan ja heräsi taas henkiin? No, jatketaan siitä mihin jäätiin.
    Metro ja lähijunat ovat eri asioita, kyllä. Eroja kuitenkin yritetään selvästi kasvattaa entisestään automaatio- ja muilla projekteilla, enkä ainakaan itse ymmärrä lainkaan, miksi.
    En minäkään ymmärrä miksi, mutta asia on nyt vain näin. Sekä lähijuna- että metrobrändi ovat selkeästi erillään ja esillä uutisissa eri järjestelminä sekä iskostunut matkustajiin ja ovat toimineet saumattomasti ilman, että matkustajat olisivat pihalla.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Miksi keskustasta Laajasaloon pitäisi mennä automaattimetrolla ja liityntäbussilla samaan aikaan, kun Jakomäkeen menee suora bussi? Miksei kumpaakin voisi yhtä hyvin hoitaa kuljettajallisilla junilla ja liityntäbusseilla? Millä olennaisella tavalla Herttoniemi ja Malmi poikkeavat toisistaan?

    Pahoin pelkään, että todelliset vastaukset liittyvät yksittäisten henkilöiden pakkomielteisiin. Ja kun kerran on olemassa yksi ja yhtenäinen HSL, niin se voisi edes yrittää luoda selkeämpää kuvaa yhtenäisestä liikenneverkosta – edes viestinnän tasolla.
    Tosiaan: Miksi kaikkialla muualla HSL-alueella menee sekä bussi lähimmälle juna-asemalle että suoraan Helsingin keskustaan, mutta Itä-Helsingissä esim. kivikkolaiset voivat valita vain liityntäbussin ja metron, vaikka moottoritie on yhtä lähellä kuin Jakomäessäkin ja sitä pitkin pääsisi paljon nopeammin keskustaan. Miksi Itä-Helsinkiin tarjotaan huonompaa palvelutasoa?

  11. #281

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Olen saattanut tässä ketjussa jo mainitakin, mutta Japanissa eivät ole turhan tarkkoja kaupunkijunien ja metrojen välisistä rajoista. Kalusto on ominaisuuksiltaan hyvin samanlaista. Toisia liikennöi rautatieyritykset, toisia metroyritykset. Molemmissa käy paikallinen matkakortti. Osa yrityksistä tekee yhteistyötä, ja ajaa "through servicenä" toisen yhtiön raiteilla.

    Ja kyllä, jotkin metroyritysten metrojunat ajavat osan matkaa kaupunkijunien raiteilla. Ja toisinpäin.

    Ja kyllä, kaupunkijunien kanssa radan jakaa myös kaukoliikenteen junat (pois lukien Shinkansen-junat).

  12. #282

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Eli siispä mielestäsi metro ja HSL-alueen kaupunkijunat ovat tasan sama asia, vain eri operaattorien tarjoamana? En lähde uudestaan luomaan listaa eroista, enkä edelleen ymmärrä, miksi kaupunkiratajunat on erotettava taajamajunista (esim. U- tai R-juna) ja kaukojunista.
    En minäkään ymmärrä miksi, mutta asia on nyt vain näin. Sekä lähijuna- että metrobrändi ovat selkeästi erillään ja esillä uutisissa eri järjestelminä sekä iskostunut matkustajiin ja ovat toimineet saumattomasti ilman, että matkustajat olisivat pihalla. Tosiaan: Miksi kaikkialla muualla HSL-alueella menee sekä bussi lähimmälle juna-asemalle että suoraan Helsingin keskustaan, mutta Itä-Helsingissä esim. kivikkolaiset voivat valita vain liityntäbussin ja metron, vaikka moottoritie on yhtä lähellä kuin Jakomäessäkin ja sitä pitkin pääsisi paljon nopeammin keskustaan. Miksi Itä-Helsinkiin tarjotaan huonompaa palvelutasoa?
    Jatkossa on myös uhka, että metropalvelua tarjotaan myös busseilla ja raitiovaunuilla säteittäin mm. Viikkiin. Onko tällöin kyse Jokeri-, lähijuna- vai metrojunasta?

    Palvelun brändien selkeyttäminen on hyvä aloittaa jo nyt, jotta eri tavoin toteutettu sama palvelu on helppo mieltää. Eri tapoja kun on ja tulee lisää.

  13. #283
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Olen saattanut tässä ketjussa jo mainitakin, mutta Japanissa eivät ole turhan tarkkoja kaupunkijunien ja metrojen välisistä rajoista. Kalusto on ominaisuuksiltaan hyvin samanlaista. Toisia liikennöi rautatieyritykset, toisia metroyritykset. Molemmissa käy paikallinen matkakortti. Osa yrityksistä tekee yhteistyötä, ja ajaa "through servicenä" toisen yhtiön raiteilla.

    Ja kyllä, jotkin metroyritysten metrojunat ajavat osan matkaa kaupunkijunien raiteilla. Ja toisinpäin.

    Ja kyllä, kaupunkijunien kanssa radan jakaa myös kaukoliikenteen junat (pois lukien Shinkansen-junat).
    Helsingin seudun tapauksessa nämä järjestelmät ovat erillään, eikä metroradalta liikennöidä kaupunkiradalle tai toisinpäin - eikä ymmärtääkseni Pisarankaan jälkeen, vaikka jo Pisara itsekin on epävarma hanke suht kaukana tulevaisuudessa. Ilman Pisaraa ei yhdistäminen olisi edes mahdollista ilman kokonaan uutta metrolinjaa. Automaattimetro olisi viimeinen niitti ratojen tai järjestelmien ylipäänsä yhdistämiselle. Näillä järjestelmillä on yksi yhteinen asema ja 0 metriä yhteistä rataa, ei lainkaan yhteistä kalustoa (joka näkyy palvelutasossa: polkupyöräpaikat, penkit, WC:t, roskakorit junissa...) sekä erilaiset tekniset ratkaisut, jotka esittävät näkyvää osaa matkustajallekin mm. laituriovien roolissa. Metrolla vahva brändi ja selkeä, yksinkertainen reitti, jota on turha lähteä sotkemaan edes mielikuvatasolle.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 20:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:51 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Jatkossa on myös uhka, että metropalvelua tarjotaan myös busseilla ja raitiovaunuilla säteittäin mm. Viikkiin. Onko tällöin kyse Jokeri-, lähijuna- vai metrojunasta?

    Palvelun brändien selkeyttäminen on hyvä aloittaa jo nyt, jotta eri tavoin toteutettu sama palvelu on helppo mieltää. Eri tapoja kun on ja tulee lisää.
    Metromaista palvelua, ei metropalvelua. Brändiä ei ole vielä päätetty, mutta se tuskin tulee olemaan Metro. Brändin alle tulee myös bussilinjoja, joilla ei ole enää junien kanssa paljoakaan tekemistä.

  14. #284

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Metromaista palvelua, ei metropalvelua. Brändiä ei ole vielä päätetty, mutta se tuskin tulee olemaan Metro. Brändin alle tulee myös bussilinjoja, joilla ei ole enää junien kanssa paljoakaan tekemistä.
    Eikun metropalvelua. Mitä asiakasta kiinnostaa, onko alla bussi, ratikka, juna, metro vai vaikka lossi? Mikä tekee metrojunasta niin erikoisen, että lähijuna ei voi olle metro?

  15. #285

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    244

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Tuli tällainen idea, että jos olisi yhteisenä brändinä tällaiselle metromaiselle palvelulle oranssi väri ja sana metro, jonka alle kuuluisivat esim. metrojunat, metrospårat ja metrobussit? Jotain tällaistahan maailmalla jo onkin, kuten Berliinin M-ratikat ja -bussit. Tämä siis vain idea - en (vielä) rupea argumentoimaan puolesta tai vastaan.
    Viimeisin muokkaaja aulis; 28.08.2012 kello 21:56. Syy: kielioppi

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 11.12.2013, 22:03
  2. HSL: Joukkoliikenteen pitää olla turvallista sekä henkilöstölle että matkustajille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.09.2011, 08:30
  3. Minne metroa voisi jatkaa?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Metrot
    Vastauksia: 338
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 14:06
  4. Nyt jokainen voi olla suunnittelujohtaja
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 07.08.2006, 11:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •