Sivu 2 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234561222 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/349

Viestiketju: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

  1. #16
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Jos asemalta kulkee vain lähijunia ja se on HSL-alueella, se on metroasema.
    Oikein hyvä näkökulma perusteluineen.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #17

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Oikein hyvä näkökulma perusteluineen.
    Saattaa olla, mutta on siinäkin silti omat ongelmansa. Se on ehkä enemmän idealistinen näkemys hyvästä lopputilanteesta ilman menneisyyden painolastia kuin näkemys sinne pääsemisestä.

    Ongelma syntyy lähinnä nopeista taajamajunista ja HSL-alueen kasvusta. Pitäisikö metrolaiturilta kulkea vain metrojunia? Vaikka esim. S-juna kulkee koko matkan HSL-alueella, se käyttää kaukojunien laitureita. Ja jos nämäkin siirrettäisiin silti metrobrändiin ja HSL-alue laajenisi vaikka Riihimäelle, mitä tehdään R-junalle, joka jatkaa Tampereelle?

    Tuo toki on ongelma myös lähijunabrändin kanssa. Lähijunien pitäisi olla HSL:n brändi, koska se tosiasiassa on suurimmalta osiltaan osa HSL:n metrojärjestelmää. Mutta se on vaikeaa niin kauan kuin on sekaliikennettä. Tukholmassahan pendeltågit ovat selkeämmin SL:n liikennettä, vaikka niiden lisäksi on vielä SJ:n lähi-/taajamajuniakin.

  3. #18
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Lähijunien nykyinen linjatunnuskäytäntö on OK, mutta M-tunnus pitää saada vaihdettua johonkin muuhun, koska muuten on vaara että sitä luullaan metroksi.
    Sama ongelma on myös H-junan kohdalla. Tunnus H kun on käytössä yhden lähijunalinjan tunnuksena sekä taajamajunien tunnuksena. Ja esim. Riihimäeltä kun lähtee molempia H-tunnuksellisia junia samalta asemalta, on erehtymisen riski olemassa. Tämän vuoksi H-junan voisi muuttaa G:ksi.

    Ja itse viestiketjun aiheeseen liittyen, kaikilla lähijunilla tulisi olla sama tunnuskirjain tai -teksti (mikä se ikinä onkaan) siitäkin huolimatta, että osa junista menee HSL-alueen ulkopuolelle. HSL-alue voidaan rajata karttaan paksulla viivalla, kuten nykyään VR:n lippuvyöhykekartassa. Lisäksi HSL-alueen loppuminen voitaisiin kuuluttaa (ja näyttää infotaululla) lähijunissa viimeisen HSL-alueella olevan aseman kuulutuksen yhteydessä. "Seuraavana Kerava, joka on viimeinen HSL:n lippualueen asema. Nästa Kervo, som är den sista station i HRT:s biljettområde."

  4. #19
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lähijunien keskinopeus on suurempi, kuin metrojen. Näin ollen, metrobrändi saattaa aiheuttaa mielikuvan hitaammasta liikenteestä. Minusta on tarpeeksi selkeää, että ne ovat yksinkertaisesti lähijunia ja niille on oma lähijunakarttansa ja niihin pääsee rautatieasemilta, muttei metroasemilta. Metrolla on nyt, tällä vuosikymmenellä ja todennäköisesti seuraavallakin vuosikymmenellä vain yksi yhteinen asema lähijunien kanssa, ennen Pisaraa päärautatieasema ja Pisaran jälkeen Hakaniemi. Matkustajat erottavat hyvin lähi- ja kaukojunat toisistaan nykyäänkin - suurempi ongelma matkustajien ymmärrykselle on nimenomaan se, että ne Buscomit nököttävät eteisissä Tampereelle saakka.

  5. #20

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Lähijunien keskinopeus on suurempi, kuin metrojen.
    Vain koska saman tuotenimen alle on sotkettu kahta erilaista junaa: joka asemalla pysähtyviä ja asemia ohittavia. A-, M- ja I-juna eivät ole metroa nopeampia. I-juna ehkä hitusen, muttei merkitsevästi.

  6. #21
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Vain koska saman tuotenimen alle on sotkettu kahta erilaista junaa: joka asemalla pysähtyviä ja asemia ohittavia. A-, M- ja I-juna eivät ole metroa nopeampia. I-juna ehkä hitusen, muttei merkitsevästi.
    Kyllä vain on merkittävästi, kun huippunopeus, mitä normaalisti käytetään, on 150% suuri verrattuna metron vastaavaan. Lisäksi lähijunissa on konnareita/junamyyjiä, metroliikenteessä ei.

    Ja nehän ovat sama tuote: Samanluokkainen kalusto, sama hinta, samat maksutavat, sama operaattori, joissain tapauksessa samat raiteet. Lisäksi on välimuotoja, kuten E, K, S, U jotka eivät kuitenkaan ole metromaisia, koska eivät pysähdy kaikilla asemilla ja niillä on myös nopeampi keskinopeus. Pitäisikö lähijunat jakaa kolmeen eri luokkaan, vaikka nykyinen systeemi ei ole epäselvä? En käsitä, miten se edes selventyisi. Olisiko Pisarallakin erikseen metroasemat ja rautatieasemat, ettei menisi brändit sekaisin? Entä, jos joku ei erottaisi, mistä kohtaa Pasilassa alkaa metro- ja mistä rautatieasema, varsinkin, kun metromaista liikennettä on molemmissa päissä?

    Metrot ja lähijunat ovat entistä enemmän erillään automaattimetron, yhä enempien maanalaisten asemien, lyhyiden junien ja laituriovien edetessä. Harva turisti saa metrosta maanpäällisen miellekuvan muutenkaan, onhan nytkin kaikki Suomen metroasemat maan alla, kuopassa tai sillalla, kuten on muissakin maissa metroissa.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lähijunien kutsuminen metroksi tuskin vaikuttaisi brändiin niin päin että syntyisi mielikuva hitaista Tiksin-metroista. Pikemminkin niin päin, että jos integraatio iskostuisi kansaan kunnolla, se alkaisi ajatella, että Itiksen-metrokin on epäluotettava ja säiden ja ties minkä ilmiöiden ja ilkivallan armoilla. Mihin on pakko lisätä, että kunhan automaatti tulee valmiiksi niin se varmaan sitä onkin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #23

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Kyllä vain on merkittävästi, kun huippunopeus, mitä normaalisti käytetään, on 150% suuri verrattuna metron vastaavaan. Lisäksi lähijunissa on konnareita/junamyyjiä, metroliikenteessä ei.
    Mitä ihmettä sillä huippunopeudella on väliä? Matkustajaa kiinnostaa todellinen matka-aika eikä radalle painetut kyltit.

    Lähijunista voitaisiin ja oikeastaan pitäisikin konnarit ja lipunmyyjät poistaa. Ne ovat vain turha kustannuslisä.

    ---------- Viesti lisätty kello 0:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:03 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Ja nehän ovat sama tuote: Samanluokkainen kalusto, sama hinta, samat maksutavat, sama operaattori, joissain tapauksessa samat raiteet.
    Sama hinta ja ja maksutavat ovat kaikilla HSL-alueen kulkuneuvoilla. Lähijunissa saa myös VR:n lippuja juuri siksi, ettei niitä ole osattu oikein integroida HSL-tuoteperheeseen. Ne ovat HSL:n tilaamaa liikennettä siinä missä ratikat ja metrotkin. Niissä vain nyt poikkeuksellisesti operaattori saa myydä omiakin lippuja. Ratikalla ja metrolla on sama operaattori, mutta ne eivät ole sama tuote. Jokerilla ja h55:llä on sama operaattori, eivätkä nekään ole saman brändin alla. Mannerheimintiellä kulkee ExpressBusseja ja HSL:n busseja, mutta niillä ei ole mitään yhteyttä. Ne pysähtyvät jopa samalla pysäkilläkin jossain.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Niin, HSL:llä on, tosiaankin, jo valmiit symbolit jokaista joukkoliikennemuotoa varten: Bussi juna metro ratikka lautta

    Kuvien lähde: HSL

    Minusta nuo ovat jopa parempia kuin kirjainsymbolit (vaikka pidänkin metron "M"-symboolia erinomaisena sellaisena), eikä minulla ei olisi mitään estettä noiden symboolien käytölle mm. pysäkeillä, asemilla ja satamaterminaaleissa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.07.2012 kello 14:01. Syy: kuvat linkeiksi
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #25

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Minusta on tarpeeksi selkeää, että ne ovat yksinkertaisesti lähijunia ja niille on oma lähijunakarttansa ja niihin pääsee rautatieasemilta, muttei metroasemilta. Metrolla on nyt, tällä vuosikymmenellä ja todennäköisesti seuraavallakin vuosikymmenellä vain yksi yhteinen asema lähijunien kanssa, ennen Pisaraa päärautatieasema ja Pisaran jälkeen Hakaniemi.
    Onko tuo ainoa perustelu, miksi lähijunilla ja metrolla ei voi olla yhtinen linjakartta? Noin ehkä ajattelevat ne vanhemman polven ihmiset joiden mielestä Helsingin tulee olla "pieni" ja suuren maailman hömpötyksiä ei haluta. Vai onko taustalla reviiriajattelu HKL - VR? Joka tapauksessa näyttä nyt siltä kuin lähijunat ja metro palvelisivat kahta kokonaan eri kaupunkia. Kummallakin on lisäksi yksi linja oranssilla M-tunnuksella.

    Viimeistään kun Kehärata otetaan käyttöön pitäisi linjakartat yhdistää. Kehärata tuo lähijunille kokonaan uuden matkustajakategorian, nimittäin ne jotka saapuvat lentäen Helsinkiin ja jotka tuntevat kaupunkia huonosti tai ei ollenkaan. Heille olisi tarpeen näyttää yhdellä ja samalla kartalla millainen nopea raideliikenneverkko Helsingin seudulla kokonaisuudessaaan on. Karttaan pitäisi lisätä myös Jokeri vaikka se on "bussimetro". Sillä ja lähijunilla ja metrolla on jo useita vaihtoasemia. Lisäksi länsimetron valmistuminen mahdollistaa nopean raideliikenneyhteyden lentokentältä Otaniemeen joka tulee varmaan olemaan ahkerassa käytössä. En ymmärrä miksi eivät voisi olla samalla kartalla?

    t. Rainer

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    En ymmärrä miksi eivät voisi olla samalla kartalla?
    Voihan ne junat, metro ja vaikka Jokeribussikin olla samalla kartalla ilman että niitä teennäisesti sen enempää yritetään uittaa saman brändin sisään.

  12. #27

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Voihan ne junat, metro ja vaikka Jokeribussikin olla samalla kartalla ilman että niitä teennäisesti sen enempää yritetään uittaa saman brändin sisään.
    Niin, mun mielestäni niillä pitäsi olla oma brändinsä kullakin. Pääasia olisi etä kartalla näytettäisiin nopeat ja tiheään kulkevat runkoyhteydet.

    t. Rainer

  13. #28
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Jokeri pitäisi brändätä pikalinjaksi (Limited-stop Route). Lähijunat lähijuniksi (Commuter Train). Ja metro kaupunkijunaksi.(Metropolitan Railway). Kehärata, lentokenttä radaksi (Airport Express).
    Nämä neljä olisivat samalla kartalla.

    Helsinki on toki pieni* kaupunki, mutta ei silti tarvitse pyrkiä egoa kasvattamaan kuvittelemalla lähijunat "metroksi". Jos unohdetaan egoilu niin Helsingissä ei edes ole perinteistä metroa (Underground, subway) vaan kaupunkijuna. Tulevaisuudessa (joskus) metro (Metropolitan Railway) menee Espoosta Helsingin kautta lentoasemalle (Vantaalle) ja Sipooseen, jolloin se on selvästi "metropolialueen" lähi- tai kaupunkijuna (Metropolitan Railway). Sipoo on muutenkin jo pääkaupunkialueen ulkopuolinen. Mikään oikea metro maailmassa (Underground, subway) ei taida käydä neljän kaupungin alueella.
    Lähijuna (Commuter Train) ei ole metro koska se menee "metropoli" alueen ulkopuolelle, ja palvelee pääosin muita kuin "metropolialueen" asukkaita.

    Helsinkiä tulee kehittää 600 000 asukkaan kaupunkina ja pääkaupunkiseutua miljoonan asukaan alueena. Ei 10 miljoonan asukkaan kuten tähän asti. Tulee hahmottaa pääkaupunkiseudun todellinen koko (Miljoona asukasta).


    *Noin Helsingin kokoisia kaupunkeja on paljon, mutta niillä on usein monen miljoonan asukkaan metropolialueet. Vertaa Boston n. 600 000 asukasta, metropolialue 4,5 milj. asukasta. Helsinki vähän vajaa 600 000 asukasta, metropolialue 1 milj. asukasta.


  14. #29

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Näihin väitteisiin kaivattaisiin perusteluja:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Mikään oikea metro maailmassa (Underground, subway) ei taida käydä neljän kaupungin alueella.
    Tukholman metro (tunnelbana) kulkee ainakin 7 eri kaupungin alueella.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Lähijuna (Commuter Train) ei ole metro koska se menee "metropoli" alueen ulkopuolelle, ja palvelee pääosin muita kuin "metropolialueen" asukkaita.
    Menee toki metropolialueen ulkopuolelle, mutta eiköhän käyttäjistä n 3/4 tule metropolialueen sisältä, ja lähijunia käytetään ainakin Espoossa ja Vantaaalla paljon kaupungin sisäisin matkoihin.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.07.2012 kello 14:23. Syy: jaettu viesti kahtia

  15. #30
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Näihin väitteisiin kaivattaisiin perusteluja:



    Tukholman metro (tunnelbana) kulkee ainakin 7 eri kaupungin alueella.


    Menee toki metropolialueen ulkopuolelle, mutta eiköhän käyttäjistä n 3/4 tule metropolialueen sisältä, ja lähijunia käytetään ainakin Espoossa ja Vantaaalla paljon kaupungin sisäisin matkoihin.
    Tukholman metrossa on 3 linjaa (seitsemän osuutta), yli miljoona matkaa päivässä, pituutta 108 kilometriä, asemia 100. Metro ajaa Tuhkolman keskustassa (Vain A vyöhykeellä joka käsittää Tukholman keskustan), paikallisjunia ei lasketa metroksi . Lähteenä Tukholman kaupungin sivut.

    Karjaalaiset, Kirkkonummelaiset, Riihimäkeläiset, Lahtelaiset ja Keravalaiset eivät sitten käytä lähijunaa? Eikä näihin kaupunkeihin tehdä lähijuna matkoja?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.07.2012 kello 14:24. Syy: jaettu viesti kahtia


Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 11.12.2013, 22:03
  2. HSL: Joukkoliikenteen pitää olla turvallista sekä henkilöstölle että matkustajille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.09.2011, 08:30
  3. Minne metroa voisi jatkaa?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Metrot
    Vastauksia: 338
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 14:06
  4. Nyt jokainen voi olla suunnittelujohtaja
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 07.08.2006, 11:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •