Hr1 1021:n ajokielto

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Palaavat takaisin liikenteeseen:
Odotan seuraavaksi tiedotetta siitä, että Hr1 1021 palaa myös liikenteeseen. Vaikka siihen tullut vika ei aiheuttanutkaan kenellekään välitöntä hengenvaaraa kuten tuleen syttyvät ihmisiä kuljettavat moottorivaunut, 1021 poistettiin liikennetehtävästään. Ero Dm12-tapaukseen on vain siinä, että yksi Dm12 sai syttyä tulee ilman että sarjaa poistettiin liikenteestä, Hr1 poistettiin heti. Hr1 1021 myös korjattiin samana iltana, mutta se ei silti palannut tehtäviinsä. Dm12:t palaavat – vai palavat – tehtäviinsä. Eikös säännöt olekaan kaikille samat?

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Palavat kiskobussit

Odotan seuraavaksi tiedotetta siitä, että Hr1 1021 palaa myös liikenteeseen. Vaikka siihen tullut vika ei aiheuttanutkaan kenellekään välitöntä hengenvaaraa kuten tuleen syttyvät ihmisiä kuljettavat moottorivaunut, 1021 poistettiin liikennetehtävästään. Ero Dm12-tapaukseen on vain siinä, että yksi Dm12 sai syttyä tulee ilman että sarjaa poistettiin liikenteestä, Hr1 poistettiin heti. Hr1 1021 myös korjattiin samana iltana, mutta se ei silti palannut tehtäviinsä. Dm12:t palaavat – vai palavat – tehtäviinsä. Eikös säännöt olekaan kaikille samat?

Antero

Joo, ei mene ihan oikein tämä nyt. Kovalla työllä osittain vapaaehtoisvoimin kunnostettu, ylläpidetty ja vielä korjattu hieno upea höyryveturi. :icon_frown: En todellakaan usko että tuossa oli kyse nyt vain niistä pienistä roihuista radan varrella, varmaan on suunniteltu jo aiemmin ja nyt saatiin tekosyy tai sitten pelätään maineen puolesta. Toivottavasti veturilla on vielä "elämää" jäljellä, ettei hylätä jonnekkin ilkivallantekijöiden rikottavaksi ja sotkemaksi. Mutta 1009:snkö vielä liikennöi, loput ovat museoituja tai romutettuja?
 
Vs: Palavat kiskobussit

Joo, ei mene ihan oikein tämä nyt. Kovalla työllä osittain vapaaehtoisvoimin kunnostettu, ylläpidetty ja vielä korjattu hieno upea höyryveturi. :icon_frown: En todellakaan usko että tuossa oli kyse nyt vain niistä pienistä roihuista radan varrella, varmaan on suunniteltu jo aiemmin ja nyt saatiin tekosyy tai sitten pelätään maineen puolesta. Toivottavasti veturilla on vielä "elämää" jäljellä, ettei hylätä jonnekkin ilkivallantekijöiden rikottavaksi ja sotkemaksi. Mutta 1009:snkö vielä liikennöi, loput ovat museoituja tai romutettuja?
1021 on täysin VR:n oma.
 
Vs: Palavat kiskobussit

Ero Dm12-tapaukseen on vain siinä, että yksi Dm12 sai syttyä tulee ilman että sarjaa poistettiin liikenteestä, Hr1 poistettiin heti. Hr1 1021 myös korjattiin samana iltana, mutta se ei silti palannut tehtäviinsä. Dm12:t palaavat – vai palavat – tehtäviinsä. Eikös säännöt olekaan kaikille samat?

Eikö Dm 12 kohdalla toimittu juuri niin että koko sarja otettiin pois liikenteestä? Ja osa on yhä poissa. Ajokuntoisia Hr 1 vetureita on vain 2 joista toinen asetettiin ajokieltoon. Metsä ja maastopalot ovat yhtä vakavasti otettava asia kuin muut, ja kipinöitä voi lentää vaunuihin ja rakennuksiin kanssa.

t. Rainer
 
Vs: Palavat kiskobussit

Ajokuntoisia Hr 1 vetureita on vain 2 joista toinen asetettiin ajokieltoon.

Ja korjattiin siltä seisomalta paikkaamalla kipinäverkon reikä. Eli perin kummallinen ajokielto, kun itse veturissa ei varsinaisesti ole mitään vikaa (mutenhan koko Suomi olisi poltettu jo monen monta kertaa menneillä vuosikymmenillä).
 
Vs: Palavat kiskobussit

Ajokielto on niin käsittämätön, että olen alkanut epäilemään taustalla olevan jonkin muun syyn, ja kipinäverkkoa käytettäisiin vain tekosyynä.

Raha? Veturi ei taida hirveästi tuottaa muuta kuin kuluja?

Tai sitten se ei sovi VR:än uuteen vihreään imagoon.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Palavat kiskobussit

Tai sitten se ei sovi VR:än uuteen vihreään imagoon.
Mitä? Höyryveturihan on ollut vihreä jo kauan ennen kuin nykyinen johto keksi käyttää mittavan määrän rahaa kaluston uudelleenmaalaukseen ja teippaamiseen vihreään sävyyn. Siksi toiseksi höyryveturit ovat jo 150 vuotta sitten käyttäneet kotimaista uusiutuvaa energiaa. Tosin ne ovat joustavia ja kykenevät myös kaikkein pahimman eli kivihiilen käyttöön, mikä on tällä hetkellä myös 2021:n polttoaine. Mutta tuontiöljyllä toimii myös 1021:n korvannut Dr13.

Vakavammin puhuen, VR-Yhtymän ja sen edeltäjien johto on ainakin 1990-luvun alusta ja jo sitä ennenkin suhtautunut kielteisesti organisaation omaan historiaan ja niihin, joita se historia on kiinnostanut. Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toiminnassa alusta asti mukana olleena tiedän, että VR:ssä on loputon luovuus keksiä tekosyitä siihen, miksi höyryvetureita ei muka voi käyttää. Ja kun aina tekosyyt ovat osoitettavissa tekosyiksi, lopulta päädytään yksinkertaisesti vain mielivaltaan. Kuten on tässä nytkin vallitsevassa tilanteessa.

Eikä yhtymässä ymmärretä, että tällä mielivallalla vahingoitetaan vain omaa julkisuuskuvaa. Tai vähintään jätetään käyttämättä tilaisuus kirkastaa VR-Yhtymän ja junaliikenteen imagoa, joka on muutaman onnettoman talven ja monenlaisten muiden tapausten jälkeen kovin huono. Mikään asia ei saa ihmisiä kerääntymään asemille ja olemaan junista hyvällä mielellä kuten höyryveturin vierailu.

Ja jos tässä mielessä puhutaan rahasta, niin luulisi yhtymän johdon ymmärtävän edes sitä. Minusta oli ikävä seurata, miten vaatimattomasti suhteessa valtavaan satsaukseen viikkoja rummutettu juhannusjuna keräsi yleisöä asemille. Olen omin silmin ollut todistamassa erilaisten höyryajelujen yhteydessä, miten kaikenlaisten puoliksi hylättyjen ja vuosia sitten suljettujen pikkukylienkin asemat täyttyivät, kun tultiin katsomaan höyryjunaa. Eikä Helsingin asemalle ole minkään tapahtuman kanssa ollut niin paljon yleisöä kuin silloin, kun joulupukki tuli höyryveturilla Helsinkiin avaamaan joulukatua.

Ja vaikka lähes kaikki nämä tapahtumat ovat yksityisten ihmisten ja yhdistysten ponnistuksia – niin rahan kuin talkootyönkin osalta – aina pisteet menivät ”Veeärrälle”, joka on kiva ja hyvä kun tällaista järjestää. Useankin kerran oli kyllä purtava hammasta kun mietti, mikä tappelu oli takana, että oli saatu se ”hyvä Veeärrä” suostumaan höyryjunan ajamiseen. Ja miten paljon sille vielä piti maksaa siitä! Enemmän, kuin jos olisi maksanut junalippujen hintana täyteen samankokoisen junan, jossa on VR:n kalusto ja polttoaine. Monta kertaa oli sellainen junamiehistö, että olisivat ajaneet vaikka ilmaiseksi. Mutta VR ei siihen suostunut.

Henkilötasolla minulla on hyvät muistot entisestä pääjohtajasta Eino Saarisesta. Kun HVM 1009 tuli Helsinkiin, hän komensi mahtikäskyllään haittaamispelleilyn loppumaan. Saarinen ymmärsi höyryvetureiden imagoarvon, samalla tavalla kuin hän ymmärsi suurnopeusjunienkin imagoarvon ja ajoi siksi läpi sellaisen hankkimisen myös Suomeen. Saarisen alaiset eivät pomonsa asenteesta kuitenkaan pitäneet, ja viimeistään sitten, kun Saarinen jäi eläkkeelle, yhtymä taantui ”normaalitilaan”. Aron asenne ja ymmärrys näyttävät olevan täysin päinvastaiset kuin Saarisella.

Antero
 
Rautatiemuseopäivien sunnuntaina matkasin 1021:en junassa teräskorivaunuilla Riksusta Karjaalle.
Jotain vikaa oli ollut ja toisella sivustolla väittivät että sylinterin jako sekasin, siksi hakkasi aika lailla
etummaisena olleessa ravintolavaunussa. Eli kuitenkin sallittiin ajaa viallisella veturilla loppujen lopuksi.
(tiedän, eri vika, mutta systeemi on mätä suomiemme maassa..)
 
Takaisin
Ylös