Kaupunkiratojen laiturien korottaminen

JE sanoi:
Myös Dr16-veturissa on aggregaattivaunua vastaava sähkönsyöttömahdollisuus, mutta ilmeisesti makuuvaunu on liian ahne virtasyöppö veturille.
Tietämäni mukaan Dr16:n heikko kyky tuottaa lämmityssähköä on yksi sarjan epäonnistumisen syy. Toisin sanoen veturista ei riitä tehoa yhtä aikaa junan vetoon ja lämmittämiseen. Ei tainneet suunnittelijat aikanaan ymmärtää, mikä järki oli siinä, että Hr12-sarjassa oli alun perin erillinen höyrykattila junarunkojen lämmitystä varten.

Mutta nythän tilanne lienee niin, että Dr16-sarjaa on yli tarpeen. Ratkaisuksi siis Rovaniemen ja Kemijärven välille pariveto. Toinen veturi hoitelee junan vedon, toinen lämmittämisen. Taatusti halvempaa kuin radan sähköistys yhtä päivittäistä junaparia varten.

Antero
 
Tuo ratkaisu olisi kieltämättä ihanteellinen. Kemijärvelle on tosin mennytkin vain kaksi makuuvaunua, joten sellainen kokoonpano tuskin edes vie virtaa täyden junan vertaa.

Siitä en sen sijaan ole varma, onko vetureita todella yli tarpeen. Dv16-sarjan kadotessa VR nähtävästi näkee niille (Dr16-sarjalle) tarvetta etenkin Kouvolan seudulla, olen siellä itsekin Dr16-vetureita nähnyt vaihtotyössä.

Edit: kieliasua selkiytetty
 
JE sanoi:
Siitä en sen sijaan ole varma, onko vetureita todella yli tarpeen. Dv16-sarjan kadotessa VR nähtävästi näkee niille tarvetta etenkin Kouvolan seudulla, olen siellä itsekin Dr16-vetureita nähnyt vaihtotyössä.
Ja Kouvolaan jo siirretyistä vetureista toinen on jo ehditty palauttaa Ouluun - veturipulan vuoksi. :roll:
 
Antero Alku sanoi:
Mutta nythän tilanne lienee niin, että Dr16-sarjaa on yli tarpeen. Ratkaisuksi siis Rovaniemen ja Kemijärven välille pariveto. Toinen veturi hoitelee junan vedon, toinen lämmittämisen. Taatusti halvempaa kuin radan sähköistys yhtä päivittäistä junaparia varten.
Jos Rovaniemi-Kemijärvi sähköistetään, sitä ei sähköistetä yhtä vuorokautista junaparia varten eikä varsinkaan yhtä vuorokautista matkustajajunaparia varten.

Montako junaparia (säännölliset ja epäsäännölliset keskimäärin) po. välillä nyt kulkee vuorokaudessa?
 
En tiedä. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että tavarajunia olisi suunnilleen yksi vuorokautta kohden molempiin suuntiin. Liikennemäärien perusteella Kemijärven rata ei todellakaan ole ensisijainen sähköistyskohde, onhan esim. Savonlinnan ja Parikkalan välillä selvästi enemmän liikennettä.

Dr16-vetureita ei todellakaan ole ylimäärin. Niitä tarvitaan edelleen Vartiuksen malmijuniin, Tornion seudulle ja henkilöliikenteeseen Iisalmi-Oulu ja Oulu-Kolari. Etelä-Suomen järjestelyratapihoillakin olisi koneille kova tarve. Se lienee toki silti totta, että viimeistään Kainuun sähköistyksen valmistuessa 1.12. pari veturia liikenisi Kemijärvellekin.
 
Takaisin
Ylös