Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-35/35

Viestiketju: Kaupunkiratojen laiturien korottaminen

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Myös Dr16-veturissa on aggregaattivaunua vastaava sähkönsyöttömahdollisuus, mutta ilmeisesti makuuvaunu on liian ahne virtasyöppö veturille.
    Tietämäni mukaan Dr16:n heikko kyky tuottaa lämmityssähköä on yksi sarjan epäonnistumisen syy. Toisin sanoen veturista ei riitä tehoa yhtä aikaa junan vetoon ja lämmittämiseen. Ei tainneet suunnittelijat aikanaan ymmärtää, mikä järki oli siinä, että Hr12-sarjassa oli alun perin erillinen höyrykattila junarunkojen lämmitystä varten.

    Mutta nythän tilanne lienee niin, että Dr16-sarjaa on yli tarpeen. Ratkaisuksi siis Rovaniemen ja Kemijärven välille pariveto. Toinen veturi hoitelee junan vedon, toinen lämmittämisen. Taatusti halvempaa kuin radan sähköistys yhtä päivittäistä junaparia varten.

    Antero

  2. #32
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tuo ratkaisu olisi kieltämättä ihanteellinen. Kemijärvelle on tosin mennytkin vain kaksi makuuvaunua, joten sellainen kokoonpano tuskin edes vie virtaa täyden junan vertaa.

    Siitä en sen sijaan ole varma, onko vetureita todella yli tarpeen. Dv16-sarjan kadotessa VR nähtävästi näkee niille (Dr16-sarjalle) tarvetta etenkin Kouvolan seudulla, olen siellä itsekin Dr16-vetureita nähnyt vaihtotyössä.

    Edit: kieliasua selkiytetty
    terveisin
    JE

  3. #33
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Siitä en sen sijaan ole varma, onko vetureita todella yli tarpeen. Dv16-sarjan kadotessa VR nähtävästi näkee niille tarvetta etenkin Kouvolan seudulla, olen siellä itsekin Dr16-vetureita nähnyt vaihtotyössä.
    Ja Kouvolaan jo siirretyistä vetureista toinen on jo ehditty palauttaa Ouluun - veturipulan vuoksi.

  4. #34
    pjh
    pjh ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    14.12.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    7

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Mutta nythän tilanne lienee niin, että Dr16-sarjaa on yli tarpeen. Ratkaisuksi siis Rovaniemen ja Kemijärven välille pariveto. Toinen veturi hoitelee junan vedon, toinen lämmittämisen. Taatusti halvempaa kuin radan sähköistys yhtä päivittäistä junaparia varten.
    Jos Rovaniemi-Kemijärvi sähköistetään, sitä ei sähköistetä yhtä vuorokautista junaparia varten eikä varsinkaan yhtä vuorokautista matkustajajunaparia varten.

    Montako junaparia (säännölliset ja epäsäännölliset keskimäärin) po. välillä nyt kulkee vuorokaudessa?

  5. #35
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    En tiedä. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että tavarajunia olisi suunnilleen yksi vuorokautta kohden molempiin suuntiin. Liikennemäärien perusteella Kemijärven rata ei todellakaan ole ensisijainen sähköistyskohde, onhan esim. Savonlinnan ja Parikkalan välillä selvästi enemmän liikennettä.

    Dr16-vetureita ei todellakaan ole ylimäärin. Niitä tarvitaan edelleen Vartiuksen malmijuniin, Tornion seudulle ja henkilöliikenteeseen Iisalmi-Oulu ja Oulu-Kolari. Etelä-Suomen järjestelyratapihoillakin olisi koneille kova tarve. Se lienee toki silti totta, että viimeistään Kainuun sähköistyksen valmistuessa 1.12. pari veturia liikenisi Kemijärvellekin.
    terveisin
    JE

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaupunkiratojen erottaminen erilleen kaukoliikenneraiteista
    kirjoittanut Otso Kivekäs foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 17.01.2011, 22:16
  2. Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 311
    Viimeisin viesti: 07.01.2011, 12:35

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •