
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Lopuksi vielä totean, että Liikelaitos-VR:n pilkkomisessa yhtiöksi ja Ratahallintokeskukseksi tehtiin merkittävä virhe siinä, että kalusto jätettiin liikennettä hoitavan osakeyhtiön haltuun. Mutta silloin (1990-luvulla) ei ainakaan Suomessa vielä ymmärretty sitä, että kalusto on yhtä pitkäikäinen hyödyke kuin ratakin. Rata haluttiin valtion kontolle siksi, että liikelaitoksessa laskettiin radanpidon olevan tavattoman kallista. Mutta näin tultiin tehneeksi vain osaoptimointia, jolla osakeyhtiö saatiin näyttämään liiketaloudellisesti kannattavalta ottamalla siltä pois keskeinen osa toiminnan todellisista kuluista. Sillä kysehän on vain siitä, mihin kustannusvastuun raja vedetään. Pelkistetysti tehtiin niin, että valtiolle osoitettiin menot ja osakeyhtiölle tulot. Ja tämä on osasyy siihen, miksi osakeyhtiön toiminta on tehotonta. Siis siksi, ettei sillä ole kannettavanaan toiminnan todellisia kuluja, jotta se ottaisi niidenkin vähentämisen toiminnassaan huomioon.