Aamulehdessä on lyhyen ajan kuluessa ollut kaksi yleisönosastokirjoitusta, joissa on vaadittu nopeita ja suuria toimia vaarallisten aineiden kuljetuksen estämiseksi rautateillä.
Ensimmäinen kirjoitus oli Aamulehdessä 4.12.2005. Siinä vaadittiin rakennettavaksi Pyhäjärven toiselle puolelle kallis rautatie, jota pitkin vaaralliset aineet kulkisivat. Näin saataisiin vaaralliset aineet pois kaupungin keskustasta. Kirjoituksessa ei suoranaisesti otettu kantaa nykyisien rautatien purkamiseksi, mutta ymmärtääkseni se oli kirjoittajan mielessä.
Laadin tähän kirjoitukseen vastineen, jonka Aamulehti seuraavalla viikolla julkaisi. Kirjoitin jotakin tämän tapaista:
Mistä näitä kirjoituksia putkahtelee? Kirjoittaako niitä joku salanimillä? Aamulehtihän kuuluu niihin harvoihin lehtiin, jotka vielä julkaisevat kirjoituksia nimimerkillä. Onko muissa lehdissä ollut samankaltaisia kirjoituksia?
Tärkein kysymys kuitenkin on, miten yleisön mielipide saataisiin oikeaksi? Miten rautateiden turvallisuusmielikuvaa voitaisiin parantaa? Ehdotuksia? Kenen vuoro on kirjoittaa seuraava yleisönosastokirjoitus rautateitä puolustamaan?
Ensimmäinen kirjoitus oli Aamulehdessä 4.12.2005. Siinä vaadittiin rakennettavaksi Pyhäjärven toiselle puolelle kallis rautatie, jota pitkin vaaralliset aineet kulkisivat. Näin saataisiin vaaralliset aineet pois kaupungin keskustasta. Kirjoituksessa ei suoranaisesti otettu kantaa nykyisien rautatien purkamiseksi, mutta ymmärtääkseni se oli kirjoittajan mielessä.
Laadin tähän kirjoitukseen vastineen, jonka Aamulehti seuraavalla viikolla julkaisi. Kirjoitin jotakin tämän tapaista:
Kirjoituksellani ei ilmeisesti ollut paljonkaan vaikutusta, sillä viimeksi kuluneen viikon aikana on jälleen vaadittu uusia rautateitä rakennettavaksi. Tällä kertaa kirjoittaja ihmetteli, miksi viranomaiset eivät ole jo puuttuneet Tampereen ratapihalla seisoviin säiliövaunuihin. Nyt rautatietä vaadittiin rakennettavaksi tunneliin Pispalan alitse. Samalla pitäisi viereen rakentaa nelikaistainen moottoritietunneli. Ja näin vanha ratalinja voitaisiin käyttää asuntorakentamiseen. Raitiotietähän ei kannata tehdä vanhasta ratalinjasta!vompatti sanoi:New Yorkissa kaupunki yritti kieltää vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksen kaupungin läpi. Kielto olisi aiheuttanut junille satojen mailien ylimääräisen matkan. Kielto kumottiin, sillä Yhdysvaltain liittovaltion laki vaatii, että vaaralliset aineet on kuljetettava junalla. Onhan rautatiekuljetus maantiekuljetusta turvallisempaa!
Mistä näitä kirjoituksia putkahtelee? Kirjoittaako niitä joku salanimillä? Aamulehtihän kuuluu niihin harvoihin lehtiin, jotka vielä julkaisevat kirjoituksia nimimerkillä. Onko muissa lehdissä ollut samankaltaisia kirjoituksia?
Tärkein kysymys kuitenkin on, miten yleisön mielipide saataisiin oikeaksi? Miten rautateiden turvallisuusmielikuvaa voitaisiin parantaa? Ehdotuksia? Kenen vuoro on kirjoittaa seuraava yleisönosastokirjoitus rautateitä puolustamaan?