Monenko maan rautateillä olet matkustanut?

1. Suomi
2. Ruotsi
3. Norja
4. Tanska
5. Viro
6. Latvia
7. Liettua
8. Venäjä (ml. Kaliningrad)
9. Valko-Venäjä
10. Ukraina
11. Puola
12. Tsekki
13. Slovakia
14. Unkari
15. Romania
16. Bulgaria
17. Kreikka
18. Slovenia
19. Kroatia
20. Italia
21. Itävalta
22. Liechtenstein (Itävallan hoidossa)
23. Sveitsi
24. Saksa
25. Ranska
26. Monaco (Ranskan hoidossa)
27. Alankomaat
28. Belgia
29. Luxemburg
30. Espanja
31. Portugali
32. Iso-Britannia
33. Mongolia
34. Kiina
35. Jordania
 
1. Suomi
2. Ruotsi
3. Norja
4. Tanska
5. Länsi-Saksa ja Saksa
6. Puola
7. Tshekki
8. Slovakia
9. Itävalta
10. Liechtenstein
11. Sveitsi
12. Italia
13. Espanja
14. Portugali
15. Ranska
16. Britannia
17. Belgia
18. Alankomaat
19. Venäjä
 
1. Suomi
21. Itävalta
22. Liechtenstein (Itävallan hoidossa)

Kulkeeko rautatielinja Länsi-Itävallasta Saksan vastaiselta rajalta (Bregenz) kohti Innsbruckia Lichtensteinin alueen kautta? Jos kulkee, niin olen matkustanut myös Lichtensteinin rautateillä, jos ei, niin en ole.

t. Rainer
 
Kulkeeko rautatielinja Länsi-Itävallasta Saksan vastaiselta rajalta (Bregenz) kohti Innsbruckia Lichtensteinin alueen kautta?
Ei kulje. Liechtenstenin läpi kulkee rata Buchs (CH) - Feldkirch (A). Liechtensteinin valtion alueella on yksi asema, Schaan. (Ja mikäli Googlea on uskominen, myös Nendelnin seisake, jota en itse muistanut.) Liikennehän on tosiaan ÖBB:n hoidossa.

Mutta itse ketjun aiheeseen palatakseni pitää jälleen toistaa, että InterRail on hieno asia. Oma listani mieleentulojärjestyksessä:

Suomi
Ruotsi
Tanska
Saksa
Ranska
Belgia
Alankomaat
Luxemburg
Espanja
Iso-Britannia
Italia
Sveitsi
Itävalta
Liechtenstein
Puola
Tšekki
Slovakia
Unkari
Slovenia
Kroatia
USA (Illinois, Indiana)
 
Nendeln on itse asiassa Liechtensteinin rautateiden tärkein liikennepaikka, koska se toimii paitsi paikallisjunien pysähdyspaikkana, myös junankohtauspaikkana kahden läpimenevän raiteen ansiosta. Muut kolme liikennepaikkaa, mukaan luettuna Schaan-Vaduz, liikennepaikoista tunnetuin, eivät ole kohtausraiteellisia.
 
I stand corrected.

Ja täytyy myöntää, etten itsekään enää ole aivan varma, kuuluuko Liechtenstein listalleni. Olen käynyt Vaduzissa kaksi kertaa, mutta yksi oli autolla ja toinen saattoi sittenkin olla bussilla Feldkirchistä eikä Schaanista. No, samapa tuo.
 
Luettelen kaukoliikenteen ja rajan yli menneet junat:

Suomen Tasavalta,
Venäjän Federaatio,
Ruotsin Kuningaskunta.

Pietariin Helsingistä ja takas,
Kemistä Haaparannalle 2006 Dm 7:lla.
 
Ja täytyy myöntää, etten itsekään enää ole aivan varma, kuuluuko Liechtenstein listalleni. Olen käynyt Vaduzissa kaksi kertaa, mutta yksi oli autolla ja toinen saattoi sittenkin olla bussilla Feldkirchistä eikä Schaanista. No, samapa tuo.
Minullakin oli viime syksyyn asti vähän epäselvää, olinko matkustanut Feldkirchistä Buchsiin. Viime lokakuussa käytiin Liechtensteinissä ja varta vasten osutettiin poistuminen yhteen päivän kahdeksasta lähijunasta. :) Kahdeksan junaparia pysähtyviä junia oli tuolloin, pääosin aamu- ja iltaruuhkassa. Päälle sitten esimerkiksi Wienin ja Zürichin väliset kaukojunat, jotka menevät myös Feldkirchistä Buchsiin ja päinvastoin, mutta eivät pysähdy missään.
 
Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa, Britannia, Hollanti, Puola, Latvia, Liettua - Valko-Venäjä valkovenäläisellä junalla, Viro, Venäjä. Mieleenpainuvin junamatka on joskus yli kymmenen vuotta sitten Latviassa iltajunalla Riiasta Madonaan. Siihen aikaan vielä röökasin ja epävirallinen tupakkipaikka junassa oli eteinen ja minulla oli iso vodkapullo mukana ja latvialaisen kapiaiskersantin kanssa seisoin eteisessä koko matkan ja hänen kanssaan juotiin pullo tyhjäksi ja juttu lensi, vaikkei yhteistä kieltä kovin paljoa ollutkaan. Joskus noin 1985-vuonna mentiin Petroskoista Murmanskiin venäläisen ykkösluokan vaunuosastossa ja meitä oli neljän äijän porukka ja pullo kiersi ringissä. Vaunuemäntä näki meidät ja kääntyi vihaisen näköisenä takaisin. Ehdittiin jo pelästyä, hakeeko hän konduktöörin takavarikoimaan pullomme, mutta hän toikin meille neljä pikaria tyyliin että juokaa pojat siististi eikä porsastellen. Venäjällä nimittäin pullonsuusta juominen on puliukon käytöstä. Off topic: Voisiko tästä päätellä, että junassa on hauska matkustaa kun järjestää itselleen jotain hauskaa.
 
Sanoinpa, että neljä (4). Suomi, Ruotsi (vain hyvin rajallisesti ja rajatussa raidevälillä) sekä Britannia ja Espanja. Espanjassa olen Malagaan Renfe:llä mennyt. Vähältä ehkä piti, että vielä tähän Viro & Venäjä. :oops:

Britanniassa olen mennyt muutaman merkittävän pongaushistoriaan liittyvän paikkakunnan kautta. Linlithgow, mutta Clapham Junctionia en enää muista. :oops:
 
Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, Saksa (ml. ex-DDR), Alankomaat, Belgia, Ranska, Puola, Tshekkoslovakia, Venäjä, Slovenia*, Itävalta, Unkari, Espanja, Italia, Sveitsi, Iso-Britannia, Viro, Latvia**, Liettua**, Valko-Venäjä ja Slovakia***.

Suurin osa InterRailin iloja.

* Juna saattoi olla kroatialainen.
** Läpikulku eestiläisessä junassa.
*** Mikäli Tatran kapearaiteinen lasketaan rautatieksi.
 
Takaisin
Ylös