Savon yöjunan pelastus?

Yöjunien ajaminen Savon ja Pohjanmaan kautta


  • Äänestäjiä yhteensä
    6
Miellyttävää kuulla, että Jyväskylän ja Oulun välillä oikeasti onkin vaihdoton makuuvaunuyhteys. Ja yhtä käsittämätöntä, että tämä tieto pimitetään matkustajilta jonkun teknisen syyn takia. Eipä ihme, ettei ole käyttäjiä: en ole koskaan nähnyt VR:n kertovan tällaisesta yhteydestä missään muuallakaan.

Mutta tämäkin ongelma poistuu siis syksyllä, kun palvelu jälleen "kehittyy".
 
Rovaniemelle P81 ja P601:llä

Olen Larin kanssa samaa mieltä siitä, että on mukavampi olla myöhemmin perillä. Ja joskus on mukavaa kulkea myös vaihtoehtoisia reittejä, ainakin harrastajan näkökulmasta. Matkustin tuossa syksyllä P81 Riihimäeltä Ouluun, jossa sitten vaihdoin P601:een määränpäänä Rovaniemi. Lähtö Riihimäeltä 22.31, perillä 12.29.
 
Kani sanoi:
Miellyttävää kuulla, että Jyväskylän ja Oulun välillä oikeasti onkin vaihdoton makuuvaunuyhteys. Ja yhtä käsittämätöntä, että tämä tieto pimitetään matkustajilta jonkun teknisen syyn takia. Eipä ihme, ettei ole käyttäjiä: en ole koskaan nähnyt VR:n kertovan tällaisesta yhteydestä missään muuallakaan.

Mutta tämäkin ongelma poistuu siis syksyllä, kun palvelu jälleen "kehittyy".
Tähänkin tuli selitys VR:ltä

VR sanoi:
Matkahakumme ei anna Jyväskylä-Oulu välille suoraa junayhteyttä Savon radan kautta, ainoastaan Muhokselle asti, mutta kuten olette huomanneet, on junakokoonpanossa myös suora yöjunayhteys Jyväskylästä Ouluun; tähän vaunuun varauksen voi tehdä ainoastaan puhelinpalvelustamme.

Alkuperäinen syy tähän matkahaun ongelmaan on , että tämä junakokoonpano P81 Turun satama-Pieksämäki-Oulu antaa matkahaussa aikataulun suoralle yöjunalle ainoastaan Jyväskylä-Muhos välille, sillä yöjunayhteys Turun satamasta Pohjanmaan radan kautta on ns. primääriyhteys ja Savon radan kautta sekundääriyhteys ja siksi aikatauluhaku päättää yhteyden Muhokselle.

Matkahaun kummallisuudet ovat vaikeasti selitettävissä ja mahdollisissa epäselvyyksissä pyydämmekin teitä puhelimitse ottamaan yhteyttä ja pyrimme selvittämään epäselvyydet.

Varauksen suoraan yöjunaan Jyväskylästä Muhokselle voitte tehdä puhelinpalvelustamme numerosta 0600 41900 klo 7-22 välisenä aikana.
 
Näinhän se menee jos halutaan ohjailla ihmisiä eri junien välillä tehdään niinkuin Vr vastauksessaan sanoi Savon yöjuna on sekundääri yhteys! Oikeastaan, et voi siihen lippua varata kun ainoastaan puhelinpalvelun kautta... monelle menee liian vaikeaksi.

Eli toisin sanoen ei haluta, että sillä matkustettaisiin, koska se junayhteys halutaan lopettaa. Tavallinen ihminen kun tutkiskelee vr:n matkahakua ei välttämättä ymmärrä miksi juna näyttää jäävän vain Muhokselle. Näin hän valitsee jonkin toisen yhteyden. Monelle ihmiselle yöllä nukkuessaan on sama mitä reittiä juna kulkee. Tärkeimmät seikat monelle ovat kellonaika jolloin juna on perillä, hinta tai matkustaminen ilman vaihtoja.

Junayhteydet pitäisi olla tasapuolisessa asemassa keskenään. Matkustaja sitten itse valitsee omien tarpeidensa mukaan millä junalla matkustaa. Niinkuin edellä tuli mainittua matka-aika on usein ratkaiseva ja varsinkin yöjunissa perilletuloaika.
 
Ei voi olla totta, että 2000-luvulla palveluyritys antaa tuollaisia käsittämättömiä vastauksia. Siipipyöräkauden holhousmentaliteetti ja kaiken asiakasta paremmin tietäminen näyttää olevan hyvin voimissaan.
 
Mutta eihän VR:n ensisijaisena velvollisuutena olekaan matkustajan miellyttäminen, vaan sen tietyn peruspalvelutason ylläpito. Tottakai säästäisi paljolta mielipahalta, jos tällaisia tekniikkaan pohjautuvia esteitä ei ilmaantuisi asiakaspalvelun tielle.
 
Dr16 sanoi:
Tavallinen ihminen kun tutkiskelee vr:n matkahakua ei välttämättä ymmärrä miksi juna näyttää jäävän vain Muhokselle. Näin hän valitsee jonkin toisen yhteyden.
En halua puolustella VR:n matkahakupalvelua, sillä se on kerrassaan omituinen sekamelska primääri-, sekundääri- ja tertiääriyhteyksineen enkä luota annettuun informaatioon. Itse hankin taskuaikataulun säännönmukaisesti heti kunkin aikataulukauden vaihtuessa. Se kirjanen on selkein versio henkilöliikenteestä eikä kuve kevene 80 eurosenttiä enempää.

Moni matkustaja suhtautuu junailuunsa kuin pakkopullaan: ei välitetä olla omatoimisia, suunnitella etukäteen ja soveltaa aivan riittävää infoa omiin tarkoitusperiin.
 
Kyllä, aivan kuten mekin suhtaudumme varmasti useimpiin toimialoihin, joita käytämme satunnaisesti, kuten tavalliset matkustajat junaa. Harvemmalla meistä on taskussa opusta, josta selviäisi lähin apteekki, jonkun tuotteen hintaerot eri liikkeissä tai uimahallin aukioloajat. Siksi on netti ja siksi tuntuu käsittämättömältä, että ihminen, joka haluaisi matkustaa yöjunalla Jyväskylästä Ouluun, saa matkahausta käsityksen, ettei tällaista yhteyttä ole.
 
Ollyboy sanoi:
Itse hankin taskuaikataulun säännönmukaisesti heti kunkin aikataulukauden vaihtuessa. Se kirjanen on selkein versio henkilöliikenteestä...
Kani sanoi:
Harvemmalla meistä on taskussa opusta, josta selviäisi lähin apteekki, jonkun tuotteen hintaerot eri liikkeissä tai uimahallin aukioloajat. Siksi on netti...
Taskuun kyllä mahtuu paremmin tuo taskuaikataulukirjanen kuin kannettava tietokone langattomalla tietoliikenneyhteydellä.
Itse hankin parempaa tiedonsaantia varten lisäksi Suomen Kulkuneuvot -aikataulukirjan, joka on kotona aina otettavissa esille sekunnissa. Yhteydenottoaika on sitten muutama sekunti loppuaikataululle. "Turistissa" on kaikki tarpeellinen (kaupunkiliikenne poislukien) maamme liikennejärjestelmästä. Miinuspuolena on vain älyttömän kallis hinta!

Firmojen nettiaikatauluista voi sitten halutessaan katsoa, onko heillä jotain skaboja tms. meneillään joita voi hyödyntää. Www-sivut on mainittu "Turistin" aikataulujen yhteydessä.

Erilliset matkahakuohjelmat ovat hyviä "uunoille", mutta niiden ehdotuksiin ei voi täysin luottaa. Jos matkustan tutulla reitillä, enpä juuri rupea etsimään ehdotuksia tietokoneelta. Tutulle reitille haetaan täsmäaikatauluja aikataulujulkaisuista!

Varmasti hakuneuvojenkin mukaan perille pääsee, mutta toivomisen varaa kyllä on. Nekin tiedot on joku koneelle massana syöttänyt, eikä siellä tunnu aina olevan tietoa maantiedosta. Taitavat niitä koosteita tehdä "kirjanoppineet" ilman käytännöllistä kokemusta.
 
Autolla ei tarvita matkahakuja, tiet ovat auki 24h

Eli tiivistäen: joukkoliikennettä käyttäkööt ne nokkelat ja asiastaan innostuneet ihmiset, joilta löytyvät kirjat ja muut apuvälineet, uunot pysykööt poissa häiritsemästä ja lopettakoot valittamisen, jos matkahauissa on selviä virheitä.
 
Näinhän se jo menee. Ne toiset ajelevat jo pikkuautoissaan eivätkä tarvitse painettuja aikatauluja tai nettihakuja.

Sanoisin vielä, että nokkelimmat ja innostuneimmat tekevät juuri matkahakuja. Varmasti "miljoona" hakua päivässä saavat ohjelmien ylläpitäjät. Eri asia on johtaako surffaaminen sitten julkisten käyttöön vai vankentaako vain oman auton käyttöä...
 
Compact sanoi:
Sanoisin vielä, että nokkelimmat ja innostuneimmat tekevät juuri matkahakuja. Varmasti "miljoona" hakua päivässä saavat ohjelmien ylläpitäjät. Eri asia on johtaako surffaaminen sitten julkisten käyttöön vai vankentaako vain oman auton käyttöä...
Niinpä. Jos matkahaussa ei edes kerrota kaikki yhteyksiä, ei kannata paljon pyydellä valtion/kuntien tukea kannattamattomille reiteille, joista potentiaaliset asiakkaat eivät saa tietoa.
 
Onnistuisiko tässä uudessa mahdollisessa yhteydessä junaan yhteys Turusta, josta yhteysjuna lähtisi silloin, että ihmiset Viking Linen ja Siljan laivoiltakin pääsisi ko. yöjunaan...

Siis pointti, että onko nykyinen 23.00 liian myöhäinen lähtöaika ko. junalle Tampereelta?
 
KMT sanoi:
Onnistuisiko tässä uudessa mahdollisessa yhteydessä junaan yhteys Turusta, josta yhteysjuna lähtisi silloin, että ihmiset Viking Linen ja Siljan laivoiltakin pääsisi ko. yöjunaan...

Siis pointti, että onko nykyinen 23.00 liian myöhäinen lähtöaika ko. junalle Tampereelta?
Helsingistä tuleva runko voisi kulkea esim. nykyisen 67:n aikataululla: Hki 20.56, Tpe 23.07. P835 lähtee tampereelta klo 23.25 ja saapuu Pieksämäelle klo 2.01. P81 lähtee tuolta Ouluun klo 3.30, joten seisontaaikaa Pieksämäellä varmaan pystyttäisiin lyhentämään n. puoleen tuntiin. Jos oletetaan, että vastaantuleva juna nykyisenlaisesti saapuisi 2.27, voitaisiin kohtaus järjestää Pieksämäellä .Kun Pieksämäeltä lähdettäisiin tunti nykyistä aikaisemmin, Rovaniemelle saavuttaisiin viimeistään 11.30, (Nykyinen 69 saapuu 10.54).
 
Tässä tuli mieleen, että mitkä on Kolarin junan tulevaisuus...

Voisiko se kulkea aikataululla mikä on 61 mennyt...
Tietysti pysähdyspaikkoja voitaisiin lisätä. (Lähtö voisi olla hieman myöhemmin (20min?) Helsingistä tosin, Tampereen seisonta-aikaa voisi vähentää), Joku korvaava yhteys(Taajamajuna Tampere-Seinäjoki-Kokkola/Vaasa?) kulkupäivinä jolloin juna ei ole kulussa
Aamulla tietysti ongelmallinen koska valinnan varaa on enempi Helsingin suuntaan. Paitsi jos junan laittaa tulemaan takaisin illalla.
(Kokkolasta taajamajuna Tampereelle, josta yhteys S58:aan joka taas ei Kokkolan ja Tampereen välillä pysähdy kuin Seinäjoella.)

Pieksämäen kautta kiertävä menisi nykyisen 67:n aikataululla..

Ja Edm-juna menisi 69:n aikataululla...

67:lle voisi taas sopia 265:n aikataulu
 
Takaisin
Ylös