Savon yöjunan pelastus?

Yöjunien ajaminen Savon ja Pohjanmaan kautta


  • Äänestäjiä yhteensä
    6
Liittynyt
8 Marraskuu 2005
Viestit
399
Luin tällä viikolla jostain sanomalehdestä, että uusin idea Savon yöjunaliikenteen pelastukseksi olisi idea ajattaa toinen joka päiväisistä yöpikajunista (61/68, 69/60) Helsinki-Seinäjoki-Rovaniemi-Hki reittiä Helsinki-Jyväskylä-Kuopio-Kajaani-Oulu-Rovaniemi-Hki. Ehdottajasta ei ollut sen enempiä tietoja...

Laskeskelin tuossa aikatauluja työn ohessa ja totesin, että reitti vaihtoehto olisi hyvinkin realistinen vaihtoehto, jota kannattaisi todellakin miettiä yöjunaliikenteen turvaamiseksi myös Savossa ja Kainuussa.

Yöjunat ovat pääasiassa päästä päähän matkustaville (+/- 250km). Kun junat lähtisivät Helsingistä kello 19-20 (Jy-Kuo-Kaj kautta) ja kello 21-22 (Sk-Kok-Yv), niin saataisiin asiakkaat inhimilliseen aikaan nukkumaan. Yöllä voitaisi ottaa hieman rauhallisemmin vauhdin suhteen ja oltaisiin perillä Ylivieskan ja Kajaanin yläpuolella sopiviin aikoihin herätä. Paluulähdöt Rovaniemeltä voisivat olla kello 16-17 (Kaj-Kuo-Jy) ja kello 18-19 (Yv-Kok-Sk). Näin saataisiin asiakkaat vielä Kuopion ja Ylivieskan korkeuksilta nukkumaan ja taas voitaisiin ajaa rauhallisemmin yöllä ja oltaisiin hyvään aikaan perillä.

Kokkolan ja Pieksämäen korkeuksilta on syksyn jälkeen jo huomattavasti nopeampaa matkustaa aamun InterCity- ja Pendolino-yhteyksillä aamuksi Helsinkiin, että en uskoisi suurta kapinahenkeä nousevan niillä paikkakunnilla ja niiden eteläpuolilla. Matkustajamäärät ovat muutenkin olleet pieniä yöjuniin nousevien matkustajien suhteen nykyisin kokemukseni perusteella.

Mitäs Te, arvoisat joukkoliikennefoorumilaiset, olette tällaisesta ideasta mieltä?
 
Oma mallini olisi näiden vaihtoehtojen yhdistelmä, eli ajettaisiin Helsinki-Pieksämäki-Oulu ja Turku-Joensuu -junat yhtenä runkona osuudella Tampere-Pieksämäki. Säästäisi ainakin hiukan, ja Helsingistä Tampereelle makuuvaunut saisi kuitenkin kärrättyä jonkin pohjoiseen menevän junan mukana. Tämän ehdotuksen hyötynä olisi vielä se, että suoraa reittiä tulisi edelleen tarjottua sekä perinteinen yöjuna että uusi IC-yöjuna.

Toisaalta, oikorata myös parantaa reitin Kerava-Pieksämäki kilpailukykyä. Eli jomman kumman suorista Rovaniemen yöjunista voisi kierrättää myös oikoradan ja Savon radan kautta. Haittoina tässä olisi tietysti että yhteys Turusta Savoon katoaisi, lisäksi Tampereelta ja Turusta pohjoiseen pääsisi vain yhdessä yöjunassa.
 
Tavallaan kyllä ehdotettu reitti olisi järkevä.

Itse Parkanon asemaa käyttävänä tietysti vähän haittaisi jos ei tuosta toisesta sitten olisi korvaavaa yhteyttä.
 
JE sanoi:
Tämän ehdotuksen hyötynä olisi vielä se, että suoraa reittiä tulisi edelleen tarjottua sekä perinteinen yöjuna että uusi IC-yöjuna.
Kuten kirjoitin, niin yöjunissa matkustajat ovat suurimmaksi osaksi päästä päähän (+/- 250km) reissaavia. Vaikka toinen junista ajettaisiin Kuopion kautta, niin Helsinki-Rovaniemi välillä olisi edelleen tarjolla myös tämän junatyypin yöjuna. Asiakkaille hyvät lähtö- ja saapumisajat merkitsevät, eivät reitti. Nukkuessa lienee aivan sama, että meneekö Savon vai Pohjanmaan kautta.
 
KMT sanoi:
Itse Parkanon asemaa käyttävänä tietysti vähän haittaisi jos ei tuosta toisesta sitten olisi korvaavaa yhteyttä.
Ymmärrettävää, mutta tosiaan Tampere-Seinäjoki ja Rovaniemi-Ylivieska välille järjestettäisi myöhempi "korvaava" yhteys. Kyseisillä väleillä matkustavat harvemmin käyttävät makuuvaunuja.
 
Mielestäni ehdotettu malli oli järkevä vaihtoehto ja samalla turvaisi Iisalmi Kajaani suunnan yö juna yhteyden jatkumisen. Eikä kovinkaan paljon lisäisi liikennöimis kustannuksia.
Pohjanmaan radallahan kulkee lisäksi Kolariin meneviä yö junia joten kyllä yöjuna tarjontaa olisi ehdotetun muutoksen jälkeenkin edelleen pohjanmaalla.
 
Savon yöjunat

Tuo ehdotettu reitti reitti Helsingistä Tampereen, Jyväskylän ja Kuopion kautta Rovaniemelle olisi erinomainen keino pelastaa Savon yöjunat. Lisäksi voitaisiin kohtuullisin kustannuksin säilyttää yhteys Joensuuhunkin.

Riihimäki-Kouvola-Pieksämäki välille voisi silloin laittaa kulkemaan P81/84:ää korvaavan junan, joka pysähtyisi kaikilla väliasemilla. Runko voisi olla esim. Sr1+CEmt+CEmt+EFit+Eit. Pieksämäeltä toinen näistä makuuvaunuista jatkaisi Joensuuhun ja toinen liitettäisiin Jyväskylän kautta tulleeseen Rovaniemen junaan.
 
JE sanoi:
Toisaalta, oikorata myös parantaa reitin Kerava-Pieksämäki kilpailukykyä. Eli jomman kumman suorista Rovaniemen yöjunista voisi kierrättää myös oikoradan ja Savon radan kautta. Haittoina tässä olisi tietysti että yhteys Turusta Savoon katoaisi, lisäksi Tampereelta ja Turusta pohjoiseen pääsisi vain yhdessä yöjunassa.
Savonradan yöjuna pitää siinä tapauksessa laittaa ehdottomasti kulkemaan oikoradan kautta, ja junaa voisi speedata paljonkin lyhentämällä pysähdysaikoja niin että se ehtisi Ouluun ennen aamukahdeksaa, ja Rovaniemelle ennen kymmentä. Matka Helsingistä Ouluun on oikoradan valmistuttua vain 750 km, ja rata tulee sähköistetyksi koko matkaltaan pian, joten juna olisi täysin kilpailukykyinen Pohjanmaan radan yöjunan kanssa. Savonradan junaan pitää laittaa tietenkin vain uusimpia vaunuja, niin että juna voi ajaa välillä Hki-Lahti -Kouvola osuuden 160 km/h. Kuopioon, Iisalmelle, Kajaaniin ja Joensuuhun menijöille tällainen järjestely valitettavasti tietäisi herätyksiä epämiellyttävään aikaan, mutta jokin kompromissi on tehtävä jos halutaan yöjuna säilyttää. Ei kokkolalaisilla ja vaasalaisillakaan ole niin mukavia lähtö- ja perilletuloaikoja.

Turkulaiset voivat kulkea Helsingin kautta. Se ei palojn matka-aikoja pidennä nykyiseen junaan verrattuna.

t. Rainer
 
Jos Savonradan ajoajat paljonkin nykyisestä nopeutuvat, voisi varmaan tulla kyseeseen sellainenkin ratkaisu, että Helsingin ja Kuopion väli ajettaisiin normaalina IC:nä ja jommastakummasta Pohjanmaan kautta kulkevasta yöjunasta koplattaisiin makkari aamun ensimmäiseen junaan Oulusta Kajaaniin. Iisalmi hoituisi liityntäbussilla (varmaan klainarikin riittäisi) ja Joensuu jatkamalla Imatran IC-junia sinne.
Turun ja Jyväskylän välinen yhteys on kyllä varsin tarpeellinen, mutta olisiko kiskobussi Jyväskylästä esim.Warkauteen järkevä sijoitus yön hiljaisiin tunteihin..?
 
R.Silfverberg sanoi:
Kuopioon, Iisalmelle, Kajaaniin ja Joensuuhun menijöille tällainen järjestely valitettavasti tietäisi herätyksiä epämiellyttävään aikaan, mutta jokin kompromissi on tehtävä jos halutaan yöjuna säilyttää.
Ei kai tämä mikään ongelma ole. Vai eikö VR Oy enää osaa hoitaa yöjunia? Junassa on omat vaunut väliasemille, ja vaunut jäävät asemalle odottamaan aamua, jotta matkustajat saavat nukkua aamuun asti. Näin ainakin ennen tehtiin - mutta ennenhän kaikki oli hunosti. Aamuyön Peno on paljon parempi.

Antero
 
Jos juna kulkisi Jyväskylän kautta, se synnyttäisi myös aivan uutta palvelua: Jyväskylän ja Oulun välillä ei liene koskaan ollut makuuvaunuyhteyttä. Molemmat ovat nykyisin vilkkaita tietobisnes- ja yliopistokaupunkeja, joiden välillä ei tällä hetkellä ole kelvollista joukkoliikenneyhteyttä niin, että ehtisi mukavasti aamuksi perille.

Pitäisikö lähettää tämä ehdotus Helsinki-(Kouvola/Jyväskylä)-Kuopio-Oulu-Rovaniemi-yöjunasta suoraan VR:lle, niin saisimme varmasti pitkän listan syistä, joiden takia tämä palvelun parannus ei mitenkään nyt onnistu.
 
Jyväskylän ja Oulun välillä on ollut yöjunayhteys, ja on aina syyskuuhun asti, Turku-Pieksämäki-Oulu -reitin vaunuilla. Aikataulullisesti se on toki erittäin ikävä, enkä usko että monikaan on Oulusta Jyväskylään tai päin vastoin sillä matkustanut.
 
Turku-Muhos -juna?

JE sanoi:
Jyväskylän ja Oulun välillä on ollut yöjunayhteys, ja on aina syyskuuhun asti, Turku-Pieksämäki-Oulu -reitin vaunuilla. Aikataulullisesti se on toki erittäin ikävä, enkä usko että monikaan on Oulusta Jyväskylään tai päin vastoin sillä matkustanut.
Jyväskylästä Ouluun ei ole yöjunayhteyttä VR:n sivuston mukaan. Etsin sivustolta Jyväskylä-Oulu ja se tarjosi vain pikajunaa 835 (klo 01:06-09:15), jonka pääteasema on Muhos. Miksi tämä yhteys ei jatka Ouluun saakka, vaan pysähtyy viimeiselle asemalle ennen Oulua?
 
Ja varmasti jatkaa Ouluun, sanoi nettisivu sitten mitä hyvänsä. Sitä voi olla vaikea uskoa, mutta kaikki asiat netissä eivät ole totta, edes VR:n sivuilla. :shock:
 
Re: Turku-Muhos -juna?

kemkim sanoi:
Etsin sivustolta Jyväskylä-Oulu ja se tarjosi vain pikajunaa 835 (klo 01:06-09:15), jonka pääteasema on Muhos. Miksi tämä yhteys ei jatka Ouluun saakka, vaan pysähtyy viimeiselle asemalle ennen Oulua?
Tämä Turku-Muhos makuuvaunu johtuu tietokonejärjestelmästä, joka ei pysty käsittämään pikajunassa 835 pystyvän olemaan Turusta Ouluun makuuvaunuja kahta eri reittiä. Niinpä kaikki Turku-Pieksämäki-Oulu makuuvaunuasiakkaat merkitään poistuvaksi Muhokselle, vaikka määräasema olisikin Oulu. Itse ihmettelen suuresti, että myös Helsingistä Ouluun matkustetaan pikajunilla 61 ja 69, jotka saapuvat perille kello 04:44 ja 07:30. Samalla hinnalla voisi lähteä ainakin omasta mielestäni hyvään aikaan kello 21:34 ja saapua perille 09:50 pikajunalla 81. Itse olen käyttänyt yhteyttä viime kuukausina useasti, koska aamulla saa nukkua pitkään.
 
Takaisin
Ylös