Erikoisvaunut

Ammattisaunojana kannatan saunavaunujen hankintaa! En kuitenkaan halua kalliita saunavaunuja joka pikajunaan, sillä niiden käyttö jäisi vähäiseksi. Tilausvaununakaan ne eivät kannattaisi, sillä niiden kytkeminen tarvittaessa johonkin Joensuu-Vaasa-junaan olisi kuitenkin niin kallista, ettei kukaan vaunua haluaisikaan. Sen sijaan joihinkin junatyyppeihin voisi lisätä saunan palveluvalikoimaan.

Mielestäni yöjunissa pitäisi olla saunomismahdollisuus lisähintaan. Voisin maksaa muutaman euron, että pääsisin junassakin yleiseen saunaan höpöttämään normaaleja miesten saunajuttuja (tänne niitä ei voi kirjoittaa, sillä saisin heti kirjoituskiellon). Harmi, kun Suomen yöjunareitit ovat niin lyhyitä, että kahdeksan tunnin yöunien lisäksi ei jää aikaa kunnon saunomiselle. Mutta kannatan saunaa yöjuniin Helsingistä Kuusamoon ja Tromssaan.
 
Pillusta ne puhuu siellä yleisellä puolella

Kannatan lämpimästi ajatusta saunomismahdollisuuksien lisäämisestä yhteiskunnassa. Sauna olisi mukava lisäpalvelu myös metrossa tai kolmosen ratikassa. Kuukausilipulla voisi antaa alennusta tai ilmaisen vihdan.

(Se vain valitettavaa, että suurin osa suomalaisista alkaa olla saunakulttuurista pihalla: joko on vessan nurkassa puhelinkoppi-sauna tai sitten kellarissa sosialivuoro, jota ei kuitenkaan käytetä.)
 
Re:

Saunavaunuja on ymmärtääkseni ollut, joskus takavuosina oli jokin teekkaritempaus jossa yhteen ympäri maata kiertäväään pikajunan matkatavaravaunuun oli rakennettu sauna, mutta se siis ei ollut yleisessä käytössä.

Lähimpänä yleistä saunaa ovat Sm1/Sm2 junarungot kun pakkanen paukkuu ulkona kireänä. Peseytymismahdollisuudet ovat vain vähän kehnot, ja sauna näyttää olevan "mixed".

Sm-rungot lämmitetään talvisin mielettömän kuumiksi, ja henkilökunta ei näytä ymmärtävän että lähijunissa matkustetaan päälllysvaatteet päällä, ja mitä kylmempää on ulkona sitä enemmän sitä vaatetta on. Ainoastaan Riihimäen junissa kauempaa tulevat riisuuntuvat matkan ajaksi, mutta pk-seudulla on yleinen tapa että lähijunissa istutaan pomppa päällä, eihän kukaan bussissa tai ratikassakaan rupea riisuuntumaan.

t. Rainer
 
Re:

R.Silfverberg sanoi:
Sm-rungot lämmitetään talvisin mielettömän kuumiksi, ja henkilökunta ei näytä ymmärtävän että lähijunissa matkustetaan päälllysvaatteet päällä, ja mitä kylmempää on ulkona sitä enemmän sitä vaatetta on.
Myös asiakkaat eivät tunnu ymmärtävän sitä, että mikäli ovella ei ole muita käyttäjiä, se tulisi sulkea perässä. Näin ovet toimisivat paremmin, kun ovikoneisto ei saisi olla pitkään -25´C pakkasessa, vaan normaalissa sisälämpötilassa. Samalla termostaatti ei reagoisi sisälle tulevaan kylmään ilmaan niin herkästi ja lämmitysteho olisi pienempi.

Valitettavasti Sm1/2-kalusto on iältään yli 20-vuotiasta, eikä niissä ole henkilökunnalla paljoa tehtävissä lämpötilan säätelyn suhteen. Lämmityskytkimissä on periaatteessa asennot OFF- ja ON. Säädä siinä sitten lämmitystä... Toki saneerattomissa yksiköissä on lämmönsäätönuppi, josta ei paljoa ole apua. Senkin vaikutus on parisen astetta.
 
Re:

Lari Nylund sanoi:
Valitettavasti Sm1/2-kalusto on iältään yli 20-vuotiasta, eikä niissä ole henkilökunnalla paljoa tehtävissä lämpötilan säätelyn suhteen. Lämmityskytkimissä on periaatteessa asennot OFF- ja ON.
Kerran huomautin yhdelle virkaveljellesi liian kuumasta sisälämpötilasta (taisi olla saneeratussa Sm1:ssä) ja jonkin ajan päästä ilma todellakin viileni siedettävälle tasolle. Ehkä hän käänsi lämönsäädön off-asentoon tai teki termostaatille jotain?

On harmi että Sm-runkoihin ei saneerauksen yhteydessä uusittu ovia, niin että ovet sulkeutuisivat automaattisesti jonkin ajan päästä jos ei kukaan kulje niissä, kuten Sm4:sissa.

t. Rainer
 
Re:

Saneeratuissa Sm1/2-yksiköissä on A-, 1/1-, 1/4- ja 0-asento eli automaatti, täysi- ja neljäsosateho ja off. Saneerattomissa 0-, automaatti- ja käsikäyttöasennot. Vähissä ovat siis mahdollisuudet, mutta yrittää kannattaa aina.

Usein myös asiasta mainitseminen junahenkilökunnalle kannattaa, siis pitkillä matkoilla. Jos olet kyydissä sen pari minuuttia, niin mitään ei ole tehtävissä. Meillä on yleensä sisätiloihin sopiva vaatetus sisällä ja ulkona ulkoilmaan sopiva. Niinpä pipo päässä, takki kiinni ja hanskat kädessä istuva asiakas on hieman erilaisessa tilassa kuin me. Tosin me olemme junassa koko matkan, kun asiakas joskus vain 2 minuuttia.

Onkin siis syytä miettiä, että missä mennään sitä kultaista keskitietä, että mahdollisimman monella on hyvä olla? Me emme voi säätää lämpötilaa sen mukaisesti, että joutuisimme työskentelemään ulkovaatteissa sisällä ja pitkämatkalaiset tekisivät samoin, näiden parin minuutin matkustajien vuoksi.
 
Mitä tulee varsinaiseen otsikon aiheeseen, erikoisvaunuja on tilattavissa VR:n juniin useita malleja nytkin, mutta ainakin omat kokemukset niiden hintatasosta ovat sellaiset, että vaikka taksilla junan perässä ajaminen tulee halvemmaksi.

Jotenkin on vaikea käsittää, että yhden vaunun lisääminen johonkin junaan reitin päästä päähän voi maksaa niin tolkuttoman paljon. Sen takiahan ne varikoilla seisovatkin tyhjän panttina.
 
Re:

Lari Nylund sanoi:
Tosin me olemme junassa koko matkan, kun asiakas joskus vain 2 minuuttia.
Omat työmatkani kestävät n 20 minuuttia/suunta. Taitaa olla aika lähellä keskiarvoa pk-seudun lähiliikenteessä. Se on kuitenkin niin lyhyt aika että takkia ei viitsi kokonaan riisua pois yltään, koska junan ollessa täynnä väkeä siinä pukeutumisprosessissa on omat hankaluutensa, varsinkin kun jää väliasemalla pois eikä matkusta pääteasemalle asti. Ei sitä takkia oikein uskalla hyllylle edes heittää kun taskut ovat avonaiset ja niissä on lompakkoa, avainta ja kännykkää, joita saisi sitten etsiskellä pitkin vaunun lattiaa. Napit, vetoketjut ja kaulaliinat joutuu joka tapauksessa avaamaan ja pipon ottaa pois, mutta silti tulee joskus hiki. Aika usein on kyse siitä että automaattitermostaatti käynnistää kiertoilmapuhaltimen liian myöhään.

Olisiko ideaa jos junahenkilökunnalla olisi eri vaatteet vuodenaikojen mukaan? Kesällä housu/paita/liivi yhdistelmä ja kireinä pakkaspäivinä jonkinkainen poolokauluksinen villapaita ja vaikka toppaliivit. Ei lähiliikennejunan kipparin tarvitse näyttää niin "klassisen viralliselta" kuin Intercity-junan vastaavan, vaan käytännöllisyyden on saneltava ehdot.

t. Rainer
 
Lähijunissa saunaosastossa olisi kyllä se epäkohta, että viikonloppuisin kaiuttimista ajettava Arja Saijolan sosiaaliholhouskuulutus alkoholista nauttimisen kiellettyydestä ko. matkalla olisi ristiriidassa saunakulttuurin kanssa, johon kuuluu saunakalja.
 
Kani sanoi:
Lähijunissa saunaosastossa olisi kyllä se epäkohta, että viikonloppuisin kaiuttimista ajettava Arja Saijolan sosiaaliholhouskuulutus alkoholista nauttimisen kiellettyydestä ko. matkalla olisi ristiriidassa saunakulttuurin kanssa, johon kuuluu saunakalja.
Näin on, sauna ilman kaljaa on kuin p... ilman paitaa.

t. Rainer
 
Re: Pillusta ne puhuu siellä yleisellä puolella

Kani sanoi:
Sauna olisi mukava lisäpalvelu myös kolmosen ratikassa.
Zürichissä vanhoja raitiovaunuja on muutettu tavarankuljetukseen sopiviksi. Miksi meillä ei muutettaisi vanhaa raitiovaunua saunavaunuksi? Saataisiin Helsinkiin yksi yleinen sauna lisää, ja matkustajat otettaisiin kyytiin kotiovelta!

Tälläkin foorumilla on keskustelu Lappeenrannan duoraitiotiestä. Eräät teekkarit lappeen Rannassa ovat ideoineet etkoraitiovaunun: bilepäivänä ajettaisiin Skinnarilasta raitiovaunulla Rajapatsaan grillille syömään makkaraperunat ja syömisen jälkeen matkaa jatkettaisiin bilepaikalle (todennäköisesti Lappeenrannan keskustaan). Ja tämä onnistuisi ihan tavallisella raitiovaunulla, mitään erikoiskalustoa ei tarvittaisi! Sitten joskus tämänkin reitin voisi ajaa saunavaunulla.

Mutta mitä muita erikoisvaunuja voisi olla kuin saunavaunuja? Miten olisi ravintolavaunuyrittäjien kilpailuttaminen? Samaan junaan Avecran ravintolan lisäksi McDonalds tai Ählämin Pizza & Kebab -ravintola? Panoramavaunun ikkunoista aukeaisi huikaiseva maisema jopa Lapissa!

Kanadassa VIA Raililla on Romance by Rail -palvelu, jossa parivuoteella varustettuun hyttiin tuodaan suklaata, viiniä ja kukkia. Tarvittaessa aamiaisenkin saa vuoteeseen. Tällaisessa vaunussa James Bondkin matkustaisi! Kanadassa on joissakin junissa myös kirjasto ja vauvaparkki.

Yhdysvalloissa junissa oli myös parturi. Suomessa tällaiselle saattaisi olla kysyntää joissakin aamujunissa. Muut erikoisvaunut sopivat lähinnä ruuhkaisiin pitkän matkan juniin (IC53 ja IC55) ja yöjuniin.
 
Re: Pillusta ne puhuu siellä yleisellä puolella

vompatti sanoi:
Mutta mitä muita erikoisvaunuja voisi olla kuin saunavaunuja? Miten olisi ravintolavaunuyrittäjien kilpailuttaminen? Samaan junaan Avecran ravintolan lisäksi McDonalds tai Ählämin Pizza & Kebab -ravintola?
Ymmärtääkseni kaikenlaisia palveluja on ollutkin, ja ravintolavaunujakin on ollut muiden kuin Avecran/Matkaravinnon ylläpitäminä. Nykyiset R-kiskat toimivat aikanaan "kirjastoina", kulkivathan heidän lehtimyyjät ennen vanhaan junissakin kaupustelemassa. Myös elävää musiikkia sai kuunnella Pelastusarmeijan esittämänä.

Jostain ihme syystä kun jokin tavara tai palvelu on nostetaan junaan, sen hinta nousee niin kovaksi että vain äärimmäisessä hädässä siihen turvautuu. Keskikalja taitaa olla ainoa hyödyke joka ei maksa junassa enempää kuin ravintolassa muualla, kiitos Alkon joka "holhoaa" määräämällä hintarajoja, myös yläpäästä.

t. Rainer
 
vompatti sanoi:
Kanadassa VIA Raililla on Romance by Rail -palvelu, jossa parivuoteella varustettuun hyttiin tuodaan suklaata, viiniä ja kukkia. Tarvittaessa aamiaisenkin saa vuoteeseen. Tällaisessa vaunussa James Bondkin matkustaisi!
Matkustaisikohan sittenkään... Bond vaikuttaa elokuvien perusteella ilmiselvältä konservatiivilta (hänhän jossain leffassa mm. haukkuu Beatlesin musiikin). Tätä taustaa vasten olisi kumma, että VIA Rail valtiollisena monopoliyhtiönä sopisi Bondin arvomaailmaan - englanninkielisissä maissa kun varsinkaan konservatiivit eivät valtionyhtiöitä juuri arvosta. :wink:

Vielä teemasta erikoisvaunut: Ennen kuin Pohjois-Ruotsin junaliikenne tuhottiin Connexille annetulla sopimuksella, liikennettä hoiti Tågkompaniet, joka hankki juniin mm. kansainvälisen makuuvaunuyhtiön makuuvaunuja sekä saksalaisia näköalavaunuja juniinsa. Ravintoloitakin on Ruotsin junissa pyöritetty muun kuin liikennöitsijän toimin. Yrittäjä, Svenska Orientexpressen, ajautui sittemmin kuitenkin konkurssiin.
 
007 Kanadassa

JE sanoi:
Matkustaisikohan sittenkään... Olisi kumma, että VIA Rail valtiollisena monopoliyhtiönä sopisi Bondin arvomaailmaan - englanninkielisissä maissa kun varsinkaan konservatiivit eivät valtionyhtiöitä juuri arvosta.
James Bond palvelee kuningatarta. VIA Rail palvelee Kanadan valtiota, jonka päämies on samainen kuningatar. Miksi siis James Bond ei voisi kulkea kuningattaren junilla? James Bond on ennenkin matkustanut monopoliyhtiön junilla, esim. Idän pikajunalla (Istanbulissa) ja sveitsiläisen BOBin junalla (Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa). Mutta saattaahan Bond olla matkustamattakin VIAlla, jos eivät tuo aamiaiseksi Beluga-kaviaaria.

JE sanoi:
Vielä teemasta erikoisvaunut: Ennen kuin Pohjois-Ruotsin junaliikenne tuhottiin Connexille annetulla sopimuksella, liikennettä hoiti Tågkompaniet, joka hankki juniin mm. kansainvälisen makuuvaunuyhtiön makuuvaunuja sekä saksalaisia näköalavaunuja juniinsa. Ravintoloitakin on Ruotsin junissa pyöritetty muun kuin liikennöitsijän toimin. Yrittäjä, Svenska Orientexpressen, ajautui sittemmin kuitenkin konkurssiin.
Näköalavaunu yöjunassa on erikoisvaunu, jos sinne ei myydä paikkalippuja. Istumapaikalla nukkuvat menkööt toiseen vaunuun (tai panoraamavaunun alakertaan), yläkerta on niiden käytössä, jotka eivät mm. nukkuvan seuralaisen vuoksi voi pelata korttia omassa hytissään. Mikä voisikaan olla mukavampaa kuin istua panoraamavaunun yläkerrassa katselemassa maisemia ja samalla nauttia vaikkapa biljardipelistä (Bondin tapauksessa vaunussa pitäisi olla kasino). Vaikuttiko Svenska Orientexpressenin konkurssiin yöjunaoperaattorin vaihtuminen? Osaatko kertoa enemmän Tågkompanietin kansainvälisistä makuuvaunuista? Onkohan Tågkompanietilla mahdollisuus saada liikenne takaisin seuraavassa kilpailutuksessa? Mitähän erikoisvaunuja silloin saadaan?
 
Takaisin
Ylös