Sm- ja Dm-kaluston keulanäyttöjen määräasematekstien puutostila

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Hoksasin muuten justiinsa nimittäin nyt, että minkähän vuoksi otsikonmukaisessa kalustossa ei ole keulassa määräasematekstejä? Ruotsissa moinen palvelu on defaultina kaikessa kalustossa, mutta ei meillä vaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Se on jokin "perinnejuttu". VR:llä ovat vissiin ajatelleet että pelkkä linjatunnuskirjain riittää koska ihmiset tietävät muutenkin mihin suuntaan on Helsinki ja mihin suuntaan toinen päätpiste. Dm-kalustoa käytetään vain kaukoliikenteessä nykyisin ja ihmiset tietävät kuulutuksien perusteella minne juna menee. Sm-junissa oli kokeiluluontoisesti 1990-luvun alussa vihreäksi maalatussa Sm1-protosaneerausyksikössä määräasemakyltti tuulilasissa, samoin rullattavat kyltit sisäikkunoissa, mutta niitä ei asennettu sarjatyönä saneerattaviin Sm-yksikköihin. Ainoastaan lipunmyynnistä kertovia kylttejä on ollut monenlaisia käytössä, koska siitä tuli porua kun ihmiset eivät löytäneet lipunmyyntivaunua.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sm-junissa oli kokeiluluontoisesti 1990-luvun alussa vihreäksi maalatussa Sm1-protosaneerausyksikössä määräasemakyltti tuulilasissa, samoin rullattavat kyltit sisäikkunoissa, mutta niitä ei asennettu sarjatyönä saneerattaviin Sm-yksikköihin.
t. Rainer

Totta muuten joo toi, en edes muistanut ennen kuin mainitsit. Kyseessä taisi olla 6041/6241-runko, jonka vasemmassa etukulmassa luki Vantaankoski Vandaforsen. Olisiko tää ollut mustataustaisella valaistulla taululla ja itse teksti oli vihreällä? Rullaa kaiketi tossa ei ollut, joten junalla ei saanut liikennöidä muualla kuin Vantiksen baanalla, joka itse asiassa on Pyhän Martinlaakson rata.
 
Tokassa viestissä perusteltiikin dm-kaluston kohdalla. Eihän kaukoliikenteenjunissakaan (pikajuna, intercity, pendolino ja taajamajuna poislukien sm4 -kalustolla ajettavat) edessä määränpääkilpiä ole eikä tarvitse. Sivuilla riittää hyvin määränpääteksti, vaikka sitäkään ei aina katsota mikä on tullut huomattua. Useimmiten se tärkein informaatio on näyttötaulu. Kun näytössä on vaikka S41 Oulu, hyppäävät ihmiset kyytiin kun siihen juna saapuu. Jotkut katsovat vielä sivukilvestä että onko varmasti oikea juna vai ei.

Sm1/2 -kalustossa, Dm-kalustossa ja sinisissä vaunuissa (taajikset + pikajunat) on sivuilla klassiset "pelti"kilvet, eipä pahemmin muihin ole tarvetta ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös