VR kiinnostunut Viron rautateiden ostosta

738

Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
53
Aamun Talous Sanomat kirjoittaa VR:n olevan kiinnostunut ostamaan Baltic Rail Servicen 66%:n osuutta Viron rautateistä. VR:n pääjohtaja Henri Kuitusen kerrotaan käyneen tapaamassa asian tiimoilta Viron talousministeri Edgar Savisaarta, mutta Baltic Rail Servicen omistajiin VR ei vielä ole ollut yhteydessä, sillä neuvottelut ovat vielä alkutekijöissään. Kuitunen toteaa kuitenkin jo lehdelle, että VR on kiinnostunut vain rautateiden operoinnin ostamisesta eikä halua ostaa sen kanssa myytävänä olevaa rataverkkoa. Baltic Rail Service on ilmoittanut syyksi halulleen luopua Viron rautateistä sen, ettei se tule toimeen vähemmistöomistajana toimivan Viron valtion kanssa.
 
Taas kerran tämä uutinen pääsee otsikoihin. Vaunut.org-palvelussa mainittiin hintakin, 200 miljoonaa euroa.

Miksi VR ei ole ollut yhteydessä myyjään? Jos VR haluaa ostaa Baltic Rail Servicen (BRS) osuuden, niin miksi pitää neuvotella Savisaarin kanssa? Jos tuon firman ostaa, niin rautatie, jota VR ei halua, tulee kaupassa mukana. Tästä tulee mieleen vain poliittinen lehmänkauppa: Viron lait ovat aiheuttaneet rautatieyhtiön arvon laskemisen lähelle nollaa ja BRS haluaa myydä yhtiön niin nopeasti kuin pystyy. VR ostaa BRS:n osuuden (66 %), mutta ei Viron valtion osuutta. Yhtiö jaetaan kahdeksi, VR:lle jää vaan liikenne ja tappiollinen radan omistus Viron valtiolle. Jos tämä jakaminen tehtäisiin nyt, ei BRS välttämättä myisikään osuuttaan. Paljonko tästä kauppasummasta tulee Savisaarin tilille?

En kyllä siltikään tajua, miksi tuosta pitäisi 200 miljoonaa euroa maksaa. Vai onko se vetureiden hinta? Yrittääkö VR myydä veturit Venäjälle tai Ameriikkaan, sillä eihän Viron liikenteessä noin paljon vetureita tarvita! Miksi ostaa kalliita vetureita, jos niillä ei ole käyttöä?

EVR:n sivuilla kerrottiin jo tammikuussa, että BRS on neuvotellut potentiaalisen ostajan kanssa kaupoista. Taitaa olla toinenkin ostaja, jos VR kerran ei ole neuvotellut BRS:n kanssa. Spacecom on tietääkseni ostamisesta luopunut, sillä se sai haluamansa ratakapasiteetin muutenkin. Ja Viron valtiolla ja BRS:llä on sopimus, jonka mukaan yhtiötä ei venäläisille myydä.

Edit: Linkki uutiseen
 
Hienoa, VR! Rautatiemarkkinat vapautuvat Suomessa joka tapauksessa, joten jos VR:llä on aikomus säilyä vakaana ja toimintakykyisenä yrityksenä, sen on ennakkoluulottomasti etsittävä uusia markkinoita. Lehmänkauppa Viron valtion kanssa on nähdäkseni enemmän kuin toivottava: pääradat ovat useimmissa muissakin Euroopan maissa valtion hallussa, ja toisaalta Viron valtion halukkuus osallistua tavaraliikenteen hoitoon on jo aiemmin ollut jokseenkin kyseenalainen.

Nähdäkseni on kylläkin hiukan ylimitoitettua puhua "Viron rautateiden" ostamisesta. VR on kiinnostunut Eesti Raudtee -yhtiöstä, joka toki omistaa pääradat mutta hoitaa vain tavaraliikennettä ja siitäkin vain osan.
 
Liittyykö kauppa jotenkin suunniteltuun Helsinki-Tallinna junalauttayhteyteen? Telinvaihto satamassa jäisi pois leveäraiteista lauttaa käytettäessä. Telit vaihdettaisiin maissa jossain Liettuan tai Kaliningradin ja Puolan rajalla. Suunnitelma olisi vakava isku Turun ja Keski-Euroopan välisille junalauttareiteille.
 
vompatti sanoi:
Miksi VR ei ole ollut yhteydessä myyjään? Jos VR haluaa ostaa Baltic Rail Servicen (BRS) osuuden, niin miksi pitää neuvotella Savisaarin kanssa?
Veikkaus: kävivät kertomassa Savisaarelle, että kaikki Viron rautatieliikenne on kannattamatonta ja että VR haluaa sen hoitamiseen tukea.
 
Eira sanoi:
Liittyykö kauppa jotenkin suunniteltuun Helsinki-Tallinna junalauttayhteyteen? Telinvaihto satamassa jäisi pois leveäraiteista lauttaa käytettäessä. Telit vaihdettaisiin maissa jossain Liettuan tai Kaliningradin ja Puolan rajalla.
Miten vakavia nämä lauttasuunnitelmat edes ovat? Joka tapauksessa, Eesti Raudteen hallussa tietysti on mm. rata Tarton kautta Latvian rajalle, ja sitä kauttahan liikenne Virosta ja Suomestakin Keski-Eurooppaan kulkisi. Telinvaihtoasema on Sestokai Liettuassa, Puolan rajan läheisyydessä.

Yksi kanto kaskessa Keski-Euroopan suuntaa ajatellen on toki edelleen, että Tallinnasta Pärnuun ja Viljandiin johtavat radat, joiden kautta tuleva nopeampi yhteys etelään rakennettaisiin, eivät ole nyt myytävän Eesti Raudteen vaan brittiläisomisteisen Edelaraudteen ratoja.

Kani sanoi:
Veikkaus: kävivät kertomassa Savisaarelle, että kaikki Viron rautatieliikenne on kannattamatonta ja että VR haluaa sen hoitamiseen tukea.
Tuollainen ei hyödytä mitään. Eesti Raudteen rataverkolla saa kuka hyvänsä kuljettaa tavaraa, ja useita suuria toimijoita on jo. Ei siinä paljoa VR:n tai kenenkään muunkaan kannattamattomuusselityksille tilaa jäisi. Henkilöliikenteessä vallitsee monopoli, mutta Edelaraudteen hallussa.
 
Tämän päivän Talouselämä kirjoittaa artikkelissaan, että rata ja liikennöinti pidetään samassa yhtiössä. Näin ollen VR ei saa Eesti Raudteetä omakseen - ellei sitten Savisaarin kanta yllättäen muutu. Saman kirjoituksen mukaan neljä muutakin ostaehdokasta on ilmoittautunut.
 
Se siitä sitten. Kiintoisaa olisikin ollut, mistä rahat olisivat hankintaan ilmaantuneet. Tunnetustihan VR on tehnyt kalliita investointeja kotimaassa, ja kannattavuus kotimaassa on haasteiden edessä...
 
Takaisin
Ylös