Miksi ostettiin IC-vaunut eikä saneerattu sinisiä?

VR:ää ollaan valmiita arvostelemaan vanhan kaluston korvaamisesta uudella. Ja ihmetellään miksei valtio puutu tähän temppuiluun. Siitä huolimatta, että valtio itse on VR:ää painostanut IC-vaunujen vuokrausasiassa. VR on toiminut omistajansa ohjeiden mukaan. Sen toimintaan liittyy monia epäkohtia, mutta nyt mennään jo ideologisen ajojahdin puolelle. VR ei ole arvostelun yläpuolella, mutta pitäytykää silti tosiasioissa, hyvät ihmiset.
 
(Totta. Ja tuontyyppinen omistajaohjaus ei ole muuta kuin kainuulaisten kiusaamista ja veden kaivoon kantamista. Surkeaa, ettei poliitikoilla ole muuta kiinnostusta rautateihin kuin jakaa armopaloja tarpeettomien vaunujen rakentamisen muodossa. Nyt omistajaohjauksesta tulee kallis lasku kun VR keksi sen nimissä sementöidä tukirahat myös IC-liikenteelle.)

VR olisi mainiosti voinut sanoa valtiolle, että emme nyt tarvitse InterCity-vaunuja, mutta koska tahdomme panostaa myös muuhun liikenteeseen, Talgo voisi hyvin saneerata muutamakymmentä sinistä vaunua vastaamaan nykypäivän pikajuna-asiakkaidemme vaatimuksia. Eipä sanonut.
 
Saneerausurakka olisi kyllä ollut Talgolle ihan hyvä vaihtoehto. Ei tuollaisella firmalla ole Suomessa mitään selviytymismahdollisuuksia tulevilla markkinoilla, ellei kunnolla ole valmiutta myös modernisointiprojekteihin. Ja... voihan olla että Talgolla olisi valmius ollutkin, sitä vain ei haluttu ottaa huomioon.
 
JE sanoi:
voihan olla että Talgolla olisi valmius ollutkin, sitä vain ei haluttu ottaa huomioon.
Tai sitten pelättiin että saneerausta kilpailutettaessa joku muu olisikin voittanut.
 
Se pelko olisi ollut paljon aiheellisempi uudishankinnan tapauksessa. Ei ulkomaisia vaununvalmistajia paljoa taida suomalainen kunnostushomma kiinnostaa. Ja eihän Talgo nytkään saanut vuokra-IC-vaunujen sopimusta kuin vasta toisella yrittämällä.
 
Nyt pystyttiin asettamaan vaatimukset sellaisiksi, että IC2-vaunut kelpasivat sellaisinaan, muut valmistajat olisivat joutuneet ainakin jonkin verran näkemään vaivaa myös suunnitteluun. Se varmasti olisi näkynyt hinnassa ja ehkä näkyikin kiinnostuksessa (ekalla kierroksellahan ei mikään tarjouksista kelvannut).

Varmasti sinisiä vaunuja olisi voitu saneerata, jos niin olisi haluttu. Mutta itse kyllä matkustan mielummin 2-kerrosvaunussa, kuin pikajunien sinisissä.
 
Minun mielestäni tässä(kin) ketjussa väännetään aika ärhäkkäästi kättä eri vaihtoehtojen paremmuudesta, vaikka ei ole kovin yksityiskohtaisesti kuitenkaan selostettu esim. sitä, kuinka perusteellisesti sinisiä vaunuja mahdollisesti olisi saneerattu. Jonkun kirjoituksessa taisi vilahtaa koesaneerattu vaunu Eiu. Se on vain yksi esimerkki saneerauksen asteesta.
Kevyt saneeraus olisi varmasti nopeasti ja halvalla toteutettavissa. Lopputulos olisi sen mukainen. Siniset vaunut saavat usein moitteita liiallisesta kuumuudesta kesällä sekä erittäin jyrkistä, jopa hankalakulkuisista portaista. Ulko-ovet ovat muutenkin jäykät ja hankalakäyttöiset. Ainakin siniset vaunut pitäisi varustaa jäähdytysilmastoinnilla ja sisäänkäynti tulisi uudistaa perusteellisesti. Matalalattiavaunua siitä ei kyllä tehdä millään ilveellä. En yhtään ihmettelisi, jos VR keksisi muuttaa kuvitellun saneerauksen yhteydessä lämmitysjärjestelmän vastaavaksi kuin Eil- tai IC-kalustossa, siis sähkölämmitykseksi. Nyt menetettäisiin mahdollisuus käyttää näitä vaunuja sähköistämättömillä radoilla ilman aggregaattivaunua (tai Dr16:ta). Imagollisista syistä vaunut tuskin olisivat enää ulkoväreiltään "sinisiä", vaan olisi alettava kutsua tätä perinteistä teräskalustoa jollain muulla nimellä. 140 km/h:n nopeudessa "sininen" kulkee hyväkuntoisella radalla kohtalaisen sivistyneesti. Lähinnä ranataradan laivapikajunissa olen hankkinut kokemuksia vielä suuremmilla nopeuksilla (150...160 km/h) matkustamisesta tällä kalustolla. Silloin alkaa esiintyä jo melkoista tärinää ja nopeita nytkähdyksiäkin. Kulku on toki silloinkin jollain tapaa siedettävää, mutta hyvin kaukana esim. Ed-, Edb- tai Eds:n vaunujen erittäin tasaisesta menosta. Pitäisikö saneerauksen yhteydessä vaihtaa telimallia? Mitä se maksaa ja onko lopputulos hinnannousun arvoinen? Mitä tämä kaikki muu maksaisi? Kuinka pitkäksi aikaa näin saataisiin käyttökelpoista kalustoa?
En ota kantaa, olisko pitänyt tai pitäisikö jatkossa saneerata sinisiä vaunuja. Suosittelisin asiasta kiinnostuneita tekemään erilaisia laskelmia ja muita vaihtoehtoisvertailuja ihan ajatusleikkinä.

Koodi:
a) ei tehdä vaunuille mitään (välttämättömät huollot tehdään toki)
b) täyskorjaus (mm. korroosion poistoa)
c) täyskorjaus + sisäänkäyntien täydellinen muutos
d) kuten c, mutta lisäksi täydellinen ilmastointivarustus
e) kuten d, mutta lisäksi telien vaihto suuremmille nopeuksille
f) kuten e, mutta lisäksi öljylämmityksen korvaaminen sähkölämmityksellä
f2) kuten d, mutta lisäksi öljylämmityksen korvaaminen sähkölämmityksellä
 
Kani sanoi:
Turha kai tästä on kinata kun VR on itsekin todistanut, että sinisistä vaunuista voi tehdä vaikka mitä, jos tahtoa löytyy. Ravintolavaunut ovat täynnä sähköjohtoa ja erilaisia laitteita, eikä se ole estänyt niiden rakentamista uudelleen tarpeen mukaan.
Vaikuttaisiko asiaan kenties se, ettei ravintolavaunujen kohdalla tarvitse erityisemmin satsata ovien, portaiden ja WC-tilojen uudistamiseen sekä ilmastoinnin rakentamiseen? Ravintolavaunut kun on tarkoitettu vain tilapäiseen oleskeluun. Varsinaisissa matkustajavaunuissa nämä olisivat saneeraamisen minimivaatimus ja epäilemättä tuollaiset muutokset maksavat hieman enemmän kuin pari uutta haarukkaa. Toisaalta saneeratut ravintolavaunut edustavat sinisen kaluston uudempaa osaa, joten ne olisivat varmasti edelleen liikenteessä, vaikka saneeraus olisi jätetty tekemättäkin.

Kani sanoi:
Pikajunien ykkösluokat rakennettiin vanhoille koreille/rungoille ja tuli oikein hienoa ja siistiä.
Tosin näitä vaunuja ei enää pystytä myymään ykkösluokkana, joten saneerauksen onnistuneisuutta voi pitää vähintäänkin kyseenalaisena.
 
PNu sanoi:
Vaikuttaisiko asiaan kenties se, ettei ravintolavaunujen kohdalla tarvitse erityisemmin satsata ovien, portaiden ja WC-tilojen uudistamiseen sekä ilmastoinnin rakentamiseen? Ravintolavaunut kun on tarkoitettu vain tilapäiseen oleskeluun. Varsinaisissa matkustajavaunuissa nämä olisivat saneeraamisen minimivaatimus ja epäilemättä tuollaiset muutokset maksavat hieman enemmän kuin pari uutta haarukkaa. Toisaalta saneeratut ravintolavaunut edustavat sinisen kaluston uudempaa osaa, joten ne olisivat varmasti edelleen liikenteessä, vaikka saneeraus olisi jätetty tekemättäkin.
Ravintola- ja ykkösluokan vaunujen osuus koko matkustajavaunukannasta on mitättömän pieni. Ravintolavaunua voi uusiokäytttää vain ravintolavaununa, ja ehkä käyttöiän loppupäässä majoitus- tai sotilasvaununa, koska ikkunajako poikkeaa niin paljon muista vaunuista.

Muuallakin maailmassa on tavallista että ravintolavaunu on selvästi vanhemman vuosikerran mallinen kuin muu juna. Se jopa nostattaa hieman tunnelmaa asiakkaiden keskuudessa:) .

PNu sanoi:
Tosin näitä vaunuja ei enää pystytä myymään ykkösluokkana, joten saneerauksen onnistuneisuutta voi pitää vähintäänkin kyseenalaisena.
Ykkösluokan pikajunanvaunujen saneeraus oli täysin turhaa, kun niitä ei käytetä edes IC-junissa. Jos olisi silloin tiedetty että niitä tullaan käyttämään lemmikkieläinvaununa, olisi riittänyt että ykkönen ja keltainen raita olisi maalattu umpeen ja annettu lemmikkien vapaasti purra penkkien toppaukset lopullisesti puhki.

t. Rainer
 
Rattivaunun kommentti oli aiheellinen. On vaikea puhua saneerauksen järkevyydestä tai järjettömyydestä, jos ei ole selvyyttä, missä laajuudessa tämä toteutuisi. Itse olen lähtenyt siitä, että jos saneerausta pidetään IC-vaunujen vaihtoehtona nimenomaan kalustollisessa mielessä, vastine IC-vaunulle olisi ollut Eiu/Einu-projektin jatkaminen, ja tässä asiassa VR teki valinnan uusien vaunujen hyväksi, kuten todettu. Jos saneeraus olisi ollut vähäisempi (pikajunan ykkösluokka käynee esimerkistä), valintaa ei enää olisi tehty vain eri kalustoratkaisujen, vaan ennen kaikkea eri palvelutasojen välillä. Siitäkin huolimatta ettei palvelutaso kaikille merkitse (ja merkitsee joillekin käänteisesti VR:n käsitykseen nähden).
 
R.Silfverberg sanoi:
Ykkösluokan pikajunanvaunujen saneeraus oli täysin turhaa, kun niitä ei käytetä edes IC-junissa. Jos olisi silloin tiedetty että niitä tullaan käyttämään lemmikkieläinvaununa, olisi riittänyt että ykkönen ja keltainen raita olisi maalattu umpeen ja annettu lemmikkien vapaasti purra penkkien toppaukset lopullisesti puhki.
CEhit- ja Cht-vaunujen saneeraus ei mielestäni ollut täysin turha, vaikka kyseiset vaunut melko piankin "alennettiin" 2.luokan tehtäviin. Vaunut ovat erittäin tarpeellisia nykyisissä päivä- ja yöpikajunissa, joissa VR edelleen tarjoaa yhtenä harvana liikennöitsijänä myös tupakoitsijoille mahdollisuuden tupakointiin matkan aikana. Se on myönnettävä, että tupakoitsijoiden pistäytymistila ei ole kaikkein paras mahdollinen, mutta toistaalta sen käyttötarkoitus onkin toimia pistäytymistilana. Jos siellä olisi sohvat yms. niin pistäytymistila olisi aina täynnä.

Toinen asia, mikä nykyisissä Ei- ja Eipt-vaunuissa on suuresti kysytty palvelu, on PC-pistokepaikat entisen 1.luokan kiinteiden pöytäpaikkojen kohdalla. Tälle palvelulle kysyntä on kovaa luokkaa nykyaikana, kun todella monella on kannettava tietokone mukana.

Lisäksi lemmikkien kanssa matkustavat ovat kiitelleet, että VR on ottanut myös heidät huomioon. Tämä entinen salonkiosasto toimii kokemusteni mukaan erittäin hyvin nykyisessä käyttötarkoituksessaan. Istuimetkin ovat pysyneet hyvässä kunnossa, eikä hampaiden jälkiä ole näkynyt.

Eräs asia itseäni kuitenkin saa haikailemaan menneisyyteen. Cht- ja CEhit-vaunujen 1.luokan entiset istuimet olivat erittäin mukavat. Sellaisen olisi voinut ottaa jopa kotisohvaksi.
 
Jussi sanoi:
Varmasti sinisiä vaunuja olisi voitu saneerata, jos niin olisi haluttu. Mutta itse kyllä matkustan mielummin 2-kerrosvaunussa, kuin pikajunien sinisissä.
Olen asiasta täysin samaa mieltä. Aika aikaansa kutakin, sanoisin jopa.

Itse kyllä ihmettelen yksikerros-IC-vaunujen olemassaoloa. Taisi olla jonkinlainen välivaihe? Nyt kun saataisiin vielä ohjausvaunut noihin kaksikerrosvaunuihin (maailmalla esimerkkejä vaikka kuinka), niin tulisi kalusto vielä tehokkaampaan käyttöön.
 
Niin, kysehän on vaunuja käyttävän liikennöitsijän strategiasta. Se vaikuttaa olevan sellainen, että noin vuosikymmenen kuluttua Suomessa on kaukoliikenteessä ainoastaan Pendolino- ja Intercity-junia. Pikajunatuotetta ei näytä olevan tarkoitus säilyttää, jolloin ei tarvita vaunujakaan.

Kun valtio pakottaa VR:ää ostamaan Talgolta tuotteita, on loogista suostua ottamaan vastaan Intercity-vaunuja. Ne vahvistavat valittua strategiaa ja nopeuttavat pikajunatuotteen hävittämistä.

Jos tuote saadaan ajettua alas ennen mahdollisten kilpailijoiden ilmaantumista, niiden tulo markkinoille vaikeutuu, kun tuote pitäisi lanseerata uudelleen. Käyttö- ja saneerauskelpoisen kaluston ennenaikaisella romuttamisella vaikeutetaan tilannetta lisää.

Näin asiat menevät tällä hetkellä ja tämä on strategia, jonka määrätietoista toteuttamista me tässä sivusta saamme seurata.
 
Sinisillä vaunuilla 160 km/h

Täytyy myöntää, että sinisten vaunujen penkit ovat poikkeuksetta mukavammat kuin IC- ja pendolinojunissa. Vain satunnainen tärinä ja ilmastoinnin puute ovat haittapuolia, mutta ovat ne silti käyttökelpoisia vaunuja nopeaankin liikenteeseen.

Nyt kun kaikki sinisten ulko-ovet lukittuvat matkan ajaksi, voisi niillä ajaa muillakin rataosilla 160 km/h kuin rantaradalla. Junatyyppikohtainen nopeus on kai se 140 km/h, mutta oikoradan sm4-junatkin alkavat liikennöidä 160 km/h. VR yrittää vain väkisin päästä eroon näistä, istumamukavuudeltaan laadukkaimmista sinisistä.
 
vristo sanoi:
Itse kyllä ihmettelen yksikerros-IC-vaunujen olemassaoloa. Taisi olla jonkinlainen välivaihe? Nyt kun saataisiin vielä ohjausvaunut noihin kaksikerrosvaunuihin (maailmalla esimerkkejä vaikka kuinka), niin tulisi kalusto vielä tehokkaampaan käyttöön.
Ulottuma mahdollisti kaksikerrosvaunut jo vuosikymmeniä sitten. Esteenä oli ensi sijassa akselipaino, jonka henkilövaunuissa tulisi olla melko alhainen. Nähdäkseni kaksikerrosvaunujen omaksumisella onkin paljon tekemistä sen kanssa, että alumiinikorit ovat viime vuosikymmeninä syrjäyttäneet teräksiset henkilövaunujen valmistuksessa. Tosin olihan jo Sm2 alumiinikorinen.
 
Takaisin
Ylös