Miksi ostettiin IC-vaunut eikä saneerattu sinisiä?

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Miksi VR päätti ostaa InterCity-vaunuja? Eikö olisi ollut kustannuksiltaan edullisempaa saneerata vanhat pikajunavaunut, kun niiden kulkuominaisuuksissa ei ole suurempaa moittimista ja lämmitys toimii myös öljyllä. Samalla niihin olisi voinut asentaa liukuovet ja invanostimet. Raideliikennekalustohan on varsin pitkäikäistä, kun Sveitsissä on 1950-luvun sähkövetureita vieläkin käytössä ja Ranskassa harrastetan vanhojen pikurivaunujen saneerausta moderneiksi, ettei edes huomaa niiden ikää.
 
IC-vaunut olivat mitä ilmeisimmin edullisempi investointi kuin sinisten vaunujen modernisointi vastaavaan standardiin, koska sinisen vaunun odotettavissa oleva käyttöikä saneerauksen jälkeen olisi uuden IC-vaunun käyttöikää pienempi.

Ottamatta kantaa siihen, olisiko sinisiä vaunuja kannattanut saneerata voimakkaasti, on nähdäkseni aiheellisempaa pohtia, oliko VR:n toteuttama palvelutason korotus kaikilta osin perusteltu - eli olisiko sinisiä vaunuja voitu kuitenkin käyttää ilman suurempia remontteja vähän pidempään ja lykätä IC-hankintoja myöhemmäksi. Tällaista keskustelua ei aikoinaan kuitenkaan käyty, vaan VR on melko nopealla aikataululla pyrkinyt muuttamaan pikajunia IC-juniksi, IC-junia Pendolino-juniksi jne. Teemasta on keskusteltu tällä palstalla useissa aiemmissakin ketjuissa, esim. täällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koesaneeraus on jo romutettu

En tunne asiaa kovin tarkkaan, mutta kuulin hiljan, että koemielessä saneerattu sininen vaunu on pantu romuksi.

Se, että tällainen vaunu on ollut olemassa, osoittaa, että asiaa on harkittu jopa sen verran, että sitä on kokeiltu. Kokeilun tuloksista en tiedä mitään.

Ajattelemisen aihetta tulee kuitenkin siitä, että miksi meillä saneeraus ei ole kannattavaa jos muualla kuitenkin sellaista tehdään. Rautatiekalustossa yleensä perusrakenne on suuri kustannuserä. Jos siis voidaan välttää telien ja rungon hankkiminen, palvelutason parantaminen sisustuksen uusimisella on todennäköisesti taloudellisin ratkaisu.

Sisustushan on muutenkin "kulutustavaraa", joka uusitaan pari kertaa vaunun elinaikana, vaikka rakennetta ei muutettaisikaan. Jos samalla tehdään "kasvojen kohotus", modernimpi ja matkustajien kannalta mukavampi ja houkuttelevampi ilme saadaan ilman lisäkustannuksia. Juuri tästä on pitkälti kysymys myös niissä kuvissa, jotka ovat toisessa tämän alueen viestissäni. (http://jlf.fi/905-7.html)

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Koesaneeraus on jo romutettu

Antero Alku sanoi:
En tunne asiaa kovin tarkkaan, mutta kuulin hiljan, että koemielessä saneerattu sininen vaunu on pantu romuksi.
Kyllä. Ainoa Eiu-vaunu meni romuksi viime vuonna. Einu-sarjaan muutetut kaksi koevaunua ovat yhä jäljellä.
 
kemkim sanoi:
Miksi VR päätti ostaa InterCity-vaunuja? Eikö olisi ollut kustannuksiltaan edullisempaa saneerata vanhat pikajunavaunut, kun niiden kulkuominaisuuksissa ei ole suurempaa moittimista ja lämmitys toimii myös öljyllä. Samalla niihin olisi voinut asentaa liukuovet ja invanostimet. Raideliikennekalustohan on varsin pitkäikäistä, kun Sveitsissä on 1950-luvun sähkövetureita vieläkin käytössä ja Ranskassa harrastetan vanhojen pikurivaunujen saneerausta moderneiksi, ettei edes huomaa niiden ikää.
olisikohan yksi selitys että IC 2-kerrosvaunuissa on kaikenlaista muuta himppavimppaa kuin pelkästään liukuovet ja alipainevessa.

Esim ilmastointi, infomonitoreja ja ylipäänsä kaikenlaista valvontaelektroniikkaa joka pyösii taustalla joita ei tavallinen matkustaja näe. Vanhan vaunun varustamien kaikilla näillä on ehkä sittenkin hankalaa.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
olisikohan yksi selitys että IC 2-kerrosvaunuissa on kaikenlaista muuta himppavimppaa kuin pelkästään liukuovet ja alipainevessa.

Esim ilmastointi, infomonitoreja ja ylipäänsä kaikenlaista valvontaelektroniikkaa joka pyösii taustalla joita ei tavallinen matkustaja näe. Vanhan vaunun varustamien kaikilla näillä on ehkä sittenkin hankalaa.

t. Rainer
Ikävä noita sinisiä vaunuja silti tulee... niinkuin on tullut lättähattuja aikoja sitten. Pendolinoihin upotetut rahat olisi voinut käyttää vaikka vanhojen perusvaunujen ostamiseen ulkomailta ja niiden kunnostamiseen meillä käytettäväksi... vähän niinkuin Ludde ja sen kaverit Helsingin raitioliikenteessä :)

(Matkustaja)junan perustehtävän eli ihmisten kuljettamisen paikasta A paikkaan B voi hoitaa niin monella tavalla... ja kyllä minä mieluummin matkustan sinivaunuisessa pikajunassa kuin Pendolinossa.
 
Minäpä en ole sinisten vaunujen ystävä. Kerran oli pakko valita sininen juna matkatessani Toijalasta Turkuun keskellä kesän pahimpia helteitä, ja ilmastoinnin puute aiheutti kirjaimellisesti ikimuistoisen kokemuksen. Eli etenkin matkustajamäärän ollessa suuri toivon kyllä ilmastointia.

Sanonpa vielä, että vaikka eteläisimmästä Suomesta siniset junat suurelta osin katoavatkin 1.9.2006, jatkuu niiden käyttö ainakin jossain laajuudessa vielä ainakin 2010-luvun puoliväliin asti.
 
R.Silfverberg sanoi:
Esim ilmastointi, infomonitoreja ja ylipäänsä kaikenlaista valvontaelektroniikkaa joka pyösii taustalla joita ei tavallinen matkustaja näe. Vanhan vaunun varustamien kaikilla näillä on ehkä sittenkin hankalaa.
En epäile, etteikö kaikkea tätä ole yhtä helppo rakentaa vaunun tyhjään runkoon riippumatta siitä, minä vuonna seinät ja katto on tehty. Kyse on vain vaunun varustelusta.

Näen kokonaan uuden vaunun hankintaan vain kaksi syytä: toiminnalliset rakennevaatimukset, joita ei voi täyttää kuin tekemällä uudestaan vaunun runkorakennetta tai korroosio tai väsymisvaurio, jonka korjaaminen edellyttää laajaa uutta rakennetta. Noita rakennevaatimuksia ovat esimerkiksi matalalattiaisuus tai korin lujuusvaatimusten kasvu nopeuden nostossa. Tai vaikka 2-kerroksisuus, jolla tavoitellaan pituuteen nähden kasvavaa kapasiteettia.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
väsymisvaurio
Eikä välttämättä tarvita edes vauriota - metallirakenteillakin on suunniteltu käyttöikänsä, jonka jälkeen ne eivät välttämättä vastaa tarkoitustaan.

Eli jos vaunu on vaikka suunniteltu 30 vuoden käyttöiälle, ei sitä kannata tämän ajan kuluttua enää saneerata, kun perusrakenteiden kestävyydestä ei ole varmuutta.

Mielenkiintoista nähdä, millaiseksi uusien komposiittirakenteiden elinkaari muodostuu - käytännön kokemustahan niistä ei vielä taida riittävästi olla.
 
Ruoste syö

Miettikääs nyt, 30v. vanha vaunu, ehkä hiekkapuhallettu, paikkailtu hieman pahimpia reikiä ajan saatossa, tunneleissa lyö korvat lukkoon. Haluaisitteko itse ajaa vastaavan ikäisellä henkilöautolla. Kun joku vehje on loppu, niin se vaan on loppu ja sen korjaaminen hyväksi ja toimivaksi tulee kalliimmaksi ja hankalammaksi kuin uuden hankkiminen. Sitä paitsi IC2 huppunop. 200km/t, vanhojen mannermaisten teräskorivaunujen max. 160 km/t!
 
Eipä kannata henkilöautoon verrata, niitä kun ei 30 vuoden käyttöön ole tarkoitettukaan. Tosin 40 vuotta vanha auto voisi olla hyvinkin käyttökelpoinen...

Suomen rautatiet ovat sellaisessa kunnossa, että 160 km/h nopeus riittää aivan hyvin, sitä nopeampi kyyti on niin huojuvaa ettei se ole enää mukavaa matkantekoa.

Eikä niitä tunneleitakaan vielä riesaksi asti ole :)

Olisikohan Dm10:stä muuten tullut parempi, jos se olisi rakennettu Eil-vaunun malliseksi, eli että ovet olisivat olleet keskempänä ja vaunuun olisi rakennettu ohjaamot ilman semmoista ihmeellistä lisäkettä päissä. Ainakin se olisi ollut kauniimpi...
 
tkunnas sanoi:
Olisikohan Dm10:stä muuten tullut parempi, jos se olisi rakennettu Eil-vaunun malliseksi, eli että ovet olisivat olleet keskempänä ja vaunuun olisi rakennettu ohjaamot ilman semmoista ihmeellistä lisäkettä päissä. Ainakin se olisi ollut kauniimpi...
Kapasiteetti? Sinänsä Dm10-muutostyössä oli monia hyviä puolia.
 
JE sanoi:
Kapasiteetti? Sinänsä Dm10-muutostyössä oli monia hyviä puolia.
Niin. Kaikkea ei voi saada samassa paketissa. Yleensähän on niin, että jos haluaa hyvän ja halvan, joutuu ostamaan molemmat. Ehkä Dm10 ei ollut kumpaakaan...
 
Turha kai tästä on kinata kun VR on itsekin todistanut, että sinisistä vaunuista voi tehdä vaikka mitä, jos tahtoa löytyy. Ravintolavaunut ovat täynnä sähköjohtoa ja erilaisia laitteita, eikä se ole estänyt niiden rakentamista uudelleen tarpeen mukaan. Pikajunien ykkösluokat rakennettiin vanhoille koreille/rungoille ja tuli oikein hienoa ja siistiä. VR:llä ei ole kuitenkaan nyt sitä tahtoa.

Mutta siniset vaunut voisi ostaa joku muu, modernisoida ne ja tarjota niillä asiakkaille mukavia pikajunamatkoja. Siksi ne (meidän rahoillamme aikanaan ostettu kansallisomaisuus) on romutettava äkkiä ja hankittava mieluummin uutta tilalle. Ja kuten tuoreimman hankinnan osalta, kiristettävä vielä LVM sitoutumaan InterCity-liikenteenkin tukemiseen, jotta vaunukauppa toteutuu.

On ihanaa olla veronmaksaja. Hienoa kun on monopoli!
 
Kani sanoi:
Ja kuten tuoreimman hankinnan osalta, kiristettävä vielä LVM sitoutumaan InterCity-liikenteenkin tukemiseen, jotta vaunukauppa toteutuu.
Tosin valtion halu tukea IC-liikennettä johtuu ainakin osittain halusta turvata Talgon Otanmäen tehtaan tulevaisuus. Vanhojen vaunujen kunnostaminen ei varmasti työllistäisi ainakaan niin hyvin.
 
Takaisin
Ylös