Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-38/38

Viestiketju: Miksi ostettiin IC-vaunut eikä saneerattu sinisiä?

  1. #31
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Tosin olihan jo Sm2 alumiinikorinen.
    Myös Kiitojuna sekä Dm3-4.

    Valmettia nääs...

  2. #32

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Alumiinikorisia vaunuja on Yhdysvalloissa käytetty jo 1920-luvulla. Alumiinivaunujen läpimurto Euroopassa saattaa johtua metallien työstötekniikan kehittymisestä.

    Miksi matkustajavaunujen akselipainon pitää olla alhainen? Ruotsin kaksikerroksisissa X40-junissa (suurin sallittu nopeus 200 km/h) akselimassa on vähintään 17,5 tonnia. Yhdysvalloissa matkustajajunien vetureissa akselipainot ovat enimmillään 30 tonnin tienoilla. Onkohan alhaiseen akselipainoon syynä meidän heikot ratamme?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #33
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Alumiinikorisia vaunuja on Yhdysvalloissa käytetty jo 1920-luvulla. Alumiinivaunujen läpimurto Euroopassa saattaa johtua metallien työstötekniikan kehittymisestä.
    Nimenomaan. Pursotetuttujen profiilien omaksuminen oli ratkaiseva käänne - tätä teknologiaa eivät Sm2 ja Compactin mainitsemat vanhemmat konstruktiot vielä edustaneet, joten vaikka materiaali ehkä kevyempää olikin, tarvittiin melkoisesti nykyistä enemmän koria tukevia poikkirakenteita ym.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Miksi matkustajavaunujen akselipainon pitää olla alhainen? Ruotsin kaksikerroksisissa X40-junissa (suurin sallittu nopeus 200 km/h) akselimassa on vähintään 17,5 tonnia.
    Tuo akselipaino on vähän eri asia kuin henkilövaunun akselipaino - moottorijunan ja veturin tapauksessahan kyse on vetävistä akseleista. Ja vedetäänhän henkilöjunia monissa maissa akselipainoiltaan hyvinkin raskaalla kalustolla. Eri asia sitten on, miten järkevä ratkaisu on vetää 160 km/h nopeudella esim. 25 t akselipainon vaunuja. Matkustajia täynnä olevan vaunun akselipaino lienee tyypillisesti jossain 15 t kieppeillä.
    terveisin
    JE

  4. #34
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Siniset vaunut saavat usein moitteita liiallisesta kuumuudesta kesällä sekä erittäin jyrkistä, jopa hankalakulkuisista portaista. Ulko-ovet ovat muutenkin jäykät ja hankalakäyttöiset.
    Aivan oikein. Keski-Euroopassa on nykyään erittäin harvinaista nähdä jotain muita kuin sähkökäyttöisillä ovilla varustettuja matkustajavaunuja. Kyllähän se hidastuttaa "sinisten" juniemme matkaanlähtöä huomattavasti joka asemalla kun konduktööri joutuu kävelemään koko junan pituuden verran ja sulkemaan kaikki ovet.

    Mielestäni sinisisten vaunujen matkustusmukavuus on kuitenkin erittäin hyvä nykypäivänäkin. Ilmastoinnin puute on ainoa matkustamista hankaloittava asia kesähelteillä.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  5. #35

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Kertokaa nyt minulle, miksi henkilövaunun akselipainon pitää olla alhainen.

    Suomessa ratahankkeilla on pilattu mahdollisuus käyttää sinisiä vaunuja. Suomi on kuin Ranska: pääkaupungista lähtee joka suuntaan lyhyt rataosuus, jolla junat saavat käyttää suurinta sallittua nopeutta. Ja siksi pääkaupungista lähtee vain nopeimpia junia maakuntiin; hitaat junat (Suomessa siniset vaunut) laitetaan romuksi. Ja ne nopeat junat tietysti matelevat suuren osuuden matkasta, kun ovat ensimmäiset 100-200 kilometriä kulkeneet sitä suurnopeusrataa. Ehkä parempi olisi ollut rakentaa edes yksi pitkä suurnopeusrata, ja keskittää ne kaikki Pendolinot sinne. Muut radat olisivat jääneet sinisille vaunuille. Ja vielä kun maan rataverkko rakennetaan niin, että kaikki radat menevät pääkaupunkiin, ei ole maakunnissakaan tarvetta hitaille ja vanhoille junille. Ja kaikki vaunut pitää valmistaa siinä ainoassa kotimaisessa kiskokalustotehtaassa.

    Mutta miksi ostettiin uusia makuuvaunuja? Eikö vanhoja olisi voinut remontoida? Voisiko sinisistä päivävaunuista tehdä uusia makuuvaunuja?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  6. #36
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus IC2-vaunujen matkustamon näytöt

    Turhaan tehtiin kaikkia hienouksia näihin 2-kerroksisiin InterCityihin. Minkähän takia Savonradalle ja Karjalanradalle suuntaavissa junissa ei oikeastaan koskaan ole infonäytöt päällä? Pääradalla niitä käytetään selvästi ahkerammin. Ikävä juttu, kun kalliilla asennetut näytöt seisovat tyhjän panttina, eikä edes näe junan nopeutta.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Re: IC2-vaunujen matkustamon näytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Turhaan tehtiin kaikkia hienouksia näihin 2-kerroksisiin InterCityihin. Minkähän takia Savonradalle ja Karjalanradalle suuntaavissa junissa ei oikeastaan koskaan ole infonäytöt päällä? Pääradalla niitä käytetään selvästi ahkerammin. Ikävä juttu, kun kalliilla asennetut näytöt seisovat tyhjän panttina, eikä edes näe junan nopeutta.
    Homma taitaa olla niin, että infomonitoorit toimivat vain silloin kun koko juna on samanlaista eli kerrostaloa kokonaan. Kun on vanhempia vaunuja joukossa, laitteet eivät skulaa.

    Siis ne toimivat vain Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere-Jyväskylä välin IC2:ssa.

  8. #38
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Re: IC2-vaunujen matkustamon näytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Homma taitaa olla niin, että infomonitoorit toimivat vain silloin kun koko juna on samanlaista eli kerrostaloa kokonaan. Kun on vanhempia vaunuja joukossa, laitteet eivät skulaa.

    Siis ne toimivat vain Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere-Jyväskylä välin IC2:ssa.
    Ei pidä paikkaansa. Hki-Lahti välillä ollut IC:ssä monesti päällä.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet vaunut
    kirjoittanut M62 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.11.2017, 07:21
  2. Brysselin raitiotiet ja PCC-vaunut
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.02.2010, 12:34
  3. Vaunut.org ja Resiina yhteen
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 18.11.2007, 13:40
  4. ASEAn vaunut maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.01.2006, 23:07
  5. VR:n siniset vaunut ja Baltian junaliikenne
    kirjoittanut vompatti foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 04.01.2006, 12:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •