Miksi ostettiin IC-vaunut eikä saneerattu sinisiä?

Alumiinikorisia vaunuja on Yhdysvalloissa käytetty jo 1920-luvulla. Alumiinivaunujen läpimurto Euroopassa saattaa johtua metallien työstötekniikan kehittymisestä.

Miksi matkustajavaunujen akselipainon pitää olla alhainen? Ruotsin kaksikerroksisissa X40-junissa (suurin sallittu nopeus 200 km/h) akselimassa on vähintään 17,5 tonnia. Yhdysvalloissa matkustajajunien vetureissa akselipainot ovat enimmillään 30 tonnin tienoilla. Onkohan alhaiseen akselipainoon syynä meidän heikot ratamme?
 
vompatti sanoi:
Alumiinikorisia vaunuja on Yhdysvalloissa käytetty jo 1920-luvulla. Alumiinivaunujen läpimurto Euroopassa saattaa johtua metallien työstötekniikan kehittymisestä.
Nimenomaan. Pursotetuttujen profiilien omaksuminen oli ratkaiseva käänne - tätä teknologiaa eivät Sm2 ja Compactin mainitsemat vanhemmat konstruktiot vielä edustaneet, joten vaikka materiaali ehkä kevyempää olikin, tarvittiin melkoisesti nykyistä enemmän koria tukevia poikkirakenteita ym.

vompatti sanoi:
Miksi matkustajavaunujen akselipainon pitää olla alhainen? Ruotsin kaksikerroksisissa X40-junissa (suurin sallittu nopeus 200 km/h) akselimassa on vähintään 17,5 tonnia.
Tuo akselipaino on vähän eri asia kuin henkilövaunun akselipaino - moottorijunan ja veturin tapauksessahan kyse on vetävistä akseleista. Ja vedetäänhän henkilöjunia monissa maissa akselipainoiltaan hyvinkin raskaalla kalustolla. Eri asia sitten on, miten järkevä ratkaisu on vetää 160 km/h nopeudella esim. 25 t akselipainon vaunuja. Matkustajia täynnä olevan vaunun akselipaino lienee tyypillisesti jossain 15 t kieppeillä.
 
Rattivaunu sanoi:
Siniset vaunut saavat usein moitteita liiallisesta kuumuudesta kesällä sekä erittäin jyrkistä, jopa hankalakulkuisista portaista. Ulko-ovet ovat muutenkin jäykät ja hankalakäyttöiset.
Aivan oikein. Keski-Euroopassa on nykyään erittäin harvinaista nähdä jotain muita kuin sähkökäyttöisillä ovilla varustettuja matkustajavaunuja. Kyllähän se hidastuttaa "sinisten" juniemme matkaanlähtöä huomattavasti joka asemalla kun konduktööri joutuu kävelemään koko junan pituuden verran ja sulkemaan kaikki ovet.

Mielestäni sinisisten vaunujen matkustusmukavuus on kuitenkin erittäin hyvä nykypäivänäkin. Ilmastoinnin puute on ainoa matkustamista hankaloittava asia kesähelteillä.
 
Kertokaa nyt minulle, miksi henkilövaunun akselipainon pitää olla alhainen.

Suomessa ratahankkeilla on pilattu mahdollisuus käyttää sinisiä vaunuja. Suomi on kuin Ranska: pääkaupungista lähtee joka suuntaan lyhyt rataosuus, jolla junat saavat käyttää suurinta sallittua nopeutta. Ja siksi pääkaupungista lähtee vain nopeimpia junia maakuntiin; hitaat junat (Suomessa siniset vaunut) laitetaan romuksi. Ja ne nopeat junat tietysti matelevat suuren osuuden matkasta, kun ovat ensimmäiset 100-200 kilometriä kulkeneet sitä suurnopeusrataa. Ehkä parempi olisi ollut rakentaa edes yksi pitkä suurnopeusrata, ja keskittää ne kaikki Pendolinot sinne. Muut radat olisivat jääneet sinisille vaunuille. Ja vielä kun maan rataverkko rakennetaan niin, että kaikki radat menevät pääkaupunkiin, ei ole maakunnissakaan tarvetta hitaille ja vanhoille junille. Ja kaikki vaunut pitää valmistaa siinä ainoassa kotimaisessa kiskokalustotehtaassa.

Mutta miksi ostettiin uusia makuuvaunuja? Eikö vanhoja olisi voinut remontoida? Voisiko sinisistä päivävaunuista tehdä uusia makuuvaunuja?
 
IC2-vaunujen matkustamon näytöt

Turhaan tehtiin kaikkia hienouksia näihin 2-kerroksisiin InterCityihin. Minkähän takia Savonradalle ja Karjalanradalle suuntaavissa junissa ei oikeastaan koskaan ole infonäytöt päällä? Pääradalla niitä käytetään selvästi ahkerammin. Ikävä juttu, kun kalliilla asennetut näytöt seisovat tyhjän panttina, eikä edes näe junan nopeutta.
 
Re: IC2-vaunujen matkustamon näytöt

kemkim sanoi:
Turhaan tehtiin kaikkia hienouksia näihin 2-kerroksisiin InterCityihin. Minkähän takia Savonradalle ja Karjalanradalle suuntaavissa junissa ei oikeastaan koskaan ole infonäytöt päällä? Pääradalla niitä käytetään selvästi ahkerammin. Ikävä juttu, kun kalliilla asennetut näytöt seisovat tyhjän panttina, eikä edes näe junan nopeutta.
Homma taitaa olla niin, että infomonitoorit toimivat vain silloin kun koko juna on samanlaista eli kerrostaloa kokonaan. Kun on vanhempia vaunuja joukossa, laitteet eivät skulaa.

Siis ne toimivat vain Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere-Jyväskylä välin IC2:ssa.
 
Re: IC2-vaunujen matkustamon näytöt

Compact sanoi:
Homma taitaa olla niin, että infomonitoorit toimivat vain silloin kun koko juna on samanlaista eli kerrostaloa kokonaan. Kun on vanhempia vaunuja joukossa, laitteet eivät skulaa.

Siis ne toimivat vain Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere-Jyväskylä välin IC2:ssa.
Ei pidä paikkaansa. Hki-Lahti välillä ollut IC:ssä monesti päällä.
 
Takaisin
Ylös