- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Uutisissa haastatellun tullin työntekijöiden mukaan autorekkoja kulkee päivittäin yli sata kappaletta. Junia tuosta tulee väkisinkin useita. Niin, ilmeisesti rekkaralli on sitä luokkaa, että ratakapasiteettia tulisi jo lisätä, jos kaikki raskas liikenne halutaan kiskoille. Mikähän on tilanne Uudellamaalla, pääradalle ei taida paljoa sopia ja Helsingin ohittaa vain Hyvinkää - Karjaa -rata, joka on yksiraiteinen ja sähköistämätön ja jonka kunto ei liene paras mahdollinen. Selvä ongelmapaikka rataverkossamme. Kaipaisiko Turku - Helsinki - Vaalimaa -kehittämishanke rautaisen vastineensa?Antero Alku sanoi:Mutta perimmäiseksi syyksi tässä näen saman kuin Konginkankaalla: maantiellä ajetaan rahtia, jonka paikka on rautatiellä. Ja tässä autorallissa on kyse ainoastaan siitä, että venäläiset voivat itse voittaa kilpailun maantieliikenteessä, mutta raiteille heillä ei ole asiaa. VR Oy:n näkökulmasta Hanko-Vainikkala autorahti (yksi juna päivässä ehkä) on nappikauppaa, joka ei sitä kiinnosta. Siksi on aina verukkeita ja kova hinta, ettei tarvitse ryhtyä järjestämään moista. Yksityinen yrittäjä voisi hyvinkin ajaa autonkuljetusjunat edes Vainikkalaan, josta venäläiset voisivat kuormata autot rekkoihinsa, jos järkevä rahtaus Venäjän puolella ei toimi.