Itä-Länsi -suuntainen rautatieliikenne

Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
1,394
Antero Alku sanoi:
Mutta perimmäiseksi syyksi tässä näen saman kuin Konginkankaalla: maantiellä ajetaan rahtia, jonka paikka on rautatiellä. Ja tässä autorallissa on kyse ainoastaan siitä, että venäläiset voivat itse voittaa kilpailun maantieliikenteessä, mutta raiteille heillä ei ole asiaa. VR Oy:n näkökulmasta Hanko-Vainikkala autorahti (yksi juna päivässä ehkä) on nappikauppaa, joka ei sitä kiinnosta. Siksi on aina verukkeita ja kova hinta, ettei tarvitse ryhtyä järjestämään moista. Yksityinen yrittäjä voisi hyvinkin ajaa autonkuljetusjunat edes Vainikkalaan, josta venäläiset voisivat kuormata autot rekkoihinsa, jos järkevä rahtaus Venäjän puolella ei toimi.
Uutisissa haastatellun tullin työntekijöiden mukaan autorekkoja kulkee päivittäin yli sata kappaletta. Junia tuosta tulee väkisinkin useita. Niin, ilmeisesti rekkaralli on sitä luokkaa, että ratakapasiteettia tulisi jo lisätä, jos kaikki raskas liikenne halutaan kiskoille. Mikähän on tilanne Uudellamaalla, pääradalle ei taida paljoa sopia ja Helsingin ohittaa vain Hyvinkää - Karjaa -rata, joka on yksiraiteinen ja sähköistämätön ja jonka kunto ei liene paras mahdollinen. Selvä ongelmapaikka rataverkossamme. Kaipaisiko Turku - Helsinki - Vaalimaa -kehittämishanke rautaisen vastineensa?
 
Vuorokauden ennätys Hangon satamassa oli joko 200 tai 300 lastattua yksikköä, en muista enää tarkkaa lukua. Tämä on tietenkin yksittäinen huippu eikä mikään keskiarvo. Mutta jos 300 kuorma-autoa ajaa edestakaisin rajalle, ylittää 600 ajoneuvoa matkan varrella olevan laskentapisteen. 600 ajoneuvoa on jo aika monta. Sitten tietysti tulee Hangon lisäksi Turkuun, Kotkaan ja Haminaan uusia autoja.

VR-Cargon asiakaslehden mukaan rautateitse kuljetetaan Hangon satamasta 10% koko kuljetettavasta automäärästä. Se määrä on mielestäni aika pieni vaikka autot ei nyt suoranaisesti ole mikään bulkkitavaraa, mutta kummiskin suuria kiintiöitä joka pitää kuljettaa pitkiä matkoja. Ymmärtääkseni suurin yksittäinen määränpää on tietysti Moskova joka nielee ihan älyttömästi uusia autoja. Mutta meneehän niitä autoja pitkälle Siperiaan ja muihin entisiin neuvostovaltioihin, mm. Kazakstan. Ymmärtääkseni suurin ongelma tänä päivänä näissä junakuljetuksissa on ollut että toisessa päässä ei ole terminaaleja jotka pystyisi ottamaan vastaan näitä autokuormia eikä ole järkevää tullausjärjestelmää. Mutta minä henkilökohtaisesti toivon että tämä rautatiepuoli saa enemmän markkinaosuutta maantieliikenteestä.

/Skurubisin
 
Rekat juniin

Skurubisin sanoi:
Ymmärtääkseni suurin ongelma tänä päivänä näissä junakuljetuksissa on ollut että toisessa päässä ei ole terminaaleja jotka pystyisi ottamaan vastaan näitä autokuormia eikä ole järkevää tullausjärjestelmää. Mutta minä henkilökohtaisesti toivon että tämä rautatiepuoli saa enemmän markkinaosuutta maantieliikenteestä.
Olisi käsittääkseni aika helppoa kuormata nämä autorekat junanvaunuihin. Ostetaan yksi kuormaussysteemi Hankoon ja toinen Pietariin tai muualle Venäjän puolelle, jossa nämä rekat voivat ajaa pois junista. Olisiko tässä mitään ideaa?
 
Miten on kuormausulottumien kanssa? Rekka on lasteineen jotain 4,4 - 4,6 metriä korkea. Sähkölangat ja sillat voivat tehdä uusista autoista cabriole malleja... :)

/Skurubisin
 
Skurubisin sanoi:
Miten on kuormaus ulottumien kanssa? Rekka on lasteineen jotain 4,4-4,6 metriä korkea.
Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on Suomessa 4,2 m. Ajoneuvoyhdistelmiä ja perävaunuja kuljetetaan jo nykyään Rbqss- ja Rbnqss-vaunuilla esim. Helsingin ja Oulun välillä ja nämä kuljetukset taitavat mahtua Suomessa käytössä olevan kuormaulottuman sisälle (ts. junia ei ajeta säännöllisesti poikkeusluvin tietäen käytetyn radan olevan normia väljempi). Jos rataosuudella ei ole poikkeuksia sallitussa kuormaulottumassa, ei pitäisi olla mikään ongelma kuljettaa autojunia Hanko - Vainikkala -radalla.

Venäjän KU lienee hieman suomalaista kapeampi ja ylempänä suipompi, joten riippuen autonkuljetusautojen mitoista kuljetukset olisivat mahdollisia.
 
Näille normaaleille suomalaisille autojenkuljetusyhdistelmille joilla ajetaan Suomessa on pitkäaikainen poikkeuslupa korkeudelle 4,4m.
Noissa Venäjän liikenteessä olevissa rekoissa käytettään yleensä näitä euromittoja.

/Skurubisin
 
Henkilöautojen kuljettamisessa junilla Suomesta Venäjälle ei ole mitään ihmeellistä. Kun niitä kulkee, nykyäänkin Hangosta Vainikkalaan, vaunuina käytetään RZD:n kaksikerroksisia autojenkuljetusvaunuja, jotka on muuten valmistettu Suomessa.

Mistään ulottumista ei näissä junakuljetuksissa tarvitse välittää. Älkää ottako kaikkia maailman murheita harteillenne!

(Yleinen havainto näiltä sivuilta: Puoletkaan täällä esitetyistä ideoista ei kestä päivänvaloa, vaikka esittäjät niihin uskovat kuin muhamettilaiset koraaniin. Hauskaa niitä on kyllä lukea, mutta luulen, että jos joku "asiantuntija" niitä lukisi, ei hän niihin jaksaisi vastailla. Ja itsehän en suinkaan ole minkään alan asiantuntija.)

Suurin syy Venäjän autokuljetusralliin on siinä, että siellä ei ole sellaisia vapaavarastoja kuin Hangossa on tarjolla. Hangosta voidaan aina venäläisen autokauppiaan soiton jälkeen karrikoidusti lähettää päivän myynnin pohjalta uusi täsmäkuljetus kauppiaan pihaan. Junalla kuljetettaessa pitäisi autojen varastoalue olla jossain Pietarin, Moskovan - ja minne niitä autoja nyt suinkin menee - ratapihan syrjässä. Johan ne autot olisivat sellaisilta suurilta slaavilaisilta laaneilta varastettu ennen kuin ehtisivät myyntiin.

Suurin syypää tällaiseen nykyiseen venäläiseen autorekkaralliin Suomessa on Hangon kaupungissa. Järjestävät tällaisen vapaavarastointialueen sataman tullirajan ulkopuolelle, josta voidaan tiputellen ottaan käyttöön transitotavaraa.

Kyllä venäläisten olisi jo aika oppia tekemään omat varastoalueensa omiin satamiinsa. Ja tapahtuuhan näin kyllä jossain vaiheessa, vai edellyttäisikö se Suomen valtion tällaisten töiden rahoittamista. Naapurina kun on köyhä maa, joka käy kyllä avaruudessakin ja omistaa maailman mahtavat öljyvarat jne...
 
Re: Rekat juniin

kemkim sanoi:
Olisi käsittääkseni aika helppoa kuormata nämä autorekat junanvaunuihin. Ostetaan yksi kuormaussysteemi Hankoon ja toinen Pietariin tai muualle Venäjän puolelle, jossa nämä rekat voivat ajaa pois junista. Olisiko tässä mitään ideaa?
Mikä jottei. Sveitsi ja Itävalta ovat rajoittaneet alueidensa läpi kulkevaa rekkaliikennettä ympäristösyihin vedoten, niin miksei Suomessakin voitaisi tehdä samaa temppua. Saattaisi ainakin vähentyä ajoittaiset rekkajonot Vaalimaalla... :wink:
 
Mielestäni jos venäläiset ostavat pikkuautoja vaikka Saksasta, saisivat roudata audinsa jonnekin omiin satamiinsa eivätkä esim. Hankoon. Jotain ihmeellistä sikäläisessä yhteiskunnassa on, jos eivät uskalla perustaa varastoaluetta oman federaationsa alueelle?

Suomen tielaitos kustantaa valtatiet näille transitokuljetuksille, jotka eivät logistisesti tunnu järkeviltä. Paitsi jos maakuljetuksissa olisi kyseessä maan sisäinen kuljetus. Mutta nyt ei ole.
 
Re: Rekat juniin

SD202 sanoi:
Mikä jottei. Sveitsi ja Itävalta ovat rajoittaneet alueidensa läpi kulkevaa rekkaliikennettä ympäristösyihin vedoten, niin miksei Suomessakin voitaisi tehdä samaa temppua. Saattaisi ainakin vähentyä ajoittaiset rekkajonot Vaalimaalla... :wink:
Venäjä on hyvä ja samalla myös hankala kauppakumppani. Kaupankäyntiä ei saa liiaksi haitata erilaisilla karanteeneilla tai maksuilla, tai muuten veli-venäläinen vastaa samalla tai vähän isommalla mitalla.

Ideana toki hyvä ja siihenhän myös EU tähtää yhdistettyjä kuljetuksia koskevilla direktiiveillään. Yhdistetty kuljetus ei ole yhdistetty kuljetus jollei kuljetusyksikkö kulje kyllin pitkää matkaa rautateillä tai laivassa. Tavoitteena on sekä lisätä turvallisuutta että kuormittaa ympäristöä entistä vähemmän. Tällaiset syyt ovat rationaalisia mutta ne eivät välttämättä sovellu idän transitoliikenteeseen.
 
Compact sanoi:
Mielestäni jos venäläiset ostavat pikkuautoja vaikka Saksasta, saisivat roudata audinsa jonnekin omiin satamiinsa eivätkä esim. Hankoon.
Hangossa tapahtuvaa toimintaa kutsutaan kansainväliseksi kaupankäynniksi. Sellaisesta ovat suomalaisetkin hyvin kiinnostuneita: tehdään jopa esitteitä, joissa olemme gateway idän ja lännen välillä. Tämän toteutuminen on auttamatta merkinnyt paitsi rekka-, myös muun liikenteen, kuten lentoliikenteen haittojen lisääntymistä suloisessa maassamme. Vaihtoehtojakin on. Voidaanhan gateway-Suomi lopettaa. Ryhdytään sulkemaan maata maailman sähinältä ja häädetään venäläiset pois ensimmäisenä. Saadaan olla rauhassa, eikä kansantalouskaan häiriinny turhista euroista.

Tämä oli filosofinen näkemys asiaan, enkä vähättele raskaan rekkaliikenteen aiheuttamia riskejä. Joskus vaan ihmetyttää suomalainen kansainvälisyysasenne, jossa rusinat kelpaisivat, mutta pulla ei.
 
Hieman on ohi säikeen alkuperäisen aiheen, mutta...

Mitähän kokonaishyötyä tuosta Hanko-Vaalimaa rekka-gatewaystä kaiken kaikkiaan on Suomelle? Vai olisiko tuosta toiminnasta jo enemmän haittaa? Hangon vapaasatama saa rahansa eikä kukaan muu sitten sillä välillä nettoa mitään. Tyhmä saa olla, mutta rajansa näissä gateway-hurmoksissakin pitää olla.
 
Compact sanoi:
(Yleinen havainto näiltä sivuilta: Puoletkaan täällä esitetyistä ideoista ei kestä päivänvaloa, vaikka esittäjät niihin uskovat kuin muhamettilaiset koraaniin. Hauskaa niitä on kyllä lukea, mutta luulen, että jos joku "asiantuntija" niitä lukisi, ei hän niihin jaksaisi vastailla. Ja itsehän en suinkaan ole minkään alan asiantuntija.)
Pelin henkihän on, että täällä esitellään kaikki tärähtäneimmätkin ideat - paraskin ilmiö tarvitsee aina kyseenalaistajan ja ajatusleikit ovat usein hauskojakin. "Idean" esittäminen on usein myös loistava tapa tuoda jokin tietty yksityiskohta esille - täysin riippumatta siitä, onko idea kokonaisuutena järjen rajoissa ollenkaan. Melko huolestuttavaa olisikin, jos täällä esitetyt ideat aina olisivat "totuus".
 
Compact sanoi:
Mitähän kokonaishyötyä tuosta Hanko-Vaalimaa rekka-gatewaystä kaiken kaikkiaan on Suomelle? Vai olisiko tuosta toiminnasta jo enemmän haittaa? Hangon vapaasatama saa rahansa eikä kukaan muu sitten sillä välillä nettoa mitään.
Eiköhän niissä venäläisten autoja kuljettavissa laivoissa kulje suomalaistenkin tuotteita. Eli venäläisten kuljetustarve Hankoon tukee myös suomalaista logistiikkaa ja laskee kuljetushintoja.

Haitathan tässä ovat jo tulleetkin näyttävästi esille. Hanko-Vainikkala-juna toki poistaisi ne, joskin en usko, että kuljetusketjuun halutaan ylimääräistä lastausta. Tuskin ne Hangosta haettavat autot kuitenkaan tuhansien kilometrien päähän ovat menossa, jolloin juna olisi järkevin.
 
Tässä on "oikean" transitoliikenteen mallia Vgkak-juna. Venäläisistä Vgkak-autovaunuista koottu tavarajuna Hanko-Vainikkala -reitillä.

Tällaisesta liikenteestä saa suomipoikakin (VR) jotain, päin vastoin kuin siitä venäläisten rekkarallista, josta eivät hyödy muut kuin hankolaiset.
 
Takaisin
Ylös