YTV harventaa junaliikennettä

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
YTV:n hallituksen kokous päättää ensi perjantaina junaliikenteen harvennuksista. Suurimmat osaksi nirhaisut koskevat kesää. A-, I-, K- ja M-junat harvennetaan ruuhka-aikoina 15 minuuttiin. Keskipäivällä A-junat kulkevat 30 min ja M-junat 15 min välein.

Vaikka nämä vähennykset koskevat kesäaikatauluja, myös talviajan lauantait saavat osansa. A-junan kulku harvenee 20 minuutista 30:een ja M-junan 10 minuutista 15 minuuttiin.
 
Jotain tällaista oli odotettavissakin. Ihmeen kauanhan sitä onkin jo saatu 10min vuorovälistä nauttiakin..
 
Tarkoittaakohan tuo arki- ja lauantai-iltaisten N-vuorojen ajo 20 min. välein K-vuorojen sijaan nykyisellään 30 min. välein ajavien I- ja K- vuorojen korvaamista N-vuoroilla?
 
a__m sanoi:
Tarkoittaakohan tuo arki- ja lauantai-iltaisten N-vuorojen ajo 20 min. välein K-vuorojen sijaan nykyisellään 30 min. välein ajavien I- ja K- vuorojen korvaamista N-vuoroilla?
Kyllä, joillakin asemilla tämä säästö siis jopa parantaa palvelua.
 
kuukanko sanoi:
Kyllä, joillakin asemilla tämä säästö siis jopa parantaa palvelua.
Palvelua parantavaa säästöä aikaansaatiin Rantaradalla jo hieman aikaisemmin, kun viikonloppuaamuina L-junien liikennöintiä venytettiin ja S/U/A-junien aloittamista myöhennettiin. Palvelu parani Mankissa, Luomassa, Jorvaksessa ja Tolsassa, jotka ovatkin niin kuormitettuja ja tuottavia liikennepaikkoja, että liikenteen tuplaaminen eräiden aamutuntien aikana varmasti oli erittäin perusteltua... :wink:
 
Palvelun paraneminen etenkin pääradalla koskee näköjään ainoastaan Helsingin alueella olevia pieniä asemia ilta-aikaan, joille on liikennöity tähän asti ainoastaan I-, N- ja T-junien voimin. Ruuhkatunteina näiden tarjonta tiputettiin Keravan kaupunkiradan valmistuttua 9 junasta tunnissa 6 junaan tunnissa, nyt tarjontaa lasketaan kuudesta neljään junaan tunnissa. Oulunkylässä, Malmilla sekä Puistolassa tarjonta ruuhkatunteina laskee kahdestatoista junasta tunnissa kahdeksaan junaan tunnissa.

Kyllähän kaikki kyytiin mahtuvat, kun yksiköitä lisätään. Milloinkohan VR:llä aloitetaan YT-neuvottelut?
 
Itseäni Myyrmäessä tuo ei pahasti haittaa, ei varttikaan liian pitkä vuoroväli ole. Toivottavasti vaan 15 min välein kulkevien E-, S- ja U-junien ja M-junien vaihtoyhteydet ajoitetaan järkevästi, ettei aina joudu odottamaan Huopalahdessa 14 minuuttia.
Omien kokemusteni mukaan n. 5 minuuttia on sopiva aika (vähän myöhästymisvaraa ja huonompijalkaisetkin ehtivät siirtyä toiselle laiturille). Nykyisin M-junasta ESU-juniin ehtii hyvin (juoksematta) vaihtaa kolmessa minuutissa, mikäli M-juna on ajoissa.
 
kuukanko sanoi:
Kyllä, joillakin asemilla tämä säästö siis jopa parantaa palvelua.
Nyt meni hieman ohi, tarkoittaako tuo siis käytännössä sitä että vuoroväli todellisuudessa tihenee? Vai millä tavalla palvelu paranee? Toivottavasti eivät saa hinnankorotuspainetta tuolla.
 
onnibussi sanoi:
Nyt meni hieman ohi, tarkoittaako tuo siis käytännössä sitä että vuoroväli todellisuudessa tihenee? Vai millä tavalla palvelu paranee? Toivottavasti eivät saa hinnankorotuspainetta tuolla.
Tilanteissa, joissa kolmesti tunnissa kulkeva N juna sijoitetaan aiemmin 2+2 kertaa kulkeneiden I+K -junien tilalle palvelu paranee niillä Helsingin puoleisilla pienillä väliasemilla, joilla K ei pysähdy: Käpylä, Pukinmäki, Tapanila. Palvelu paranee myös Hiekkaharjusta pohjoiseen, kun sielläkin entisen kahden junan sijaan alkaa kulkea kolme junaa per tunti. Tosin siltä alueelta ajoaika Helsingin päähän pitenee muutamalla minuutilla, mutta tämä hidastus ei liene maata mullistava. Jo K:takin on vuosien varrella hidastettu eri vaiheissa lisäämällä sille (aikajärjestyksessä) Malmi, Puistola ja Oulunkylä.
 
Multsun poika sanoi:
YTV:n hallituksen kokous päättää ensi perjantaina junaliikenteen harvennuksista.
Miksi tämä karsinta tehdään? Ovathan junien matkustajamäärät pääkaupunkiseudulla nousseet vuodesta toiseen aika hyvällä vauhdilla. Suoria bussilinjoja on lakkautettu ja ohjattu matkustajat liityntälinjoilla juniin. Rakennettiin uusi kaupunkiratakin, jotta junia voitaisiin lisätä. Rahoitustilannekin on menneitä vuosia parempi. Onko tässä nyt menossa joku hiljainen lähijunaliikenteen alasajo?
 
kemkim sanoi:
Miksi tämä karsinta tehdään?
VR on kohottanut junaliikenteestä YTV:ltä perittäviä korvauksia. YTV:llä ei ole varaa lisätä rahankäyttöään junaliikenteeseen niin paljoa, joten liikennetarjontaa on vähennettävä.
 
Multsun poika sanoi:
YTV:n hallituksen kokous päättää ensi perjantaina junaliikenteen harvennuksista. Suurimmat osaksi nirhaisut koskevat kesää. A-, I-, K- ja M-junat harvennetaan ruuhka-aikoina 15 minuuttiin. Keskipäivällä A-junat kulkevat 30 min ja M-junat 15 min välein.

Vaikka nämä vähennykset koskevat kesäaikatauluja, myös talviajan lauantait saavat osansa. A-junan kulku harvenee 20 minuutista 30:een ja M-junan 10 minuutista 15 minuuttiin.
Jossain olen lukenut että syksyllä muuttuvat myös rantaradan muiden junien aikataulut. Osaako joku kertoa tarkemmin miten? Toivottavasti 15 minuutin vuoroväli Espooseen asti säilyy.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Jossain olen lukenut että syksyllä muuttuvat myös rantaradan muiden junien aikataulut. Osaako joku kertoa tarkemmin miten? Toivottavasti 15 minuutin vuoroväli Espooseen asti säilyy.
Koska Pendolinot alkanevat kulkea Rantaradallakin hieman eri aikoina nykyiseen verrattuna, jouduttaneen E/S/U-junien tiettyjä lähtöjä rukkaamaan vastaavista kohdista muutamalla minuutilla eteen tai taakse päin.
 
Vs: 261 lopetaan?

Samaisessa tiedotteessa todetaan, että junaliikenteessä "vuorovälien pidennykset kohdistuvat kesällä ruuhkatunteihin ja talvikaudella illan ja viikonlopun liikenteeseen.". Tarkoittaneeko tuo nyt sitten sitä, että talvikauden ruuhkatuntien vuorovälit säilyvät ennallaan?

MODEDIT/kuukanko: siirretty bussilinjan 261 lopettamista käsittelevästä ketjusta, jossa viitattiin YTV:n uutiseen http://www.ytv.fi/FIN/tietoa_ytv/tiedotteet/liikenne/liikenne_060217.htm
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös