YTV harventaa junaliikennettä

a__m sanoi:
Tarkoittaneeko tuo nyt sitten sitä, että talvikauden ruuhkatuntien vuorovälit säilyvät ennallaan?
Tarkoittaa, talvikauden ruuhka-aikoina lisätään jopa yksikköjä joihinkin juniin matkustajamäärän kasvun vuoksi.
 
Jussi sanoi:
Itseäni Myyrmäessä tuo ei pahasti haittaa, ei varttikaan liian pitkä vuoroväli ole. Toivottavasti vaan 15 min välein kulkevien E-, S- ja U-junien ja M-junien vaihtoyhteydet ajoitetaan järkevästi, ettei aina joudu odottamaan Huopalahdessa 14 minuuttia.
Niinhän siinä sitten kävi, että ainakin reittioppaan mukaan vaihtoaika ei suinkaan ole 14, vaan 15 minuuttia... :(

Keksiikö joku tällaiselle järjestelylle jonkun perustelun
 
Jussi sanoi:
Niinhän siinä sitten kävi, että ainakin reittioppaan mukaan vaihtoaika ei suinkaan ole 14, vaan 15 minuuttia... :(

Keksiikö joku tällaiselle järjestelylle jonkun perustelun
...ja sille, että Helsingistä Huopalahteen ajetaan 15 minuutin liikenteen aikana siten, että M menee aina E/S/U:n kanssa täsmälleen samoilla lähtöminuuteilla? Pasilasta M ja U lähtevät liikkeelle Rantaradan suuntaan aina niin, että R on vasta saapumassa pohjoisesta... Tätä on jatkunut jo monta vuotta. Pitäisikö välillä kilpailuttaa myös liikenteen suunnittelu eikä vain jonkun yhden liikennemuodon liikenteen tuotantoa...? Vai onko jotain muita parannusehdotuksia tiedossa?
Jussin esimerkissa tuo ongelma esiintyy onneksi vain toisessa suunnassa, samoin Hki - Hpl -välin "kilpa-ajo". Yleensä kuitenkin kaikelle on selityksensä, niin myös tässä esille tulleille "älyttömyyksille"... ;)
 
Tänään ainakin iltapäiväruuhkassa joitakin A-junia ajettiin 2 yksiköllä, kun vuoroväli harveni varttiin.
 
kuukanko sanoi:
Tänään ainakin iltapäiväruuhkassa joitakin A-junia ajettiin 2 yksiköllä, kun vuoroväli harveni varttiin.
Kyllä vain! Itse menin tupla-Sm4:llä A-kilvin. Enpä sellaista A-junaa koskaan aiemmin ollutkaan bongannut. Mahtoiko M-junissa olla kolmiyksikköisiäkin junia? Täytyy tulevina päivinä varmistaa tuokin, kun tänään en kovin tarkkoja havaintoja tullut tehneeksi.
 
Jussi sanoi:
Ainakin 7:33 Vantaankoskelta lähteneessä M-junassa oli 3 kolme yksikköä: 2*Sm1+1*Sm2.

M/I-junia ajetaan jopa 3 yksikön pituisina ruuhka-aikoina aamulla ja iltapäivällä nyt vuorovälin harvennuksen vuoksi. Tosin talvellakin on aamuruuhkassa muutama 3*Sm1/2 juna ollut Vantaankosken radalla. Edellisistä 3-yksikön I-junista onkin sitten vierähtänyt jo pidempi aika.

A-junia ajetaan aamu- ja iltapäiväruuhkassa kahdella yksiköllä vuorovälin harvennuksen takia. Ja tuleehan ainakin Valimosta niin paljon matkustajia Helsinkiin päin kello 16-17 aikoihin, että kaksi yksikköä on ollut monen matkustajan, ja itse asiassa myös allekirjoittaneen (täpötäysissä osastoissa liikkumaan joutuneen konduktöörin) toiveena jo talviliikenteessä!
 
YTV:n hallitus käsittelee perjantaina ennakkotilausta vuoden 2008 junaliikenteestä. Siinä suurin osa näistä viime vuonna tehdyistä vähennyksistä on suunniteltu palautettavaksi ennalleen:
  • N-junien sunnuntain vuoroväli tihennetään 15 minuuttiin talviliikenteessä
  • M-junien lauantain vuoroväli palautetaan 10 minuuttiin
  • M-junien kesäarkien vuoroväli palautetaan 10 minuutiin
  • A-junien kesäarkien päiväliikenteen vuoroväli palautetaan 20 minuuttiin ja ruuhkaliikenteen vuoroväli 10 minuuttiin
 
YTV:n hallitus käsittelee perjantaina ennakkotilausta vuoden 2008 junaliikenteestä. Siinä suurin osa näistä viime vuonna tehdyistä vähennyksistä on suunniteltu palautettavaksi ennalleen:
  • N-junien sunnuntain vuoroväli tihennetään 15 minuuttiin talviliikenteessä
  • M-junien lauantain vuoroväli palautetaan 10 minuuttiin
  • M-junien kesäarkien vuoroväli palautetaan 10 minuutiin
  • A-junien kesäarkien päiväliikenteen vuoroväli palautetaan 20 minuuttiin ja ruuhkaliikenteen vuoroväli 10 minuuttiin
Tämä näyttää toteutuvan ensi syksynä. Näin ainakin uutisoi eilen 06.01.2008 ilmestynyt Vantaan Sanomat. Tosin Vantaan Sanomien artikkelissa puhuttiin A-junaan tulevan vain lisävuoroja. Mitä sitten tarkoittakaan käytännössä?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä näyttää toteutuvan ensi syksynä. Näin ainakin uutisoi eilen 06.01.2008 ilmestynyt Vantaan Sanomat. Tosin Vantaan Sanomien artikkelissa puhuttiin A-junaan tulevan vain lisävuoroja. Mitä sitten tarkoittakaan käytännössä?

On merkillepantavaa, että N-junien sunnuntain vuoroväli tihennetään 15 minuuttiin, eikä perusteta 30 minuutin välein kulkevia K- ja I-junia. Tarkoitus jatkossa yhdistää junavuorot muinakin päivinä N-junaksi? Se olisi järkevää.
 
Takaisin
Ylös