Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

  1. #1

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Tässä on tulkittavaa itse kullekin:
    http://proofer.faktor.fi/epaper/MV13...s/Motiivi8.pdf (juttu alkaa sivulta 6)
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.12.2012 kello 02:16. Syy: lisätty sivunumero, vaihdettu otsikkoa

  2. #2

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Tämä liittyy tuohon kaukoliikenteenkilpailutus aiheeseen. Onko siitä puhuttu miten tulisi toimimaan esim. liput eri yhtiöiden junein välillä, vaihtoyhteydet jne? Perudtetaanko joku Matkahuollon tapainen, joka hoitaa liput, vaihtoyhteydet eri firmojen välillä jne? Mitä käy jos esimerkiki VR ajaa Helsinki - Tampere junaa, ja joku toinen vaikka Tampere - Jyväskylä. Pitäisikö ostaa eri liomppu taas toiseen junaan? Mitä jos VR:n juna on Liikenneviraston tai junassa olleen teknisen vian syystä myöhässä? Kuka infoaa toisen firman junaa, odottaako vai lähtee omin aikatauluin? Nythän kun on ollut yksi operaattori VR hoitamassa kaikkea, kainki on sujunut. Junat odottavat vaihtoyhteyttään jne.

    Pääkapunkiseudun lähiliikennehän on ihan eri asia, senhän liikenne on HSL:n tilaamaa, ja siellä käy HSL:n liput (sekä kaukoliikenteen vaihtoliput ja vyöhykelliput jos matka alkaa/päättyy C-H vyöhykkeiltä/-lle)

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Olisi loogista, että perustettaisiin jokin clearing-toimija esim. Piletti Oy:n alaisuuteen, jonka kautta hoituisi lippujen osto sekä kauko- että paikallisliikenteessä. Matkustaja voisi valita omiin tarpeihinsa soveltuvimman matkaketjun, vaikka se kulkisi sekä kiskoilla että kumipyörillä ja eri toimijoiden kyydissä. Hinnoittelu olisi luonnollisesti operaattorikohtainen, mutta lipun saisi yhdellä transaktiolla.

    Miten homma skulaa ulkomailla?
    Sakari Kestinen

  4. #4

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Tuossa kirjoituksessahan on hienosti otsikoitu "Ruotsin huono malli". Tällä foorumilla yleensä Ruotsin mallia on pidetty hyvänä. Heti otsikon perään tarkennetaan, että tuo huono Ruotsin malli on nimenomaan kilpailumalli eikä mikään muu malli. Aron mukaan kilpailun avaamisen syynä on ollut vain SJ:n huono taloudellinen tilanne. Ilmeisesti kilpailua ei pidä sallia, jos kerran VR tuottaa voittoa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikael Aro (Motiivi 13/2012)
    Tällä hetkellä Ruotsin rautateiden tilanne on kohtuullinen, mutta se on saavutettu raskaiden ratainvestointien ansiosta. Kilpailun avaamisen ja rautatieliikenteen kasvun välillä ei voi missään vetää yhtäläisyyttä, mutta ratainvestointien ja kasvun välille kyllä.
    Selvästi tässä tilataan eduskunnalta lisää ratainvestointeja, mutta ei lainkaan kilpailua.

    Onko kellään statistiikkaa Ruotsin ratainvestoinneista ja niiden vaikutuksista liikennemääriin? Tiedän kyllä, että suuria investointeja on tehty, mutta olisivatko ne yksin aiheuttaneet esimerkiksi suuren matkustajaliikenteen kasvun? Entä miten Iso-Britanniassa? Millaisia investointeja Aro tässä tarkoittaa? Kokonaan uusia ratoja (esim. erittäin pitkät sillat ja tunnelit) vai ratojen perusparannuksia? Toisaalta on ihan selvää, että investoinnit lisäävät liikennettä; investointejahan tehdään erityisesti sinne, mistä kapasiteetti on loppunut ja kysyntää vielä on...
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  5. #5
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Selvästi tässä tilataan eduskunnalta lisää ratainvestointeja, mutta ei lainkaan kilpailua.
    Juuri näin. Aron viesti on ilmeisen tarkoitushakuinen. Aro tosin jättää mainitsematta, että kilpailluissa systeemeissä yleensä asiakkaalle sentään tarjotaan palvelua. Suomessa on vaikka kuinka paljon alipalveltuja yhteysvälejä, alkaen Tre-Hki -välin aivan alimitoitetusta ruuhkapaikkatarjonnasta, lähiliikenteen puutteesta isoilla kaupunkiseuduilla, poikittaisliikenteen puutteista (esim. Tre-Lahti) jne.

    Mielenkiintoista on että Aro pitää Venäjää suurena mahdollisuutena, mutta näkee kehitystarvetta vain Hki-Pietari -välillä eikä esim. Tre-Pietari -välillä.

  6. #6

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Miten homma skulaa ulkomailla?
    Tarjottelen uudestaan tätä esitelmää Sveitsin lippujärjestelmästä. Siinä on kerrottuna, kuinka Sveitsissä lippujärjestelmä toimii. Maassa on paljon itsenäisiä rautatieyhtiöitä. Pumaskan eka esitelmä, viisi sivua.
    Ville

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Onko siitä puhuttu miten tulisi toimimaan esim. liput eri yhtiöiden junein välillä, vaihtoyhteydet jne? Perudtetaanko joku Matkahuollon tapainen, joka hoitaa liput, vaihtoyhteydet eri firmojen välillä jne?
    Kannattanee lukea tuo Villen linkkaama Sveitsin selostus. Karkeasti sanottuna siellä on samantyyppinen järjestelmä kuin meillä Matkahuolto, mutta monipuolisempi. Ja periaatteessa, kun kerran Suomessa on jo olemassa Matkahuollon lippujärjestelmä, yksinkertaisimmillaan junaliikennöitsijät voivat liittyä siihen vaikka sellaisenaan kuin se on nyt.

    Yksi liikennepoliittinen tavoitehan on, että Suomeenkin halutaan järjestelmä, jossa matkustaja voi ostaa yhden lipun tarvitsemalleen matkalle. Lippu on matkaketju, joka sisältää kaikki osamatkat, ensi vaiheessa ainakin bussit ja junat. Mutta miksei myöskin laivat ja lennot, mikä on tietenkin tavoitetila.

    Yhden lipun järjestelmä ei edellytä sitä, että VR-Yhtymän monopoli lakkaa, vaan sitä, että VR-Yhtymä tulee tai pakotetaan mukaan yhden lipun järjestelmään. Mutta yhden lipun järjestelmä tarkoittaa liikennöitsijöiden kilpailutilanteen muuttumista. Onnibussin tai Matkahuollon ja VR-Yhtymän tarjouslähtöjen tapainen toiminta jäänee yhden lipun systeemin ulkopuolelle. Ainakin jos systeemi on jäykkä ja siihen ei ole mahdollista tehdä tuotemuutoksia milloin vain vaan ainoastaan aikataulukausien vaihteessa.

    Yhden lipun järjestelmässä on mahdollista hoitaa myös julkinen joukkoliikenteen tuki siten, että osa tarjonnasta on julkista ostoliikennettä, jossa tämän osan lipputulo menee HSL:n tapaan vastuuviranomaiselle, joka maksaa liikennöitsijöille ostetun liikennepalvelun.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Mitä jos VR:n juna on Liikenneviraston tai junassa olleen teknisen vian syystä myöhässä? Kuka infoaa toisen firman junaa, odottaako vai lähtee omin aikatauluin? Nythän kun on ollut yksi operaattori VR hoitamassa kaikkea, kainki on sujunut. Junat odottavat vaihtoyhteyttään jne.
    Ei tässä tarvita periaatteessa mitään muutoksia nykytilanteeseen. Sillä nytkin liikenteenohjaus päättää siitä, mikä juna kulkee ja milloin ja mitä tehdään myöhässä oleville vuoroille. Ainoa ero nykytilassa on, että kun on vain yksi operaattori, ei synny kiistaa siitä, kuinka korvataan toisen firman aiheuttama myöhästyminen.

    Eli tulevaisuudessa liikennelupaan liittyy oikeuksia ja velvoitteita, kuten ennalta tiedossa olevat ehdot menettelystä sovitusta aikataulusta poikkeamisessa. Lähtökohta on, että aikataulussa olevat junat ajavat ensin ja myöhästyjät sitten silloin, kun ajassaan kulkevilta junilta jää tilaa. Yksi velvoite on matkaketjujen pysyminen ehjinä, siihenhän VR-Yhtymäkin nyt pyrkii sillä, että jatkoyhteys odottaa. Tämä siis on velvoite. Mutta on luontevaa, että jos odottamisesta seuraa kustannuksia odottajalle, odotuksen aiheuttaja on velvollinen korvaamaan kulut.

    Käytännössä päätökset ovat tapauskohtaisia, ja ne tekee liikenteenohjaus. Esimerkiksi vuorokauden ainoa juna pantaneen odottamaan, mutta jos samalla yhteysvälillä on vuoroja vaikka tunnin välein, ei liene syytä sotkea toimivaa kiertoa vaan silloin on tarjolla seuraava vuoro sen jälkeen, miltä matkustaja myöhässä olleen junan vuoksi myöhästyi. Tällöin myöhässä ajajalle syntyy korvaus- tai hyvitysvelvollisuus matkustajalle.

    Ja vielä lopuksi: Jälleen kerran on syytä ymmärtää, että tosin kuin valtiovarainministeri eräässä vaalitentissä vakuutti, kilpailutus ja yksityistäminen ovat aivan eri asiat. Lisäksi kumpikaan ei ole sama asia kuin vapaa pääsy rataverkolle. Esimerkiksi paikallisjuna Turun ja Salon välillä ei ole kilpailua, koska väliasemille ei ole tarjolla mitään palvelua, jonka kanssa kilpailtaisiin. Se on vain kysymys pääsystä käyttämään julkisesti omistettua yhteistä rataverkkoamme. Eikä sitä varten tarvitse yksityistää mitään. Eli myydä valtion rataverkkoa tai VR-Yhtymää tai sen osia kenellekään.

    Antero

  8. #8

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Antero, yhteinen lippujärjestelmä ei välttämättä ole aikataulukausien tarkkuudella toimiva. Eikä sen oikeastaan pitäisikään olla, kun poikkeustilanteita nyt vain sattuu.

    Sama käytäntö kuin lentoliikenteessä, mutta laajemmin yritysten välistä. Futuuripörssi ei ole mikään uusi keksintö, ja toimii nykytekniikalla vaikka reaaliajassa. Liikennöitsijät tarjoavat, matkustajat pyytävät. Spekuloijat yrittävät kääriä voittoja myyjien ja ostajien laiskuudella.

    Itse asiassa mitä reaaliaikaisempi pörssi, sitä paremmin matkustajille voidaan tarjota laajempaa palvelua. Esimerkiksi ennakkoon täyteen varatulle yhteysvälille voi tupsahtaa opportunistisia tilurifirmoja tarjoamaan kertaluontoista lisäpalvelua.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mikael Aro: Venäjä on mahdollisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Antero, yhteinen lippujärjestelmä ei välttämättä ole aikataulukausien tarkkuudella toimiva. Eikä sen oikeastaan pitäisikään olla, kun poikkeustilanteita nyt vain sattuu.
    Minäkin toivon, että se ei olisi aikataulukausiin sidottu. Pelkään vain, että tässä tietotekniikan ihmemaassa ei pystytä tekemään sellaista lippujärjestelmäohjelmistoa, jonne esim. Onnibussin hinnoittelun voi syöttää. Ja asiakas siis voi saada haluamalleen reitille eri hinnan joka päivä, kun Onnibussinkin lipunhinta on eri. Toimiihan tämä lentoliikenteessä jo, mutta ohjelmisto lieneekin ostettu jostain koodauksen kehitysmaasta.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mikael Aron palkka
    kirjoittanut hmikko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 21.10.2016, 23:39
  2. Suomi - Venäjä -matkustajajunat
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 30.08.2015, 19:03
  3. Ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kuvaamaan joukkoliikennettä Valko-Venäjälle
    kirjoittanut TimppaTT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 30.06.2009, 21:23
  4. Bussiliikenteen mahdollisuus ajantasaukseen joka pysäkillä
    kirjoittanut Camo Lissabone foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 17.02.2007, 00:55
  5. Toisenlainen mahdollisuus pääkaupunkiseudun metroreiteiksi
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 16:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •