Sivu 11 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7891011
Näytetään tulokset 151-154/154

Viestiketju: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

  1. #151
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Eipä unohdeta Raumalle menijöitä. Jos nykyistä rataa pitkin ei voida järjestää matkustajajunaliikennettä Raumalle, niin olisi ehkä tarpeen rakentaa uusi rata, jota pitkin kulkisi Helsinki-Turku-Rauma-Pori -junia. Tämä perustelu siis muiden perustelujen lisäksi.
    Tulee huomattavasti edullisemmaksi ostaa junaliikennettä Rauma/Pori-Kokemäki-Tampere-välillä kuin rakentaa sen perusteen nojalla rautatietä Uudestakaupungista Raumalle ja edelleen Poriin.

    Toki URPO-rata lyhentäisi matka-aikoja Helsingistä ja etenkin Turusta Satakuntaan. Se vain olkoon pitkän tähtäimen hanke.
    Sakari Kestinen

  2. #152
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Toki URPO-rata lyhentäisi matka-aikoja Helsingistä ja etenkin Turusta Satakuntaan. Se vain olkoon pitkän tähtäimen hanke.
    Kuinka kannattavaa olisi rakentaa rantarata vt8 pitkin Turku-Rauma-Pori-Vaasa-Pännäinen. Siitä edelleen Ouluun jatkettaisiin nykyistä Pohjanmaan rataa pitkin. Uusi rata parantaisi selvästi yhteyksiä rannikon kaupunkien välillä. Porin ja Vaasan välillä voitaisiin ajaa vaikka 220 km/h ilman pysähdyksiä, koska sillä välillä ei ole juurikaan asutusta. Matka-aika olisi noin tunti, jos matkaa on noin 200 km. Nykyään bussilla Pori-Vaasa kestää yli kolme tuntia. Vaasan ja Oulun välinen matka lyhenisi, koska ei tarvitsisi mennä väärään suuntaan Seinäjoelle. Helppo keino parantaa yhteyksiä Porista pohjoiseen olisi aluksi kunnostaa Parkanoon johtava rata, jolloin ei tarvitsisi kiertää Tampereen kautta.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #153
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kuinka kannattavaa olisi rakentaa rantarata vt8 pitkin Turku-Rauma-Pori-Vaasa-Pännäinen. Siitä edelleen Ouluun jatkettaisiin nykyistä Pohjanmaan rataa pitkin. Uusi rata parantaisi selvästi yhteyksiä rannikon kaupunkien välillä. Porin ja Vaasan välillä voitaisiin ajaa vaikka 220 km/h ilman pysähdyksiä, koska sillä välillä ei ole juurikaan asutusta. Matka-aika olisi noin tunti, jos matkaa on noin 200 km. Nykyään bussilla Pori-Vaasa kestää yli kolme tuntia. Vaasan ja Oulun välinen matka lyhenisi, koska ei tarvitsisi mennä väärään suuntaan Seinäjoelle. Helppo keino parantaa yhteyksiä Porista pohjoiseen olisi aluksi kunnostaa Parkanoon johtava rata, jolloin ei tarvitsisi kiertää Tampereen kautta.
    Luulenpa että vastasit itse kysymykseesi. En usko tuon hankkeen kannattavuuteen. Miksi rakentaa kokonaan uusi nopea rata kahden kokoonsa nähden suhteellisen kaukana toisistaan sijaitsevan kaupungin välille? Varsinkin jos sanomasi mukaan niiden välissä ei asu juuri ketään?

    Suhteellisen pienet asukasluvut ja parinsadan kilometrin etäisyys tarkoittaa minusta maalaisjärjellä, että ko. kaupunkien kesken ei ole suurempia toiminnallisia tai aluedynaamisia yhteyksiä. Radalla niitä voitaisiin luoda, mutta kannattaako siihen itsetarkoituksellisesti uhrata niin paljon rahaa? Varsinkin kun valtakunnassa on vielä paljon tärkeämpiä (ja varmaan edullisempiakin?) kohteita rahoitusta vaille: mainittakoon nyt vaikka pääradan siirto kulkemaan Vantaan lentoaseman kautta.

    Kun itse katselen karttaa, niin ei tuo kierto Tampereen ja Seinäjoen kautta näytä ollenkaan pahalta. Jos matka-aika on liian pitkä, niin sitten rahat kannattaa panostaa Pori-Tampere ja Seinäjoki-Vaasa -välien nopeudennostoon, sekä tietysti runko-osuutena toimivaan Tampere-Seinäjoki -yhteyteen. Matka-aika ja palvelutarjonnan runsaus ratkaisevat, ei se mennäänkö teoriassa suorinta mahdollista reittiä. Olen melko varma että pääradan junatarjonta takaa enemmän yhteyksiä näiden kaupunkien välille kuin suoralla radalla kannattaisi liikennöidä, kunhan vaan syöttöyhteydet ovat kunnossa.

    Pori-Oulu -yhteyksiä ajatellen uusi rannikkorata olisi lähinnä haihattelua josta ei saataisi mitään konkreettista hyötyä. Pori-Parkano -yhteys toki oikaisisi hieman verrattuna Tampereen kautta kiertämiseen.

    Mutta Suomen liikennevolyymeillä en lähtisi hajottamaan liikennettä kauhean moneen samansuuntaiseen toistensa kanssa kilpailevaan liikennekorridoriin. Kysyntä nykyisellä pääradalla takaa hyvän vuorotarjonnan. Jos päärataa parannetaan ja kaksiraiteistetaan, tarjontaa voitaneen vielä lisätäkin. Mutta jos Etelä-Suomesta Ouluun haluttaisiin ajaa paitsi nykyisiä päärataa (ja osittain Savon-rataa) pitkin myös ehdotettuja rannikkorataa (8-tiekorridori) ja Jyväskylän-rataa (4-tiekorridori), niin silloin kysyntä fragmentoituisi liikaa eikä pahimmassa tapauksessa millään radalla pystyttäisi tarjoamaan nykyisen tasoista vuorotarjontaa.

  4. #154

    Liittynyt
    17.12.2006
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Toki URPO-rata lyhentäisi matka-aikoja Helsingistä ja etenkin Turusta Satakuntaan. Se vain olkoon pitkän tähtäimen hanke.
    Näille "pitkän tähtäimen hankkeille" tuntuu yleensä käyvän niin, että ne pysyvät ikuisesti jossain kaukana tulevaisuudessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Mutta Suomen liikennevolyymeillä en lähtisi hajottamaan liikennettä kauhean moneen samansuuntaiseen toistensa kanssa kilpailevaan liikennekorridoriin.
    Samaa mieltä. En usko, että länsirannikon matkustuskysyntä tarvitsee näin paljon uutta rataa. Reitti Tampereen ja Seinäjoen kautta olisi riittävän nopea, kunhan saataisiin Turku-Toijala ja Pori-Tampere -välit kuntoon.

    Jos Varsinais-Suomen paikallisjunahanke toteutuu, Uudenkaupungin rataa parannetaan ja se ehkä myös sähköistetään. Radan jatkaminen samalla Raumalle olisi mielestäni tutkimisen arvoinen asia. Rauma saataisiin liitettyä osaksi Varsinais-Suomen paikallisjunaliikennealuetta. Uudenkaupungin ja Rauman välinen etäisyys on alle 40 kilometriä reitistä riippuen, joten kyse ei olisi mistään jättihankkeesta. Sitten tulevaisuudessa, jos ELSA päätetään rakentaa, voisi radan jatkamista Poriin harkita uudelleen. Rauman seutu on voimakasta muuttotappioaluetta ja syynä on ainakin osittain se, että Rauman liikenneyhteydet muualle Suomeen ovat surkeat.

Sivu 11 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7891011

Vastaavia viestiketjuja

  1. Selvitys: vakiominuuttiaikataulut Helsinkiin
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 18:07
  2. Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 28.12.2009, 00:42
  3. Ruotsin henkilöjunaliikenne vapautetaan kilpailulle
    kirjoittanut Tidtabell foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.03.2009, 11:49
  4. Turku-Salo ja Turku-Loimaa paikallisjunat, selvitys
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 21:59
  5. Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 17.04.2007, 07:12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •