Sivu 9 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891011 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/154

Viestiketju: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

  1. #121

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    Kirjoitus aiheesta Turun Sanomien Mielipiteet-sivulla 8.1.2009 tässä.
    "Junaliikenne ei myös ratkaise jatkoyhteyksiä Turusta eteenpäin." - Tämä ei oikein auennut. Junan vaihtaminen Turussa kielletty?

    Kirjoittaja on luonnollisesti huolissaan työpaikkansa puolesta, mutta Uudenkaupungin henkilöjunaliikenne alkaa joka tapauksessa uudelleen ennemmin tai myöhemmin. Se nyt vaan on niin!

  2. #122
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Uudenkaupungin-Laitilan seutu on yhä erittäin sisäänpäinlämpeävää ja nurkkakuntaista ja siellä halutaan olla omissa oloissaan. Jopa paikallinen murre on sellaista, että ei sitä ees turkulainen välttämättä ymmärrä. Monet käyvät Turussa tai Raumalla töissä.

    Joukkoliikenneyhteyksien puuttuessa kaikki kulkevat omilla autoillaan. Tilanne on sellainen, että siellä ei ole kamalasti töitä kun Kemira ja Autotehdas ovat aika epävarmoja paikkoja niin sikäläiset hakeutuvat ihmisten ilmoille töihin. Jos Ukp:iin haluttaisiin junamatkustajia, pitäisi tällöin Turkuun tulevilta junilta olla sujuvat vaihtoyhteydet jokapuolle Turun seutua ja vaihtokelpoinen työmatka/seutukortti, sillä ei keskustassa mitään työpaikkoja ole. Ihalasta voisi olla linja-autokuljetus telakalle. Jo nyt tulee Satakunnan suunnalta monta työmatkabussia telakalle.

  3. #123

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Ehkä Vainion Liikenne pelkää samanlaista tilannetta kuin Kerava-Lahti oikoradalla. Vainion Liikenne ajaa itsekannattavaa bussiliikennettä ja samalle reitille ostettaisiin VR Osakeyhtiöltä junaliikennettä. Kun vielä otetaan huomioon Dm12 junien pieni kapasiteetti niin reittiä voi olla vaikea saada kannattavaksi. Junia joudutaan ehkä ajamaan jopa kolmen yksikön pituisina. Sitten vielä konduktööri jokaiseen yksikköön niin tappiollisuus on maksimoitu.

  4. #124
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    On tietysti kiva spekuloida ja esittää painavia mielipiteitä omien arvausten perusteella. Muutaman Uki:n liikenteen selvityksen tehneenä voin kuitenkin todeta, että on varsin hyvin tiedossa mitä junaliikenne Ukiin maksaa ja minkäliaisia matkamääriä on odotettavissa. Varsinais-Suomen liiton sivuilta löytyvät aihetta sivuavat selvitykset, joiden lukeminen olisi ollut hyödyllistä myös TS:n kirjoittajille. Olisivat vaikka huomanneet senkin, että selvityksiä tehneessä ohjausryhmässä on ollut mukana myös linja-autoliikenteen edustaja.

    Salon suunta on selvitetty myös, joten sen potentiaali on erittäin hyvin tiedossa. Mutta Turun ja Salon välisen junaliikenteen kehittäminen ei auta Uudenkaupungin liikennetarjontaan. Uuskaupunkilaisille ei ole vaihtoehtona ryhtyä matkustamaan Uki-Tku välin sijasta väliä Salo-Tku.

    Uudenkaupungin näkökulmasta kysymys on siitä, onko Uki työmatkaetäisyydellä Turusta vai ei. Tällä hetkellä se ei ole, ei autolla, eikä bussilla. Kummallakaan ei matka-aika lyhene millään muulla keinolla kuin suoran uuden tien rakentamisella kaupunkien välille. Kun välillä on jo suora rautatie, pitäisikö autoilua ja ”itsekannattavaa” bussiliikennettä tukea ehkä 100 miljoonalla eurolla uuden tien mudossa?

    Junaliikenteestä tulee helpommin ja vähemmällä ”itsekannattavaa” samalla tavalla kuin bussiliikenne. Itsekannattavahan tarkoittaa suomalaisessa kielenkäytössä sitä, että bussiyhtiö ei saa valtion tukea, se vain laskuttaa Matkahuollon taksan mukaisia hintoja, jotka seutulippujen tapauksessa maksavat kunnat ja lääninhallitukset. Paikallisjunaliikenne ei missään toimi samalla tavalla, koska sitä ei ole missään seutulippujärjestelmässä Helsingin ulkopuolella.

    Uudenkaupungin radalle ennustettu vuotuinen matkamäärä on 200.000, jolloin perusteena on sama matkatuotos kuin parilla toimivalla vastaavalla junayhteydellä (Kotka ja Hanko). Lipputulot kattavat liikennöintikulut nykyisen lain puitteissa VR Oy:n ostoliikenteenä, jos matkamäärä on 320.000. Tällöin ollaan vielä kaukana Helsingin seudun paikallisjunaliikenteestä, jonka mukaiset matkamäärät olisivat moninkertaisia tähänkin nähden.

    Voisiko junaliikenne kattaa kulunsa eli saavuttaa tuon 320.000 matkaa? Ulkomaisten esimerkkien mukaan helposti, mutta Suomesta ei tiedä, kun ei ole mistään kokemusta. Kun verrataa tiedossa olevaan pendelöintiin, asukasmääriin, matka-ajan lyhenemiseen jne., lipputuloilla katettava liikenne on hyvinkin todennäköistä. Ja kyse on matkustajista, jotka eivät ole pois linja-autoista, koska he eivät matkusta tällä hetkellä ollenkaan tai käyttävät autoa.

    Linja-autot eivät vastaavaan tule pystymään, koska ne eivät voi tarjota alle tunnin matka-aikaa. Joten senkään puolesta linja-autot eivät ole menettämässä mitään.

    Mäntsälän tapaukseen Ukia on turha verrata. Mänstälästä Helsinkiin on tuore moottoritie ja uusi rata kulkee motarin vieressä. Tosin ei bussiliikenteen aikana ollut Mäntsälään sellaista muuttoinvaasiota kuin minkä tieto junayhteydestä toi. Bussi ja raideliikenne eivät ole samat asiat, nimenomaan matkustajan mielestä.

    Antero

  5. #125
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    RHK:n Rataverkon kuvauksen 1.1.2009 mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus Turun ja Uudenkaupungin välillä on 60 km/h. Pitäisikö rataan investoida ennen matkustajaliikenteen aloittamista?

  6. #126
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    RHK:n sivuilla on selvitys tarvittavista ratainvestoinneista.
    RHK:n selvitykset

    Sn 60 km/h ei kerro, millä nopeudella radalla tekniikan suhteen voitaisiin turvallisesti ajaa paikallisjunilla. Kun rata on ollut v. 1992 alkaen vain tavarajunakäytössä, suurin sallittu nopeuskin on niiden tarpeiden mukaan. Ymmärtääkseni itse radan tekninen taso ja geometria riittäisi kohtuullisesti sn 100-120 tasoon.

    Keskeisin tarve radalla on hyvinkin pienten tasoristeysten määrän vähentäminen.

  7. #127
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Ainakin Mt192:n tsr pitäisi saada pois, paljon liikennettä ja pahat mäet kummallakin puolella rataa.

  8. #128
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    RHK:n Rataverkon kuvauksen 1.1.2009 mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus Turun ja Uudenkaupungin välillä on 60 km/h. Pitäisikö rataan investoida ennen matkustajaliikenteen aloittamista?
    Mikko Laaksosen vastaus tähän on oikein. Rautatieliikenteessä kuten tieliikenteessäkin sallittu nopeus muodostuu väylän ja kaluston yhdistelmän ominaisuuksista. Raskaalla akselipainolla on pienempi nopeusrajoitus kuin kevyemmällä.

    Uudenkaupungin radalla on ajettu henkilöjunia ennenkin, ja ajoaika Turusta Ukiin on ollut noin tunti. Kun rata on ollut vain tavaraliikenteen käytössä, raiteen asennon ja tuennan kanssa ei ole ollut tarpeen ottaa huomioon tavarajunia nopeampaa henkilöliikennettä. Se on ainoa nopeustasoon vaikuttava muutos radassa ajalta, jolloin siellä oli henkilöliikennettä.

    192-tien tasoristeys on toki paha paikka, ja olisi jo nykyisenkin kemikaaliliikenteen kannalta syytä muuttaa eritasoksi. Jos radalla kulkee juna keskimäärin kerran puolessa tunnissa nykyisen kolmen junaparin sijaan, se voi itse asiassa tehdä tasoristeyksestä turvallisemman. Sillä kuljettajien asenne muuttuu toiseksi, kun he tajuavat, että siinä todellakin kulkee junia säännöllisesti eikä vain satunnaisesti.

    Tasoristeysonnettomuuksien lähes ainoa syy muuten on autonkuljettajien välinpitämättömyys eli varomattomuus liikenteessä. Ikävä vain, että usein tästä ei tule tuomioita, kun vainajia ei ole tapana tuomita.

    Antero

  9. #129

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Linja-autonkuljettajien luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun mielipidekirjoitukseen TS:ssa 8.1.2009 Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenteestä oli kaksikin vastinetta TS:n mielipidesivulla 22.1.2009, tässä ja tässä.

  10. #130
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Mielestäni rata pitäisi rakentaa 8-tietä seuraillen Laitilan ja Rauman ohi, kohti Poria. Linjaus olisi suorempi kuin Ukin kautta, ja Laitila on suunnilleen samankokoinen paikka. Uuden radan alkamiskohta olisi jossain Mynämäen tienoilla. Mielestäni 8-tietä seuraileva linjaus on parempi, ns kasvukäytävällisesti. Ukin rata pysyköön tavararatana. Uuden radan rakentaminen tulee pitkällä aikavälillä jopa halvemmaksi, kuin vanhan elvyttäminen, (vrt. nykyinen rantarata).

  11. #131

    Liittynyt
    08.07.2005
    Viestejä
    39

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Mielestäni rata pitäisi rakentaa 8-tietä seuraillen Laitilan ja Rauman ohi, kohti Poria. Linjaus olisi suorempi kuin Ukin kautta, ja Laitila on suunnilleen samankokoinen paikka. Uuden radan alkamiskohta olisi jossain Mynämäen tienoilla. Mielestäni 8-tietä seuraileva linjaus on parempi, ns kasvukäytävällisesti. Ukin rata pysyköön tavararatana. Uuden radan rakentaminen tulee pitkällä aikavälillä jopa halvemmaksi, kuin vanhan elvyttäminen, (vrt. nykyinen rantarata).
    Miksi tehdä työ niin vaikeaksi kun Ukista on jo kaavavaraus ollut kymmeniä vuosia raumalle junarataa varten. Kasitien joutuisi ylittämään monta kertaa tai koukkaamaan aika kauas kasitiestä paikoittain paikallisten erityisolosuhteiden vuoksi.

    Vainion liikenne voisi edes yrittää parantaa liikenteen tarjontaa alueella , lisääntyneet vaihdot ja huonontuva vuorotarjonta karkoittavat nekin jotka eivät suoranaisesti hyödy junayhteydestä.

  12. #132

    Liittynyt
    17.12.2006
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Mielestäni rata pitäisi rakentaa 8-tietä seuraillen Laitilan ja Rauman ohi, kohti Poria. Linjaus olisi suorempi kuin Ukin kautta, ja Laitila on suunnilleen samankokoinen paikka.
    Ei huono vaihtoehto tämäkään. Porin, Rauman ja Turun välillä olisi tarvetta myös matkustajajunaliikenteelle. Osa Helsingin ja Turun välisistä junista voisi jatkaa Poriin, jos tämä puuttuva pätkä rataa saataisiin rakennettua. Jos taas Uudenkaupungin rata kunnostetaan matkustajaliikenteelle sopivaksi, niin mielestäni samalla kannattaisi jatkaa sitä Raumalle asti. Rauma on lähes 40 000 asukkaan kaupunki ja runsaat 30 kilometriä rataa ei luulisi maksavan kohtuuttomasti.

  13. #133
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rusetti Näytä viesti
    Miksi tehdä työ niin vaikeaksi kun Ukista on jo kaavavaraus ollut kymmeniä vuosia raumalle junarataa varten. Kasitien joutuisi ylittämään monta kertaa tai koukkaamaan aika kauas kasitiestä paikoittain paikallisten erityisolosuhteiden vuoksi.
    Matkaeroakin on vähän: Uudestakaupungista linnuntietä 30 km Raumalle, Mynämäeltä 55 km. Jo valmiiksi kaavoissa olevat hankkeet on helpompi polkaista käyntiin, kun nyt etsitään nopeasti toteutettavia hankkeita.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Walle Näytä viesti
    Jos taas Uudenkaupungin rata kunnostetaan matkustajaliikenteelle sopivaksi, niin mielestäni samalla kannattaisi jatkaa sitä Raumalle asti. Rauma on lähes 40 000 asukkaan kaupunki ja runsaat 30 kilometriä rataa ei luulisi maksavan kohtuuttomasti.
    Raumalta taas olisi helppo jatkaa Poriin. Turku, Rauma ja Pori muodostavat aika suuren kokonaisuuden, jonka välisiä matkoja voisi hyvin ajatella tehtävän Sm4-tyyppisellä kalustolla tiheällä vuorovälillä. Porin yhteyksiä pohjoiseen (mm. Vaasa, Oulu) voitaisiin parantaa ottamalla Porin ja Parkanon välinen rata uudestaan käyttöön. Kartalta katsoen pohjoisen suunnasta olisi järkevämpää vaihtaa Parkanossa kuin Tampereella. Rata toisi etuinaan junayhteydet Noormarkkuun, Pomarkkuun, Kankaanpäähän ja Parkanon keskustaan. Juna voisi siis kulkea Turku-Rauma-Pori-Parkano, jolloin vaihtoja tulisi mahdollisimman vähän.
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 22.01.2009 kello 20:45.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #134
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    ...ja tässä.
    Olipa mielenkiintoinen väläys historiaa. Mikko Laaksonen on Turun raitioteiden historiikissaan osoittanut, miten kaupunkiraideliikenne Turussa tuhottiin vailla perusteita. USA:sta tiedämme, miten Inter-Urban -raideliikenne hävitettiin siellä autoistumisen edistämiseksi. Taitaisi olla hyvä historian tutkimuksen paikka Suomessakin tämä paikallisjunaliikenteen ”muuttuminen kannattamattomaksi”.

    Antero

  15. #135
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Uusikaupunki - Turku henkilöjunaliikenne, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Walle Näytä viesti
    Osa Helsingin ja Turun välisistä junista voisi jatkaa Poriin, jos tämä puuttuva pätkä rataa saataisiin rakennettua.
    Osaisiko joku arvioida, ajaisiko pendolino aikataulun mukaisessa liikenteessä Turun ja Porin välin alle 60 minuutissa? Välipysähdys ainakin Raumalla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Selvitys: vakiominuuttiaikataulut Helsinkiin
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 18:07
  2. Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 28.12.2009, 00:42
  3. Ruotsin henkilöjunaliikenne vapautetaan kilpailulle
    kirjoittanut Tidtabell foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.03.2009, 11:49
  4. Turku-Salo ja Turku-Loimaa paikallisjunat, selvitys
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 21:59
  5. Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 17.04.2007, 07:12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •