Junien matkustajainformaatio

Liittynyt
23 Elokuu 2005
Viestit
3,331
En löytänyt tälle vielä omaa ketjua, joten aloitan uuden. Tässä keskusteltakoon sekä junissa että asemilla esitettävästä matkustajainformaatiosta valtion rataverkolla.

Löysin sattumalta VR:n sivuilta tällaisen tiedon:

"VR testaa marraskuusta 2012 alkaen yhden Pendolino-junan infomonitoreissa monipuolisen matkustustiedon esittämistä. Kokeilu kestää noin puoli vuotta, ja sen aikana kerätään asiakkaiden mielipiteitä uudesta palvelusta sekä kokemusta tekniikan toimivuudesta.

Junan monitoreissa näkyy junamatkan aikana mm. tietoa junan nopeudesta, etäisyydestä seuraavaan asemaan ja väliasemista. Näytöissä esitetään myös Ylen uutisia, säätietoja sekä VR:n markkinointiviestintää. Kokeilun tavoitteena on parantaa asiakasviestintää."

Onko jollakulla esittää kuvia tästä? VR:n junissa oleva matkustajainformaatio on omasta mielestäni tähän mennessä ollut lähinnä surkuhupaisaa. Se nopeus ja kello eivät taida edelleenkään näkyä yhtä aikaa. Kuulutuksetkin näytetään teksteinä, mikä tarkoittaa että se sisältää teksti-informaatiolle paljon turhaa informaatiota, mikä puheessa on pakko olla mukana. Tekstin ja puheen redundanssi toimivat ihan eri tavalla. Siksihän metroissakaan ei lue näytöissä "Seuraavana Kaisaniemi" vaan pelkkä "Kaisaniemi". Myös kaikki Pasilan vaihtoyhteydet pitäisi näyttää kaaviona tai muuten visualisoituna eikä minään proosatekstinä.

Käsittämätöntä, ettei VR:llä kukaan ole huolehtinut tuollaisesta tärkeästä osasta corporate identitya (käytän yrityskuvasta tahallani englanninkielistä ilmaisua viitatakseni asian kansainvälisesti tunnettuun tärkeyteen). Toivoa sopii kehitystä asiassa. Sinänsä en ymmärrä, miksi kokeilu tehdään vain Pendolinoissa. Ehkä VR:llä on paha tarve differentioida Pendolinoa edes jotenkin InterCityistä (miksi tämän käsitteen englanninkielisyydestä ei muuten koskaan valiteta), kun nopeus sitä harvoin enää tekee.

Yksinkertaisen ja visuaalisesti korkeatasoisen infojärjestelmän koodaaminen maksaisi korkeintaan viisi numeroa eli ei yhtikäs mitään. Ylläpito ehkä vuodessa toiset viisi numeroa.

(PS. En laittanut quote-tagien sisään, koska silloin sitä ei voi lainata omaan vastaukseensa automaattisesti. Ja minusta muutenkin olisi loogisempaa, jos quote-lohko tarkoittaisi vain foorumin sisäistä lainausta. Olen visuaalisesti tottunut tulkitsemaan ne aina jonkun foorumilaisen sanoiksi. Parasta olisi, jos ulkopuoliselle lohkolainaukselle olisi oma taginsa, mutta siihen ei vBulletin toki taivu.)

---------- Viestit yhdistetty 26.12.2012 klo 0:02 ---------- Previous Post was on 25.12.2012 at 23:59 ----------

Nämä ehkä voi siirtää tänne ketjuun:

http://jlf.fi/f19/6060-junahavaintoja-2012-a/index24.html#post142650
http://jlf.fi/f19/6060-junahavaintoja-2012-a/index24.html#post142692 (keskiosa)
 
Ei ole niin pientä asiaa, jota VR ei yritysviestinnässään onnistuisi tunaroimaan, se on nähty satoja kertoja. En sano sitä, etteikö VR:ssä olisi hyviä tyyppejä viestinnässä duunissa, päinvastoin. Sen sijaan kyse on tässäkin tapauksessa sata vuotta vanhasta yrityskulttuurista.

--

VR Viestintä 2.jpg
 
Näin taannoin kaksikerroksisen vaunun ruuduissa ainakin vähän päivitetyn version perinteisestä kello/nopeus-systeemistä. Siinä oli määräasema isolla tekstillä keskellä ruutua ja muistaakseni kello ja nopeus oli hämmästyttävästi saatu ruutuun yhtaikaa. Iso määräasemateksti oli mielestäni varsin onnistunut, siitä kun käy hätäisemmässä tilanteessa nopeasti matkustajalle selväksi, onko hän oikeassa junassa.

Tätä versiota ohjelmistosta en ole tainnut sen koommin nähdä, ja viimeisen parin kuukauden aikana ainakin meikäläisen junamatkoilla ruudut ovat olleet IC-junissa ja Pedolinoissa pimeänä. Forumin asiantuntijat osannevat kertoa, kulkeeko informaatio ruutuihin semmoisissa IC-junissa, joissa on myös yksikerroksisia vaunuja ja mahdollisesti Sr1-veturi. Piuhat vaunujen välillä eivät ilmeisesti ole samat kuin Sr2+kaksikerrosvaunut -kokoonpanossa.

Nykyään tietty aika suuri osa matkustajista saa paikka- ja nopeustiedot tarvittaessa puhelimestaan, samaten eri asemien lähtevien junien tilanteen VR:n sivuilta.
 
Näin taannoin kaksikerroksisen vaunun ruuduissa ainakin vähän päivitetyn version perinteisestä kello/nopeus-systeemistä. Siinä oli määräasema isolla tekstillä keskellä ruutua ja muistaakseni kello ja nopeus oli hämmästyttävästi saatu ruutuun yhtaikaa. Iso määräasemateksti oli mielestäni varsin onnistunut, siitä kun käy hätäisemmässä tilanteessa nopeasti matkustajalle selväksi, onko hän oikeassa junassa.

Tätä versiota ohjelmistosta en ole tainnut sen koommin nähdä, ja viimeisen parin kuukauden aikana ainakin meikäläisen junamatkoilla ruudut ovat olleet IC-junissa ja Pedolinoissa pimeänä. Forumin asiantuntijat osannevat kertoa, kulkeeko informaatio ruutuihin semmoisissa IC-junissa, joissa on myös yksikerroksisia vaunuja ja mahdollisesti Sr1-veturi. Piuhat vaunujen välillä eivät ilmeisesti ole samat kuin Sr2+kaksikerrosvaunut -kokoonpanossa.

Nykyään tietty aika suuri osa matkustajista saa paikka- ja nopeustiedot tarvittaessa puhelimestaan, samaten eri asemien lähtevien junien tilanteen VR:n sivuilta.

Näyttöjä ei pyöritellä veturista, vaan konduktöörikopista käsin. Ne täytyy erikseen kytkeä päälle, mikä monelta jää tekemättä. Osasyynä lienee se, että yksikerroksia sisältävässä junassa saattaa konduktööri majailla ravintolavaunun konnarikopissa Edfs-kaksikerrosvaunun kopin sijaan. Ja siellä ei kaiketi ole noille näytöille namiskoja(?).
Mutta, joka kerta kun olen näytöt pyytänyt päälle, ne on myös päälle kytketty. Pääseehän sinne Edfs:äänkin konnuhtööri piipahtamaan, jos huvittaa :)
 
Ajattelin lähinnä sitä, että nopeusmittari ja gps-paikantamisesta vastaava vehje saattaisivat olla veturissa.

Minä taas luulisin, että nekin ovat siellä konnarivaunussa. Nopeusmittarin asentaminen akseliinhan tuskin on kovin vaikea temppu. Radallahan ei periaatteessa tarvittaisi GPS:ää, jos nopeusmittari on tarpeeksi tarkka. Mutta sellaisenkin asentaminen konnarivaunuun lienee huomattavasti halvempaa kuin datan siirtäminen veturista asti, jopa halvempaa kuin nopeusmittarin. Eli GPS-aikakaudella ei nopeusmittariakaan tarvittaisi. Mittari näyttää muutenkin toimivan juuri sellaisella tarkkuudella kuin GPS-nopeusmittarilta voisi odottaa.
 
Minä taas luulisin, että nekin ovat siellä konnarivaunussa. Nopeusmittarin asentaminen akseliinhan tuskin on kovin vaikea temppu. Radallahan ei periaatteessa tarvittaisi GPS:ää, jos nopeusmittari on tarpeeksi tarkka. Mutta sellaisenkin asentaminen konnarivaunuun lienee huomattavasti halvempaa kuin datan siirtäminen veturista asti, jopa halvempaa kuin nopeusmittarin. Eli GPS-aikakaudella ei nopeusmittariakaan tarvittaisi. Mittari näyttää muutenkin toimivan juuri sellaisella tarkkuudella kuin GPS-nopeusmittarilta voisi odottaa.

GPS:llähän nuo toimivat. Huomaa esim. siitä, että asemakuulutus saattaa jäädä tulematta, jos satelliitit ovat sopivasti piilossa (niiden sijainnithan vaihtelevat koko ajan).
 
Tähän mennessä olen onnistunut kerran näkemään tuon uuden inforuutusovelluksen Pendolinossa. Ihan pätevän oloinen oli, tosin kehää kiertävät Ylen uutisotsikot saattavat käydä hieman jopa ärsyttämään. Kaukojunamatkoja olen tämän vuoden puolella tehnyt pikaisen muistelun mukaan kymmenkunta, kaikki vaihdollisia. Ruudut ovat enimmäkseen olleet pimeänä, mm. eilen sekä kohdalle osuneessa Pendolinossa että kaksikerrosvaunussa.
 
Junien kuulutuksista tuttu naisääni vaihtuu koska kuulutuksia 1980-luvulta lähtien tehnyt VR:n myyntipäällikkö Eija Ahlberg ei ole enää kesän jälkeen ollut VR:n palveluksessa. Uuden naisäänen haku on jo käynnissä, kuuluttajaa haetaan ensin VR:n omasta henkilökunnasta jonka sisäinen haku kestää 17.11 asti. Jos sopivaa ääntä ei löydetä VR:n sisältä, niin tämän jälkeen hakua laajennetaan puhealan ammattilaisiin.

Lähde: Metro.fi
 
Junien kuulutuksista tuttu naisääni vaihtuu koska kuulutuksia 1980-luvulta lähtien tehnyt VR:n myyntipäällikkö Eija Ahlberg ei ole enää kesän jälkeen ollut VR:n palveluksessa. Uuden naisäänen haku on jo käynnissä, kuuluttajaa haetaan ensin VR:n omasta henkilökunnasta jonka sisäinen haku kestää 17.11 asti. Jos sopivaa ääntä ei löydetä VR:n sisältä, niin tämän jälkeen hakua laajennetaan puhealan ammattilaisiin.

Lähde: Metro.fi

Höh :( Kohtahan sitä ei osaa matkustaa junalla enää lainkaan, kun ensiksi meille tuotiin matalat luksus-junat ja sitten jossain vaiheessa kuulutukseen "ei voi luottaa" kun sitä kuuluttaa joku vieras :D
_Jos_ Hsl:n uuden informaatiojärjestelmän mukana pysäkkikuulutukset tulevat busseihinkin, olisin odottanut tätä juna-tätiä kuuluttamaan bussien kuulutuksetkin.
 
Täältä voi kuunnella, miltä miespuolinen – tai metrosta tuttu naisääni – kuulostaisi junan kuulutusäänenä. Carla Rindell on oma ennakkosuosikkini Eijan jatkajaksi.
 
Carla Rindell olisi ehdottoman hyvä myös rautateillä! Nyt kun VR kertomansa mukaan uudistaa imagoaan myös tällä sektorilla olisi syytä poistaa junista virkamiesmäinen ja äkäinen Eija ja pistää tilalle miellyttävä Carla Rindell.
 
Carla Rindell olisi ehdottoman hyvä myös rautateillä!

Olen ehdottoman samaa mieltä! Tuon ääninäytteen kuunneltuani voisin sanoa, että hänen äänensä sopii junakuulutuksiin ehkä vielä paremmin kuin metrokuulutuksiin. Toki toivon, että hän jatkaisi myös metron kuulutusten tekemistä, koska ääni on niin miellyttävä ja selkeä. Myös Nak:n aiemmin sivuamat mahdolliset bussi- ja raitiovaunukuulutukset kuulisin mielelläni hänen lukemana.
 
Takaisin
Ylös