Junien matkustajainformaatio

Muistan joskus vuosikymmeniä sitten jossain junassa kun Ruotsista kotoisin oleva perhe ei ymmärtänyt, että Nyslott = Savonlinna.
Ollessani tämän vuoden ensimmäisen puoliskon Ruotsissa huomasin melko nopeasti, ettei ole mitään merkitystä, puhuuko Lappeenrannasta vai Villmanstrandista, kummastakaan ei ole keskivertoruotsalainen kuullut mitään.
 
Ollessani tämän vuoden ensimmäisen puoliskon Ruotsissa huomasin melko nopeasti, ettei ole mitään merkitystä, puhuuko Lappeenrannasta vai Villmanstrandista, kummastakaan ei ole keskivertoruotsalainen kuullut mitään.

Minulla puolestaan on hieman toisenlainen näkemys: jokainen kohtaamani ruotsalainen on osannut sijoittaa Pyhän Martinlaakson (st. Mårtensdal) oikeaan kohtaan maailmankartalla. Lähes jokainen ymmärtää myös Martsari-nimityksen (ruots. Mårtsari).
 
Olen nyt ensimmäistä kertaa HSL-kaupunkijunan kyydissä, jossa kuuluvat Reidar Waseniuksen kuulutukset. Vaikka Reidar on toki iso ääniammattilainen, on kuitenkin todettava, ettei kuulu kunnolla. Tähän on ilmeisesti syynä yksinomaa se, että erityisesti matala miesääni todella "hukkuu" junan ominaiseen taustameluun. Korkeampi ääni, joka on tyypillistä naisäänille, kuuluisi varmasti paremmin.
 
Olen nyt ensimmäistä kertaa HSL-kaupunkijunan kyydissä, jossa kuuluvat Reidar Waseniuksen kuulutukset. Vaikka Reidar on toki iso ääniammattilainen, on kuitenkin todettava, ettei kuulu kunnolla. Tähän on ilmeisesti syynä yksinomaa se, että erityisesti matala miesääni todella "hukkuu" junan ominaiseen taustameluun. Korkeampi ääni, joka on tyypillistä naisäänille, kuuluisi varmasti paremmin.

Erityisesti ongelmana lienee "puhelintaajuuksien" vähyys. Todennäköisesti ihan vain uudelleenmiksaus korostaen puheäänen niitä taajuuksia kuuluisi paremmin (vaikka kuulostaisikin huonommalta). Eija Ahlbergin ääni ei ollut edes kovin korkea naisääneksi, vaan nimenomaan äänenväri oli sellainen "puhelimen kaltainen", hieman nasaali. Moni yhtä korkea naisääni voisi kuulua huomattavasti huonommin. Ja Wasenius taas puhuu miellyttävän kuuloisella, mutta vähänasaalisella äänellä. Jos vähän musiikkifysiikkanörttiä yrittää esittää, todennäköisesti Ahlbergin ääni sytyttää enemmän yläsävelsarjoja kun Waseniuksen, ja junan kaiuttimista ei todennäköisesti koskaan kuullakaan kuin ne yläsävelsarjat.
 
Nyt kun uudet kuulutukset on kaikkiin juniin saatu niin mitäs mieltä olette? Mielestäni selkeä ja pehmeä joskin jää helposti taustamelun alle. Lisäksi olisi voinut jotain uutta tapaa keksiä eikä lukea tavusta tavuun samoja. Koskahan muuten asemien kuulutukset uudistuvat? Niissähän vielä vanhempi naisääni on..
 
Aihetta sivuten: Helsingin päärautatieaseman aikataulunäyttöjä päivitetään nykyaikaan – vanhat palvelivat 20 vuotta (Hesari)

Helsingin päärautatieasemalla noin 20 vuotta palvelleet isot aikataulunäytöt vaihdetaan uusiin. Vaihtourakka on ollut käynnissä jo viime päivät, ja töiden pitäisi valmistua perjantaina.

Aikataulunäytöistä vastaa Liikennevirasto. Ylitarkastaja Kimmo Turunen Liikennevirastosta kertoo, että uusien tft-näyttöjen muunneltavuus erilaisiin tiedottamistarpeisiin on huomattavasti parempi kuin vanhojen näyttöjen.

”Ne ovat myös selkeämmät ja hiukan energiatehokkaammat”, Turunen sanoo.

Samanlaiset aikataulunäytöt asennettiin toissa viikolla Tampereen rautatieasemalle.
 
Tein tänään vaihdollisen junamatkan, jonka molemmissa junissa näytöillä oli kellonaika, eikä sitten muuta. Ensimmäisessä kello oli kuusi minuuttia jäljessä, toisessa neljä edellä. Eka pätkä kaksikerrosvaunussa, toinen Pendolinossa. Tätä on vissiin ihmetelty ketjussa aiemminkin, mutta tuli itsellenikin mieleen, että miksi aika ei tule automaattisesti GPS:stä tai matkapuhelinverkosta? Kuuden minuutin heitto tuntuu jo vähän kiusanteolta, jos on esim. yrittämässä osua kaupunkiliikenteen bussiin. Toki melkein joka matkustajalla on tarkka aika omassa puhelimessaan ja asemalla kelloissa, mutta äkkiä katsoessa ei välttämättä tajua, että junan kelloon ei olekaan luottamista.
 
Ainakin Myyrmäen aseman laiturinäyttöihin on ilmestynyt junan pituutta kuvaavat symbolit (yksi tai kaksi junayksikköä) Näistä olisi kylläkin ollut hyötyä viime syksynä kun ruuhka-aikaan ei tiennyt tuleeko lyhyt vai pitkä juna. Tokihan näistä on nytkin hyötyä varsinkin ruuhka-aikojen reunoilla jolloin kalustokoot muuttuvat.
 
Ainakin Myyrmäen aseman laiturinäyttöihin on ilmestynyt junan pituutta kuvaavat symbolit (yksi tai kaksi junayksikköä) Näistä olisi kylläkin ollut hyötyä viime syksynä kun ruuhka-aikaan ei tiennyt tuleeko lyhyt vai pitkä juna. Tokihan näistä on nytkin hyötyä varsinkin ruuhka-aikojen reunoilla jolloin kalustokoot muuttuvat.

Tikkurilan asemalla on myös junien pituutta kuvaavat symbolit.
 
Samoin ainakin Lentoasemalla, Louhelassa ja Malminkartanossa.

Hyvä!

Seuraavaksi jännitämme, milloin HSL:n pysäkkiaikataulut alkavat kertoa junien aidoista kulkuajoista poikkeustilanteissa. (HSL:n pysäkki-info junasta Martinlaaksosta etelään on ollut jo vuosia keturallaan kaikissa poikkeustilanteissa.)
 
Leinelässä myös!

Vielä kaipaisi junan sisänäyttöön tietoa siitä, kummalle puolelle seuraavan aseman laituri tulee :)

Odotetaan nyt vielä, että näytöt näyttäisivät edes yli 90% matkoista aikataulutiedot monelta tulisi olla missäkin :D
 
Ketjun ensimmäisestä viestistä tulee näköjään tasan kolme vuotta. Viestissä mainittu Pendolinon matkustamon näytöissä kokeiltu systeemi näyttää kokeilun jälkeen kadonneen jälkiä jättämättä. Omilla junamatkoilla näytöt ovat viime kerroilla olleet pimeänä, kuten useimmiten muutenkin. Ehkä sitten parempi niin, kun lähes kaikilla matkustajilla näyttää nykyään olevan nenä kiinni oman laitteen näytössä. Silti tulee VR:n kehittymisestä vaikutelma, että ollaan nyt vaan töissä.
 
Huomasin parin viime viikon aikana välillä Turku - Seinäjoki, että kaksikerrosvaunujen ruuduissa oli uusi tai ainakin itselleni ennen näkemätön versio informaatiosysteemistä. Siinä näkyi reitin asemat janalla alhaalta ylös ja junan eteneminen, ja välillä pyöri ravintolavaunun/-kärryn mainoksia. Neljästä junasta (vaihdollinen meno-paluu) näytöt olivat päällä kolmessa. Yritin juuri lukea VR:n lehdistötiedotteita, mutta en löytänyt mitään mainintaa asiasta. Tietty tuommoisen pitäisikin olla niin peruskauraa, että siitä ei kannata lehdistötiedotteita väsäillä.

Omaan silmääni ruudun sisältö näytti suht hyvältä, paitsi että teksti oli aika pientä ja ainakin meikäläisen järjenjuoksuun junan eteneminen janalla alhaalta ylös on takaperoista. Tietty se on ikään kuin menosuuntaan 'ylös' niillä jotka istuvat nokka menosuuntaan, muuta normaaliin lukemiseen nähden takaperin. Ite pitäytyisin lukusuunnassa, eli joko ylhäältä alas tai vasemmalta oikealle.
 
Takaisin
Ylös