Tulevaisuuden junakuljetukset!

Liittynyt
30 Marraskuu 2005
Viestit
30
Tulevaisuudessa junakuljetusten määrä saattaa kasvaa kilpailun myötä, jota kautta uutta kuljetettavaa tavaraa saattaa siirtyä rautateille.

Mielenkiintoisia junakuljetusten osalta ovat uudet kaivos hankkeet. Lähiaikoina toteutus vaiheessa olevia kaivoksia ovat mm. Kittilän Suurikuusikko ja Sotkamon Talvivaara. Näistä ainakin Talvivaara suunnittelee rautatietä kaivosalueelle. Talvivaara sijaitsee Iisalmi-Kontiomäki ja Nurmes-Kontiomäki ratojen välissä ja pohjoisessa hyvin lähellä on Lahnaslammen rata.

Ohessa linkissä esitellään muutaman sivun verran eri rautatielinjausvaihtoehtoja.

http://www.talvivaara.com/docs/TVKYVA.pdf
 
En suosittele tuon 25 MB:n tiedoston lataamista. Rautatievaihtoehtoja oli esitelty vain sivun verran. Tuosta dokumentista ymmärsin, että vuotuiset kuljetusmäärät ovat 270 tuhatta tonnia, joten ei tuo kaivos mikään Kostamus ole. Kaivoshankkeita on Suomessa vireillä useita, ja muutamat ovat juuri tuolla köyhässä Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, joten kuljetettavaa kyllä riittää.

Tuon YVA-dokumentin loppupuolella mainittiin, että kaivoksen rautatiekuljetuksia ei pidä johtaa kulkemaan Vuokatin kautta, sillä se aiheuttaisi melua ulkoilualueille. Otettiinko tuossa samalla kantaa Porokylä-Vuokatti-rautatien purkamiseen?
 
Totta oli se, että YVA-selvityksessä ei löydetty oikeastaan mitään hyviä puolia rautatievaihtoehdosta Joensuu - Kontiomäki -radalle. Sen sijaan Iisalmi - Kontiomäki -radalle kulkeva vaihtoehto ei aiheuttanut luonnolle ja ympäristölle minkäänlaista haittaa vaikka se on vaihtoehdoista pisin ja kulkee eniten syrjäisten metsäalueiden läpi. Mutta Vuokatissa rautatien melu ja yleinen sopivuus oli listattu ongelmiksi jne. Kolmannessa vaihtoehdossa eli Lahnaslammen rataan liittyvässä linjauksessa oli vähän vähemmän epäkohtia.

Perusteluina Iisalmi - Kontiomäki -rataan menevästä linjauksesta mainitaan mm. sähköistetyn radan edut kuljetuksissa. Todellisuudessa mahdollisen kaivosradan liikenne hoidettaisiin kuitenkin dieselvetureilla kaivokselta joko Kontiomäkeen tai Iisalmeen asti riippuen mihin suuntaan kuljetukset suuntautuu. Tuskinpa ainakaan VR:n hoitamana veturinvaihtoa ja jarrujen koettelua jne. tehtäisiin Murtomäessä ja vieläpä ajettaisiin dieselit tyhjänä lähimmille varikoille.

Selvityksessä todetaan vielä, että kuljetukset mahdollisesti suuntautuisi Ouluun, Raaheen tai Kokkolaan.
 
Takaisin
Ylös