Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Tulevaisuuden junakuljetukset!

  1. #1

    Liittynyt
    30.11.2005
    Viestejä
    30

    oletus Tulevaisuuden junakuljetukset!

    Tulevaisuudessa junakuljetusten määrä saattaa kasvaa kilpailun myötä, jota kautta uutta kuljetettavaa tavaraa saattaa siirtyä rautateille.

    Mielenkiintoisia junakuljetusten osalta ovat uudet kaivos hankkeet. Lähiaikoina toteutus vaiheessa olevia kaivoksia ovat mm. Kittilän Suurikuusikko ja Sotkamon Talvivaara. Näistä ainakin Talvivaara suunnittelee rautatietä kaivosalueelle. Talvivaara sijaitsee Iisalmi-Kontiomäki ja Nurmes-Kontiomäki ratojen välissä ja pohjoisessa hyvin lähellä on Lahnaslammen rata.

    Ohessa linkissä esitellään muutaman sivun verran eri rautatielinjausvaihtoehtoja.

    http://www.talvivaara.com/docs/TVKYVA.pdf

  2. #2

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    841

    oletus

    En suosittele tuon 25 MB:n tiedoston lataamista. Rautatievaihtoehtoja oli esitelty vain sivun verran. Tuosta dokumentista ymmärsin, että vuotuiset kuljetusmäärät ovat 270 tuhatta tonnia, joten ei tuo kaivos mikään Kostamus ole. Kaivoshankkeita on Suomessa vireillä useita, ja muutamat ovat juuri tuolla köyhässä Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, joten kuljetettavaa kyllä riittää.

    Tuon YVA-dokumentin loppupuolella mainittiin, että kaivoksen rautatiekuljetuksia ei pidä johtaa kulkemaan Vuokatin kautta, sillä se aiheuttaisi melua ulkoilualueille. Otettiinko tuossa samalla kantaa Porokylä-Vuokatti-rautatien purkamiseen?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #3

    Liittynyt
    30.11.2005
    Viestejä
    30

    oletus

    Totta oli se, että YVA-selvityksessä ei löydetty oikeastaan mitään hyviä puolia rautatievaihtoehdosta Joensuu - Kontiomäki -radalle. Sen sijaan Iisalmi - Kontiomäki -radalle kulkeva vaihtoehto ei aiheuttanut luonnolle ja ympäristölle minkäänlaista haittaa vaikka se on vaihtoehdoista pisin ja kulkee eniten syrjäisten metsäalueiden läpi. Mutta Vuokatissa rautatien melu ja yleinen sopivuus oli listattu ongelmiksi jne. Kolmannessa vaihtoehdossa eli Lahnaslammen rataan liittyvässä linjauksessa oli vähän vähemmän epäkohtia.

    Perusteluina Iisalmi - Kontiomäki -rataan menevästä linjauksesta mainitaan mm. sähköistetyn radan edut kuljetuksissa. Todellisuudessa mahdollisen kaivosradan liikenne hoidettaisiin kuitenkin dieselvetureilla kaivokselta joko Kontiomäkeen tai Iisalmeen asti riippuen mihin suuntaan kuljetukset suuntautuu. Tuskinpa ainakaan VR:n hoitamana veturinvaihtoa ja jarrujen koettelua jne. tehtäisiin Murtomäessä ja vieläpä ajettaisiin dieselit tyhjänä lähimmille varikoille.

    Selvityksessä todetaan vielä, että kuljetukset mahdollisesti suuntautuisi Ouluun, Raaheen tai Kokkolaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tulevaisuuden liikkuminen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 24.05.2013, 13:34
  2. Tulevaisuuden satama-/ratapihapäivystäjät
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.09.2009, 11:33
  3. Tulevaisuuden joukkoliikenne
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.01.2008, 10:11
  4. Tulevaisuuden joukkoliikennekaupungit -hanke
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 11.12.2007, 17:48
  5. LVM Tulevaisuuden keskisuuri joukkoliikennekaupunki
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.02.2007, 12:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •