Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

Tapaus kertoo toki unohtamisen inhimillisyydestä, mutta juttu on monin tavoin oireellinen. Yksikään kuljettaja ei unohda ajaa vaikkapa Tampereen, Seinäjoen tai Kouvolan ohi. Miksi sitten Lempäälän? Siksi, että minkään logiikan mukaan Lempäälä ei ole niin huomattava asema, että IC:llä voisi missään tilanteessa olla tarvetta pysähtyä siellä.

Kun InterCityjä aikanaan Suomeen lanseerattiin, muistelisin VR:n mainostaneen, etteivät nämä junat pysähtele vain huvin vuoksi, vaan aina ajettavan vähintään 50 km. Tampereen eteläpuolella on saumaa taajamajunillekin ja IC:n pysäyttäminen jopa Toijalassa on monissa tapauksissa kyseenalaista.
Toivottavasti tapaus poikii keskustelua siitä, millaiset ovat IC-junien minimiasemavälit ja minimiasiakasmäärät asemaa kohden. Helsingin ja Tampereen välille voi toki perustaa InterRegioita (joista osa voidaan ajaa IC-kalustolla), jotka sitten jarruttelevat vähän pienemmilläkin seisakkeilla, mutta InterCity kuuluu vain kaupungeille, eli oikeastaan Tixin ja Tampereen välillä niiden ainoa edes jotenkin perusteltu pysähdyspaikka olisi Hämeenlinna.
 
Helsingin ja Tampereen välille voi toki perustaa InterRegioita (joista osa voidaan ajaa IC-kalustolla), jotka sitten jarruttelevat vähän pienemmilläkin seisakkeilla, mutta InterCity kuuluu vain kaupungeille, eli oikeastaan Tixin ja Tampereen välillä niiden ainoa edes jotenkin perusteltu pysähdyspaikka olisi Hämeenlinna.

IC2 käytännössä onkin InterRegio, nimestään huolimatta. Yksikään varsinainen IC ei taida Lempäälässä pysähtyä.

---------- Viestit yhdistetty klo 5:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 5:52 ----------

Ja tuskin se junankuljettaja erityisesti ohjaamosta arvioi, kuinka urbaanilla asemalla pysähtyy ja siitä tekisi mitään päätelmiään. Lempäälän aseman ympäristö muutenkin näyttänee paljon kaupunkimaisemmalta kuin moni IC-asema. Parkano ja Pännäinen nyt ääriesimerkkeinä, mutta muitakin lienee.
 
Yksikään kuljettaja ei unohda ajaa vaikkapa Tampereen, Seinäjoen tai Kouvolan ohi. Miksi sitten Lempäälän? Siksi, että minkään logiikan mukaan Lempäälä ei ole niin huomattava asema, että IC:llä voisi missään tilanteessa olla tarvetta pysähtyä siellä.

Tarkoitat varmaan "unohda pysähtyä"? ;)

Logiikastasi pysähdyskäytännön urbanismin suhteen voi olla perustellusti montaa mieltä, mutta ainakin se nostaa jälleen kerran esille sen mitä vaikutuksia kaiken muun kuin kaukojunaliikenteen tarkoituksellisella alasajolla on ollut. Lempäälästä on syytä päästä junan kyytiin, mutta kun Tampereen seudulla ei ole lähiliikennettä eikä Suomessa edes tunneta kunnollista taajamajunaliikenteen konseptia (pysähtyy tiheämmin kuin kaukojuna mutta mukavampi ja pidemmät matkat kuin lähijunalla) niin sitten pysähdytään IC:llä.

Mielestäni nykyinen IC2-kalusto on käytännössä Interregio-tyyppistä kalustoa penkkien, palvelujen yms. suhteen. Ei sitä ole suunniteltu todella pitkien matkojen kulkemiseen, eihän siellä ole edes tarpeeksi matkatavaratilaa. Itse vaunu teknisesti taipuisi myös pidempimatkaiseen käyttöön, mutta se pitäisi sisustaa vähän eri tyyliin. Taitaa olla niin, että VR ajaa näitä IC2-vaunuja uusina pidemmillä reiteillä kuin mihin ne on oikeasti tarkoitettu saadakseen rahastettua vähän enemmän per paikka, kalliimman junatyypin mukaan?
 
Mielenkiintoinen poikkeusliikennetiedote saapui äsken sähköpostii:

HSL POIKKEUSLIIKENNETIEDOTE sanoi:
Lähijuna N Tikkurilasta klo 15:13, peruttu. Arvioitu kesto: 14:41 - 15:35.

Liittyy siis siihen kun H 9107 (14:45 I-juna Helsingistä). Jollakin tullut pieni virhe, sillä tiedotteessa tarkoitettu I-junaa klo 15:13 (H 9108). Ja äsken tulikin oikea tiedote joka oli täsmälleen sama mutta N korvattu I:llä :lol:
 
13.3.-15.3.

VR:llä (vaiko Junakalusto Oy:llä) on menossa kokeilu jossa ajetaan osa K/N-junien kaksiyksikköisistä Flirteistä kolmiyksikköisinä. Eli eilen, tänään ja huomenna vai ruuhka-ajan K ja N-junissa nähdä 225metrisiä junia, eli kolmeyksikköisiä Sm5 pötköjä. Ilmeisesti testataan kolminajoa Kehärataa varten? Itse olen juuri menossa väijymään joten kuvia ja mahdollisesti videokin tarkoitus saada.

Niin ja Sm5 #25 olisi määrä tulla huomenna Turun satamasta Ilmalaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti testataan kolminajoa Kehärataa varten?

Onko Kehäradalle sitten suunniteltu liikennettä aloitettavaksi kolmella yksiköllä? Tunnelit on kyllä mitoitettu siihen, mutta vaikea kuvitella että tarve aluksi olisi enemmän kuin kaksi yksikköä. Suurin osa Kehäradan lisäkuormasta tullee pääradan puolelle, ja I-junathan kai ajetaan yhdellä yksiköllä nyt.
 
13.3.-15.3.

VR:llä (vaiko Junakalusto Oy:llä) on menossa kokeilu jossa ajetaan osa K/N-junien kaksiyksikköisistä Flirteistä kolmiyksikköisinä. Eli eilen, tänään ja huomenna vai ruuhka-ajan K ja N-junissa nähdä 225metrisiä junia, eli kolmeyksikköisiä Sm5 pötköjä. Ilmeisesti testataan kolminajoa Kehärataa varten? Itse olen juuri menossa väijymään joten kuvia ja mahdollisesti videokin tarkoitus saada.

13.3

Tänään oli vain yksi runko liikenteessä jossa oli kolme Sm5-yksikköä, junat H 9459 (video), H 9462 (kuva1 ja kuva2) ja H 9505 (kuva1, kuva2 ja kuva3). Yksikkönä oli pohjoisesta katsottuna: 08, 12 ja 19.

H 235 (Z-juna Helsinki - Kouvola) ajettiin poikkeuksellisesti Sr1-vedolla, video junan ohittaessa Tapanilan asema

IC2 177 (Helsinki - Tampere) ajettiin poikkeuksellisesti Sr1-vedolla, kuva

Ilmalan kirjava vararunkokin oli liikenteessä. Tuli tyhjävaunujunana pohjoisesta n. klo 16:56 (kuvan aika näyttää 16:58 mutta kameran kello edellä 2min), kuva

---------- Viestit yhdistetty klo 16:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:25 ----------

Onko Kehäradalle sitten suunniteltu liikennettä aloitettavaksi kolmella yksiköllä? Tunnelit on kyllä mitoitettu siihen, mutta vaikea kuvitella että tarve aluksi olisi enemmän kuin kaksi yksikköä. Suurin osa Kehäradan lisäkuormasta tullee pääradan puolelle, ja I-junathan kai ajetaan yhdellä yksiköllä nyt.

En muista suunnitelmia tarkkaan, kai sitä meinataan jossain vaiheessa ajaa kolmella yksiköllä (ruuhka-aikaan? loma-aikaan?).
I-junathan menevät nykyään vain ruuhka-aikaan ja ajetaan kaksiyksikköisenä (Sm1/2 tai Sm4). N-junat korvaa I- ja K-junat ruuhkan ulkopuolella ja nämä ajetaan yhdellä Sm5:lla. Poikkeustapauksissa voi olla korvattu kahdella Sm1/2-yksiköllä. Eli Sm1/2-yksikköjä ei yksinäisinä enään edes näe Keravan kaupunkiradalla, yksiyksikköisiä Flirttejä kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten kolmella flirtillä voidaan liikennöidä kehäradan valmistuttua? tietääkseni laiturien pituudet eivät riitä tuolla Vantaankosken puoleisella osuudella. Ainakaan kaikilla asemilla?
 
Miten kolmella flirtillä voidaan liikennöidä kehäradan valmistuttua? tietääkseni laiturien pituudet eivät riitä tuolla Vantaankosken puoleisella osuudella. Ainakaan kaikilla asemilla?

Kyllä ne vaan riittää. 226metriä on lyhin asema (Kannelmäki) ja 3xSm5 on 225,6metriä.
 
En muista suunnitelmia tarkkaan, kai sitä meinataan jossain vaiheessa ajaa kolmella yksiköllä (ruuhka-aikaan? loma-aikaan?).

Kyllä siihen varauduttu, mutta ei toki ajeta ennen kuin kysyntä sitä edellyttää. En vain silloin sanoisi, että kolminajoa testataan juuri Kehärataa varten. Sanoisin, että sitä silloin testataan mahdollista kolmiajoa varten (missä hyvänsä).
 
14.3.

Dv12 2541 sai kunnian vetää tuoreimman Flirtin Turun satamasta Ilmalaan. 14:48 piti olla Ilmalassa aikatalun mukaan, mutta kyseiseen aikaan oli vasta Inkoossa.

Kolme yksikköinen flirtti näyttäisi olevan tänään samoissa vuoroissa kuin eilen.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:46 ----------

Korjataan eilistä havaintoa jossa kerroin kolmiyksikköisen flirttien junannumerot. Junan H9462 kohdalla tuli virhe sillä tämähän on N-juna ja liikennöi vain la ja su. Oikea numero on siis H9460, olin väärän katsonut.
 
Viimeksi muokattu:
15.3.

Tapanilan aseman kohdalle, kaukoliikenteen raiteille on ilmestynyt 80km/h:n kyltit, osoitti Helsinkiin päin meneville junille. Pohjoiseen päin meneville junille oli taas 8kyltit Malmin ja Tapanilan suunnilleen puolivälissä. Tämä ei ilmeisesti kaupunkirataa koskenut sillä siinä junat ajoivat 120km/h. Onko jollakin tietoa miksi ja kuinka pitkälle matkalle tämä rajoitus on? Junat ajoivat yhtä hitaasti ainakin jo keskiviikkona 13.3. mutta tänään vasta huomasin kyltit.
 
Takaisin
Ylös