Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

23.4.2013

Sm5 24 M-junassa
Sm5 #24 on ollut liikenteessä ainakin parisen viikkoa. Itse näin sen ensimmäisen kerran Keravan kaupunkiradalla perjantaina 12.4. En silloin tullut selvittäneeksi, oliko yksiköstä liikennehavaintoja missään, niin jäi sitten minulta kokonaan ilmoittama tämä(kin) bongaus.
 
28.4.

Edo on koeajolla, jokunen aika sitten ohitti kuuleman mukaan Toijalan matkalla Tampereen suuntaan. Veturina Edo:n testiveturina tunnettu Sr2 3210.

EDIT: Jatkoi Viinikasta suoraan Järvensivun kautta Jyväskylään päin, eli ei käynyt Tampereen asemalla ollenkaan.
EDIT2: Tämän kuvan perusteella testi kokoonpanossa ei suinkaan ole vain yksi Edo, vaan Edot 01 ja 02 ovat molemmat mukana.

Lisätään vielä että on todennäköisesti Kontiomäelle menossa, siellä kuulemma joku testirata.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen kiinnittänyt huomiota flirttien todella likaiseen ulkopintaan, ainoastaan junien päädyt näyttävät puhtailta mutta muuten ulkoseinät näyttävät pinttyneen likaisilta. Onko pesulinjassa jotain vikaa vai miksi ne ovat päässeet niin likaiseen kuntoon?
 
2.5.

Edo:jen testaus Laajakankaan testiradalla on saatu päätökseen ja Edo:t ovat matkalla takaisin Ilmalaan. Tulevat todennäköisesti reittiä Kontiomäki-Kajaani-Iisalmi-Pieksämäki-Jyväskylä-Tampere (ei käy asemalla)-Riihimäki-Ilmala. Tällä hetkellä kulkee S 94:n edellä mutta uskon että päästää jossain vaiheessa S 94:n edelleen ja tulee sen perässä. Mutta 100% varmaa tietoa ei ole, mutta ymmärtääkseni testirungon sn on pienempi tällä hetkellä, tai ainakin menomatkalla Laajakankaalle oli näin.

Toinen Edo:ista on myös kääntynyt Laajakankaalla, jonka huomaa tästä kuvasta. Testirungon kokoonpano on Sr2 3210, Edfs 28324, Edo 28602 ja Edo 28601.
 
4.5.

Junat Kartalla-sovelluksessa näkyy tällä hetkellä P 551. Kellään tietoa tästä Venäjän tilausjunasta? Oikoradalla viilettään, kohta ilmeisesti Lahteen saapumassa.
 
5.5.

H 9864:n (Z-juna klo 18:17 Lahdesta) matka oli tänään kaikkea muuta kuin normaali.

Ensiksi: 9864:n kalusto, joka oli saapunut hetkeä aikaisemmin H 323:ssa päätettiin ottaakin H 328:aan, koska 328:n (Lahti-Riihimäki taajis klo 18:06) kalusto, jonka piti tulla junasta 9855, oli myöhässä n. 50 minuuttia teknisen vian vuoksi Haarajoen ja Mäntsälän välillä.

Klo 17:58 tuli kuulutus, että yksikkö lähteekin Riihimäelle ja "meidän juna tulee joskus." Mentiin ulos odottamaan lisäinfoa. Liikenteenohjauskeskus oli vähän jäljessä, koska laituritauluihin vaihtui oikeat tiedot vasta klo 18:04, eli raiteelle 3 ilmestyi että juna lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 2. 328 pääsi lähtemään sitten ajoissa.

N. 18:20 ilmestyi Z-junalle uusi lähtöaika, klo 18:40. Juna saapui lopulta Lahteen klo 18:36, eli 54 minuuttia omasta aikataulustaan myöhässä. Matkustajat ulos ja uudet sisään. 18:42 piti lopulta lähteä, mutta konduktööri juoksikin pihalle, ilmeisesti katsomaan jarruja tms. Lopulta lähdettiin 18:46, aikataulusta 29 min myöhässä. Nopeutta koko matkan oli vain n. 120km/h, meidät vietiin siis sillä rikkinäisellä yksiköllä Helsinkiin. Yksikkö oli Sm4 6320.

Epäonni ei kuitenkaan loppunut tähän: 19:27 jouduttiin pysähtymään Kytömaalle, ilmeisesti edelliselle opastimelle ennen siltaa. Vähän ennen kun oltiin pysähdytty, kuului jotain outoja ääniä suoraan alta pyöristä. Hetken päästä konduktööri kiiruhtaa matkustamosta ohjaamoon ja huikkaa samalla että radalla on rojua, juttelee kuljettajan kanssa, kävelee ohitsemme oville ja huikkasee vain "radalla on polkupyörä." Konduktööri avaa oven ja häviää jonnekin. Hetken kuluttua kuuluu outoa kolinaa jostain junan oikeasta laidasta, ihan kuin konduktööri olisi sieltä jotain kaivanut pois. 19:34 tulee sisälle, menee ohjaamoon ja sanoo kuljettajalle, että jatketaan matkaa. Vähän vielä kuuluu outoa kolinaa junan kiihdyttäessä.

Keravalla oltiin 19:38, eli n. 40 min myöhässä aikataulusta. Juna jäi odottamaan vielä, että IC 10 pääsee ohitse ja lähtöaika muuttui kuvassa näkyvästä ajasta klo 19:42. IC 10 ohittaa samalla minuutilla ja 9864 pääsee jatkamaan matkaa 19:44.

Tälläinen reissu tällä kertaa. Lisäksi Lahdessa oli kulussa junat H 1941 - 1947. Junat 1941, 1943 ja 1945 olivat Salpausselkä-Lahti-Mukkula, junat 1942, 1944 ja 1946 toiseen suuntaan sekä 1947 Salpausselkä-Lahti-Kouvola. Junat ajettiin höyryjunilla ja liittyivät tähän tapahtumaan. Kuviani junista 1943 ja 1944 Lahdessa ja Mukkulassa.
 
Viimeksi muokattu:
Päivitystä mun eiliseen kirjoitukseen:

ESS.fi sanoi:
Helsingistä Lahteen matkalla olleen Z-junan matka katkesi ilkivallan takia iltapäivällä viiden jälkeen. Juna seisoi pitkään Keravan ja Haarajoen välillä.

Junasta saadun Twitter-viestin mukaan kyseessä oli kiskoille jätetty polkupyörä. Tämän vahvisti myös VR:n viestintä. Radalle oli heitetty pyörä, jonka yli juna ajoi.

Viivästys johtui junakaluston tarkastamisesta ennen kuin matkaa päästiin jatkamaan.

Eli viestissä mainitsemani Z-juna joka saapui Lahteen 50 minuuttia myöhässä, ja jota jouduimme siis odottamaan myöhästyi radalle heitetyn polkupyörän vuoksi. Ilmeisesti täysin sama polkupyörä oli paluumatkalla ilmestynyt tälle toiseen suuntaan menevien raiteille ja SAMA Z-juna melkein ajoi toisenkin kerran yli. Tosin Liikenteenohjaus ilmeisesti oli tästä onneksi tietoinen, joten uudelta vahingolta vältyttiin.
 
Viimeksi muokattu:
6 toukokuuta.

S965 lähti Helsingistä Ilmalan vararungolla.
 
Viimeksi muokattu:
7.5.

Pakettikatkojuna 229 on kulussa vain yhdellä Dv12:lla, 2730. Ei tahdo myöskään yhtä hyvin pysyä aikataulussa kuin kahdella, sillä Keravalla oli jo 20minuuttia myöhässä, Helsingistä lähtenyt ajoissa eikä ole seissyt "turhaan" missään.

220 palaa Helsinkiin yhdellä veturilla myös. Pääsi lähtemään vasta n. 03:48 takaisin Helsinkiin. Saapui Riihimäelle siis 03:11, eli jostain syystä viipyi kauemmin kuin mitä veturin kiinnitys toiseen päähään vaati. Junat Kartalla-palvelua seuranneena näyttäisi että ajoi Jokela-Koivukylä välin kokonaan pysähtymättä. Hiekkaharjuun pysähtyi. Tikkurilasta eteenpäin taas pysähtymättä. Ilmeisesti Hiekkaharjun pysähdys johtui opastimesta.

04:28 katsoin ikkunasta kun se ohitti Tapanilan, kaikki vaunut olivat pimeenä, eli palasi jostain kumman syystä Riihimäeltä tyhjänä. JuKu kertoo syyksi teknisen vian. Junat Kartalla mukaan ajoi Oulunkylässä suoraan itäiseltä kaupunkiradan raiteelta nolla raiteella ja sitä pitkin Ilmalan varikolle.
 
Viimeksi muokattu:
8.5.

Kolmas Edo on Oulussa tällä hetkellä, vietiin siis Otanmäestä Ouluun. Poikkeuksellinen tuloreitti taitaa johtua Savon radan ratatöistä. Ei ole vielä tietoa tuleeko yöpikajunien perässävai esimerkiksi huomenna toisessa junassa tai omana siirtona.

Lisäys: Yöjunien perässä EI OLE TULOSSA (266 eikä 274), joten nyt odotetaan sitten tulevaa päivää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
8.5.

Kolmas Edo on Oulussa tällä hetkellä, vietiin siis Otanmäestä Ouluun. Poikkeuksellinen tuloreitti taitaa johtua Savon radan ratatöistä. Ei ole vielä tietoa tuleeko yöpikajunien perässävai esimerkiksi huomenna toisessa junassa tai omana siirtona.

Lisäys: Yöjunien perässä EI OLE TULOSSA (266 eikä 274), joten nyt odotetaan sitten tulevaa päivää.

IC 58:ssa tulossa, saapumisaika Helsinkiin 22:58! Kuva Oulusta

9.5.

IC 50 on/oli noin tunnin myöhässä. Seinäjoelta lähti lisäjuna IC 1050, joka pysähtyy IC 50:n aikataululla aina Helsinkiin asti. IC 1050:aa vetää Sr1 3066.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
On myöhässä, onhan se vielä kulussa. :D Ei ihmekkään jos sitä ajetaan 100km/h.. :D

Tarkoitinkin että on/oli TUNNIN myöhässä ;) Milläköhän hetkellä oot tuon nopeuden kattonut? Toijalan lähdön jälkeen? :D Nopeus on ihan 160 km/h kun on saapumassa Hämeenlinnaan kohta. Ja myöhässä on siis enään 47 min. Routavauriot ja junien odotus on myöhästyttänyt IC 50:stä pahasti. Pahimmillaan ollut 70 minuuttia myöhässä, nyt enään 47 min. Tosin tuo korvaavakin juna on 22 minuuttia myöhässä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:34 ----------

9.5.

Sm2 6x55 &6x87 N-junassa klo 21:46, N9589
 
Takaisin
Ylös