Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

Vs: Junahavaintoja 2013

S 45 (Helsinki - Vaasa/Oulu) ajetaan kahdessa osassa, niin että vaunut 7-12 Ouluun ja vaunut 1-6 Vaasaan junana S 1045.

Oulun-yksikkö on myöhässä n. 15 min,Vaasan ilmeisesti 45 min. Tampereella menijät taisivat nousta ensimmäiseen yksikköön paikkanumerosta riippumatta. Itse matkustan Vaasan-lipulla (1,50 e) Oulun-yksiköllä Seinäjoelle. Satunnainen istumapaikka löytyi.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

25.1.2013

H 230:n veturi Sr1 3100 hyytyi Keravan asemalle tukkien ykkösraiteelle pääsyn. Nopeat lähijunat Helsinkiin ohjattiin tilapäisesti raiteelta 4.

Ja ohjataan vieläkin. Siellä se seisoi 12:44 kaikessa rauhassa. Savion muuntajapalon aiheuttaman ongelmien vuoksi sitä ei ilmeisesti ole voitu vieläkään hakea pois. Savion ja Keravan välillä on läntinen raide poissa käytöstä ja ilmeisesti myös vain liikenteenohjaajan luvalla edetään/pimeä opastin koska Saviolta Keravalle ajoi tämä 9663 50km/h. Saa nähdä milloin ehtivät hakea. Yhtään ylimääräistä veturia tms. ei olla voitu näköjään väliin pistämään.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:48 ----------

Ilmalan vararunko seisoi Helsingin aseman 7 laiturissa, oli saapunut S 84:na. Kilvissä luki S 107 (lähtöaika 12:12) joten odotettavissa on että S 107 ajetaan Ilmalan vararungolla myös. Vahvistan tämän tiedon vielä myöhemmin.

Edit: Ja kyllä se lähtee Ilmalan vararungolla, eli S 118 on tulossa sillä takaisin (tästä en olekkaan ihan varma, Oulunkylän "nolla raiteella seisoi pendo menossa odottamassa pääsyä pohjoiseen päin).
EDIT2. Kuvat ja video lähdöstä saatu (yöllä pääsen vasta ne nettiin lisäämään). S 84 saapu Ilmalan vararungolla Sr1 3076:n vetämänä ja lähto junana S 107 (IC 107) Sr2 3227 vetämänä.

Kuva1 kuva2 kuva3 kuva4 kuva5 kuva6 kuva7 video
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Junahavaintoja 2013

25.1. jatkuu

Ilmalan vararunko seisoi Helsingin aseman 7 laiturissa, oli saapunut S 84:na. Kilvissä luki S 107 (lähtöaika 12:12) joten odotettavissa on että S 107 ajetaan Ilmalan vararungolla myös. Vahvistan tämän tiedon vielä myöhemmin.

Edit: Ja kyllä se lähtee Ilmalan vararungolla, eli S 118 on tulossa sillä takaisin (tästä en olekkaan ihan varma, Oulunkylän "nolla raiteella seisoi pendo menossa odottamassa pääsyä pohjoiseen päin).
EDIT2. Kuvat ja video lähdöstä saatu (yöllä pääsen vasta ne nettiin lisäämään). S 84 saapu Ilmalan vararungolla Sr1 3076:n vetämänä ja lähto junana S 107 (IC 107) Sr2 3227 vetämänä.

Pari kuvaa Imatran asemalta tuosta Ilmalan vararungolla korvatusta junasta S107:

DSC_0479.jpg

DSC_0481.jpg

Myös paluujuna S118 ajetaan samalla kalustolla.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

26.1.

Tämä on ehkä erikoisin havainto aikoihin minkä itse olen nähnyt... H 9687 (H -juna klo 15:48 Helsingistä) ja H 9581 (Z -juna klo 15:41 Helsingistä) ajoivat rinnakkain ainakin Tikkurilaan asti (todennäköisesti Keravalle). Toinen ajoi normaalia raidetta pitkin ja toinen ajoi kaupunkiradan läntistä raidetta pitkin. Huomasin tämän Pukinmäen asemalla N-junassa keskustaan mennessäni. Kaupunkirataa on todennäköisesti ajoi H-juna (2-yksikköinen), normaalia raidetta ajoi 1-yksikköinen, eli Z-juna. Liikenneviraston Junalähdöt -palvelun mukaan ko. Z-junalla oli lähtöajat seuraavat: Pasila klo 15:55, Tikkurila klo 16:05 ja Kerava klo 16:14. H-junalla: Pasila klo 15:56, Tikkurila klo 16:06 ja Kerava 16:15.

Hieno nopeuskilpailu kyseisillä junilla oli, vaikkakin Z-juna vei voiton.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

27.1.

Sm5 kakskakkonenkin (22) on liikenteessä, bongattu juuri äsken N-junassa.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

Viime aikoina nimenomaan Vaasan Pendolla on syystä tai toisesta ollut ongelmia: milloin se on korvaavalla kalustolla ollut liikenteessä ja milloin muuten vaan myöhässä. Tänäänkin näyttäisi VR:n liikennetiedotteiden mukaan puolisen tuntia jälkijunassa. Muutenkin myöhästymisiä on taas jostain syystä ollut paljon. Tiedä sitten, mistä moinen johtuu, mutta ei tuo keli nyt ainakaan pitäisi pullonkaula olla.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

Viime aikoina nimenomaan Vaasan Pendolla on syystä tai toisesta ollut ongelmia: milloin se on korvaavalla kalustolla ollut liikenteessä ja milloin muuten vaan myöhässä. Tänäänkin näyttäisi VR:n liikennetiedotteiden mukaan puolisen tuntia jälkijunassa. Muutenkin myöhästymisiä on taas jostain syystä ollut paljon. Tiedä sitten, mistä moinen johtuu, mutta ei tuo keli nyt ainakaan pitäisi pullonkaula olla.

Taisi olla myöhässä sen takia koska ajettiin todennäköisesti takaisinkin vararungolla.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

Taisi olla myöhässä sen takia koska ajettiin todennäköisesti takaisinkin vararungolla.

Se oli jo Seinäjoelle tulleessankin ronskisti myöhässä; Vs-Sk-välin sn on sama kaikille junille, joten vararungosta tuo ei johtune. Toisaalta, liikennetiedotteissa ei myöskään mainittu, että juna olisi ajettu pikajunakalustolla.

Pointsit kuitenkin VR:lle tuosta vararunkohommasta: sille/niille on totisesti ollut viime aikoina käyttöä. Onko kellään näkemystä, kuinka homma toimii Ruotsissa? Onko siellä keskeisimmillä asemilla vararunkoja lähtövalmiudessa?
 
Vs: Junahavaintoja 2013

Toisaalta, liikennetiedotteissa ei myöskään mainittu, että juna olisi ajettu pikajunakalustolla.

Toisaalta ei mainittu eilenkään. Eikä mm. silloinkaan kun tänne pistin perjantaina havainnon että S 107 oli vararungolla. Myöskään ei liikennetiedotteissa mainutti että S 84 oli perjantaina vararungolla. Esimerkkejä löytyy useita joten pelkästään Liikennetiedotteen tietoihin ei kannata luottaa. Asemien infonäytöissä on kyllä näkynyt aina että juna korvattu IC-rungolla (jostain syystä tuo runko merkataan IC-rungoksi).

---------- Viestit yhdistetty klo 10:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:49 ----------

Se oli jo Seinäjoelle tulleessankin ronskisti myöhässä; Vs-Sk-välin sn on sama kaikille junille, joten vararungosta tuo ei johtune.

Puhutaanko me edes samasta junasta nyt.. Puhuitko sinä nyt S 44:sta? Liikenneviraston julkisen junalähdöt -palvelun mukaan S 44 (tässä tapaukssa IC 44) on kulkenut vararungolla Vs-Sk välin ihan aikataulussa. Parkanossa ollaan olutu 13min jäljessä, Tampereella 23min jäljessä, Tikkurilassa 43min, Pasilassa 49min jne. Aikataulussa oli ainoastaan Vaasa - Seinäjoki välin. Ekasta viestistäsi ymmärsi että puhuit eilisen S 57:n paluujunasta S 44:sta jonka lähtöaika on Vaasasta 07:00.

Musta tuntuu että taidettiin puhua ihan eri junista nyt?
 
Vs: Junahavaintoja 2013

Joo, tarkoitin nimenomaisesti tämän päivän S 44:ää.

Voit itse tarkistaa nämä tiedot Liikenneviraston junalähdöt -palvelusta: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/junalahdot <--Sinne vain alat kirjoittamaan keskimmäiseen sarakkeeseen S 44 ja siihen alle tulee junavaihtoehto ja sitä klikkaat niin näyttää tän päivän pysähtymis ja lähtöajat. Tuo on paljon paikkaansa pitävempi kuin mitä VR:n omat tiedot. Näyttää siis samat tiedot mitä asemilla on näytetty tuon junan poikkeuslähtöajoiksi ja S 44:n on tosiaan tullut tänään samalla vararungolla kuin eilen S 57 Vaasaan meni.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

Voit itse tarkistaa nämä tiedot Liikenneviraston junalähdöt -palvelusta: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/junalahdot <--Sinne vain alat kirjoittamaan keskimmäiseen sarakkeeseen S 44 ja siihen alle tulee junavaihtoehto ja sitä klikkaat niin näyttää tän päivän pysähtymis ja lähtöajat. Tuo on paljon paikkaansa pitävempi kuin mitä VR:n omat tiedot. Näyttää siis samat tiedot mitä asemilla on näytetty tuon junan poikkeuslähtöajoiksi ja S 44:n on tosiaan tullut tänään samalla vararungolla kuin eilen S 57 Vaasaan meni.

Kas, kas! Täähän on hieno palvelu, enpä ole tällaisesta tiennytkään. Meni bookmarkeihin, että pätkähti.
 
Vs: Junahavaintoja 2013

Kas, kas! Täähän on hieno palvelu, enpä ole tällaisesta tiennytkään. Meni bookmarkeihin, että pätkähti.

On hyvä, itse käyttänyt tuota jostain loka-marraskuusta. Ja tosiaan, esim. jos asemanaikoja kattelet niin tuo näyttää samat tiedot kuin mitä asemien screeneillä näkyy, esim. myöhästymisajat täsmää asemilla näkyviin aikoihin jne. + jonkun junan kulunseurantaki näkyy koko päivän, kun VR:n kulkutieto-palvelusta se häviää viimeistään tunti junan pääteasemalle saapumisen jälkeen.

Tässä vielä mobiilipalvelun linkki joka toimii paremmin puhelimella kuin tuo täysversio :)
 
Vs: Junahavaintoja 2013

On hyvä, itse käyttänyt tuota jostain loka-marraskuusta. Ja tosiaan, esim. jos asemanaikoja kattelet niin tuo näyttää samat tiedot kuin mitä asemien screeneillä näkyy, esim. myöhästymisajat täsmää asemilla näkyviin aikoihin jne. + jonkun junan kulunseurantaki näkyy koko päivän, kun VR:n kulkutieto-palvelusta se häviää viimeistään tunti junan pääteasemalle saapumisen jälkeen.

Tässä vielä mobiilipalvelun linkki joka toimii paremmin puhelimella kuin tuo täysversio :)

Onkohan tästä jotain appsia Windows Phonelle jossain LiVin nettisivujen syövereissä? Miksei muuten rahtijunien reaaliaikaista seurantaa näytetä? En oikein ymmärrä asiaa, sillä valtionsalaisuuksista ei ole kyse.
 
Takaisin
Ylös