Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-50/50

Viestiketju: Useiden rataosien aikataulut samat kuin vuonna 1993

  1. #46

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Useiden rataosien aikataulut samat kuin vuonna 1993

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    -- ja jopa Sr2:lla olisi voinut ajaa mutiin n. 30% nopeammin kaarteiden mukaan kääntyvien akseleiden ansiosta. Muistelen hämärästi myös, ettei suomalaisissa Sr2:ssa ole kääntyviä akseleita, voin toki olla väärässäkin, mutta alkuperäisessä tilaussuunntelmassa tämä toki oli mukana.
    Kuulostaa ennemminkin väärinkäsitykseltä, koska kääntyvät akselit eivät vähennä matkustajiin kohdistuvaa keskipakovoimaa [joka sekin väärinkäsityksistä huolimatta on oikeasti olemassa]. Pendolinojen kallistusjärjestelmä kun ei muuta rataan kohdistuvaa rasitusta mitenkään, kun matkustamo tietääkseni kallistelee vain painopisteakselinsa ympäri. Eli matkustajien kaarremukavuus on se nopeutta rajoittava tekijä. Kääntyvät akselit ehkä vähän vähentävät rataan kohdistuvaa rasitusta, mutta se ei auta jollei matkustajien mukavuutta voida myös parantaa.

    Tämän lisäksi suurilla nopeuksilla kääntyvistä akseleista ei ole käytännössä hyötyä (raideliikenteen insinöörit saavat korjata jos olen väärässä). Telit vemputtavat monta kertaa suurempaa liikettä kuin akselit kääntyisivät. 160 km/h nopeudella minimikaarresäde on 1258 m, joten telin akselien välillä (2,8 m) rata kaareutuu vain noin yhden millimetrin. Akselien päät siis liikkuisivat kääntymisnapansa ympäri noin 0,7 mm matkan. Vaikea kuvitella, että akselien kääntöjärjestelmää saataisiin edes niin tarkaksi.

  2. #47

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Useiden rataosien aikataulut samat kuin vuonna 1993

    Pendolinossa on varsinaisen kallistusjärjestelmän lisäksi erillinen järjestelmä, joka siirtää koria sivusuunnassa sisäkaarteen puolelle suurimmillaan muistaakseni 7 cm. Tämä yhdessä kevyehkön akselipainon kanssa mahdollistaa "normaalia" nopeamman kaarreajon. Kallistusjärjestelmä on vain matkustuamukavuuden vuoksi, mutta toki myös edellytys suuremman kaarrenopeuden käyttöön.

    Sr2-veturissa on ohjautuvat akselit. Nimenomaan ohjautuvat, ei ohjaavat - kyseessä on passiivinen mekanismi. Telin akselit on vivustolla kiinni toisissaan siten, että mikäli toinen akseli kääntyy myötäpäivään, se kääntää toista akselia vastapäivään. Käsitykseni on sama kuin yllä: merkitys suurilla kaarresäteillä lienee olematon, sen sijaan esimerkiksi lyhyet sn 35 -vaihteet Sr2 handlaa varsin jouhevasti.

  3. #48

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Useiden rataosien aikataulut samat kuin vuonna 1993

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Sr2-veturissa on ohjautuvat akselit. Nimenomaan ohjautuvat, ei ohjaavat - kyseessä on passiivinen mekanismi.
    Joo, tuo on itse asiassa loogista. Ne akselitkin varmaankin tekevät silloin siis jonkin verran hidasta edestakaista vemputusta. Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon. Sitähän toki pyritään estämään ja hidastamaan mahdollisimman paljon.

    Ja vemputuksellahan siis tarkoitan tätä vastaavaa liikettä: http://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_oscillation

  4. #49

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Useiden rataosien aikataulut samat kuin vuonna 1993

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ne akselitkin varmaankin tekevät silloin siis jonkin verran hidasta edestakaista vemputusta. Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon. Sitähän toki pyritään estämään ja hidastamaan mahdollisimman paljon.
    Normaalissa telissähän pyöräprofiilin kartiokkuus pyrkii keskittämään pyöräkertaa (= kaksi pyörää ja akseli), sekä mahdollistaa kaarteissa luistottoman rullauksen - pyöräkerta "kiipeää" ulkokaarteen puolelle, jolloin ulkokaarteen pyöränkehän halkaisija on suurempi - ja homma toimii. Tällöin kartiokkuus pyrkii kääntämään koko teliä. Radiaaliakselin tapauksessa tämä kartiokkuus kääntääkin itse akselia, ja ainakin intuitiivisesti ajateltuna teli keskittyy tehokkaammin. En tiedä onko tämä tehokkaampi keskittyminen toivottavaa, mutta sitä voinee tarvittaessa kompensoida loivemmalla kartioprofiililla pyörissä.

    Joka tapauksessa näiden oskillointi-ilmiöiden hallinta on ilmeisen haasteellinen laji, eikä toimivan suurnopeustelin suunnittelu ole siitä helpoimmasta päästä. Jotain kertoo ehkä sekin, että Sr2-veturin yhdessä telissä on toistakymmentä eri vaimenninta hillitsemässä erisuuntaisia lineaarisia, kiertäviä, hetkuvia ja hötkyviä liikkeitä.

  5. #50

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Useiden rataosien aikataulut samat kuin vuonna 1993

    Teinpä tommosen koosteen Pendolino-uutisoinnista vuodelta 1995. Hauskoin detalji on Henri Kuitusen lausunto kohdassa 1:00...
    --
    www.youtube.com/watch?v=Iy0VD78svLY

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Kuntavaaliehdokkaat: Joukkoliikenteen palvelutaso tärkeämpi kuin edulliset hinnat
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.10.2012, 11:11
  2. HSL: Matkalippu on pääkaupunkiseudulla suositumpi työsuhde-etu kuin auto
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.08.2012, 10:30
  3. Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 21.04.2012, 01:10
  4. Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 30.12.2011, 16:29
  5. Kuin kalenteria kuvaisi...
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.11.2005, 15:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •