Ruotsissa pöllittiin juna

Onhan suomessakin otettu veturi otettu käyttöön omin luvin, 1970-alussa Forssassa eräs humalainen onnistui saamaan Hyvinkää-Karkkila rautatien 5:n liikkeelle sillä seurauksella että kyseinen veturi törmäsi jarruvaunun JR 11:n perään, veturi ja jarruvaunu on yhä käytössä.
 
Muutama vuosi sitten joku sankari meni Jyväskylän asemalla veturiin ja ajoi sillä vastavaihteeseen sillä seurauksella, että veturi suistui kiskoilta.
 
Ainakaan eilen uutisissa ei ollut vielä ilmennyt mitään sellaista faktaa, jonka perusteella olisi varmaa, että juna on todella varastettu, eli pistetty liikkelle tarkoituksella. Voi esim. olla, että junan jarrut eivät ole olleet siinä tilassa, jossa niiden yöaikaan varikolla kuuluisi olla. Pikaisella lukemisella mitään muuta todistetta asiasta ei ole vieläkään kuin se, että ilmeisesti hätäjarrusta ei oltu vedetty. Ja siihenkin voi olla syynä pelästynyt paniikki yhdistettynä väsymykseen.

Todennäköisyys sille, että kyse on luvattomasta käyttöönotosta on toki aika suuri, mutta ihan oikeasti muitakin syitä tuon tapahtumiselle voi olla. Iltapäivälehdet ovat kyllä puhuneet varastamisesta, mutta niillä ei kyllä oikeasti ole ollut mitään konkreettista väitteensä tueksi. Katsotaan, mitä tutkimukset tuovat myöhemmin esiin.
 
Pikaisella lukemisella mitään muuta todistetta asiasta ei ole vieläkään kuin se, että ilmeisesti hätäjarrusta ei oltu vedetty.

Pikaisella lukemisella minulle kyllä selvisi, että a) juna on mennyt päätypuskimista läpi vauhdilla, eli tehoja on varmasti otettu. Saltsjöbananin junat tuskin tekevät "holidayinnejä" pelkällä painovoimalla. Ja b) nainen on päässyt ohjaamoon. En usko, että Ruotsissa sen enempää kuin Suomessakaan siivoojille annettaisiin avaimia ohjaamoon. Siivooja tuskin on edes junayhtiön palveluksessa (kuka nyt Saltsjöhön junia ajaakaan).

Toki on mahdollista, että a) tehoja on otettu vahingossa, kun juna on nytkähtänyt liikkeelle, mutta nainen on osannut myös käyttää "kuolleen miehen kytkintä" selvästi. Ja on toki mahdollista, että b) ohjaamo olisi jäänyt vahingossa auki. Kuvien perusteella junissa on kuitenkin ihan normaali erillinen ohjaamokoppi.

Toki jutussa myös tekstityyli on selkeästi sellainen, että "emme tiedä mitä tapahtui". Kertooko tämä Suomen ja Ruotsin iltapäivälehtien kulttuurierosta?
 
Pikaisella lukemisella minulle kyllä selvisi, että a) juna on mennyt päätypuskimista läpi vauhdilla, eli tehoja on varmasti otettu. Saltsjöbananin junat tuskin tekevät "holidayinnejä" pelkällä painovoimalla. Ja b) nainen on päässyt ohjaamoon. En usko, että Ruotsissa sen enempää kuin Suomessakaan siivoojille annettaisiin avaimia ohjaamoon. Siivooja tuskin on edes junayhtiön palveluksessa (kuka nyt Saltsjöhön junia ajaakaan).

Toki on mahdollista, että a) tehoja on otettu vahingossa, kun juna on nytkähtänyt liikkeelle, mutta nainen on osannut myös käyttää "kuolleen miehen kytkintä" selvästi. Ja on toki mahdollista, että b) ohjaamo olisi jäänyt vahingossa auki. Kuvien perusteella junissa on kuitenkin ihan normaali erillinen ohjaamokoppi.

Vauhtia oli tiettävästi 80 km/h, kun Saltiksen juna puski päätypuskimen läpi ja vieri sen jälkeen 32 metriä osuen asuintaloon. Liikennöitsijä on Arriva Sverige AB. SVT:n paikallisuutisten haastattelema yhtiön edustaja ei kiellä eikä myönnä, että oliko junan ajamiseen vaadittava avain paikoillaan ohjaamossa. Hän myöntää kuitenkin, että Arrivan turvallisuuskäytännöt ovat pettäneet.

Siivooja on taas siivouspalveluja tarjoavan alihankintayhtiön palveluksessa. Eiköhän siivojan työnkuvaan kuulu myös ohjaamokopin siivoaminen? [spekulointia]Jos ajamiseen vaadittava avain on vastoin turvakäytäntöjä ollut paikoillaan, niin siivoja on saattanut hetken mielijohteesta saattaa juna liikkeelle, mutta ei ole kyennyt pysäyttämään sitä noin 1,6 km matkalla Neglingen varikolta Saltsjöbadenin pääteasemalle.[/spekulointia]
 
Eiköhän siivojan työnkuvaan kuulu myös ohjaamokopin siivoaminen? -- matkalla Neglingen varikolta Saltsjöbadenin pääteasemalle.

En itse asiassa tajunnut, että juna oli varikolla liikkeelle lähtiessään. Luulin sen olevan linjalla. Ja ajattelin, että tuskin siivoojat ohjaamokoppiin menevät pääteasemalla siivotessaan. Varmasti joo varikolla ohjaamokin siivotaan. Mutta kuten alun perin sanoin, olisiko siivoojilla itsellään avain ohjaamoon silti?

---------- Viestit yhdistetty klo 21:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:06 ----------

[spekulointia]Jos ajamiseen vaadittava avain on vastoin turvakäytäntöjä ollut paikoillaan, niin siivoja on saattanut hetken mielijohteesta saattaa juna liikkeelle, mutta ei ole kyennyt pysäyttämään sitä noin 1,6 km matkalla Neglingen varikolta Saltsjöbadenin pääteasemalle.[/spekulointia]

Mutta edelleen ihmettelen sitä kuolleen miehen kytkintä. 1,6 km ajaminen vie useita minuutteja, varsinkin lähdettäessä liikkeelle nollasta. Kai kuolleen miehen kytkin siihen mennessä jo iskee jarrut päälle?
 
Tuo Saltsjöbananin junatyyppi on oikeasti muunneltu tukholmalainen metrojuna, eli eikös tämä käy nyt malliesimerkiksi "automaattimetrosta", kun ei ole sitä oikeaa kuljettajaa ajamassa... :)
 
Saltiksen onnettomuuskuvia enemmänkin Nordpilenin sivuilla: http://nordpilen.se/forum/showthread.php?tid=2287
Kuvista tulee etäisesti mieleen Helsingin hotellitörmäys.

Varikolta, jolta juna lähti, on tapahtumapaikalle matkaa n. 1½ km. Kauko-ohjaus ei ollut yöaikaan miehitetty, eikä radalla ole mitään "JKV:tä".
 
En usko, että Ruotsissa sen enempää kuin Suomessakaan siivoojille annettaisiin avaimia ohjaamoon.

Ainakin Suomessa annetaan. Paristakin syystä: Ensinnäkin siellä ohjaamossa tosiaan on roskis. Toisekseen siellä ohjaamossa on myöskin esim. lattia, jota aika-ajoin siivottaneen, ainakin siitä päätellen, ettei se tapaa olla erityisen kurainen. Kolmannekseen matkustamon valoja voi räpeltää vain ohjaamosta käsin ja siivoustulos paranee, kun siivooja näkee mitä siivoaa. Voi olla vielä lisääkin syitä.
 
Ainakin Suomessa annetaan. Paristakin syystä: Ensinnäkin siellä ohjaamossa tosiaan on roskis. Toisekseen siellä ohjaamossa on myöskin esim. lattia, jota aika-ajoin siivottaneen, ainakin siitä päätellen, ettei se tapaa olla erityisen kurainen. Kolmannekseen matkustamon valoja voi räpeltää vain ohjaamosta käsin ja siivoustulos paranee, kun siivooja näkee mitä siivoaa. Voi olla vielä lisääkin syitä.

Väärinymmärrystä edelleen: Sanoin jo edellä, että ohjaamo varmasti siivotaan. Se on ihan eri asia kuin antaa siivoojille avain ohjaamoon vapaaseen käyttöön. Erotuksena siitä, että siivojalle lainataan avain vasta varikolla tai että joku päästää siivoojan ohjaamoon. Minusta olisi kovin outoa, jos ulkopuolisen yhtiön työntekijällä olisi vapaa pääsy junan ohjaamoon.
 
Nyt uumoilevat, että siivooja pisti junan liikkeelle vahingossa.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013011716570946_ul.shtml

Aika erikoinen tapaus kyllä. Ei ole toiminut turvalaite (onko ollenkaan vai onko ollut kytkettynä pois?) ja juna ilmeisesti seissyt käyttökunnossa. Tiedä sitten millaisia käytäntöjä ko.seudulla muutenkaan on.
Ja vauhdilla on tultu. Ratahan on aika mutkainen ja ymmärtääkseni varikolta Saltsjöbadenin suuntaan on jonniverran alamäkeä(?). Ei ole kaarteissa tai vaihteissa kaatunut tms. Lieneekö tähän osaltaan vaikuttanut Tunnelbana-junien matalahko painopiste?


Minusta olisi kovin outoa, jos ulkopuolisen yhtiön työntekijällä olisi vapaa pääsy junan ohjaamoon.

Eihän tuossa mitään outoa ole nykyaikana. Pääseehän ne esim.joissakin tapauksissa laivan komentosillalle ja myös mm.käsittääkseni edelleen lentsikoiden ohjaamoihin. Tietysti ko.hommiin päästäkseen pitänee edelleen saada puhtaat paperit turvaselvityksistä tms.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Ruotsissa ei pöllitty junaa

Syyttäjävirasto ei enää epäile siivoojaa rikoksesta → Städerska inte längre misstänkt för tågkrasch.

Tähän mennessä mikään ei viittaa siihen, että siivoja olisi pöllinyt Saltiksen junan. Teknisen tutkinnan perusteella moni seikka viittaa siihen, että siivoja mahdollisesti sai junan liikkeelle vahingossa. Toistaiseksi naista ei ole voitu kuulla. Kuulemisen jälkeen rikosnimikkeeksi tullee työsuojelurikos.

PS. Otsikon voisi muttaa joksikin muuksi, kun ei sitä junaa pöllitty.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän tässä näin on käynyt? Mä en keksi muuta kuin että joku on laistanut velvollisuutensa täysin ja juna on ollut siivottavana täysin ajokunnossa. Siivoja vahingossa tuuppasi ajokahvaa ja mietti mitä ihmettä tapahtuu...
 
Takaisin
Ylös