Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/59

Viestiketju: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

  1. #31
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Saisivat kehittää tuota yhteyttä niin, että Hämeenlinnasta Jyväskylään pääsisi bussilla. Tuo vuoro voisi lähteä vaikka jo Salosta.
    Pystyisikö (Salo-) Hämeenlinna - Jyväskylä -bussi kilpailemaan matka-ajassa nykyisten junayhteyksien kanssa?

  2. #32
    Epa
    Epa ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.09.2007
    Viestejä
    201

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Eipä Matkahuollon hakukone sitä löydä, vaikka sellainen onkin. Saisivat kehittää tuota yhteyttä niin, että Hämeenlinnasta Jyväskylään pääsisi bussilla. Tuo vuoro voisi lähteä vaikka jo Salosta. Olisi hyvä, kun olisi junareittejä täydentäviä eri reittejä kulkevia busseja.
    Kyllä erikseen haettuina näyttäisivät löytyvän. Vaihdollisia yhteyksiä Hämeenlinnasta ja Lammilta Jämsään kone ei Padasjoen reittiä tosiaan tarjoa.

  3. #33
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Pystyisikö (Salo-) Hämeenlinna - Jyväskylä -bussi kilpailemaan matka-ajassa nykyisten junayhteyksien kanssa?
    Salo-Hämeenlinna, Salo-Jyväskylä, Hämeenlinna-Jyväskylä ja Jämsä-Jyväskylä ovat ainoat välit, joilla bussi kilpailisi junan kanssa. On muistettava, että matkan varrella on sellaisia paikkakuntia kuin Somero, Forssa, Padasjoki, Kuhmoinen, Jämsänkoski, Korpilahti ja Muurame, joiden kulkuyhteyksiä bussi parantaisi. Lisäksi yhteys Salo-Hämeenlinna tarjoaisi suoran reitin verrattuna vaihdolliseen ja mutkikkaaseen reittiin Helsingin kautta. Salo-Jyväskylä säästäisi myös monta vaihtoa. Reitti junallahan menisi Salo-Turku-Tampere-Jyväskylä tai Salo-Karjaa-Helsinki-Tampere-Jyväskylä, jotka ovat aika mutkittelevia. Kummassakin kaupungissa on huipputeknologian työpaikkoja, joten matkustustarvetta voisi jonkin verran löytyä. Samoin pikarahtia.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #34
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Taas on alustavasti suunniteltu nopeampaa junayhteyttä välille hki-Jyväskylä http://www.keskisuomi.fi/fin/arkisto...=7&selNews=439. Aika kovia tuntuvat uusien linjausten kustannukset olevan, joten oikorataa tuskin on ihan lähivuosina odotettavissa.

  5. #35

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Taas on alustavasti suunniteltu nopeampaa junayhteyttä välille hki-Jyväskylä http://www.keskisuomi.fi/fin/arkisto...=7&selNews=439. Aika kovia tuntuvat uusien linjausten kustannukset olevan, joten oikorataa tuskin on ihan lähivuosina odotettavissa.
    Mitähän kustantaisi parusparantaa rataosuus Tampere-Jyväskylä 200 km/h nopeudelle sallivaksi. Silähän saisi pari kolmekymmentä minuuttia matka-ajasta pois. Osaako kukaan sanoa mikä on radan uusimman osuuden eli Jämsänkosken oikoradan suurin sallittu nopeuus? Liikenneviraston kartta http://www.rhk.fi/rataverkko/teknise...kennenopeudet/ on sen verran epäselvä että minun värienerottelukyvylläni en kykene päättelemään onko se 160 vai 200 km/h.

    (Jälkikäteen lisätty) Tulkitsen että se on 160 koska se on kapeampi viiva. 200 edellyttäisi paksua punaista viivaa. Muuten, eikö Lahden-Luumäen välisen osuuden nopeutta pitänyt Allegro-liikenteen alkamisen myötä nousta 200:aan? Jos piti niin siinä tapauksessa kartta on vanhentunut ja epäkurantti.


    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 02.02.2011 kello 12:56. Syy: vähän jatkettu

  6. #36

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Muuten, eikö Lahden-Luumäen välisen osuuden nopeutta pitänyt Allegro-liikenteen alkamisen myötä nousta 200:aan? Jos piti niin siinä tapauksessa kartta on vanhentunut ja epäkurantti.


    t. Rainer
    "Suurin sallittu nopeus rataverkolla. Tilanne 31.12.2009", eli ei aivan ajankohtaista tietoa

  7. #37

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    "Suurin sallittu nopeus rataverkolla. Tilanne 31.12.2009", eli ei aivan ajankohtaista tietoa
    No mistä sitä ajankohtaista tietoa sitten saisi? Vai onko koko Allegro humpuukia?

    t. Rainer

  8. #38
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mitähän kustantaisi parusparantaa rataosuus Tampere-Jyväskylä 200 km/h nopeudelle sallivaksi. Silähän saisi pari kolmekymmentä minuuttia matka-ajasta pois.
    Alustavan kustannusarvion mukaan n. 580M€, joten ei aivan ilmaista lystiä sekään.

  9. #39

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Alustavan kustannusarvion mukaan n. 580M€, joten ei aivan ilmaista lystiä sekään.
    Niinpä se vaikuttaisi maksavan, mutta jos asiassa edettäisiin vähän lyhyemmin askelin niin ehkä 15-20 vuoden päästä meillä olisi nopea rata Jyväskylään.

    t. Rainer

  10. #40

    Liittynyt
    08.03.2007
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Mielenkiintoista olisi kuulla kuinka paljon matka-ajasta saisi höylättyä, jos juna kulkisi Tampereen vierestä uutta itäistä ohitusrataa. Tuskin Tampereen ohituksellakaan reitin varren matkustajapotentiaali kalpenisi esitetylle Jämsä-Riihimäki -välille. Tuollaisen ohitusradan luulisi hakkaavan kannattavuudessa Jyväskylästä suoremmin etelään kulkevat vaihtoehdot mennen tullen. Mutta päästäisiinkö sillä legendaariseen kahden tunnin matka-aikaan?

  11. #41

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mitähän kustantaisi parusparantaa rataosuus Tampere-Jyväskylä 200 km/h nopeudelle sallivaksi. Silähän saisi pari kolmekymmentä minuuttia matka-ajasta pois. Osaako kukaan sanoa mikä on radan uusimman osuuden eli Jämsänkosken oikoradan suurin sallittu nopeuus? Liikenneviraston kartta http://www.rhk.fi/rataverkko/teknise...kennenopeudet/ on sen verran epäselvä että minun värienerottelukyvylläni en kykene päättelemään onko se 160 vai 200 km/h.

    (Jälkikäteen lisätty) Tulkitsen että se on 160 koska se on kapeampi viiva. 200 edellyttäisi paksua punaista viivaa. Muuten, eikö Lahden-Luumäen välisen osuuden nopeutta pitänyt Allegro-liikenteen alkamisen myötä nousta 200:aan? Jos piti niin siinä tapauksessa kartta on vanhentunut ja epäkurantti.


    t. Rainer
    Yllä linkatusta rapparista, en nyt heti löytänyt nopeustasoa yhteenvedosta:

    VE Tampere (Järeä parantaminen)

    Uuden kaksiraiteisen radan rakentaminen välille Orivesi-Jämsä nykyistä raidetta mahdollisuuksien mukaan hyödyntäen

    § Kaksoisraiteen rakentaminen nykyisen raiteen viereen ja nykyisen raiteen parantamine
    välillä Jämsä-Jyväskylä

    § Nykyisten raiteiden vaakageometrian parantaminen välillä Haviseva-Orivesi

    § Vaihtoehdon rakentamiskustannusarvio on noin 580 miljoonaa euroa.

    § Nopein matka-aika on 2 tuntia 32 minuuttia (Tampere ohittamalla n. 2 tuntia 20 minuuttia).

  12. #42
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jysky Näytä viesti
    Mielenkiintoista olisi kuulla kuinka paljon matka-ajasta saisi höylättyä, jos juna kulkisi Tampereen vierestä uutta itäistä ohitusrataa. Tuskin Tampereen ohituksellakaan reitin varren matkustajapotentiaali kalpenisi esitetylle Jämsä-Riihimäki -välille. Tuollaisen ohitusradan luulisi hakkaavan kannattavuudessa Jyväskylästä suoremmin etelään kulkevat vaihtoehdot mennen tullen. Mutta päästäisiinkö sillä legendaariseen kahden tunnin matka-aikaan?
    Tämän nyt julkaistun selvityksen mukaan Tampereen ohitus säästäisi aikaa 37 minuuttia nykyiseen verrattuna. Legendaarinen 2h:n puhkominen jäisi toki vielä 18 minuutin päähän.

  13. #43

    Liittynyt
    08.03.2007
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Tämän nyt julkaistun selvityksen mukaan Tampereen ohitus säästäisi aikaa 37 minuuttia nykyiseen verrattuna. Legendaarinen 2h:n puhkominen jäisi toki vielä 18 minuutin päähän.
    Saan selvitystä pikaisesti silmäiltyäni sen käsityksen, ettei siinä tarkastella muita kuin Oriveden ja Jyväskylän välisiä radanparannuksia. Oma ajatukseni on leikittely Tampereen itäisen ohitusradan rakentamisella.

    Oikaisu ei kyllä tällaisella radalla olisi todennäköisesti olisi suuren suuri. Mutta jos sitä pitkin voitaisiin ylläpitää 200km/h -nopeus, voisi matka-aikaero olla merkittävämpi. Päärataa pitkin Tampereen kautta Jyväskylään reitittämisessä onkin myös se etu, että mahdolliset uudet Helsinki-Tampere väliä nopeuttavat toimet hyödyttävät myös Helsinkin-Jyväskylä-väliä kulkevia. Esim. Lentorata voisi tuoda siten merkittävää aikasäästöä ja auttaa kahden tunnin haamurajan hätyyttelyssä.

  14. #44
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jysky Näytä viesti
    Saan selvitystä pikaisesti silmäiltyäni sen käsityksen, ettei siinä tarkastella muita kuin Oriveden ja Jyväskylän välisiä radanparannuksia. Oma ajatukseni on leikittely Tampereen itäisen ohitusradan rakentamisella.
    Juu, eihän siinä tosiaan mitään Tampereen itäistä ohitusrataa ole (jos ei esim. VE Jämsä-Riihimäkeä tällaiseksi halua laskea ). Voipite olla että siinä Tampereen itäisessä ohitusradassa ei oikein mitään pointtia olisikaan. Jos Tampere halutaan ohittaa, niin esitetyt vaihtoehdot vaikuttavat järkevämmiltä kuin mahdollinen uusi itäinen ohitusrata Tampereelle (joka nyt todennäköisesti maksaisi taas sen sata milliä vähintään).

  15. #45

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Keski-Suomen ja Savon oikoradasta

    Noista uusista suunnitelmista varmaan Päijänteen itäpuolinen vaihtoehto on realistisin uusi linjaus. Samallahan olisi valmis myös yli puolet Lahti - Mäntyharju oikaisusta. Eikä silloin pääradallekaan Riihimäen ja Tampereen välille tarvitsisi rakentaa lisäraiteita.

    Mutta Lahti - Jyväskylä ja Lahti - Mäntyharju oikaisu maksaa varmaan yhteensä 1,2 -1,3 miljardia. Kallista.

    Onko Tampere - Jyväskylä väli todellakin niin mätä, ettei sitä saa alle 600 millin 200 km/h kuntoon veturijunille?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Keski-Uudenmaan joukkoliikenne
    kirjoittanut Resiina foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 164
    Viimeisin viesti: 28.06.2017, 22:37
  2. Savon Sanomat: Palovaarallisia busseja on tuotu Suomeen
    kirjoittanut trumanb foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 03.07.2009, 22:02
  3. Keski-Suomen Liikenne
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 13.04.2008, 19:21
  4. Raitiovaunuhankintoja Keski-Euroopassa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 17.03.2007, 09:59
  5. Savon yöjunan pelastus?
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 23.02.2006, 01:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •