VR:n uudet 2-kerroksiset ravintolavaunut

Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Viestit
3,695
Iltalehdessä on artikkeli jossa kerrottiin uusista 2-kerros ravintolavaunuista (Edr?). Vaunujen sallituksi nopeudeksi tulee todennäköisesti 200km/h. Alakertaan on suunniteltu perinteistä ravintolasalia ja yläkertaan kabinettiä Toiselle välitasolle on suunniteltu take away -kioskia ja toisella taas baaria jossa on esiintymisnurkka ja mahdollisuus jopa karaokeen.

Kaukoliikennejohtaja Vanhasen mukaan uudet ravintolavaunut on suunniteltu tulevan pääreiteille Ouluun, Kuopioon ja Joensuuhun. Ilmeisesti tämän jälkeen kyseisillä reiteillä voidaan ajaa pelkkiä IC2-junia max. 200km/h nopeudella.


Lähde: http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288534502505.html
 
On paljon tilaa eri toiminnoille! Mahtuuko tuohon vaunuun keittiötä lainkaan? VR:n ja Avecran suunnitelmiin ei varmaan jatkossakaan kuulu ravintolavaunun työntekijä tittelillä kokki. Kai sentään siellä "take away" -kioskissa voidaan lämmittää niitä mikropitsoja, ettei ravintolavaunun ainoa funktio ole kaljan tarjoilu?

Mitähän nuo yläkerran kabinetit ovat? Erikseen varattavia niin kalliita koppeja, että jäävät käyttämättä? Noin kalliista ravintolavaunusta kannattaa kyllä ottaa täysi hyöty ja maksimoida liikevaihto. Mutta ehkä se sitten hoituu niillä kabineteilla.

Joskus yhdysvaltalaiset ovat onnekkaampia: heidän ravintolavaunuissaan on oikea kokki, joka osaa tehdä munakkaat ja hampurilaiset tilauksesta. Nuo kokit saivat aikaan mm. sen, että Amtrak korvasi "esikypsennetyt" (oik. pakastetut?) munakkaat tuoreista kananmunista ravintolavaunussa paistettavalla versiolla.
 
Keltaisen lehdistön otsikointia...

"VR:n uusissa ravintolavaunuissa on -- karaokenurkka"

"Karaokekin on mahdollista. Mutta lähinnä esiintymisnurkkaa käyttänevät esimerkiksi stand up -koomikot, kirjailijat ja trubaduurit, uumoilee Mäkikyrö."

Just nii. Mutta kun sanoo, että vaunussa on karaokenurkka, kerää uutinen enemmän klikkejä.
 
Mitähän nuo yläkerran kabinetit ovat? Erikseen varattavia niin kalliita koppeja, että jäävät käyttämättä?

Sanos muuta. Mitä VR:n hinnotteluun tulee, niin hämmästyn kyllä todella, jos siinä on edes jokin järki. Jos (ja kun) hinnoittelupolitiikka lienee samalla linjalla kuin on tavannut olla, matkustavat kabinetit miljoonia kilometrejä tyhinä kun ne on hinnoiteltu "oikein". Mutta sehän on toki ilman muuta "kannattavaa" ja viisasta.

Ja epäilen todella, että mitään stand up- tai trubaduurimeininkiä tullaan koskaan näkemään Edreissä. Vai uskooko joku tosissaan SVR-ajassa elävän muinainmuistomonopolin todella taipuvan vähääkään nykypäivään?
 
Viimeksi muokattu:
Ja epäilen todella, että mitään stand up- tai trubaduurimeininkiä tullaan koskaan näkemään Edreissä. Vai uskooko joku tosissaan SVR-ajassa elävän muinainmuistomonopolin todella taipuvan vähääkään nykypäivään?
Neitsytmatkalla voisi esiintymisnurkassa olla paikallaan joht. Nymanilta tilattu stand up -esitys. Trubaduurista tulee mieleen krapulaisille Viking Linella knockingonheavensdooria soittava irlantilainen b-luokan artisti.
 
Eipä esiintymislava tietysti ole mitään ennenkuulumatonta. Itse olen nähnyt semmoisia Tampere-Turku -välillä junalaivajunien sinisissä vaunuissa, eräitä aikoja sitten. Joskus oli ilmeisesti järjestetty jotain risteilyviihdettä myös junassa. Valokalustoakin roikkuin lavan yllä katossa. Esiintyjiä en nähnyt, mutta laivalle menevästä jengistä vaunussa lähti ääntä ihan omastakin takaa.
 
Neitsytmatkalla voisi esiintymisnurkassa olla paikallaan joht. Nymanilta tilattu stand up -esitys. Trubaduurista tulee mieleen krapulaisille Viking Linella knockingonheavensdooria soittava irlantilainen b-luokan artisti.

Kiitos tästä keikkaehdotuksesta ja puolittaisesta rinnastuksesta irlantilaiseen b-luokan artistiin... :D

Pitäisiköhän tästä tehdä tarjous VR:n markkinointiin? Keikkapalkkio: kolme kuukautta vuotamatta.
 
Kaukoliikennejohtaja Vanhasen mukaan uudet ravintolavaunut on suunniteltu tulevan pääreiteille Ouluun, Kuopioon ja Joensuuhun. Ilmeisesti tämän jälkeen kyseisillä reiteillä voidaan ajaa pelkkiä IC2-junia max. 200km/h nopeudella.
Toivon tosiaan, ettei VR jatka junatyyppiensä brändäystä käytetyn kaluston mukaan. IC2-palvelu on ollut lyhyiden ja keskipitkien matkojen nopea ja kallis taajamajuna, jonka lähin keskieurooppalainen vastine on InterRegio.

Itse asiassa erillisen Pendolino-brändinkin voisi kuopata ja pitää kaikkia 200 km/h nopeuteen kykeneviä ravintolavaunullisia kaukojunia InterCity-junina. Tästä jauhettiinkin yhden ketjun verran syksyllä.
 
Vai uskooko joku tosissaan SVR-ajassa elävän muinainmuistomonopolin todella taipuvan vähääkään nykypäivään?

_o/

Mitä nyt VR:n sisällä menoa katselee, niin ainakin keskiportaan johdolla, johon varsinaisen toiminnan toteuttava henkilökuntakin on yhteyksissä, on havaittavissa yksiselitteisesti aito kiinnostus asioiden muuttamiseen. On sitä kiinnostusta signaloitu ihan ylhäälläkin, mutta kun sieltä ei tietenkään kantaudu suoraa havaintomateriaalia mun silmiini muuten kuin ajoittain, en tietenkään voi sanoa heistä mitään varmaa. En kuitenkaan jaksa uskoa keskiportaan toimivan tässä asiassa ihan spontaanisti, etenkin kun kuitenkin pirteämpään ja asiakasystävällisempään suuntaan kehittymistä liittyviä tiedotusjuttuja ja sen sellaisia on aktiivisesti viestitetty ylhäältä siten, että ne näkyisivät jokaikiselle veeärräläiselle.

Esim. toisessa ketjussa linkitetty Uutenavuotena tehty matkustajien mielestä ilmeisesti ihan hauska monikielinen kuulutus sai alkunsa pitkälti henkilökunnan tiloissa huomattavan näkyvästi esillä olleista toiveista lisätä asiakaskunnan positiivisia kokemuksia matkustuksen ohessa. Kuulutus oli luova sovellutus eräästä noihin toiveisiin liittyneistä kohdista, eli vastasi arvatakseni aika hyvin johdon toivetta siitä, miten henkilökunnan olisi hyvä toimia.
Kestänee vielä pitkään, että nuo pyrkimykset alkavat niin suurissa määrin näkyä asiakkalle, että niiden tajutaan olevan olemassa, mutta kyllä ne ovat.

Toivottavasti itselleni tyypillinen varmistelu ei tehnyt tuosta tekstistä liian ylimalkaista. Kirjoitin tuon niin, etten päädy vahingossakaan paljastamaan mitään tarkkaa mistään, mikä voisi edes ehkä olla salaista :)

Siitä on mahdotonta vielä sanoa täysin varmasti, miten ravintolavaunuja täsmälleen tullaan käyttämään, mutta mainitut käyttötavat ovat ihan selkeästi mahdollisuuksien rajoissa. Olettaisin kyllä ihan yleisesti sekä junamatkustusta, että paikallaan seisovissa kapakoissa istuskelua ajatellen, että suurimman osan aikaa se nurkkaus on tyhjillään. Joka tapauksessa, uskon (näen) VR:n taipuvan nykypäivään, vähintäänkin "vähääkään".
 
En halua maalata piruja seinälle, mutta sinällään loistavan idean voi torpedoida näin yksinkertaisesti:

"Esiintymisnurkan käyttö 50 EUR (sis. alv. 24%)."
 
Esiintymisnurkassahan voisi olla matkustajille myös hallintoneuvoston puheenjohtaja Kari Rajamäen esitelmiä siitä, millaisia miljardien eurojen rinnakkaisratoja jouduttaisiin rakentamaan, jos raiteilla liikkuisi useampia operaattoreita.
 
Takaisin
Ylös