URPO-rata

KMT

Liittynyt
8 Syyskuu 2005
Viestit
146
Onko kellään mitään tietoa ko.rataideasta?

Tuossa Uusikaupunki-Turku henkilöliikenneselvityksessä oli juttua, mutta mistä esimerkiksi näkisi ko. radan linjauksen kartalla?
 
Suoraa linjaa Uudestakaupungista Raumalle. Raumalta ei tainnut olla suunnitelmissa Poriin mitään linjausta, vaan Porin nimi on tässä mukana vain korostamassa Satakunnan merkittävyyttä tärkeänä seutukuntana.
 
KMT sanoi:
Onko kellään mitään tietoa ko.rataideasta?

Tuossa Uusikaupunki-Turku henkilöliikenneselvityksessä oli juttua, mutta mistä esimerkiksi näkisi ko. radan linjauksen kartalla?
Mulla on vanha 1970-luvun alun GT-kartta lounais-Suomesta jossa Urpo- rata on piirretty katkoviivalla Uudestakaupungista Säkylään. Miten lähellä Urpon toteuttaminen aikoinaan oli?

t. Rainer
 
Jossain vaiheessa 1970-luvulla linjaus taisi olla Kiukainen-Uusikaupunki. Esimerkiksi Mikko Alameren teoksessa "Suomen rautatiet" muistaakseni tämä linja löytyy jostakin kartasta.
 
Compact sanoi:
Suoraa linjaa Uudestakaupungista Raumalle. Raumalta ei tainnut olla suunnitelmissa Poriin mitään linjausta, vaan Porin nimi on tässä mukana vain korostamassa Satakunnan merkittävyyttä tärkeänä seutukuntana.
Sori vastaus näin vanhaan viestiin, mutta kyllä ainakin Porin muutama vuosi sitten talouksiin jaetussa yleiskaavassa on merkitty varaus raideliikenteelle Honkaluodon sillan ja Ulvilan välistä etelään lähtevälle raiteelle. Lisäksi oli varaus kolmioraiteelle Haapamäen radalta em. suuntaan (mikä taitaa olla nykyään mahdottomuus alueen kasvaneen rakennuskannan takia)
 
URPO-ratasuunnitelmat liittyivät läheisesti valtioneuvoston päätökseen helmikuussa 1973 rakentaa Nesteen kolmas öljynjalostamo Pyhämaan Ketteliin. Luonnonsuojelujärjestöjen painostuksesta jalostamopäätös peruttiin myöhemmin, ja näinmuodoin myös URPO-ratahanke haudattiin. Rata olisi ollut vain tavaraliikenteelle, mm. Satakunnan Liikenne Oy vastusti jyrkästi suunnitelmia radan käyttämisestä myös henkilöliikenteeseen.
 
URPO- rata on kertakaikkiaan hyvä idea. Oikeastaan sen nimi pitäsi olla TURBO-rata ja lähteä Turusta asti. Joka tapauksessa rata rata sitoo toisiinsa melkoisen määrän teollisuutta (yksi autotehdas, ydinvoimala ym.) ja satamia ainakin neljä tai viisi tms.

Henkilöliikenne on myös tärkeä, kyllä porilaiset mieluiten lähtevät maailmalle Turun suuntaan.
 
Henkilöliikenne on myös tärkeä, kyllä porilaiset mieluiten lähtevät maailmalle Turun suuntaan.

Haluavatko porilaiset lähteä maailmalle RAUMAN kautta????

URPO-radan kautta voisi liikennöidä suoria junia Helsinki-Pori, kun se ei näytä enää onnistuvan Tampereen kautta. 90-luvun puolenvälin paikkeilla mainostettiin, että Poriin menisi kolme Pendolinoa päivässä. Ehkä vielä joskus Turun kautta? Myös IC-junia... Ehkä joka toinen tai kolmas Turun juna jatkaisi Poriin?
 
Miten olisi TRPO-rata? Mitä sitä turhaa Uudenkaupungin kautta koukattaisiin. Matkahan voidaan tehdä 15 km lyhempänä, kun linjataan se suoraan Laitilan ohi, 8-tietä seuraten. Toki rataa pitää rakentaa enemmän, mutta matka-ajassa voitetaan. Tärkeintähän tässä on saada kuitenkin yhteys Turun ja Porin välille, se sattuuko väliasemaksi piskuiset Uki vaiko Laitila, on se ja sama. Ukistahan on muutenkin hyvät bussiyhteydet Laitilaan, jossa myös pikabussit pysähtyvät noukkimaan syöttöbussista tulleet Ukilaiset. Uutena pikabussina toimisi vain juna. Tosin eihän Paimiossakaan junat pysähdy, miksipä siis muissakaan saman kokoisissa paikoissa. Periaatteessa riittäisi jos juna pysähtyisi vain Turussa, Raumalla ja Porissa. Turun seudun lähiliikenne on sitten eri asia.
 
Porilaisille URPO-rata on tärkeä. Raumalaiset ovat ihan kivoja, en ymmärrä yhtään mistä skisma on alkuaan syntynyt. Rataverkko suunniteltiin aikanaan joskus 1800 luvulla silloin rannikolle pääsi laivalla. Nyt on tilanne toinen; URPO-rata on tärkeä, porilaiset pääsevät Helsinkiin eikä tarvitse kiertää Tampereen kautta.
 
Onkos tähän rataan liittyen kuulunut mitään uutta?

Mieleeni tuli mahdollisuus ajaa linjaa Helsinki–Turku–Uki–Rauma–Tampere, siihen riittäisi kun rakennettaisiin rata Ugista Raumalle. Ugista ja Raumalta olisi tällöin molemmista suorat yhteydet Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle – luulisi tuon houkuttelevan matkustajia autojenkin rateista.

Toki tällaista ei pelkästään matkustajaliikenteelle rakennettaisi, mutta onhan tuolla satamissa sen verran liikennettä, että rahdinkin kuljetukselle lienee edelleen kysyntää vaikka jalostamoa ei aikanaan tullutkaan.
 
Toki tällaista ei pelkästään matkustajaliikenteelle rakennettaisi, mutta onhan tuolla satamissa sen verran liikennettä, että rahdinkin kuljetukselle lienee edelleen kysyntää vaikka jalostamoa ei aikanaan tullutkaan.

Silloin Ukin myrkkyjunat varmaa ajettaisiin Rauman kautta ja turkulaisten hermoilu myrkkyjunista kaupunkinsa keskellä loppuisi.
 
Toki tällaista ei pelkästään matkustajaliikenteelle rakennettaisi, mutta onhan tuolla satamissa sen verran liikennettä, että rahdinkin kuljetukselle lienee edelleen kysyntää vaikka jalostamoa ei aikanaan tullutkaan.

Käytännössä lähes koko Turun, Rauman ja Porin satamien rahtikysyntä suuntautuu lähialueelle tai sisämaahan päin. Rantaa pitkin kulkevilla radoilla ei ole eikä tule merkittävää junarahtikysyntää. Kun satamia on tiheässä ja merikuljetus on halvempaa kuin junarahti, merkittävät rahtimäärät rahdataan pääosin lähimmästä sopivasta satamasta.
 
Käytännössä lähes koko Turun, Rauman ja Porin satamien rahtikysyntä suuntautuu lähialueelle tai sisämaahan päin. Rantaa pitkin kulkevilla radoilla ei ole eikä tule merkittävää junarahtikysyntää. Kun satamia on tiheässä ja merikuljetus on halvempaa kuin junarahti, merkittävät rahtimäärät rahdataan pääosin lähimmästä sopivasta satamasta.

Mistäs hihasta sinä taas vaihteeksi ravistelet faktojasi. Oikeaa tietoa länsirannikon ja koko Suomen satamien liikennevirtojen suuntautumisista saa hyvin vasta päivitetystä Liikenneviraston tilaamasta Suomen satamien takamaatutkimuksesta.
 
Takaisin
Ylös