Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mitä tarkoittaa "nyt suunniteltu"? Eipä ole tuollaisia aivan viime aikoina tapetilla ollut. Jos haet kaikkia ideoita vuodesta 1862 tähän päivään, niin lisään radat Haapamäki-Saarijärvi ja Suolahti-Suonenjoki. Tuosta Hankasalmi-Suonenjoki-radasta en muista koskaan kuulleeni.KMT sanoi:Nyt tuo Lahti-Jyväskylä, Hankasalmi-Suonenjoki
Pisara olisi Helsingin niemeä myötäileva, keskusta-alueen alla tunnelissa kulkeva paikallisjunien ratalinjaus. Ratalinjan päät olisivat heti Pasilan eteläpuolella sekä Keravan että Leppävaaran kaupunkiraiteilla. Pisara olisi kartalla nimensä mallinen lenkki.KMT sanoi:Mitkä ihmeen pisara ja HELI ,on mennyt mun korvien ohi.
Minä taas olen kuullut nimen HELEMI (eli samma på savolaxiska) kyseisestä radasta.Rattivaunu sanoi:HELMI (=Heinola - Mäntyharju / Mikkeli)
Itse asiassa minäkin olen kuullut muodot HELEMI ja jopa HELEEMI. :wink: Näin helmikuussa on tietenkin hyvä puhua Helmistä...R.Silfverberg sanoi:Minä taas olen kuullut nimen HELEMI (eli samma på savolaxiska) kyseisestä radasta.
Mulla on se MMM, se on vuodelta 1966 tai 1967, ja siellä se esitellään pelkkänä tietunnelina. Askarruttaa miten tuuletus olisi aiottu järjestää.JE sanoi:Ainakin 1970-luvun suunnitelma Merenkurkun tunnelista oli pelkkä maantietunneli. Tätä mieltä on ainakin Mitä Missä Milloin -kirja ajalta jolloin asia oli esillä (tarkka vuosiluku ei ole muistissani). Jotta Merenkurkun yhteys voisi tulla vakavasti esille rautatieyhteytenä, on ensin saatava nähdäkseni pidempiaikaista kokemusta Tornion raideleveydenvaihtolaitteistosta. Jos siellä asiat toimivat, miksei Vaasassakin.
Tämä rautatie toisi uusia mahdollisuuksia matkustajajunille. Matkustajajunien pysähdyspaikoiksi Helsingin ja Porin välillä tulisivat ehkäpä Karkkila, Forssa, Humppila, Huittinen ja Kokemäki. Porin junamatkustajamäärät kasvaisivat, juna lisäisi suosiotaan ja porilaiset matkustaisivat ehkä muutenkin enemmän junilla. Matka-aika Helsingistä Poriin olisi jopa 2 h, jos pysähdyttäisiin edellä luetelluilla paikoilla. Tavaraliikenne jäisi radalla vähäiseksi. Valitettavasti rata ei tule ikinä yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi. Enemmän hyötyä olisi URPOsta.Rattivaunu sanoi:Valtatien 2 linjausta myötäilevä rautatie pääkaupunkiseudulta Satakuntaan.
Minulla on joku VR:n tai Transpointin lehti 1990-luvun alkupuolelta. Lehdessä on artikkeli uudesta itäradasta. Vaihtoehtoja on mainittu kolme: rata Kotkaan (hyötyjänä tavaraliikenne), rata Lahteen (hyötyjänä matkustajaliikenne) ja rata Kouvolaan (kouvolalaisten ehdottama kompromissi, kukaan ei hyödy). Näistä ratahankkeista päätettiin rakentaa yksi, mutta vieläkin on niitä tyytymättömiä, joille Kouvolan-rata olisi sopinut paremmin. Uskon, että Kotkan radasta on enemmän hyötyä kuin Kouvolaan tai Luumäelle menevästä radasta. Kotkalaiset hyötyisivät matkustajajunista, Suomen ja Venäjän teollisuus tavarajunista. Lisää hyötyä tulisi oikoradasta Kotkasta Vainikkalaan (onko tätä vielä ehdotettu tai suunniteltu). Mutta eikös tuo Luumäki-Kotka-rata ollut aikoinaan vaihtoehtona Kouvola-Kotka-radalle vai muistanko väärin?JE sanoi:Säännöllisin väliajoin pinnalle nousee rataprojekti Helsinki-Luumäki, johon kuuluisivat uudet radat Helsingin Tapanilasta (tai sen ympäristöstä) Kotkaan sekä JUHA-radan (Juurikorpi-Hamina) varresta Luumäelle, ehkäpä juuri tuon mainitun Lutkan linjausta.