Ratahankkeet

KMT

Liittynyt
8 Syyskuu 2005
Viestit
146
Mitä ratahankkeita nyt on suunniteltu yleisesti?

ELSA
MARJA-rata
Heinola-Mikkeli
URPO
Nyt tuo Lahti-Jyväskylä, Hankasalmi-Suonenjoki

Onko muita?
 
KMT sanoi:
Nyt tuo Lahti-Jyväskylä, Hankasalmi-Suonenjoki
Mitä tarkoittaa "nyt suunniteltu"? Eipä ole tuollaisia aivan viime aikoina tapetilla ollut. Jos haet kaikkia ideoita vuodesta 1862 tähän päivään, niin lisään radat Haapamäki-Saarijärvi ja Suolahti-Suonenjoki. Tuosta Hankasalmi-Suonenjoki-radasta en muista koskaan kuulleeni.

edit: Äh, olikohan kyse tuosta Oiko ry:n ideasta toisessa ketjussa? Ideasta on vielä melko pitkä matka todelliseen suunnitteluun. Vedän kotiinpäin ja esitän rataa Lappeenrannasta Jyväskylään. Onko se nyt suunnitelma? :D
 
No ehkä tuo Lahti-Jyväskylä ei kuulu tähän...

Mitkä ihmeen pisara ja HELI ,on mennyt mun korvien ohi.
 
Ketjun avaajan asettamaan kysymykseen yksi vastaus (tosin kysymys sisälsi myös sanan "nyt" :wink: ):

Valtatien 2 linjausta myötäilevä rautatie pääkaupunkiseudulta Satakuntaan. Siitä on pian puoli vuosisataa, kun sitä on viimeisen kerran tosissaan esitelty. Viimeisen 30...40 vuoden sisällä sellainen ei ole tainnut olla enää missään virallisissa hankelistoissa.

VR:n vanhoissa painotuotteissa oli esitetty useita muitakin piirroksia "tulevaisuuden rautatieyhteyksiksi". Yhtenä tulee mieleen mm. oikorata Kankaanpäästä Suupohjan radalle, jonnekin Kauhajoelle tai sinne päin. Rautatieliikenne-lehdessä puhuttiin vielä 1980-luvulla Luumäki - Kotka- eli Lutka-radasta. Ehkäpä se olisi Kotkan sijaan liittynyt olemassa olevaan verkkoon kuitenkin jossain Juurikorvessa.
 
KMT sanoi:
Mitkä ihmeen pisara ja HELI ,on mennyt mun korvien ohi.
Pisara olisi Helsingin niemeä myötäileva, keskusta-alueen alla tunnelissa kulkeva paikallisjunien ratalinjaus. Ratalinjan päät olisivat heti Pasilan eteläpuolella sekä Keravan että Leppävaaran kaupunkiraiteilla. Pisara olisi kartalla nimensä mallinen lenkki.
HELI = HELsingistä Itään, valtatietä 7 myötäilevä oikorata Porvoon, Loviisan ja Kotkan suuntaan kohti joko A) itärajaa tai B) Luumäkeä. Jossain vaiheessa A) tai B) on jo saattanut syrjäyttää kilpailijansa pois loppukisasta. Mikäli HELI ja HELMI (=Heinola - Mäntyharju / Mikkeli) toteutuisivat molemmat, niin Kouvola hiljenisi kuin Haapamäki... :wink:
 
Säännöllisin väliajoin pinnalle nousee rataprojekti Helsinki-Luumäki, johon kuuluisivat uudet radat Helsingin Tapanilasta (tai sen ympäristöstä) Kotkaan sekä JUHA-radan (Juurikorpi-Hamina) varresta Luumäelle, ehkäpä juuri tuon mainitun Lutkan linjausta.

1990-luvulla tätä projektia esiteltiin vaihtoehtosuunnitelmana Lahden oikoradalle, mutta eihän tästä mitään tullut. Ulkopuolinen sai (ehkä aiheetta, ehkä aiheellisesti, siihen en ota kantaa) käsityksen silloisen RKP-läisen liikenneministeri Norrbackin ja sipoolaisten NIMBY-aktivistien yhteistoiminnasta. Helsinki-Luumäki-ratahan olisi väistämättä Sipoon halkonut.

Lahden oikoradan tultua puheeksi en malta olla mainitsematta 1920-luvun alun hankkeesta rakentaa rata Lahdesta Matkaselkään Mikkelin, Savonlinnan ja Kiteen kautta. Suunnitelma hylättäessä ensimmäinen vaihe Heinolaan kalliinpuoleisine Jyrängön siltoineen oli käsittääkseni jo valmistunut. Mikkeliin asti rataa on suunniteltu myöhemminkin, mutta loppuosuudelta tarpeen ovat vieneet määräaseman menetys naapurille viime sodissa sekä Parikkalan-Säkäniemen radan valmistuminen.

Ja oman lukunsa muodostavat tietysti Pohjois-Suomeen ehdotetut radat. Vielä 2000-luvulla on spekuloitu Kolarin radan jatkolla Norjaan esimerkiksi Tromssaan tai Jyykeänvuonon rannalle, tai Ruotsin Svappavaaraan. Vuonna 1997 esillä oli ratayhteys Rovaniemi-Kirkkoniemi, joka olisi tarjonnut yhteyden myös silloin tapetilla olleelle Keivitsan kaivokselle. Monille matkailuyrittäjille tällaiset radat varmaan mannaa olisivatkin, mutta tosiasiat puhunevat sittenkin projekteja vastaan.
 
R.Silfverberg sanoi:
Minä taas olen kuullut nimen HELEMI (eli samma på savolaxiska) kyseisestä radasta.
Itse asiassa minäkin olen kuullut muodot HELEMI ja jopa HELEEMI. :wink: Näin helmikuussa on tietenkin hyvä puhua Helmistä... :)
 
RHK:n pari vuotta sitten selvittämissä Etelä-Suomen rautatieliikenteen visioissa 2050 on mm. seuraavat uudet radat:
  • ELSA (tai vaihtoehtoisesti Lohja - Vihti - Espoo)
  • HELI
  • URPO
  • HELEMI
  • Marja
  • Klaukkalan rata
  • Pisara
  • Helsinki - Tallinna
  • Helsingin metron integrointi junaratoihin
Näitä kaikkia voi pitää siis jossakin mielessä vakavasti suunniteltuina ratoina. Hankkeista löytyy vuonna 2004 tehdyt kuvaukset RHK:n sivuilta: http://www.rhk.fi/projekti/hankekuvaukset_260304.pdf
 
Marja-radalle (MARtinlaaksonradan JAtke) RHK lanseerasi viime vuonna uuden nimen Kehärata-Ringbanan.
 
Onko Merenkurkun alittava tunneli koskaan ollut virallisten ratahankkeiden listalla? Vai onko sitä aikoinaan suunniteltu vain maantietunneliksi?

Nyt kun Ruotsi saa valmiiksi kalliilla tehdyn Botnia-ratansa Uumajaan niin olisi aika ryhtyä tutkimaan mitä kuljetussäästöjä syntyisi esim Suomen teollisuudelle jos junat pystyisivät kulkemaan tehtaasta määränpäähänsä esim keski-Eurooppaan hyödyntäen Merenkurkun alittavaa oikaisua. Ja miksei matkustajatkin.

t. Rainer
 
Ainakin 1970-luvun suunnitelma Merenkurkun tunnelista oli pelkkä maantietunneli. Tätä mieltä on ainakin Mitä Missä Milloin -kirja ajalta jolloin asia oli esillä (tarkka vuosiluku ei ole muistissani). Jotta Merenkurkun yhteys voisi tulla vakavasti esille rautatieyhteytenä, on ensin saatava nähdäkseni pidempiaikaista kokemusta Tornion raideleveydenvaihtolaitteistosta. Jos siellä asiat toimivat, miksei Vaasassakin. Junalautta olisi silti väistämättä ensi askel ennen tunnelia, jolle tulisi hirvittävä hinta suhteessa hankkeesta mahdollisesti saataviin hyötyihin verrattuna.
 
JE sanoi:
Ainakin 1970-luvun suunnitelma Merenkurkun tunnelista oli pelkkä maantietunneli. Tätä mieltä on ainakin Mitä Missä Milloin -kirja ajalta jolloin asia oli esillä (tarkka vuosiluku ei ole muistissani). Jotta Merenkurkun yhteys voisi tulla vakavasti esille rautatieyhteytenä, on ensin saatava nähdäkseni pidempiaikaista kokemusta Tornion raideleveydenvaihtolaitteistosta. Jos siellä asiat toimivat, miksei Vaasassakin.
Mulla on se MMM, se on vuodelta 1966 tai 1967, ja siellä se esitellään pelkkänä tietunnelina. Askarruttaa miten tuuletus olisi aiottu järjestää.

Asia lienee ollut ajankohtainen siihen aikaan, kun Pohjanlahti jäätyi niin perusteellisesti muutamana talvena että laivoja ei pystytty ajamaan mutta sensijaan oli autolla ajettava jäätie Vaasasta Uumajaan. Jäätie sai kyytiä ja koko hanke unohtui, kun Merenkulkuhallitus tilasi Urho-luokan murtajat, joilla alkoi 1970-luvulla murtaa Perämeren satamiin laivaväylää.

Tuli vain mieleen, että onko tunnelia tai edes junalauttaa ajateltu sen jälkeen.

Se on selvä että raideleveydenvaihtolaitteisto toimii. Sitä on ehditty kokeilla jo 10 vuoden ajan. Sitä että sitä ei käytetä johtuvat lähinnä kaupallisista syisttä, eli VR pelkää että Green Cargo tai DB-konserni alkaisi kilpailla VR:n kanssa, eivät tekniset syyt.

Ruotsin Pohjanlahden rannikon kaupungit yhdistävä Botniarata on myös sen hintaluokan investointi niin pienelle maalle kuin Ruotsille, että olisi järjetöntä jättää se hyödyntämättä myös Suomen puolelle ulottuvaan liikenteeseen.

t. Rainer
 
Rattivaunu sanoi:
Valtatien 2 linjausta myötäilevä rautatie pääkaupunkiseudulta Satakuntaan.
Tämä rautatie toisi uusia mahdollisuuksia matkustajajunille. Matkustajajunien pysähdyspaikoiksi Helsingin ja Porin välillä tulisivat ehkäpä Karkkila, Forssa, Humppila, Huittinen ja Kokemäki. Porin junamatkustajamäärät kasvaisivat, juna lisäisi suosiotaan ja porilaiset matkustaisivat ehkä muutenkin enemmän junilla. Matka-aika Helsingistä Poriin olisi jopa 2 h, jos pysähdyttäisiin edellä luetelluilla paikoilla. Tavaraliikenne jäisi radalla vähäiseksi. Valitettavasti rata ei tule ikinä yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi. Enemmän hyötyä olisi URPOsta.

JE sanoi:
Säännöllisin väliajoin pinnalle nousee rataprojekti Helsinki-Luumäki, johon kuuluisivat uudet radat Helsingin Tapanilasta (tai sen ympäristöstä) Kotkaan sekä JUHA-radan (Juurikorpi-Hamina) varresta Luumäelle, ehkäpä juuri tuon mainitun Lutkan linjausta.
Minulla on joku VR:n tai Transpointin lehti 1990-luvun alkupuolelta. Lehdessä on artikkeli uudesta itäradasta. Vaihtoehtoja on mainittu kolme: rata Kotkaan (hyötyjänä tavaraliikenne), rata Lahteen (hyötyjänä matkustajaliikenne) ja rata Kouvolaan (kouvolalaisten ehdottama kompromissi, kukaan ei hyödy). Näistä ratahankkeista päätettiin rakentaa yksi, mutta vieläkin on niitä tyytymättömiä, joille Kouvolan-rata olisi sopinut paremmin. Uskon, että Kotkan radasta on enemmän hyötyä kuin Kouvolaan tai Luumäelle menevästä radasta. Kotkalaiset hyötyisivät matkustajajunista, Suomen ja Venäjän teollisuus tavarajunista. Lisää hyötyä tulisi oikoradasta Kotkasta Vainikkalaan (onko tätä vielä ehdotettu tai suunniteltu). Mutta eikös tuo Luumäki-Kotka-rata ollut aikoinaan vaihtoehtona Kouvola-Kotka-radalle vai muistanko väärin?

Lisäksi on vakavasti suunniteltu rataa Toijalasta Jyväskylään. Alkuosa radasta, Toijala-Valkeakoski, jopa rakennettiin. Pälkäneelle ja Orivedelle rataa ei jatkettu. Ja näitä suunnitelmia oli ennen kuin nykyinen Jyväskylän oikorata rakennettiin.

Lisäksi viime vuosina on ideoitu ratoja Sallasta Venäjälle, Kontiomäeltä-Kuusamoon (ja edelleen Venäjälle) ja Venäjältä Suomen satamaan. Tuon viimeisimmän vaihtoehdon tulkitsin tarkoittavan rataa Pietarista Nikolainkaupunkiin, koska esittäjänä taisi olla joku savonlinnalainen tms. Jostakin syystä nämä kaikki kolme ideaa kuulostavat tutuilta, eikö? Kukaan ei ole vielä kertonut minulle, minne päin Venäjää rautatie Kuusamosta menisi. Olisiko kyseessä Paanajärven kansallispuisto?

Unohtaa ei saa myöskään Aamulehden yleisönosastolla esitettyä ideaa: rautatie sopii parhaiten raskaisiin kuljetuksiin teollisuuslaitosten ja satamien välillä, ja siksi tarvitaan rautatie Haapamäeltä satamaan. Mihin satamaan se rautatie sitten menisi? Ehdotan Vaasaa, Kaskisia, Poria tai Raumaa, mutta minulle kelpaisi myös Turku ja Helsinki. Ehkä kirjoittaja ajatteli Kristiinankaupunkia.
 
Takaisin
Ylös